Για λάθη, παραλείψεις, κατασκευαστικές αστοχίες αλλά και για τοπικές εντάσεις της φονικής κακοκαιρίας «Daniel» που ξεπέρασαν τις δυνατότητες των τεχνικών έργων αντιπλημμυρικής προστασίας έκανε λόγο μιλώντας στο OPEN ο καθηγητής Διαχείρισης Καταστροφών και πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, Ευθύμης Λέκκας.
«Αστόχησαν τα έργα του Ιανού»
Όπως εξήγησε ο κ. Λέκκας υπάρχουν σημεία στα οποία θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις, κυρίως σε οδικά δίκτυα. «Μετά τον Ιανό δρομολογήθηκαν έργα τα οποία αστόχησαν. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα συρματοκιβώτια τα οποία τοποθετήθηκαν λάθος στον Πάμισο ποταμό με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές και μεγάλες ζημιές».
Ο κ. Λέκκας σημείωσε ότι τα έργα δεν δρομολογήθηκαν από τις περιφέρειες και τους δήμους, αλλά από άλλους φορείς αμέσως μετά την κακοκαιρία «Ιανός». «Θα μπορούσαν να γίνουν καινοτόμα έργα, έξυπνα έργα με μικρότερο κόστος και πιο αποτελεσματικά, αυτό είναι δεδομένο».
Πρόσθεσε επίσης ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν ήταν δυνατό να γίνουν έργα που θα μπορούσαν να σταματήσουν την καταστροφή από τις πλημμύρες.
«Μας λείπει τεχνολογία - Πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο κατασκευής υποδομών και σπιτιών»
«Θα πρέπει να σκεφτούμε να αλλάξουμε και τα επιχειρησιακά μας σχέδια. Υπάρχει τεράστιος επιστημονικός και τεχνικός προβληματισμός σε αυτό. Βλέπουμε ένα βαρομετρικό χαμηλό να πλησιάζει, εκτιμούμε ότι ίσως προκαλέσει καταστροφές, αλλά μας λείπει (σ.σ. η τεχνολογία για να γνωρίζουμε) τι καταστροφές θα προκαλέσει, σε ποιο χώρο και σε ποια έκταση. Αυτός μας λείπει προκειμένου να σχεδιάσουμε τις επιχειρήσεις μας».
Για την Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και την ασφάλειά της, ο καθηγητής είπε: «Πιστεύουμε ότι είναι λανθασμένος σχεδιασμός που δεν έλαβε υπ' όψιν τους φυσικούς κινδύνους της περιοχής και του τεχνικού έργου. Υπό αυτό το πρίσμα, ο καθηγητής διαμήνυσε πως είναι άμεση ανάγκη να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα των υποδομών, όπως οι δρόμοι και οι γέφυρες, ακόμη και των σπιτιών των πολιτών.