Εγκλωβισμένοι για ώρες ή και για μέρες στα αεροδρόμια της Ευρώπης κινδυνεύουν να μείνουν χιλιάδες επιβάτες από τις καθυστερήσεις και ακυρώσεις εκατοντάδων πτήσεων σε Βρετανία και Ιταλία που επηρέασαν τη λειτουργία και άλλων αεροδρομίων συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.
Χιλιάδες επιβάτες πέρασαν μια εφιαλτική νύχτα, με κάποιους να κοιμούνται και να τρώνε στα πατώματα των αεροδρομίων και άλλους να μένουν για ώρες μέσα στα αεροσκάφη μετά το μπλακ αουτ στο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας σε Βρετανία και Ιταλία.
Το τεχνικό πρόβλημα παρουσιάστηκε νωρίς το μεσημέρι της Δευτέρας (28/8) και είχε ως αποτέλεσμα να καταρρεύσει το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των σχεδίων πτήσεων, με αποτέλεσμα ο σχετικός χειρισμός να πρέπει να γίνεται χειροκίνητα.
Ακολούθησε το χάος. Χιλιάδες επιβάτες σε δρομολόγια από και προς τη Μεγάλη Βρετανία κόλλησαν στα αεροδρόμια. Η κατάσταση επιδεινώθηκε, καθώς ακολούθησε αντίστοιχο πρόβλημα στην Ιταλία.
Η αποκατάσταση της λειτουργίας και η υπόσχεση ότι θα υπάρξει διερεύνηση για το τι προκάλεσε το πρόβλημα δεν αλλάζουν το γεγονός ότι η ταλαιπωρία για χιλιάδες επιβάτες δεν έχει τελειώσει.
Όσοι ταξιδεύουν από το Χίθροου την Τρίτη (29/8) ενημερώθηκαν ότι πρέπει να επικοινωνήσουν με την αεροπορική τους εταιρία για να μάθουν αν θα ταξιδέψουν σήμερα ενώ την ίδια συμβουλή έδωσαν και οι ιθύνοντες στο Γκάτγουικ και το Λούτον, αλλά και οι αεροπορικές εταιρίες.
Η ειδική σε θέματα αεροπλοίας Σάλι Γκέθιν μιλώντας στο BBC ανέφερε ότι τα προβλήματα θα συνεχιστούν για μέρες. «Οι αεροπορικές εταιρίες έχουν ένα μεγάλο πονοκέφαλο καθώς πρέπει να φροντίζουν τους επιβάτες και να επαναφέρουν το πρόγραμμα. Κάποιοι θα ταλαιπωρηθούν για μέρες».
Οργή και μαρτυρίες
Οι επιβάτες στα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου και σε όλη την Ευρώπη ανέφεραν ότι βρέθηκαν σε αδιέξοδο όσο τα γκισέ check-in να ήταν κλειστά, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούσαν να επιβεβαιώσουν αν οι πτήσεις τους εν τέλει θα έφευγαν.
Η οργή των επιβατών μεγάλη. Η Σερένα Χάμιλτον είχε ιατρικό ραντεβού για να ελέγξουν οι γιατροί την πορεία της υγείας της μετά από μεταμόσχευση που υποβλήθηκε ενώ o δημοσιογράφος Ρόρι Ντόλαρντ είπε ότι η οικογένειά του κινδυνεύει να μείνει στη Γαλλία για έξι μέρες περιμένοντας την επόμενη διαθέσιμη πτήση.
Για αδιαφορία κατηγορεί τους ιθύνοντες στο Χίθροου η Λουντμίλα Χριστόβα που θα πετούσε για Βουλγαρία για το γάμο της ανιψιάς της, αλλά είδε την πτήση της να ακυρώνεται. «Ήταν αγενείς, μας είπαν να φύγουμε. Δεν υπήρχε καμία ενημέρωση».
Πολλοί επιβάτες με αναρτήσεις τους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανέφεραν ότι παραμένουν μέσα σε αεροπλάνα στους διαδρόμους προσγείωσης - απογείωσης ή σε κτίρια του αεροδρομίου, στην Ελλάδα, την Ισπανία, την Πορτογαλία, το Ισραήλ και αλλού, περιμένοντας να αναχωρήσουν σε μια μέρα αιχμής λόγω δημόσιας αργίας σήμερα σε μέρη της Βρετανίας.
«Εντοπίσαμε και διορθώσαμε το τεχνικό ζήτημα που επηρεάζει το σύστημα προγραμματισμού των πτήσεων. Συνεργαζόμαστε στενά με αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια για να διαχειριστούμε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά τις πτήσεις που επηρεάζονται. Οι μηχανικοί μας θα παρακολουθούν προσεκτικά την απόδοση του συστήματος, καθώς επιστρέφουμε στην κανονική λειτουργία», ανέφερε νωρίτερα η NATS.
Με τους ελεγκτές να αναγκάζονται να εισάγουν χειροκίνητα τα σχέδια πτήσεων, περίπου 500 πτήσεις ακυρώθηκαν και άλλες καθυστέρησαν για ώρες, ακόμη και πριν η Nats, η εθνική υπηρεσία ελέγχου του εναέριου χώρου, ανακοινώσει στις 15:15 (ώρα Βρετανίας) ότι είχε «εντοπίσει και αποκαταστήσει» το πρόβλημα που προέκυψε σχεδόν τέσσερις ώρες νωρίτερα.
Η ασυνήθιστα μεγάλης διάρκειας διακοπή των πτήσεων είναι πιθανό να προκαλέσει αναστάτωση για αρκετές ημέρες, με παράπλευρες καθυστερήσεις από τα πληρώματα και τα αεροπλάνα που έμειναν εκτός θέσης.
Συγγνώμη ζητούν οι αεροπορικές
Αρκετά αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των British Airways, Virgin Atlantic και TUI, επλήγησαν από καθυστερήσεις και ακυρώσεις τη Δευτέρα.
Η Βritish Airways είπε ότι υπήρξαν «σημαντικές και αναπόφευκτες καθυστερήσεις και ακυρώσεις» και ζήτησε συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκλήθηκε.
Έχει συμβουλεύσει τους πελάτες που ταξίδευαν με πτήσεις μικρών αποστάσεων να ελέγξουν ότι η πτήση τους συνεχίζει να τρέχει πριν κατευθυνθούν προς το αεροδρόμιο.
Η αεροπορική εταιρεία πρόσθεσε πελάτες που θα ταξιδέψουν τη Δευτέρα και την Τρίτη ενδέχεται να μπορούν να μεταφέρουν τις πτήσεις τους δωρεάν σε μεταγενέστερη ημερομηνία.
Η Ryanair είπε ότι αναγκάστηκε να καθυστερήσει ή να ακυρώσει ορισμένες πτήσεις και η Jet2 είπε ότι αναμένονται σημαντικές καθυστερήσεις σε όλες τις πτήσεις της από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ανέφερε ότι οι επιβάτες για πτήσεις την Τρίτη θα πρέπει να ταξιδεύουν στο αεροδρόμιο κανονικά, εκτός εάν συνιστάται διαφορετικά.
Η Tui εξέδωσε την εξής συμβουλή προς τους πελάτες της: «Παρακολουθήστε τους πίνακες αναχωρήσεων ή τα email σας για περαιτέρω ενημερώσεις».
Η Virgin Atlantic είχε παρόμοιο μήνυμα- οι επιβάτες της προτρέπονται να ελέγχουν εκ των προτέρων την κατάσταση της πτήσης τους στον ιστότοπο της αεροπορικής εταιρείας.
Ο σκωτσέζικος πάροχος Loganair σήμανε συναγερμό, αναφέροντας ότι υπήρξε «αποτυχία σε όλο το δίκτυο της των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου σήμερα το πρωί».