Περισσότερα από 30 έργα που θα χαρακτηρίζουν τη Θεσσαλονίκη του 2030, όπως είπε χαρακτηριστικά στη δήλωσή του ο πρωθυπουργός μετά το πέρας των συναντήσεων που είχε με τους επιστημονικούς και τους παραγωγικούς φορείς της πόλης στο Διοικητήριο την περασμένη Πέμπτη, φέρνει μεταξύ άλλων στο «καλάθι» του ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενόψει της επίσκεψής του στην 86η ΔΕΘ, το επόμενο Σαββατοκύριακο. Τα έργα αναμένεται να παρουσιαστούν σε ειδική εκδήλωση τις επόμενες ημέρες από τον υφυπουργό Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Σταύρο Καλαφάτη, ώστε να είναι γνωστά στον κόσμο της Θεσσαλονίκης πριν την ομιλία του από το βήμα του Συνεδριακού Κέντρου Ιωάννης Βελλίδης, το βράδυ του ερχόμενου Σαββάτου.
Ο κατάλογος των έργων
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» στη λίστα των έργων περιλαμβάνονται έργα δημόσια, ιδιωτικά, που πραγματοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ, ευρωπαϊκούς πόρους και δημοτικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 9,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αναλυτικότερα, στην λίστα με τα 30 έργα περιλαμβάνονται: η επέκταση του Αεροδρομίου Μακεδονία, το Λιμάνι Θεσσαλονίκης, η σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμανιού, ο προαστιακός της Δυτικής Θεσσαλονίκης (επέκταση Μετρό στη δυτική πλευρά της πόλης), η κατασκευή νέων σχολικών μονάδων, το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο, το Παιδιατρικό Νοσοκομείο που πραγματοποιείται με δωρεά του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, η νέα Μονάδα Ημερήσιας Νοσηλείας Νίκος Κούρκουλος»(του Θεαγένειου Αντικαρκινικού Νοσοκομείου), το FlyOver, τα δύο νέα γήπεδα του ΠΑΟΚ και του Άρη, η κατασκευή νέων φοιτητικών εστιών, η ανάπλαση της ΔΕΘ, η κατασκευή του deck στην παλιά παραλία Θεσσαλονίκης, η ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους, το Μουσείο Ολοκαυτώματος Ελλάδας, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, το τεχνολογικό πάρκο ThessINTEC, το Logistics Center, αντιπλημμυρικά έργα σε όλο το νομό, έργα ψηφιακού μετασχηματισμού, η επένδυση της Pfizer, της Cisco κ.ά.
Μαραθώνιες συναντήσεις
Οι συσκέψεις του πρωθυπουργού με τους βουλευτές του κόμματος από τη Θεσσαλονίκη, τους επιστημονικούς και παραγωγικούς φορείς αλλά τους υπουργούς και τους προέδρους και τους διοικητές οργανισμών που «τρέχουν» τα σημαντικά έργα στην ευρύτερη περιοχή κράτησε πέντε ολόκληρες ώρες. Στον πρώτο όροφο του ιστορικού κτιρίου του Διοικητηρίου εκεί όπου βρίσκεται το γραφείο του Σταύρου Καλαφάτη, αλλά και η μεγάλη αίθουσα συσκέψεων δίπλα από το πρωθυπουργικό γραφείο της Θεσσαλονίκης όλα είχαν προγραμματιστεί μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας.
«Είχαμε μία ακόμα πολύ παραγωγική συζήτηση ενόψει της τακτικής προετοιμασίας που κάνουμε κάθε χρονιά πριν από την ετήσια παρουσία μας στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, πολύ αναλυτικές συζητήσεις με τους εμπορικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς της πόλης. Και βέβαια είχαμε και την ευκαιρία να εξετάσουμε αναλυτικά την εξέλιξη του κυβερνητικού σχεδίου ειδικά για την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Είναι ένα σύνολο πολλαπλών, διαφορετικών, παράλληλων πρωτοβουλιών, που αλλάζουν σταδιακά και αναβαθμίζουν προς το καλύτερο την πόλη και τη ζωή των κατοίκων της» δήλωσε ο πρωθυπουργός εξερχόμενος των συσκέψεων.
Ανέφερε πως οι παρεμβάσεις, οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες και τα έργα κινούνται σε τέσσερις βασικούς άξονες πολιτικής: παρεμβάσεις στις υποδομές, στην υγεία και την πρόνοια, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, αλλά και αναπλάσεις και επεμβάσεις που αναβαθμίζουν σημαντικά, όπως είπε, τη Θεσσαλονίκη πολιτιστικά, αθλητικά και ως προς την πρόσβαση σε χώρους πρασίνου και αναψυχής.
«Όλα αυτά θα παρουσιαστούν αναλυτικά και θα πιστοποιήσουν την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να υλοποιήσει ένα σχέδιο έργων, όμοιο του οποίου δεν έχει ποτέ γνωρίσει η Θεσσαλονίκη στο παρελθόν, ώστε το 2030 η Θεσσαλονίκη πραγματικά να είναι η πόλη που αξίζει στους κατοίκους της, στους επισκέπτες της, στους φοιτητές της, στους επενδυτές, οι οποίοι θα έρθουν να επενδύσουν σε αυτήν την πανέμορφη πόλη» κατέληξε ο πρωθυπουργός λίγο πριν αναχωρήσει από την πόλη.
Όλοι παρόντες ακόμα και από... απόσταση
Εκείνο, που έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στους συμμετέχοντες στις συναντήσεις ήταν η έντονη κυβερνητική παρουσία, καθώς όλα τα στελέχη των υπουργείων στα χαρτοφυλάκια των οποίων βρίσκονται τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης έλαβαν μέρος σε αυτές, είτε με δια ζώσης παρουσία είτε με τηλεδιάσκεψη. Στις διαδοχικές συσκέψεις συμμετείχαν, από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, η αναπληρωτής υπουργός Υγείας Μίνα Γκάγκα, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αρμόδιος για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς, ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για τις Υποδομές Γιώργος Καραγιάννης, ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό Γιάννης Μπρατάκος, ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας Ιωάννης Κωτσιόπουλος, Γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ Παύλος Μαρινάκης και η επικεφαλής του Γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Μαρία Αντωνίου. Μέσω τηλεδιάσκεψης συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Παναγιώτης Πικραμμένος, ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, ο υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμόδιος για την Έρευνα και την Καινοτομία Χρίστος Δήμας, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού της κυβέρνησης Θανάσης Κοντογεώργης, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτης Σταμπουλίδης. Στις συναντήσεις έλαβαν μέρος, επίσης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας και ο πρόεδρος Περιφερειακής Ένωσης των Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας Ιγνάτιος Καϊτεζίδης.
Έμφαση στις υποδομές
Ο πρωθυπουργός συναντήθηκε ακόμα μεμονωμένα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΥΑΘ, Άνθιμο Αμανατίδη, τον πρόεδρο του δ.σ. και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΘ Αθανάσιο Λιάγκο, τον πρόεδρο του δ.σ. της Αττικό Μετρό Νίκο Ταχιάο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας Νίκο Κουρέτα.
Στις συναντήσεις με τους επιστημονικούς φορείς της Μακεδονίας και της Θράκης συζητήθηκαν επιμέρους ζητήματα του κάθε κλάδου που σχετίζονται κυρίως με θέματα φορολογίας και ελαφρύνσεων, ενώ κατατέθηκαν και προτάσεις για την αντιμετώπιση της σωρείας των προβλημάτων που δημιούργησαν οι διαδοχικές κρίσης του κορονοϊού και της ενέργειας.
Η «γαλάζια» συνάντηση και τα... αιτήματα
Των συναντήσεων προηγήθηκε σύσκεψη του πρωθυπουργού με τους βουλευτές της ΝΔ. Το «παρών» έδωσαν όλοι οι «γαλάζιοι» βουλευτές πλην του πρώην πρωθυπουργού και βουλευτή ΝΔ Α’ Θεσσαλονίκης, Κώστα Καραμανλή. Παρόντες στη συνάντηση και ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής ΝΔ, Ζήσης Ιωακείμοβιτς, όπως και ο γραμματέας του κόμματος Παύλος Μαρινάκης. Στη συνάντηση που διήρκησε περίπου μισή ώρα τέθηκαν από πλευράς βουλευτών ζητήματα υποδομών, όπως είναι η επέκταση του Μετρό δυτικά και επισημάνθηκε η ανάγκη να υιοθετηθούν πολιτικές στήριξης των αδύναμων νοικοκυριών που επηρεάζονται περισσότερο από τον πληθωρισμό και την ενεργειακή κρίση, ανάγκη στήριξης νέων οικογενειών με μέτρα όπως είναι η κοινωνική κατοικία, υιοθέτηση πολιτικών υπέρ των νέων ανθρώπων κ.ά. Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Μητσοτάκης απευθυνόμενος στους βουλευτές ανέφερε ότι στην ομιλία του στην 86η ΔΕΘ θα μιλήσει για το έργο της Θεσσαλονίκης, ωστόσο το «καλάθι» με το οποίο θα ανέβει στην πόλη θα έχει «κοινωνικό αποτύπωμα», το πακέτο των μέτρων που θα ανακοινώσει θα είναι «ικανοποιητικό» και όπως φέρεται να δήλωσε θα «γίνει ένας έντιμος απολογισμός του κυβερνητικού έργου», ενώ αναμένεται να επαναλάβει πως πρόθεσή του είναι η κυβέρνηση να ολοκληρώσει την τετραετία και να μην προσφύγει στις κάλπες πρόωρα, κάτι που επανέλαβε άλλωστε πρόσφατα στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου δηλώνοντας ότι οι εκλογές θα γίνουν σε εννέα μήνες από σήμερα. Μεταξύ άλλων, τέθηκε και το ζήτημα του ΟΑΣΘ και των μικρομετόχων του Οργανισμού με το παλιό καθεστώς, πριν γίνει δημόσιος ο Οργανισμός επί ΣΥΡΙΖΑ.
Στο ίδιο τραπέζι ΠΑΟΚ-Άρης
Από τα στιγμιότυπα των συναντήσεων που είχε ο πρωθυπουργός και στο οποίο αναφέρθηκαν πολλοί εκ Θεσσαλονίκης συμμετέχοντες ήταν ότι κάθισαν στο ίδιο τραπέζι για να συζητηθούν οι αναπλάσεις των γηπέδων οι εκπρόσωποι του ΠΑΟΚ, Μ. Γκαγκάτσης και Γ. Δημογιάννης και του Άρη, Ν. Τρυμμάτης και Η. Γρόλιος. Αναφορικά με το Μετρό, σύμφωνα με πληροφορίες, «έπεσε η ιδέα» στο τραπέζι στην επικείμενη επίσκεψή του ο κ. Μητσοτάκης να βρεθεί στη ΔΕΘ με το Μετρό από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Πυλαία, ιδέα που ωστόσο δεν συζητήθηκε περαιτέρω.
Logistics center, μακεδονικό σήμα και... ενεργειακή κρίση
Στις συναντήσεις με τους παραγωγικούς φορείς πλην του αιτήματος για δημιουργία μεγάλου Logistics Center, ενίσχυσης των επιχειρήσεων, επιδότηση ενοικίου για επαγγελματικούς χώρους ενόψει του «δύσκολου χειμώνα», αύξησης των τιμών σε προϊόντα βιομηχανίας και πρώτες ύλες, έγινε μία ενημέρωση από τον πρόεδρο του ΣΕΒΕ, Σίμο Διαμαντίδη, για τις ενέργειες του Συνδέσμου για την κατοχύρωση του Μακεδονικού Σήματος για τα προϊόντα.
Αντίστοιχο το περιεχόμενο και με τους επιστημονικούς φορείς. Μεταξύ άλλων, ο πρύτανης του ΑΠΘ, Νίκος Παπαϊωάννου, αναφέρθηκε στους τρεις άξονες που επικεντρώνεται το ενδιαφέρον του μεγαλύτερου ακαδημαϊκού ιδρύματος της χώρας. Αυτοί είναι: ο ψηφιακός μετασχηματισμός του πανεπιστημίου, η βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και η εξωστρέφεια με την διεθνοποίησή του. Ο πρύτανης του ΑΠΘ υπογράμμισε ότι το Αριστοτέλειο είναι δυναμικό ερευνητικά αλλά καις προς τη διασύνδεσή του με την επιχειρηματικότητα καθώς έχει έσοδα 65 εκατομμύρια ευρώ από ερευνητικά προγράμματα και 15 εταιρείες τεχνοβλαστούς.
Είναι χαρακτηριστικό πως για να γίνει καλύτερη και πιο εποικοδομητική συζήτηση οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες, γεγονός που έβγαλε εκτός προγράμματος τον πρωθυπουργό κατά περίπου μία ώρα με τις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη να γίνονται στις 9 το βράδυ αντί των 8 όπως προβλεπόταν στο αρχικό πρόγραμμα.
Η λίστα Ζέρβα
Μία λίστα με δώδεκα σημεία προετοίμασε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας και οι συνεργάτες του και την παρέδωσε, σύμφωνα με πληροφορίες στον Άκη Σκέρτσο, στενό συνεργάτη του κ. Μητσοτάκη. Σε αυτή αναφέρονται αναλυτικά χρονοδιαγράμματα, εξέλιξη, παραλείψεις και τυχόν καθυστερήσεις σε: ΟΑΣΘ, Μετρό, αντιπλημμυρικά, deck παλιάς παραλίας, Ασφάλεια και Αστυνόμευση, κυκλοφοριακό ζήτημα τις ώρες αιχμής, ανάγκη ενίσχυσης της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας επιπλέον κόστη που δημιουργεί η ενεργειακή κρίση, τέλος υγειονομικής ταφής αποβλήτων κ.ά.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.09.2022