Από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, τη διαχείριση της ΒΙΠΕ έχει η εταιρεία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ του ομίλου της τράπεζας Πειραιώς. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Θάνο Ψαθά, σήμερα στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου λειτουργούν περισσότερες από 700 επιχειρήσεις. Υπάρχουν όμως και αρκετά «κουφάρια» -σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις αποτελούν έως και το 25%-30% των συνολικών κτιρίων της ΒΙΠΕ- επιχειρήσεων που χρεοκόπησαν, και τα ακίνητα ανήκουν πλέον στους πιστωτές. «Οι κλειστές επιχειρήσεις αποτελούν ένα δύσκολο γρίφο που απαιτεί αποφασιστική κρατική παρέμβαση» εκτιμά ο κ. Ψαθάς.
Ζητούνται οικόπεδα
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων ΒΙΠΕ Σίνδου υπάρχουν υφιστάμενες επιχειρήσεις που θέλουν να επεκταθούν και νέες που ενδιαφέρονται να εγκατασταθούν, αλλά πλέον δεν υπάρχουν διαθέσιμα οικόπεδα. «Η ΒΙΠΕΘ αποτελεί όπως αναφέρθηκε ένα οργανωμένο υποδοχέα με μεγάλη κινητικότητα και ιδιαίτερα υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον. Ως εκ τούτου οι ανεκμετάλλευτες εκτάσεις είναι περιορισμένες στην παρούσα φάση» επιβεβαιώνει και ο κ. Ψαθάς. Αναφορικά με το ενδεχόμενο επέκτασης της βιομηχανικής περιοχής ο διευθύνων σύμβουλος της διαχειρίστριας εταιρείας απαντά ότι «στο πλαίσιο των έργων αναβάθμισης θα εξετάσει τη δυνατότητα επέκτασης της ΒΙΠΕΘ. Ήδη έχει εγκριθεί η σκοπιμότητα του στο πλαίσιο του περιφερειακού χωρικού σχεδιασμού. Παράλληλα, προτεραιότητα της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ εξακολουθεί να είναι η αναβάθμιση της ΒΙΠΕΘ. Ιδίως στην παρούσα φάση που παρουσιάζονται ευκαιρίες μόχλευσης πόρων από τα χρηματοδοτικά εργαλεία με επικρατέστερο το Ταμείο Ανάκαμψης. Αναμένουμε τις σχετικές προκηρύξεις για να μπορέσουμε να καταθέσουμε τις προτάσεις μας».
Πάντως, το γεγονός ότι στην υφιστάμενη βιομηχανική περιοχή έχουν μείνει λίγα αδιάθετα οικόπεδα, αφαιρεί από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ το «κίνητρο» να ασχοληθεί πιο ενεργά με τη ΒΙΠΕ Σίνδου. «Είναι σαν να έχεις πουλήσει τα διαμερίσματα μιας οικοδομής, να έχεις αναθέσει τη διαχείριση των κοινοχρήστων σε μία εταιρεία και να παραμένεις απλώς θυρωρός» μας εξηγεί ένας επιχειρηματίας εγκατεστημένος στην περιοχή.
Τα παράπονα στο δήμαρχο
Σε αντίθεση με άλλες ΒΙΠΕ, όπου η εταιρεία έχει την αποκλειστική παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, ηλεκτροφωτισμού, ύδρευσης, αποχέτευσης και εισπράττει και τα αντίστοιχα τέλη κοινοχρήστων, στη Σίνδο οι υπηρεσίες που παρέχει είναι περιορισμένες, όπως αντίστοιχα και τα έσοδα της. «Η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ αποτελεί το φορέα διοίκησης και διαχείρισης της ΒΙΠΕΘ, και στο πλαίσιο αυτό φροντίζουμε να προσφέρουμε τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στις επιχειρήσεις που εντάσσονται σε αυτή και που είναι στην αρμοδιότητά μας» σημειώνει ο κ. Ψαθάς, επισημαίνοντας ότι η συναρμοδιότητα πολλών φορέων είναι χρόνια παθογένεια του συστήματος στην Ελλάδα. «Ας ελπίσουμε ο νέος νόμος πλαίσιο για την οργανωμένη επιχειρηματικότητα να λύσει τις αλληλοεπιδράσεις αυτές, προς όφελος της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας.
Τα παράπονα των επιχειρήσεων, είναι η έλλειψη επαρκούς ηλεκτροφωτισμού, η κακή ποιότητα του οδοστρώματος που αναγκάζει τα βαρέα οχήματα να κυκλοφορούν με εξαιρετικά χαμηλές ταχύτητες και να υπάρχει μποτιλιάρισμα στην είσοδο, η έλλειψη επαρκών κάδων. Πρόκειται για υπηρεσίες που πρέπει να παρέχει ο δήμος, ή μάλλον οι δήμοι, αφού η ΒΙΠΕ Σίνδου έχει εκτάσεις στα διοικητικά όρια των δήμων Δέλτα και Ωραιοκάστρου. Οι επιχειρηματίες ζητούν τα δημοτικά τέλη που πληρώνουν να είναι πραγματικά ανταποδοτικά, επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων ΒΙΠΕ Τάσος Πολυζωϊδης.
Η ασφάλεια το Νο1 πρόβλημα
Σύμφωνα με τον ίδιο, το πρώτο σε σοβαρότητα πρόβλημα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων είναι τα συνεχή περιστατικά διαρρήξεων, όχι μόνο σε εγκαταλελειμμένες βιομηχανίες, αλλά και σε λειτουργούσες μονάδες. «Έχουμε κρούσματα καθημερινά. Ξηλώνουν ακόμα και τους μετασχηματιστές από τις κολώνες της ΔΕΗ και την επομένη δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε τις επιχειρήσεις μας»! Όπως λέει όσοι εργάζονται στη ΒΙΠΕ νιώθουν το αίσθημα ανασφάλεια, τα βράδια που τελειώνει η βάρδια. Το πρόβλημα δεν είναι εύκολο να λυθεί, καθώς από τη ΒΙΠΕ διέρχεται ένας κεντρικός δρόμος που ενώνει δύο χωριά, και άρα δεν μπορεί να τοποθετηθεί μπάρα και να ελέγχεται η είσοδος. Οι επιχειρηματίες προσπαθούν με ίδια μέσα να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, είτε πληρώνοντας εταιρείες σεκιούριτι, είτε φωτίζοντας τα κτίρια των μονάδων τους αλλά και το οδικό δίκτυο, καθώς «το δίκτυο ηλεκτροφωτισμού των δήμων χρειάζεται συντήρηση».
Να διευκολυνθεί η ζωή χιλιάδων εργαζομένων
Ο Σύνδεσμος επισημαίνει τρία ακόμα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν για να γίνει πιο εύκολη η ζωή των σχεδόν 25.000 εργαζόμενων που καθημερινά μετακινούνται προς τη ΒΙΠΕ Σίνδου.
* Επαναλειτουργία ιατρείου του ΙΚΑ, για να μπορούν άμεσα να έχουν οι εργαζόμενοι άμεση πρόσβαση σε πρωτοβάθμια περίθαλψη και να δέχονται τις πρώτες βοήθειες σε περίπτωση ατυχήματος.
* Λειτουργία παιδικού σταθμού στα όρια της ΒΙΠΕ, ώστε να διευκολυνθούν οι εργαζόμενοι γονείς.
* Βελτίωση της πρόσβασης με μέσα μαζικής μεταφοράς. συγκοινωνίας από τον ΟΑΣΘ. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο δρομολόγια για τη Σίνδο, αλλά σύμφωνα με τους επιχειρηματίες του Συνδέσμου, δεν υπάρχει συντονισμός ώστε να εξυπηρετούν τις ώρες που πιάνουν δουλειά στη ΒΙΠΕ και που σχολούν οι χιλιάδες εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα να είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται με τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα.
*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022