Μετρό, ΟΑΣΘ, ThessINTEC, fly over και ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ ήταν τα βασικά έργα της Θεσσαλονίκης στα οποία αναφέρθηκε πέρσι ο πρωθυπουργός τα οποία βρίσκονται και φέτος στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Γεγονός είναι ότι η πόλη συνεχίζει να στενάζει στους δρόμους, είτε από την έλλειψή τους, είτε λόγω της απουσίας μέσων μαζικής συγκοινωνίας. Ο ΟΑΣΘ περισσότερο ταλαιπωρεί παρά εξυπηρετεί τους πολίτες, η περιφερειακή σηκώνει το μεγαλύτερο μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου και η αναβάθμισή της έπρεπε να είχε γίνει… χθες, ενώ το έργο του μετρό στη συνείδηση των πολλών έχει ταυτιστεί με τις λαμαρίνες και τις περιπέτειες του σταθμού Βενιζέλου. Πολλά έργα που θα δώσουν πνοή στην πόλη βρίσκονται στη φάση του Ειδικού Χωρικού Σχέδιου (ΔΕΘ, Νέα Τούμπα, Παύλου Μελά και έπεται το ThessΙΝΤΕC) δηλαδή απέχουμε αρκετά από τη στιγμή που θα κοπεί η «κορδέλα»
Στα περισσότερα έργα έγιναν κάποια βήματα, αλλού λιγότερα αλλού περισσότερα, αλλά προφανώς, μετά το πρώτο δίμηνο του 2020 πολλές διαδικασίες καθυστέρησαν λόγω των μέτρων για τη μη εξάπλωση της πανδημίας.
Μετρό
Τι είπε: «Με τα σημερινά δεδομένα η λειτουργία του Μετρό θα άρχιζε χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου, τέλη του 2022. Αλλά αυτό θα σήμαινε ένα έργο ‘κολοβό’. Επιστρέφουμε, λοιπόν, στην αρχική λύση για τον σταθμό -με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων. Έτσι, το Μετρό θα λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του τον Απρίλιο του 2023!».
Τι έγινε: Ως προς το Σταθμό Βενιζέλου, τους τελευταίους 12 μήνες εγκρίθηκε από ΚΑΣ η λύση της απόσπασης των αρχαίων, απομακρύνθηκε η άμμος που σκέπαζε τα ευρήματα, συντάχθηκε η μελέτη για το πώς θα γίνει η απόσπαση και αναμένεται το επόμενο διάστημα να κριθεί από το ΚΑΣ, ώστε στη συνέχεια να αρχίσει η μεταφορά των αρχαίων, και τον Μάρτιο του 2021 η κατασκευή του σταθμού. Αστάθμητος παράγοντας είναι η απόφαση του ΣτΕ επί των προσφύγων που κατέθεσαν πολίτες και φορείς, που μπορεί είτε να ακυρώσει αυτή τη λύση είτε να καθυστερήσει την υλοποίησή της.
Σύμφωνα με πηγές από την Αττικό Μετρό τους 12 μήνες που πέρασαν άρχισαν να τοποθετείται ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός (σήμερα σε ποσοστό 30% και θα φτάσει στο 100% τον Απρίλιο του 2021. Επίσης η επιδομή -ράγες- από το 40% έφτασε στο 90% και θα έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους). Στο αμαξοστάσιο έχουν έρθει εννέα συρμοί από τους συνολικά 18, ολοκληρώθηκε η επιδομή, η ρευματοδότηση και σηματοδότηση και άρχισαν τα τεστ στο αμαξοστάσιο. Τα δοκιμαστικά δρομολόγια εντός των σηράγγων θα αρχίσουν τον Μάιο του 2021 (μέχρι το σιντριβάνι) και από τον Οκτώβριο του 2021 σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής.
Ολοκληρώθηκαν τα έργα πολιτικού μηχανικού στο σταθμό Αγίας Σοφίας και τέλος του έτους θα αποδοθεί η νότια πρόσβαση του εργοταξίου. Μέχρι το Μάρτιο θα έχουν φύγει οι λαμαρίνες από τα περισσότερα σημεία (εκτός του σταθμού Βενιζέλου που θα παραμείνουν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021). Η διοίκηση της Αττικό Μετρό επιμένει ότι η βασική γραμμή θα δοθεί σε κυκλοφορία την άνοιξη του 2023.
Στο έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά προχώρησε η επιδομή (από 10% στο 65%) που θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2021, ενώ την άλλη εβδομάδα γίνεται ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρομηχανολογικά, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2021.
ΟΑΣΘ
Τι είπε: «Μέχρι να λειτουργήσει το Μετρό, θα εξασφαλίσουμε γρήγορη, αξιοπρεπή και ασφαλή μετακίνηση για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Σήμερα απαιτούνται 500 οχήματα για έναν ομαλό ρυθμό του συγκοινωνιακού έργου και κυκλοφορούν λιγότερα από τα μισά. Όλα αυτά αλλάζουν».
Τι έγινε: Δώδεκα μήνες μετά ο ΟΑΣΘ απέχει παρασάγγες από το να παρέχει αξιοπρεπή μετακίνηση. Όμως έγιναν κάποια βήματα. Από τις αρχές του έτους ανέλαβαν κάποιες γραμμές τα ΚΤΕΛ με 120 λεωφορεία. Προ ημερών παρελήφθησαν τα πρώτα 18 από τα 230 νέα αστικά λεωφορεία (50 μεταχειρισμένα από το δήμο Λειψίας που παραχωρεί ο δήμος Θεσσαλονίκης και 180 μεταχειρισμένα με leasing από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών). Μέσα στον Σεπτέμβριο θα τρέξει νέος διαγωνισμός για τη μίσθωση άλλων 270 μεταχειρισμένων λεωφορείων. Η δέσμευση του υπουργού Μεταφορών είναι ότι στα τέλη του έτους ο στόλος του ΟΑΣΘ θα ξεπερνά τα 500 λεωφορεία.
Fly Over
Τι είπε: «Με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, προχωρεί, επίσης, η αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, με την κατασκευή νέας, υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου. Η περιβαλλοντική αδειοδότηση υπάρχει. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2020. Και θα ακολουθήσει η προκήρυξη του έργου».
Τι έγινε: Τον περασμένο Αύγουστο επιλέχθηκαν τεχνικοί, χρηματοοικονομικοί και νομικοί σύμβουλοι για να επικαιροποιήσουν τις απαιτούμενες μελέτες ώστε όλα να είναι έτοιμα για τη δημοπράτηση του έργου, προϋπολογισμού 370 εκατ. Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Κ. Καραμανλή είναι θέμα ημερών η δημοπράτησή του, με στόχο να αναδειχτεί ο ανάδοχος τέλος του 2021 ή αρχές του 2022. Το έργο θα είναι μήκους 13 χιλιομέτρων, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες, στην κατασκευή του οποίου υπολογίζεται ότι θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι. Θα ολοκληρωθεί σε 3-4 χρόνια από τη δημοπράτηση και ο ανάδοχος που θα το χρηματοδοτήσει και θα το κατασκευάσει θα αναλάβει και την συντήρησή του για 25 χρόνια, ενώ το κράτος θα αποπληρώσει το έργο σταδιακά.
Λιμάνι
Τι είπε: «Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναλαμβάνει νέο ρόλο. Το επενδυτικό του πρόγραμμα ανέρχεται ήδη σε 300 εκατ. Ενώ επιβάλλεται να ολοκληρωθεί η σύνδεση με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων».
Τι έγινε: Το επενδυτικό πρόγραμμα στο λιμάνι δεν σχετίζεται με την κυβέρνηση αλλά με τη κοινοπραξία που κατέχει το 67% της ΟΛΘ ΑΕ. H μεγαλύτερη επένδυση αφορά στην επέκταση του προβλήτα εκφόρτωσης κοντέινερς, ώστε να μπορεί να δέχεται περισσότερα φορτία και να αυξήσει τη δυναμικότητά του. Οι πέντε εταιρείες που πέρασαν την β’ φάση του διαγωνισμού θα παραλάβουν τα τεύχη δημοπράτησης για να καταθέσουν οικονομικές προσφορές, με στόχο στις αρχές του 2021 να έχει εγκατασταθεί εργολάβος και το έργο να ολοκληρωθεί το 2024.
Ως προς τις συνδέσεις του λιμανιού με τον οδικό (ΠΑΘΕ, Εγνατία) και σιδηροδρομικό άξονα, πρόκειται για συμβατική υποχρέωση που ανέλαβε το κράτος έναντι του ιδιώτη. Τα δύο έργα αναμένεται να δημοπρατηθούν το 2021. H ΟΛΘ AE θα ήθελε τα δύο έργα να είναι να είναι έτοιμα ταυτόχρονα με τη νέα 6η προβλήτα, χρονοδιάγραμμα αρκετά σφιχτό για τα δεδομένα του ελληνικού δημοσίου.
Oδικές υποδομές
Τι είπε: «Στόχος, την επόμενη διετία να γίνει μεταφορικός κόμβος για την Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Βαλκανική. Στο μέτωπο των οδικών υποδομών βασικό στοίχημα εδώ είναι ολοκλήρωση των κάθετων συνδέσεων της Εγνατίας Οδού. Ο άξονας Δράμας-Αμφίπολης-Εγνατίας έχει ήδη μελετηθεί και δημοπρατείται εντός 18 μηνών. Ενώ για το δρόμο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, έργο δυστυχώς τελείως ανώριμο, οι μελέτες ξεκινούν άμεσα απ’ το υπουργείο Υποδομών».
Τι έγινε: Ο στόχος που έθεσε ο πρωθυπουργός «να γίνει η Θεσσαλονίκη μεταφορικός κόμβος» σε δύο χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2021 είναι μάλλον εξαιρετικά φιλόδοξος. Για τον άξονα Δράμας-Αμφίπολης-Εγνατίας καθώς και για το τμήμα Μαυροβούνι-Εδεσσα στο δρόμο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας οι μελέτες θα προχωρήσουν εντός του 2021 και για την εκτέλεση των έργων θα αναζητηθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ανάπλαση ΔΕΘ
Τι είπε: «Ένα ακόμη έργο υψηλού συμβολισμού και αναπτυξιακής δυναμικότητας προχωρεί στην ίδια την πόλη: η ανάπλαση της ΔΕΘ, την οποία εξήγγειλα και από το βήμα της Βουλής. Δεσμεύομαι ότι σε λίγες εβδομάδες θα είναι έτοιμο το Προεδρικό Διάταγμα και στις αρχές του 2020 θα προκηρυχθεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Στο διάστημα 2020-2021 θα είναι έτοιμες οι μελέτες και θα αναζητηθεί το μικτό σχήμα που θα χρηματοδοτήσει και θα ξεκινήσει την επένδυση».
Τι έγινε: Ολοκληρώθηκε η διαδικασία έγκρισης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και του πολεοδομικού σχεδίου εφαρμογής. Το προεδρικό διάταγμα απεστάλη προς έγκριση στο ΣτΕ την περασμένη Πέμπτη, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να έχει προκηρυχτεί ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ.
ThessINTEC
Τι είπε: «Το ακίνητο στην Περαία θα φιλοξενήσει το «ThessIntec». Ένα νέο πάρκο καινοτομίας, το οποίο θα χρηματοδοτήσει η ιδιωτική πρωτοβουλία».
Τι έγινε: Τον περασμένο Μάιο παραχωρήθηκε η έκταση στην ΑΖΚ και εντός του καλοκαιριού συστάθηκε η μη κερδοσκοπική εταιρία με κοινωφελή χαρακτήρα που θα διαχειρίζεται το Τεχνολογικό Πάρκο, στην οποία συμμετέχουν φορείς και επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα με ποσοστό 58% καθώς και φορείς του Δημοσίου τομέα με ποσοστό 42%. Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ανέρχεται στις 200.000 ευρώ. Συγκεντρώθηκε ήδη 1 εκατ. από δωρεές ιδιωτών και ο στόχος είναι το ποσό των δωρεών να φτάσει στα 2 εκατ. για την υλοποίηση των πρώτων σταδίων της α’ φάσης του έργου. Ο υπουργός Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης ανέφερε πρόσφατα ότι υπάρχει πρόταση, ώστε να εξετασθεί η πρόσθετη χρηματοδότηση του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης Γενιάς ThessINTEC από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. «Πάμε πιο γρήγορα από ό,τι περιμέναμε, στα τέλη του 2023 το πάρκο μπορεί να λειτουργεί» τονίζει ο πρόεδρος της ΕΑΝΕΠ ThessINTEC Νίκος Ευθυμιάδης
Ζώνη Ελεύθερου Εμπορίου- Καλοχώρι
Τι είπε: «Σχεδιάζουμε, στη δυτική πλευρά της πόλης, την καθιέρωση Ελεύθερης Ζώνης αποκλειστικά για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό. Θα ιδρυθεί στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου», σε έκταση 670 στρεμμάτων. Σε τροχιά υλοποίησης είναι και η οργάνωση της βιομηχανικής ζώνης στο Καλοχώρι. Μέσα στο 2020 λοιπόν θα συσταθεί Ειδική Εταιρία Ανάπτυξης που θα αναλάβει τη μετατροπή της περιοχής σε επιχειρηματικό πάρκο».
Τι έγινε: Ως προς τη Ζώνη Ελεύθερου Εμπορίου ανατέθηκε στην Ernst & Young μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. «Μας απασχολεί και θα το κάνουμε» είπε ο κ. Γεωργιάδης. Για το Καλοχώρι ανατέθηκε και ολοκληρώθηκε μελέτη που τεκμηριώνει ότι πρόκειται για άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση (για το τμήμα νοτίως της ΠΑΘΕ και χρειάζεται αντίστοιχη μελέτη για το τμήμα βορείως της ΠΑΘΕ) για να εκδοθεί η ΚΥΑ θεσμικής αναγνώρισης της περιοχής ως επιχειρηματικό πάρκο, με τα προβλεπόμενα οφέλη για τις επιχειρήσεις.
Παύλου Μελά
Τι είπε: «Το κτιριακό απόθεμα του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά παίρνει σειρά για αξιοποίηση προς άλλη κατεύθυνση, με τρία μουσεία».
Τι έγινε: Ο δρόμος για την αξιοποίηση είναι μακρύς. Εκκρεμεί η έκδοση ΠΔ για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο, κάτι που αναμένεται να γίνει προς το τέλος του έτους. Έχει γίνει προετοιμασία σε επίπεδο μελετών και το πρώτο μεγάλο έργο που θα δημοπρατηθεί είναι η ανακαίνιση του μεγάλου κτιρίου κατά μήκος της οδού Λαγκαδά. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα χρηματοδοτήσει την πρώτη φάση όλων των παρεμβάσεων έχοντας διασφαλίσει πόρους ύψους περίπου 20 εκατ. Πάντως προβληματισμό προκάλεσε η πρόσφατη δήλωση του πρωθυπουργού για «συνεννόηση με τον ιδιωτικό τομέα» για «να εξασφαλίσουμε ότι το έργο αυτό θα είναι και μακροπρόθεσμα βιώσιμο».
Γήπεδο Τούμπας
Τι είπε: «Είμαστε έτοιμοι να τρέξουμε το σχέδιο ανάπλασης των εγκαταστάσεών του, και της γύρω περιοχής. Και περιμένουμε την ωρίμανση των σχετικών μελετών από τη διοίκηση της ομάδας».
Τι έγινε: Ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο και αφού κυρωθεί με Προεδρικό Διάταγμα ανοίγει ο δρόμος για την κατασκευή του νέου γηπέδου αλλά και των παρεμβάσεων στην περιοχή (ενοποίηση ελεύθερων χώρων πέριξ του γηπέδου, υπογειοποίηση της οδού Κλεάνθους, υπόγεια πάρκιγκ, πεζόδρομοι).
Μακεδονικά προϊόντα
Τι είπε: «Προτεραιότητά μας, είναι η προστασία και ενίσχυση των μακεδονικών προϊόντων με τη δημιουργία και διεθνή πιστοποίηση ενός συλλογικού σήματος για αυτά. (….) θα δώσει νέα ώθηση στα προϊόντα της Βόρειας Ελλάδας στις αγορές του εξωτερικού. Γι’ αυτό και θα συνοδευτεί από παράλληλες ενέργειες».
Τι έγινε: Ο ΣΕΒΕ κατέθεσε εδώ και μήνες την πρόταση για το συλλογικό σήμα Macedonia the Great για τα μακεδονικά προϊόντα στο Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Αλικάντε και το Μάρτιο έγινε καταρχήν δεκτή. Όμως εκκρεμεί η εξέταση μίας αίτησης ανακοπής εταιρείας από τη Βόρεια Μακεδονία (προηγούμενη δική της πρόταση για ατομικό σήμα απορρίφθηκε). Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ Γ. Κωνσταντόπουλος είναι αισιόδοξος: «είμαστε στην τελική ευθεία, όλα παν καλά».