Θα το έχετε προσέξει κι εσείς, φαντάζομαι, αυτό που συμβαίνει κάθε χρόνο, τέλη Αυγούστου έως μέσα Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη. Κατά ένα μαγικό τρόπο, κάθε χρόνο, τέτοια εποχή, χρονίζοντα προβλήματα και εκκρεμότητες της πόλης, είτε επιλύονται είτε βαίνουν προς επίλυση είτε απλώς επαναλαμβάνονται παλαιότερες υποσχέσεις και δεσμεύσεις, σε νέο αμπαλάζ. Ο λόγος δεν είναι ασφαλώς άλλος από την άνοδο του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση. Προπομπός της επίσκεψης του Κυριάκου Μητσοτάκη στις 9 και 10 Σεπτεμβρίου στην Έκθεση ήταν η χθεσινή προπαρασκευαστική άνοδός του στην Θεσσαλονίκη, συνοδεία και ορισμένων υπουργών.
Έτσι, μάθαμε, για παράδειγμα χθες, ότι παραδόθηκε και θα είναι έτοιμη σε λίγες ημέρες να υποδεχτεί τους ασθενείς, η Πνευμονολογική Κλινική του νοσοκομείου Παπανικολάου, η οποία αποκαταστάθηκε μετά την καταστροφή που υπέστη από την πυρκαγιά που προκλήθηκε τον Απρίλιο του 2022. Η Κλινική παραδόθηκε την περασμένη Δευτέρα, ενώ απομένει ο καθαρισμός του χώρου και η τοποθέτηση του ιατρικού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού. Βεβαίως, οι ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό παραμένουν, αλλά υπομονή, υπάρχει και η επόμενη ΔΕΘ…
Μάθαμε επίσης ότι σε λίγο καιρό θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Γκόνου σε logistics center, μια υπόθεση η οποία σέρνεται εδώ και πολύ καιρό. Από στόματος, δε, του υφυπουργού Δημήτρη Βαρτζόπουλου ακούστηκε ότι οσονούπω θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του παιδιατρικού νοσοκομείου στο Φίλυρο το οποίο, θυμίζω, ότι πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Αυτά ως ορεκτικό. Το κυρίως γεύμα αναμένεται να σερβιριστεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.
Amper alert για οδηγούς
Χθες υπήρξε και μια σύσκεψη για την αστική συγκοινωνία, στα γραφεία του ΟΑΣΘ, με τη συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (Σταϊκούρας, Αλεξοπούλου, Ξιφαράς). Απ’ ότι κατάλαβα, από αυτά που ειπώθηκαν στη σύσκεψη, ο υπουργός δεν είναι καθόλου ικανοποιημένος από την κατάσταση του ΟΑΣΘ, ή, για να το πω διαφορετικά, από την κατάσταση την οποία παρέλαβε από τον προκάτοχό του Κώστα Καραμανλή. Το λέω αυτό γιατί τα περισσότερα ζητήματα εκκρεμούν εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια, αλλά ο προηγούμενος υπουργός δεν επέδειξε τον απαραίτητο ζήλο, για να το πω κομψά, ώστε να τα επιλύσει.
Η μεγάλη αγωνία του Σταϊκούρα είναι πόσα λεωφορεία θα βγουν στους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος από αύριο που ξεκινά το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων. Η απάντηση που πήρε είναι ότι θα γίνει προσπάθεια να κυκλοφορήσουν περί τα 260 με 270 λεωφορεία. Ο υπουργός ρώτησε πόσα λεωφορεία κυκλοφορούσαν πέρυσι τέτοια εποχή για να πάρει την απάντηση ότι ήταν γύρω στα 300. «Δεν με ικανοποιεί αυτό, δεν ικανοποιεί ούτε τον πρωθυπουργό» είπε ο Σταϊκούρας. Πρωτίστως δεν ικανοποιεί το επιβατικό κοινό, θα προσέθετα.
Το πρόβλημα βεβαίως, όπως έγραψε χθες σχετικά το makthes.gr, είναι η έλλειψη οδηγών, γιατί λεωφορεία, κουτσά στραβά, μαζεύονται. Επ’ αυτού έπεσαν διάφορες προτάσεις. Η μία ήταν να εξοικονομηθούν κάποιες παραπάνω εργατοώρες από την περικοπή των ρεπό των οδηγών, τα οποία θα τα πληρωθούν στο χέρι, εφόσον βεβαίως συμφωνήσουν και οι ίδιοι. Μάλιστα, προσφέρθηκε ο Σταϊκούρας να τους μιλήσει ο ίδιος, εάν αυτό θα έλυνε το πρόβλημα. Όμως το μέτρο δεν πρόκειται να αποδώσει περισσότερα από 25 με 30 άτομα, όπερ σημαίνει, άλλα δέκα επιπλέον λεωφορεία. Η άλλη λύση που προτάθηκε, ήταν να προσλάβει, με σύμβαση έργου, οδηγούς ο ΟΣΕΘ και να τους παραχωρήσει στον ΟΑΣΘ, μέσω προγραμματικής σύμβασης. Αλλά και αυτή η λύση ίσως πάσχει από πλευράς νομιμότητας καθώς ο ΟΣΕΘ δεν είναι πάροχος συγκοινωνιακού έργου ώστε να μπορεί να προσλαμβάνει οδηγούς.
Η τρίτη λύση είναι να προσλάβει ο ίδιος ο ΟΑΣΘ οδηγούς με σύμβαση έργου, για την οποία, όμως, ίσως απαιτηθεί ειδική νομοθετική ρύθμιση καθώς ο Οργανισμός τελεί ακόμη υπό εκκαθάριση. Ο Σταϊκούρας τους είπε ότι περιμένει ως την Παρασκευή να του πουν ποια είναι η καταλληλότερη φόρμουλα για την πρόσληψη οδηγών. Όποια κι αν είναι πάντως, το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί σύντομα. Ο υπουργός έμεινε στη σύσκεψη γύρω στη μία ώρα και μετά αποχώρησε προκειμένου να συμμετάσχει στη σύσκεψη στο Διοικητήριο, υπό τον πρωθυπουργό.
Το άλλο θέμα που συζητήθηκε μετά την αποχώρησή του, ήταν το μέλλον του ΟΑΣΘ. Πότε δηλαδή θα ολοκληρωθεί η περιβόητη εκκαθάριση και τι σκοπεύει να κάνει στη συνέχεια η κυβέρνηση. Από τις συζητήσεις που έγιναν συμπεραίνεται ότι το υπουργείο θέλει να ξεμπερδεύει με την εκκαθάριση ως το τέλος του χρόνου και εν συνεχεία προσανατολίζεται στη δημιουργία ενός νέου φορέα ο οποίος θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο στο πολεοδομικό συγκρότημα. Οι υπόλοιπες λεωφορειακές γραμμές, τις οποίες σήμερα εκτελούν τα ΚΤΕΛ, θα δοθούν σε ιδιώτες, μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Επειδή, όμως, όλα αυτά θα απαιτήσουν χρόνο, το πιθανότερο είναι να δοθεί άλλος ένας χρόνος παράταση στο σημερινό καθεστώς του ΟΑΣΘ.