Το όραμα για μια Θεσσαλονίκη που θα υποστηρίζει την επιχειρηματικότητα και την πολιτιστική κληρονομιά της μέσα σε ένα ζωντανό, ανθεκτικό και λειτουργικό στους κατοίκους και τους επισκέπτες αστικό περιβάλλον, περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Βασικός στόχος των μέτρων που μελετούνται είναι όλοι να μπορούν εύκολα και άνετα να μετακινηθούν με συνδυασμένα ήπια μεταφορικά μέσα και να απολαύσουν το ανοιχτό θαλάσσιο μέτωπο και άλλους ελεύθερους και πράσινους δημόσιους χώρους.
Αύριο το πρωί στην αίθουσα δημοτικού συμβουλίου θα πραγματοποιηθεί η τρίτη και τελική διαβούλευση με φορείς για την εφαρμογή του ΣΒΑΚ. Ο δήμος Θεσσαλονίκης στην προσπάθεια να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και να εισάγει την πόλη στη λίστα με τις πλέον βιώσιμες αστικά Ευρωπαϊκές πόλεις, εκπόνησε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ). Στην αυριανή διαβούλευση θα παρουσιαστεί η στρατηγική που επιλέχθηκε, ώστε να καταλήξουν στα αποτελεσματικά πακέτα μέτρων και να εγκριθεί το Σχέδιο Δράσης.
Τι προβλέπει η στρατηγική του ΣΒΑΚ
Σχεδιάστηκαν τρεις εναλλακτικές στρατηγικές και έπειτα από αξιολόγηση από την ομάδα εργασίας ΣΒΑΚ του δήμου Θεσσαλονίκης και το δίκτυο Φορέων, επιλέχτηκε ως βέλτιστη η «στρατηγική Γ’» που δίνει έμφαση στην πολυκεντρικότητα και προβλέπει μερικό αποκλεισμό του κέντρου.
Συγκεκριμένα, η στρατηγική αυτή εστίασε στην αναζωογόνηση των κέντρων στην περιφέρεια του δήμου και τη διασύνδεση μεταξύ τους με υποδομές βιώσιμης κινητικότητας. Στόχος είναι η βελτίωση της προσπελασιμότητας από τα τοπικά κέντρα προς την κεντρική περιοχή του δήμου μέσω υπηρεσιών δημοσίων συγκοινωνιών και την αλλαγή συμπεριφοράς μετακινουμένων.
Οι βασικές προτεινόμενες παρεμβάσεις αφορούν σε μερικό αποκλεισμό του κέντρου της πόλης και πεζοδρόμηση της οδού Τσιμισκή από το ύψος της οδού Παλαιών Πατρών Γερμανού έως και την οδό Βενιζέλου, με σκοπό την ανάδειξη μιας νέας λειτουργίας του ιστορικού κέντρου της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η μονοδρόμηση της Εθνικής Αμύνης από Εγνατία έως
Αγ. Δημητρίου (ρεύμα ανόδου) και η ταυτόχρονη διαπλάτυνση πεζοδρομίων, αλλά και η αμφιδρόμηση της 26ης Οκτωβρίου.
Η στρατηγική προβλέπει ακόμα την δημιουργία τοπικών κέντρων με βάση τη ζήτηση των μετακινήσεων και ανακατανομή δημόσιου χώρου σε οδούς των τοπικών κέντρων. Για τον σκοπό αυτό εντοπίστηκαν οι περιοχές που παρουσίαζαν μεγάλο αριθμό ελκόμενων μετακινήσεων, οι οποίες συνδέθηκαν με κάθετες λεωφορειακές γραμμές, ενώ προτάθηκαν παρεμβάσεις ανακατανομής δημόσιου χώρου σε συγκεκριμένους οδικούς άξονες προκειμένου να δημιουργηθούν βέλτιστες διαδρομές που να συνδέουν τα τοπικά κέντρα με ήπια μέσα μεταφοράς. Επίσης, υπάρχει μελέτη για την επέκταση δικτύου ποδηλατοδρόμων.
Φάσεις αποκλεισμού του κέντρου
H oμάδα εργασίας ΣΒΑΚ του δήμου Θεσσαλονίκης και το δίκτυο Φορέων, αξιολόγησε προτάσεις και από τις άλλες δυο εναλλακτικές στρατηγικές, με σκοπό να γίνει εμφανής η πιθανή ανάγκη για εφαρμογή κάποιας συγκεκριμένης παρέμβασης, ανεξάρτητα από την επιλογή της στρατηγικής. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούν απαραίτητη την πεζοδρόμηση τμήματος της Τσιμικσή, τις αναπλάσεις στις ζώνες επιρροής τερματικών σταθμών αλλά και τον επανασχεδιασμό της Εγνατίας οδού, την δημιουργία ποδηλατοδρόμων σε βασικούς άξονες της πόλης, την δημιουργία εγκάρσιων λεωφορειακών γραμμών, την πλήρης πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας από Λεωφ.
Νίκης έως Αχειροποίητο, την δημιουργία δικτύου οδών ήπιας κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης, την ανάπλαση οδών με στόχο τη διασύνδεση τουριστικών σημείων, την διαπλάτυνση πεζοδρομίου Αγ. Σοφίας με ανοιχτό το ρεύμα καθόδου/ανόδου από Εγνατία έως Ερμού και την ανάπλαση τοπικών εμπορικών κέντρων και διασύνδεση τους με ήπιες υποδομές.
Στόχοι
Οι στόχοι της εφαρμογής του ΣΒΑΚ τίθενται σε χρονικούς ορίζοντες πενταετίας και δεκαετίας. Σαφώς, βασικός στόχος αυτού του στρατηγικού σχεδίου, είναι ένα νέο συντακτικό για την πόλη της Θεσσαλονίκης, που προωθεί τις μετακινήσεις κατοίκων κι επισκεπτών καθώς και τη μεταφορά αγαθών με εναλλακτικά μέσα με στόχο την αναβάθμιση του αστικού ιστού και τη μείωση των περιβαλλοντικών ρύπων.
Αναλυτικά:
Οι άλλες δυο προτάσεις
Υπήρχαν ακόμα δυο εναλλακτικές στρατηγικές για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης. Η στρατηγική Α’ επικεντρώνονταν στην ολοκλήρωση και λειτουργική διασύνδεση των αναπλάσεων που ο δήμος υλοποίησε τα τελευταία χρόνια και συνέχισε να υλοποιεί. Οι βασικές προτεινόμενες παρεμβάσεις αφορούσαν σε: έργα ανάπλασης που υλοποιήθηκαν, βρισκόταν σε φάση υλοποίησης ή ήταν προγραμματισμένα προς υλοποίηση, διαδρομές πεζών και υποδομές έξυπνων διαβάσεων με σκοπό τη διασύνδεσή τους και παρεμβάσεις βελτίωσης οδικού δικτύου (διάνοιξηοδών, μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις, οδοί ήπιας κυκλοφορίας, κλπ.), υποδομές ποδηλάτων (βελτίωση υφιστάμενων υποδομών και μικρή επέκταση του δικτύου) και αναδιάρθρωση του συστήματος των δημόσιων συγκοινωνιών.
Η εναλλακτική στρατηγική Β’εστίασε στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου και της λειτουργίας περιοχών του δήμου στη νέα εποχή του πολυτροπικού συστήματος δημοσίων συγκοινωνιών. Οι βασικές προτεινόμενες παρεμβάσεις αφορούσαν σε δημιουργία πέντε ζωνών επιρροής και ανάδρασης (buffer zones), εκτός του κέντρου της πόλης για τις οποίες θα έπρεπε να προβλεφθούν οι υποδομές και να διασφαλιστούν οι χώροι που απαιτούνται προκειμένου να μπορέσουν να καλύψουν τις νέες απαιτήσεις, λόγω τις λειτουργίας του μετρό.
Το επόμενο βήμα για το ΣΒΑΚ, θα κριθεί αύριο στην τελική διαβούλευση. Λαμβάνοντας υπόψιν τα αποτελέσματα, το ΙΜΕΤ σε συνεργασία με την ομάδα εργασίας ΣΒΑΚ του δήμου Θεσσαλονίκης θα ολοκληρώσει το τελικό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και έπειτα θα περάσει από το δημοτικό συμβούλιο για να εγκριθεί. Στη συνέχεια, θα σταλεί στο Υπουργείο Μεταφορών και σε άλλους φορείς που ορίζει ο νόμος, ώστε να το εγκρίνουν επίσης.