ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το ολοκαύτωμα της Νάουσας σε ένα μουσικό έργο που έγραψε… Βραζιλιάνος συνθέτης

Κυριακή Τσολάκη29 Απριλίου 2022

Δεν είναι πολύ σύνηθες ένας ξένος σύγχρονος συνθέτης να καταπιάνεται με ένα ιστορικό γεγονός μιας μικρής επαρχιακής πόλης κάποιας άλλης από τη δική του χώρας, να εμπνέεται από αυτό και να γράφει ένα έργο που να το αφορά αποκλειστικά.

Αυτό συνέβη στην περίπτωση του παγκοσμίου φήμης δημιουργού Sergio Assad που σήμερα θεωρείται ένας από τους κορυφαίους συνθέτες για κιθάρα σε όλο τον κόσμο, ο οποίος έχει αφήσει το αποτύπωμά του στη μουσική αυτού του είδους – μάλιστα το ντουέτο με τον αδελφό του είναι το διασημότερο διεθνώς.

Ακούγοντας την ιστορία της πολιορκίας της πόλης από τους Οθωμανούς, της αντίστασή της στον τουρκικό ζυγό, των σκληρών μαχών που έφτασαν να έχουν ένα αιματηρό αποτέλεσμα, αλλά και της ολοκληρωτικής καταστροφής που ακολούθησε με την εισβολή του τουρκικού στρατού, τη σφαγή, την αιχμαλωσία ή και σε κάποιες περιπτώσεις την… αυτοχειρία πληθυσμού για να μην πέσει στα χέρια των Τούρκων, ο διάσημος συνθέτης έγραψε το «Naousa Conserto» για κιθάρα και συμφωνική ορχήστρα, που, τώρα, στη 200η επέτειο του ολοκαυτώματος της πόλης, κάνει παγκόσμια πρεμιέρα.


«Ξεναγός» του σε αυτό το ταξίδι στο παρελθόν ήταν ο Ναουσαίος σολίστ κιθάρας Θάνος Μήτσαλας, που συνεργάζεται με τον συνθέτη εδώ και χρόνια, αφού ερμηνεύει έργα του και μάλιστα έχει ηχογραφήσει ήδη αρκετούς δίσκους με τη μουσική του. «Έχουμε μια σχέση που κατανοεί ο ένας τη γνώση του άλλου, δηλαδή εγώ τη συνθετική του γλώσσα κι εκείνος την ερμηνευτική. Οπότε υπάρχει μια προϊστορία, μια πορεία που οδήγησε προς αυτό, διάφορες ζυμώσεις. Προφανώς η πρόταση έγινε από εμένα γιατί δεν θα μπορούσε να γραφτεί το έργο από έναν άνθρωπο ο οποίος δεν έχει ζήσει αυτή την πόλη, οπότε ήμουν αυτός που τον καθοδήγησα να αντιληφθεί το DNA της», λέει στο makthes.gr ο σολίστ.

Σημαντικό μέρος του θεματικού υλικού είναι δανεισμένο από τη γνήσια ελληνική και τοπική μουσική παράδοση: «Υπάρχει δανεισμός μελωδικού υλικού από τον τοπικό θρήνο ‘Στης Νάουσας το Κάστρο’ (ή αλλιώς Μακρυνίτσα), τον επίσης γνωστό ‘Νιζάμικο Χορό’ αλλά και τον ‘Επιτάφιο του Σείκιλου’. Μέσα από την ιδιοφυή παρέμβαση και επεξεργασία από το συνθέτη, το υλικό αναδιατυπώνεται , σε ένα πλαίσιο μουσικής αντίληψης και γλώσσας με οικουμενική διάσταση», επισημαίνει ο κ. Μήτσαλας.

ΘΑΝΟΣ ΜΗΤΣΑΛΑΣ

Τα στοιχεία αυτά, κατά σειρά παρουσίασης, όπως εμφανίζονται μέσα στο έργο είναι:

-Η διδαχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τον Αριστοτέλη (343-340π.χ) στηΣχολή του Νυμφαίου της αρχαίας Μίεζας (κοντά στην τωρινή Νάουσα) ,

-Το Ολοκαύτωμα και η Ηρωική αντίσταση των Ναουσαίων ενάντια στην επιδρομή των κατακτητών Οθωμανών την περίοδο του 1822. Άλλωστε, γι’ αυτό το λόγο η πόλη από το 1957 έχει χαρακτηριστεί ως “Ηρωική”,

-Το πολιτισμικό στοιχείο του κρασιού, σε συνδυασμό με τις ιστορικές αλλά και μυθολογικές του προεκτάσεις όσον αφορά την περιοχή. Με αναφορά στην ποικιλία του ξινόμαυρου και σε μυθολογικές οντότητες όπως: Ο Θεός Διόνυσος-Βάκχος, Ο Σιληνός (ο ακόλουθος του Θεού Διόνυσου που ζούσε στο περιοχή μας), η Σεμέλη μητέρα του Διόνυσου , κλπ. Το κρασί της Νάουσας άλλωστε είναι πασίγνωστο, χαρακτηρίζει την πόλη μας και ως γνωστόν έχει λάβει πάμπολλες διεθνείς διακρίσεις.

Το έργο “Νάουσα Κονσέρτο” λοιπόν, είναι μια μουσική κατάθεση που έρχεται να γεφυρώσει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. «Είναι ένα πολιτιστικό τεκμήριο του σήμερα, για να μας θυμίζει πως το παρελθόν αποτελεί αφετηρία για κάτι νεότερο, και πως πάντα σε κάθε έκφραση του πολιτισμού, υπάρχει δανεισμός, μετασχηματισμός, εμπλουτισμός και φυσικά εξέλιξη, ως επακόλουθο. Ο άνθρωπος είναι ανήσυχος από τη φύση του. Δε μένει αποκλειστικά προσκολλημένος σ’ αυτά που ήδη γνωρίζει. Θέλει να ανακαλύπτει καινούρια πράγματα να εξελίσσει και να εξελίσσεται. Η μουσική και η τέχνη γενικότερα ως βασική έκφραση πολιτισμού, δεν εξαιρείται αυτού του κανόνα, και το παρόν έργο έρχεται να τον επιβεβαιώσει. Το έργο καλείται να προβάλει εντός και εκτός συνόρων Ελλάδας το ισχυρό γονιδίωμα της πόλης, με τη διαχρονικότητα και την οικουμενικότητα που του αξίζει», υπογραμμίζει ο σολίστ.

Στο Πόντιουμ για να διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης θα βρεθεί ο γνωστός μαέστρος Βλαδίμηρος Συμεωνίδης, ενώ στην ηχογράφηση που προηγήθηκε, αφού το έργο θα κυκλοφορήσει σε cd, την ορχήστρα διηύθυνε ο Μίλτος Λογιάδης. «Εκτιμώ ιδιαίτερα τον Βλαδίμηρο και έχουμε πολύ καλή χημεία μεταξύ μας, άρα είναι μεγάλη χαρά για μένα που θα συμπράξουμε. Αντιλαμβάνεται πολύ καλά τον παλμό του έργου και τα χαρακτηριστικά που αφορούν και τα τοπικά θέματα και τις μελωδίες και λειτουργεί πάρα πολύ οργανικά. Το ίδιο θα πω και για τον Μίλτο Λογιάδη. Εκτιμώ και τους δύο πάρα πολύ, καθένας έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και χαίρομαι πολύ που μπορέσαμε να κάνουμε όλοι μαζί αυτό το πρότζεκτ, και δισκογραφικά και συναυλιακά», σημειώνει ο σολίστ.

ΒΛΑΔΙΜΗΡΟΣ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ

Ο Θάνος Μήτσαλας δεν έχει μόνο καταγωγή από τη Νάουσα, αλλά ζει και σ’ αυτή. «Για μένα είναι το καταφύγιο, η αγκαλιά, γυρίζω στον τόπο μου και μετά είμαι έτοιμος για εξορμήσεις. Αυτό μπορεί να γίνει πλέον γιατί υπάρχει το ίντερνετ. Εάν δεν υπήρχε δεν θα είχα σίγουρα αυτή τη δυνατότητα. Το διαδίκτυο είναι ο άμεσος δίαυλος επαφής με τα πάντα, όπου και να βρίσκεσαι. Όλες οι επαφές, η διακίνηση του καλλιτεχνικού υλικού, η ύπαρξη όλων μας πλέον είναι στο ίντερνετ, οπότε μπορείς να μένεις όπου θέλεις και να ταξιδεύεις. Σίγουρα δεν είναι πρακτικό σε ορισμένες συνεργασίες το ότι πρέπει να ταξιδέψεις ώστε να πας να βρεθείς με άλλους μουσικούς, αλλά αυτό έτσι κι αλλιώς ισχύει για όλους σε όλο τον κόσμο».

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη μεγαλειώδη «Συμφωνία της Πράγας» του Μότσαρτ

Η παγκόσμια πρεμιέρα θα γίνει το Σάββατο 30 Απριλίου στις 8.45μμ

Δημοτικό Θέατρο Νάουσας «Μίκης Θεοδωράκης»

Η είσοδος για το κοινό θα πραγματοποιηθεί με ειδικές προσκλήσεις οι οποίες διατίθενται καθημερινά από τη γραμματεία του Δημοτικού Ωδείου Νάουσας «Εστία Μουσών» τις ώρες 10πμ-1μμ. Για την είσοδο ισχύουν τα αντίστοιχα πιστοποιητικά.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.