Η κατάθεση του εξοπλιστικού «πακέτου» από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής έως τα μέσα Νοεμβρίου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και το πρόγραμμα ενίσχυσης του Στόλου με τέσσερα καινούργια υποβρύχια ταυτόχρονα με των εκσυγχρονισμό των τεσσάρων «214» κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ».
Σύμφωνα με πληροφορίες του onalert.gr το Ναυτικό Επιτελείο έχει λάβει το «πράσινο φως» από την πολιτική ηγεσία και αρχίζει άμεσα τις διαδικασίες έρευνας της αγοράς προκειμένου να κατατεθούν προσφορές για την απόκτηση τεσσάρων καινούργιων υποβρυχίων σε βάθος δεκαετίας τα οποία θα αντικαταστήσουν σταδιακά τα γερασμένα 209 πλην του αναβαθμισμένου «ΩΚΕΑΝΟΣ» το οποίο προβλέπεται να παραμείνει σε υπηρεσία τουλάχιστον για τα επόμενα 15 χρόνια.
Οι πρώτες διερευνητικές επαφές ήδη έχουν πραγματοποιηθεί και όλα δείχνουν ότι διεκδικητές του προγράμματος των καινούργιων υποβρυχίων θα είναι η Γερμανική Thyssen Krupp Marine systems κατασκευάστρια εταιρεία των 214 κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», η Γαλλική Νaval Group, αλλά και η Σουηδική Saab η οποία πραγματοποιεί δυναμική είσοδο στον τομέα ναυπήγησης υποβρυχίων με όπλο της την τεχνολογία αιχμής που διαθέτει.
Ο Γερμανικός κολοσσός προτείνει – όπως αναφέρουν πηγές του Πολεμικού Ναυτικού – το αναβαθμισμένο «209» 1400 mod το οποίο διαθέτει ιδιαίτερα αυξημένες δυνατότητες και υπερέχει σαφώς σε σχέση με τα γνωστά «214» τόσο σε επίπεδο ηλεκτρονικών, οπλισμού και τεχνολογίας όσο και στα υλικά κατασκευής του τα οποία του επιτρέπουν να επιχειρεί σε ακόμη μεγαλύτερα βάθη ενώ του παρέχουν και ισχυρότερη θωράκιση.
Στην «υποβρύχια μάχη» οι Γάλλοι κατεβαίνουν με το Scorpene Evolved ενώ η πρόταση τους ενδέχεται να περιλαμβάνει και το μεγαλύτερο Barracuda αμφότερα τελευταίας τεχνολογίας με παραγγελίες να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στους «μνηστήρες» όμως πλασάρονται δυναμικά και οι Σουηδοί με το A26 το οποίο όπως αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες αποτελεί μια εξαιρετικά δελεαστική προσφορά.
Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι η κατασκευή και των τεσσάρων καινούργιων υποβρυχίων σε Ελληνικά ναυπηγεία ώστε μέρος του κόστους να επιστρέψει πίσω στη χώρα μας. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Ναυτικού Επιτελείου όταν θα παραληφθούν τα νέα υποβρύχια θα έχει ολοκληρωθεί και ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων «214» κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» ώστε ο Στόλος να διαθέτει συνολικά 9 υποβρύχια μαζί με το «ΩΚΕΑΝΟΣ» το οποίο πάντως ήδη συμπληρώνει 40 χρόνια υπηρεσίας. Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των «214», το οποίο αποτελεί ήδη ειλημμένη απόφαση, αναμένεται να αγγίζει συνολικά περίπου το 1 δις ευρώ με τα αρμόδια Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού να συγκεντρώνουν τεχνικά στοιχεία και προσφορές.
Στην αντίπερα όχθη του Αιγαίου η Τουρκία επιχειρεί με τα έξι καινούργια υποβρύχια «214» κλάσης «PIRI REIS» – ήδη το πρώτο έχει παραληφθεί – σε συνδυασμό με την κατασκευή των υποβρυχίων εγχώριας ναυπήγησης «MILDEN» να ανατρέψει την ισορροπία δυνάμεων και να εξασφαλίσει πλεονέκτημα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η ολοκλήρωση παραλαβής των έξι υποβρυχίων «214» προσδιορίζεται στο 2029 ενώ ακόμη παραμένει άγνωστος ο αριθμός των «MILDEN», η ναυπήγηση των οποίων αρχίζει όπως ανακοινώθηκε εντός του 2025.
Τα εγχώριας κατασκευής υποβρύχια των γειτόνων θα στηριχθούν σε όπλα επίσης εγχώριας κατασκευής όπως πυραύλους ATMACA και GEZKIN καθώς και τορπίλες AKYA. Θεωρείται βέβαιο ότι οι γείτονες εξασφάλισαν τεχνογνωσία από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα ναυπήγησης των Γερμανικής τεχνολογίας υποβρύχια «214» τα όποια άλλωστε κατασκευάστηκαν σε τουρκικά ναυπηγεία.
Σε αντίθεση με την Ελλάδα η οποία εκσυγχρόνισε μόνο το «ΩΚΕΑΝΟΣ» από τα συνολικά τέσσερα υποβρύχια «209» όπως προέβλεπε ο σχεδιασμός αλλά και η πρώτη σύμβαση, η Τουρκία προχώρησε και συνεχίζει τον εκσυγχρονισμό των δικών της «209» με αποτέλεσμα τα επόμενα χρόνια να διαθέτει ιδιαίτερα υψηλή «οροφή» στον αριθμό υποβρυχίων, σε αντίθεση με τη χώρα μας που κινδυνεύει να μείνει με πολύ μικρότερο αριθμό και ενώ ήδη έχει καθυστερήσει ο εκσυγχρονισμός των «214» κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ».
Πηγή: onalert.gr