Στις επάλξεις βρίσκονται ενόψει των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς οι εμπορικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης οι οποίες μπορεί να βλέπουν την κίνηση να «ζεσταίνεται» σταδιακά από την έναρξη του εορταστικού ωραρίου αλλά οι προσδοκίες των καταστηματαρχών για ουσιαστική άνοδο του τζίρου τους μένουν -προς το παρόν- ανεκπλήρωτες.
Οι ανατιμήσεις στα βασικά αγαθά και η εκτίναξη του κόστους της ενέργειας φαίνεται να αδειάζουν τα πορτοφόλια των καταναλωτών πριν προλάβουν να γεμίσουν και απειλούν το πνεύμα των Χριστουγέννων. Ο αντίκτυπος των αυξημένων εξόδων για είδη πρώτης ανάγκης αποτυπώνεται, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελή Φιλιππίδη, και στην κίνηση του κόσμου στα μαγαζιά.
«Η τσέπη του καταναλωτή εξαντλείται στα είδη πρώτης ανάγκης. Η ενέργεια και το σούπερ μάρκετ εξακολουθούν να είναι ακριβά επομένως δεν μπορούμε να έχουμε προσδοκίες από τον κόσμο την περίοδο των εορτών», αναφέρει στη «ΜτΚ» ο κ. Φιλιππίδης και παρομοιάζει την κινητικότητα στην αγορά με «σταματημένη εικόνα».
Μέχρι στιγμής οι καταναλωτές φαίνεται να πραγματοποιούν, στην πλειονότητά τους, διερευνητικές επισκέψεις στα καταστήματα ελπίζοντας πως τις επόμενες μέρες και όσο πλησιάζουμε προς τους δύο «πρωταγωνιστές» των εορτών θα καταλήξουν στις αγορές τους.
Σύμφωνα με τον κ. Φιλιππίδη, ο εμπορικός κόσμος της πόλης εναποθέτει τις ελπίδες του στην αλλαγή της ψυχολογίας των καταναλωτών λόγω Χριστουγέννων και στο δώρο των εργαζόμενων.
«Ακόμα δεν υπάρχει η κίνηση που θα θέλαμε. Ελπίζουμε τις επόμενες ημέρες να πάνε καλύτερα τα πράγματα. Πάντα υπάρχει μία αισιοδοξία πλησιάζοντας τις γιορτές γιατί αλλάζει η ψυχολογία του καταναλωτή και ίσως πέσουν κάποια παραπάνω χρήματα στην αγορά όταν μπει το δώρο στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα», σημειώνει ο ίδιος.
Ο μήνας της «κρίσης»
Παραδοσιακά ο Δεκέμβρης αποτελεί έναν κρίσιμο μήνα για τα ταμεία των επιχειρήσεων, με ορισμένα καταστήματα, όπως εκείνα που πωλούν παιδικά παιχνίδια, να έχουν την τιμητική τους και να πραγματοποιούν ένα μεγάλο ποσοστό του ετήσιου τζίρου τους.
«Ανάσταση» μέσα στον τελευταίο μήνα του έτους αναζητούν φυσικά και οι υπόλοιπες εμπορικές επιχειρήσεις όπως τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης τα οποία μπορεί να έχουν μία κινητικότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου αλλά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων ενδέχεται να καταγράψουν αύξηση στον τζίρο τους έως και 20 - 30% σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
Παρόλο που φέτος απουσιάζουν από την αγορά οι περιορισμοί λόγω της πανδημίας και ενώ οι επιχειρήσεις ήλπιζαν να ξαναζήσουν τις προ κορονοϊού εποχές, ο εμπορικός κόσμος βρίσκεται αντιμέτωπος τελικά με τον περιορισμό της ακρίβειας και το στοίχημα της βιωσιμότητας επανέρχεται στο προσκήνιο με αρκετούς επαγγελματίες να κρέμονται από μία κλωστή.
Όπως αποσαφηνίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης δεν τίθεται καν θέμα σύγκρισης με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και το μέλλον μοιάζει αβέβαιο.
«Ο μεγάλος περιορισμός αυτή τη χρονιά είναι η ακρίβεια. Είναι μία κακή χρονιά για μας ο 2022 και δεν ξέρω που θα καταλήξει. Δεν υπάρχει σύγκριση με την χρονιά πριν την πανδημία. Έχουμε τεράστια πτώση του τζίρου σε σχέση με το 2019», καταλήγει ο κ. Φιλιππίδης.
Η αγορά της πόλης προσπαθεί να ξαναβρεί τον παλμό της, επιχειρώντας να ανακτήσει μία αίσθηση κανονικότητας τη στιγμή που οι πολίτες ψωνίζουν... με το σταγονόμετρο. Ο εμπορικός κόσμος ισορροπεί σε τεντωμένο σχοινί με την κατάστασή του να είναι κρίσιμη αλλά σταθερή ενώ το τελευταίο διάστημα αν και είχε αποκατασταθεί μία κάποια κανονικότητα στη λειτουργία της αγοράς, αυτή απειλείται και πάλι να διασαλευτεί από τους υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις.
Υπενθυμίζεται πως την πρώτη και δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων αλλά και την Πρωτοχρονιά και στις 2 Ιανουαρίου, τα καταστήματα θα είναι κλειστά, ενώ παραμονές των δύο εορτών τα μαγαζιά θα είναι ανοιχτά από τις 10 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18.12.2022