ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: Σε θέση «μάχης» τα κόμματα για το νέο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων

MakThes Team25 Φεβρουαρίου 2021

H δυνατότητα επίβλεψης έργων του δημοσίου από ιδιώτες ελεγκτές και η αναπροσαρμογή του κατώτατου ορίου απευθείας αναθέσεων υπηρεσιών και προμηθειών, αναδεικνύονται σε κομβικά σημεία αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, όπως αναδείχθηκε την πρώτη ημέρα συζήτησης και επεξεργασίας του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τις δημόσιες συμβάσεις, στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές. Στην αιχμή της αντιπαράθεσης βρίσκεται και άρθρο του νομοσχεδίου για τον καθορισμό «υπο-περιοχών προστασίας» στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος.

Το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις είναι ένα νομοσχέδιο 228 άρθρων, το οποίο η κυβέρνηση χαρακτηρίζει από τα σημαντικότερα της θητείας της, και το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις, όχι μόνο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αλλά και διατάξεις για τις συμβάσεις αρμοδιότητας των υπουργείων Μεταφορών και Υποδομών και Εθνικής 'Αμυνας. Η προετοιμασία του νομοσχεδίου για την αλλαγή του πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων άρχισε πριν από ένα χρόνο με τη συγκρότηση διϋπουργικής επιτροπής, τη σύσταση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, με συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, μηχανικών, φορέων της αγοράς, η οποία κατέγραψε τα προβλήματα και κατέθεσε τις προτάσεις της, που συζητήθηκαν σε πολλές συνεδριάσεις, προτού το νομοσχέδιο βγει στη δημόσια διαβούλευση.

Η κυβέρνηση σε όλους τους τόνους διαβεβαίωσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι, η διαφάνεια σε συνδυασμό με την ταχύτητα, η ευελιξία, ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η εξάλειψη αγκυλώσεων που καθυστερούν τις δημόσιες συμβάσεις, η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Στο κλίμα αυτό, δηλαδή της αναγκαιότητας να «τρέξουν» γρηγορότερα οι δημόσιες συμβάσεις διότι είναι κρίσιμες για την εθνική οικονομία, κινήθηκαν όλες οι παρεμβάσεις των υπουργών που πήραν τον λόγο προκειμένου να εξηγήσουν τις νομοθετικές παρεμβάσεις που αφορούν τους τομείς της ευθύνης τους. Ο υπουργός Εθνικής 'Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νικόλας Παπαθανάσης, αναφέρθηκαν στην αναγκαία ευελιξία με κανόνες διαφάνειας που διασφαλίζουν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης αναφέρθηκε στην ιστορική πρόκληση της απορρόφησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και των πόρων του ΕΣΠΑ, δήλωσε ότι ο στόχος είναι κοινός, δηλαδή να «τρέξει» γρηγορότερα η οικονομία, και διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση είναι ανοιχτή να συζητήσει προτάσεις για βελτιώσεις στα σημεία του νομοσχεδίου.

Στον αντίποδα όμως σοβαρές ενστάσεις, επιφυλάξεις, διαφωνίες και αντιρρήσεις διατυπώθηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης που, στην πλειονότητά τους, προέβλεψαν καθυστερήσεις και κατήγγειλαν κυρίως την «εκχώρηση σε ιδιώτες της επίβλεψης των έργων, κατά παραγγελία των αναδόχων». Μίλησαν επίσης για έλλειμμα διαφάνειας και επισήμαναν ότι η εφαρμογή των διατάξεων παραπέμπεται σε δεκάδες υπουργικές αποφάσεις, δηλαδή αποφάσεων δεν θα τεθούν στη «βάσανο» του κοινοβουλευτικού διαλόγου.


 «Ιστορική πρόκληση»

Κατά τη σημερινή συζήτηση στη Βουλή, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης είπε ότι το υφιστάμενο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις δεν είναι λειτουργικό και τόνισε ότι η Ελλάδα έχει λαμβάνειν ένα πολύ μεγάλο ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχει μπροστά της και την επόμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ και άρα βρίσκεται ενώπιον μιας ιστορικής πρόκλησης, να απορροφήσει τα επόμενα χρόνια 72 δισ. ευρώ. «Αν κινηθούμε με την ταχύτητα του νόμου που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, τότε θα χάσουμε αυτούς τους ευρωπαϊκούς πόρους. Αν δεν απλοποιήσουμε τις διαδικασίες και αν δεν κινηθούμε με μεγαλύτερη ταχύτητα, θα χάσουμε πάρα πολλά χρήματα και μια ιστορική πρόκληση για τη χώρα μας», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο οποίος δεν αρνήθηκε ότι ο νόμος που ψηφίστηκε ήταν «ένα βήμα» αλλά είχε ατέλειες και γι΄αυτό απαιτήθηκαν πολλές τροποποιήσεις του τα επόμενα χρόνια.

Αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου, ο 'Αδωνις Γεωργιάδης υπογράμμισε ότι ο στόχος είναι να τρέξει γρηγορότερα η Ελλάδα στον τομέα που αφορά στις δημόσιες συμβάσεις, γιατί είναι κρίσιμες για την εθνική οικονομία. Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων επισήμανε ότι το νομοσχέδιο αυξάνει τη διαφάνεια, επικαλούμενος ιδίως τη διάταξη με την οποία μειώνεται σε 30.000 ευρώ, από 60.000 ευρώ που ισχύει σήμερα, η εκτιμώμενη αξία δημοσίων συμβάσεων, για τις οποίες καθίσταται υποχρεωτική η χρήση του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ). Αναφερόμενος στην αύξηση του κατώτατου ορίου για τις απευθείας αναθέσεις, είπε ότι στόχος είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών, και επισήμανε ότι η επιτάχυνση είναι στόχος και των άλλων διατάξεων, όπως αυτές που αφορούν στις δικαστικές προσφυγές, για να μην χάνεται χρόνος όπως έγινε στην περίπτωση του «Ελληνικού».


 «Αποτελεσματικότητα και διαφάνεια»

Αναφερόμενος στις διατάξεις για τις συμβάσεις στο χώρο της εθνικής άμυνας, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος επικαλέστηκε τις διαπιστώσεις της επιτροπής Εξωτερικών και Εθνικής 'Αμυνας της Βουλής ότι απαιτούνται βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο για τις συμβάσεις στην 'Αμυνα διότι το υφιστάμενο έχει δημιουργήσει δυσλειτουργίες και μεγάλες καθυστερήσεις, «οι οποίες σε αυτή τη γεωπολιτική συγκυρία, καλό θα ήταν να ξεπεραστούν». Ο υπουργός Εθνικής 'Αμυνας επισήμανε την προεργασία που έγινε από τη νομική υπηρεσία του υπουργείου, τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων, από τα στελέχη των Επιτελείων και τόνισε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μια μεταρρυθμιστική παρέμβαση ζωτικής σημασίας. «Η διαρκώς προβαλλόμενη ανάγκη αύξηση της επιχειρησιακής και αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων, μέσω της αγοράς και αναβάθμισης εξοπλιστικών συστημάτων, απαιτεί ένα συνεκτικό και χρηστικό ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο θα συμβάλλει στη βελτιστοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών σύναψης των δημοσίων συμβάσεων και παράλληλα θα διασφαλίζει και το εθνικό συμφέρον, με όρους διαφάνειας και αποτελεσματικότητας», είπε ο υπουργός Εθνικής 'Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος αναφερόμενος στις δημόσιες συμβάσεις του τομέα του.


 Δημόσια έργα

«Υλοποιούμε μια προεκλογική μας δέσμευση», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και υπογράμμισε ότι «επιτέλους απλοποιείται και εκσυγχρονίζεται ένα δαιδαλώδες πλαίσιο που δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι θα έλυνε». Σε αυτό το πλαίσιο, όπως σημείωσε, οφείλονταν οι πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στα δημόσια έργα και ήταν αυτό το πλαίσιο που οδηγούσε σε λιγότερη διαφάνεια, λόγω των πολύπλοκών διαδικασιών που προέβλεπε. Ιδίως για το νόμο του 2016, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε ότι η κυβέρνηση αναγκάστηκε να τον τροποποιήσει 385 φορές, στην προσπάθεια να γίνει περισσότερο λειτουργικός. «Σήμερα προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο πλαίσιο με ξεκάθαρους στόχους την ταχύτητα, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα», είπε ο κ. Καραμανλής και επισήμανε ότι μετατοπίζεται η ευθύνη των μελετών στον ανάδοχο, η διαδικασία δημοπράτησης των έργων θα μπορεί να ξεκινά πριν την έκδοση των περιβαλλοντικών όρων και οι δύο διαδικασίες θα μπορούν να προχωρούν παράλληλα. «Μέχρι το τέλος της διαδικασίας θα ολοκληρώνονται και οι περιβαλλοντικοί όροι, οπότε δεν θα έχουμε εκπτώσεις στα περιβαλλοντικά ζητήματα, υπό τον όρο ότι δεν θα αλλάζουν ουσιωδώς το αντικείμενο του έργου», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε ότι «πετυχαίνουμε έτσι να κερδίσουμε χρόνο». Πιο γρήγορα, όπως τόνισε, θα αρχίζει και η δημοπράτηση έργων ειδικής σημασίας για την οικονομία της χώρας, ενώ αντιμετωπίζεται το θέμα των μεγάλων εκπτώσεων, «της μεγάλης πληγής που οδηγούσε στο να μην ολοκληρώνονται τα έργα, που οδηγούσε σε τεράστιες υπερβάσεις τους προϋπολογισμούς». Πλέον θα πρέπει να αιτιολογείται όποια προσφορά έχει απόκλιση μεγαλύτερη του 10% από το μέσο όρο των προσφορών που υποβλήθηκαν, και η αιτιολόγηση θα είναι δεσμευτικός όρος ώστε να σταματήσουν οι συμπληρωματικές συμβάσεις.


 Ιδιωτική επίβλεψη έργων

Αναφερόμενος στην ιδιωτική επίβλεψη έργων και μελετών, ζήτημα που δημιουργεί μεγάλη αντίδραση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε ότι «δίνεται η δυνατότητα, και δεν υποχρεώνεται κανείς, να ασκείται επίβλεψη, εκτός από την υπηρεσία, και από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα ο οποίος θα διαθέτει τις αναγκαίες γνώσεις. Το κράτος θα έχει όμως πάντα την εποπτεία όλης αυτής της διαδικασίας», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε ότι αντίστοιχη διαδικασία προβλέπεται και σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε εξάλλου, ότι η υποβολή των επιμετρήσεων από τον ανάδοχο, γίνεται πλέον κανόνας που συνδέεται με αυξημένη ευθύνη, ως προς την ακρίβεια της.


 Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις

Στη σημασία των διατάξεων του νομοσχεδίου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για την εξασφάλιση της ταχύτητας, της καλής εκτέλεσης των συμβάσεων με κανόνες διαφάνειας και για το αδιάβλητο των διαγωνισμών αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νικόλας Παπαθανάσης. Επεσήμανε δε, την αυξημένη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας που θα ευνοήσει, όπως τόνισε, τη συμμετοχή των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων.

«Το νομοσχέδιο προωθεί τον εκσυγχρονισμό, την ψηφιοποίηση και την απλοποίηση των διαδικασιών. Με την εφαρμογή των διατάξεων που φέρνει η κυβέρνηση, θα αποκτήσουμε μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτητα χωρίς καμία έκπτωση στη διαφάνεια», είπε ο Νικόλας Παπαθανάσης και πρόσθεσε ότι από τις διατάξεις θα ωφεληθούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και γι΄αυτό στηρίζονται με το νομοσχέδιο.

Όπως επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός, για τις διαδικασίες μέσω του ΕΣΗΔΗΣ απαιτείται η προσκόμιση πρωτοτύπων των εγγυήσεων συμμετοχής πριν την ημερομηνία αποσφράγισης, γίνεται αυστηρότερο το πλαίσιο για ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές. Ο κ. Παπαθανάσης είπε εξάλλου ότι θεσπίζεται διαδικασία για τις απευθείας αναθέσεις μέσω συστημάτων ηλεκτρονικών αγορών, «μια σημαντική τροποποίηση στο υφιστάμενο καθεστώς» και πρόσθεσε ότι περιορίζονται σε ένα και μόνο, τα στάδια για ανάθεση με κριτήριο αποκλειστικά την τιμή, και σε δύο στάδια για ανάθεση βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας και τιμής, ενώ προωθείται και σύντμηση του χρόνου επίλυσης δικαστικών διαφορών. Τα κόμματα

«Με το νομοσχέδιο επιλύεται επιτέλους το συνεχές πρόβλημα των δημοσίων συμβάσεων που κληροδοτήθηκε και έφτασε στις μέρες και από την προηγούμενη κυβέρνηση», είπε ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος και τόνισε ότι μπαίνει τέλος στις ατέρμονες διαδικασίες που καθυστερούσαν πλήθος δημοσίων έργων. Το σύστημα των δημοσίων συμβάσεων γίνεται πιο ευέλικτο και σύγχρονο, με στόχο την ταχεία εκκίνηση της δημοπράτησης έργων ειδικής σημασίας για την οικονομία της χώρας, όπως και μεγάλων έργων, βασιζόμενων σε ιδιωτικές επενδύσεις. Ο κ. Μπουκώρος επισήμανε ότι αντιμετωπίζεται ουσιαστικά το φαινόμενο των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών στα έργα. «Φιλοδοξούμε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο που αγγίζει τόσα μεγάλα ζητήματα της οικονομίας, της ανάπτυξης και της κοινωνίας, να αποτελέσει την αφετηρία εξόδου από την οικονομική κρίση των προηγούμενων ετών και εξόδου από τις συνέπειες της πανδημίας, ώστε η χώρα να βαδίζει το δρόμο της ανάπτυξης, με έργα στις δημόσιες υποδομές που θα ολοκληρώνονταο γρήγορα και με άρτιο τρόπο, με διαφάνεια και με ευελιξία, για να αποδίδουν στον ελληνικό λαό», είπε ο εισηγητής της ΝΔ.

Στην εκτίμηση ότι «το νέο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων θα δημιουργήσει καθυστερήσεις και θα οδηγήσει σε παράλυση τη δημόσια διοίκηση, σε μια περίοδο που θα έπρεπε να υπάρξει η μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα και ταχύτητα στην υλοποίηση έργων», διατύπωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης. Ο βουλευτής προειδοποίησε ότι «ανοίγουν πολλά παράθυρα για τη διασπάθιση δημοσίου χρήματος» και επεκτείνεται έτι περαιτέρω η διαδικασία εκχώρησης μέρους της εκτέλεσης και παρακολούθησης των δημοσίων έργων στον ιδιωτικό τομέα. «Κομβικό θέμα που απασχολεί το σύνολο του τεχνικού κόσμου και προβληματίζει και τη δημόσια διοίκηση, είναι η βίαιη εισαγωγή του ιδιωτικού τομέα. Το νομοσχέδιο ιδιωτικοποιεί μέρος του πεδίου της διαχείρισης των δημοσίων έργων, μέσα από τη μεταφορά της επίβλεψης δημοσίων έργων από ιδιώτες, που θα πιστοποιούν τις δαπάνες που πρέπει να πληρώσει το Δημόσιο στον ανάδοχο», είπε ο κ. Μαμουλάκης.

«Αποτελεί μείζον ζήτημα η ιδιωτικοποίηση της επίβλεψης των έργων, διότι προκύπτει θεμελιακό πρόβλημα σύγκρουσης συμφερόντων. Ο ελεγχόμενος θα επιλέγει και θα πληρώνει τον ελεγκτή του, χωρίς κανείς να μπορεί να πει πώς θα διασφαλίζεται η διαφάνεια και το δημόσιο συμφέρον, πώς θα εγγυάται η υλοποίηση των έργων στην ώρα τους, πώς δεν θα υπάρχει ενδεχομένως αύξηση του κόστους», ανέφερε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς.

Αναποτελεσματικό και ανεπαρκές χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης και επισήμανε ότι δεν αντιμετωπίζει κανένα από τα σοβαρά προβλήματα των δημοσίων συμβάσεων και των δημόσιων έργων, όπως οι μεγάλες καθυστερήσεις στις διαδικασίες δημοπράτησης, οι υπερβολικές εκπτώσεις που προσφέρονται από τους εργολάβους, οι καθυστερήσεις στην αποπεράτωση των συμβάσεων και των έργων. Χαρακτήρισε επίσης ανεφάρμοστο το νομοσχέδιο, από τη στιγμή που για να αρχίσει να εφαρμόζεται θα πρέπει να εκδοθούν 77 διαφορετικές υπουργικές αποφάσεις. «ότι η διαδικασία ανάθεσης μιας δημόσιας σύμβασης πρέπει να συνεκτιμά και να επιβραβεύει βαθμολογικά την συμμετοχή των διαγωνιζομένων στην προσπάθεια ανάκαμψης της εθνικής οικονομίας την επόμενη μέρα της πανδημίας. Και αυτό μπορεί να γίνεται με κριτήρια αντικειμενικά και μετρήσιμα, όπως η διατήρηση και δημιουργία θέσεων εργασίας, η βιώσιμη ανάπτυξη, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, η χρηματοοικονομική διευκόλυνση του κράτους μέσω της μόχλευσης κονδυλίων αλλά και η προστασία του περιβάλλοντος», είπε ο Μιχάλης Κατρίνης.

Η κυβέρνηση «έρχεται για μια ακόμη φορά να ικανοποιήσει τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων ώστε να παρακαμφθούν και τα τελευταία εμπόδια ελέγχου τους για την κερδοφορία τους», είπε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. Η βουλευτής κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν διστάζει να εκχωρήσει αρμοδιότητες του δημοσίου σε ιδιώτες, «ιδιωτικοποιώντας ουσιαστικά δημόσιες υπηρεσίες, στο όνομα έλλειψης προσωπικού, αντί να προβεί σε προσλήψεις μόνιμου και με πλήρη δικαιώματα προσωπικού», είπε η Διαμάντω Μανωλάκου και πρόσθεσε ότι οι επιχειρηματικοί όμιλοι που θα αναλάβουν την εκτέλεση, υλοποίηση δημοσίων έργων, θα ελέγχονται από ιδιώτες για τα έργα τους. «Υπάρχει κίνδυνος υπονόμευσης της ασφάλειας του έργου έναντι ακόμα και της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής», προειδοποίησε η βουλευτής του ΚΚΕ και πρόσθεσε: «Ευθυγραμμίζετε το νομοθετικό πλαίσιο με τις τελευταίες ανάγκες αναπαραγωγής του κεφαλαίου. Είναι ο τελευταίος κρίκος μιας ολόκληρης σειράς από νομοθετικές αλλαγές όλων των τελευταίων ετών, που στοχεύουν στη διευκόλυνση της χρηματοδότησης των ομίλων μέσα από κρατικές αγορές και υλοποίηση δημόσιων συμβάσεων. Δεν πρόκειται για καινούργιες κατευθύνσεις. Πρόκειται για ένα επιπλέον μεγάλο βήμα μιας ολόκληρης σειράς αλλαγών στις δημόσιες συμβάσεις που έχουν γίνει όλο το προηγούμενο διάστημα, ευθυγραμμιζόμενες με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, και παράλληλα αποτελεί ένα κομμάτι της γενικότερης αστικής πολιτικής όπως εκφράζεται από τη σημερινή κυβέρνηση».

«Θα περιμέναμε πως το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου θα κατατίθετο από το υπουργείο Υποδομών, όπως συνηθιζόταν στο παρελθόν, κάτι που δεν συνέβη, ενδεχομένως επειδή δεν έχει πια τη δικαιοδοσία όσον αφορά τις επενδύσεις στις υποδομές», παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, και πρόσθεσε: «Η διαπίστωσή μας αυτή, δεν είναι αυθαίρετη, αλλά στηρίζεται στο γεγονός ότι η αξιολόγηση αυτών των κοινοτικών επενδύσεων έχει μεταφερθεί σε μεγάλο βαθμό στο ΤΑΙΠΕΔ, στη θυγατρική δηλαδή, του υπερταμείου των ξένων, όπως θα καταθέσουμε αργότερα στα πρακτικά. Με τον συγκεκριμένο τρόπο, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορεί να διαπραγματεύεται απευθείας τα έργα που θα προωθούνται, υποχρεώνοντας το ελληνικό Δημόσιο να τα συγχρηματοδοτεί, κάτι που σημαίνει πως, αφενός μεν δεν έχει καμία εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση, αφετέρου ότι κλιμακώνεται η επιτήρηση της χώρας μας».


Ήπια αναπτυξιακά έργα

Στο άρθρο 219 του νομοσχεδίου «Καθορισμός υπο-περιοχής προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος», αναφέρθηκε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης. «Στην πράξη αυτό που συζητάμε, δίνει την αρμοδιότητα στο υπουργείο Ανάπτυξης για το τι θα τσιμεντώνεται στις περιοχές NATURA. Είστε βαθιά αντιευρωπαίοι, δεν σας ενδιαφέρει η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Μας λέτε ότι θα αποφασίζουν οι επενδυτές τι θα γίνει στις περιοχές NATURA, όταν, όχι μόνο πρόσφατα καταδικάστηκαν, αλλά είμαστε στο τελευταίο στάδιο καταγγελίας μας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τη μη τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, της νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ιδιαίτερα όσον αφορά τα αιολικά σε περιοχές NATURA», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25.

Την απόσυρση του άρθρου 219 ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος, που χαρακτήρισε «παραγγελία συμφερόντων» τις συγκεκριμένες διατάξεις και πρόσθεσε: «Θέλετε να προλάβετε να καλύψετε επενδύσεις φτιάχνοντας ένα θεσμικό πλαίσιο που λέγεται 'μπάτε σκύλοι αλέστε'. Να πάει, δηλαδή, όποιος θέλει, όπου θέλει και πρακτικά με όποιον τρόπο θέλει».

Το συγκεκριμένο άρθρο ορίζει ότι έως την ολοκλήρωση και έγκριση των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών και στις προστατευόμενες περιοχές, εξαιρουμένων των ζωνών και περιοχών απολύτου προστασίας, ή στις περιπτώσεις καθορισμένων ζωνών προστασίας από ειδικά διατάγματα χρήσεων γης, δύναται να καθορίζεται με προεδρικό διάταγμα μετά από πρόταση των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υπο-περιοχή προστασίας στις περιπτώσεις ήπιων αναπτυξιακών έργων, διασφαλίζοντας ότι δεν παραβλάπτεται η ακεραιότητα της ευρύτερης περιοχής ως προς τις οικολογικές της λειτουργίες σε σχέση με τους στόχους διατήρησης της περιοχής. Με το ίδιο προεδρικό διάταγμα καθορίζονται, πέραν των άλλων όρων και περιορισμών για την ανάπτυξη της υπό-περιοχής, ειδικοί κανόνες άσκησης δραστηριοτήτων ή και υλοποίησης τεχνικών έργων. Για την έκδοση του προεδρικού διατάγματος, πρέπει να υποβάλλεται από τον φορέα υλοποίησης του προτεινόμενου έργου: α) Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΕΠΜ), β) Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), γ) Γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων.

«Για να εκδοθεί ένα Προεδρικό Διάταγμα, περνάει έλεγχο από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ένα κομμάτι που ελέγχει το Συμβούλιο της Επικρατείας, είναι και οι αποφάσεις των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων», επισήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης.


Επιμελητήρια

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ενημέρωσε τους βουλευτές, ότι στο νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις θα κατατεθεί τροπολογία για την αναβολή των εκλογών στα εμπορικά επιμελητήρια κατά ένα έτος. «Αντιλαμβάνεστε ότι μέσα σε συνθήκες πανδημίας, το να ξεκινήσει τώρα η προεκλογική περίοδος στα εμπορικά επιμελητήρια της χώρας, είναι εντελώς παράλογο, δεν είναι αυτή η στιγμή, άρα θα έχουμε αναβολή των εκλογών για ένα έτος και θα έχουμε και μια μικρή τροποποίηση ως προς τον τρόπο της επανεκλογής, για δεύτερη θητεία, των προέδρων των Επιμελητηρίων. Ο νυν νόμος προβλέπει, ότι μπορείς να βάλεις υποψηφιότητα μόνον για μία φορά - αν έχει κάνει δηλαδή δύο θητείες - θα το διευκρινίσουμε αυτό, σε δύο πλήρεις θητείες, ώστε περιπτώσεις προέδρων οι οποίοι έχουν για κάποιο λόγο αντικαταστήσει άλλους προέδρους (παραδείγματος χάρη για λόγους θανάτου, προηγούμενων προέδρων στην προηγούμενή τους θητεία) να μην προσμετράται αυτή και να μην αποτελεί αυτή η μισή θητεία (ή και λιγότερη από τη μισή) κώλυμα επανεκλογής τους στις επόμενες εκλογές που θα γίνουν, επαναλαμβάνω, ένα χρόνο μετά», ενημέρωσε ο κ. Γεωργιάδης.


Επιχειρηματικά δάνεια

Ο 'Αδωνις Γεωργιάδης ενημέρωσε τους βουλευτές και για την υπουργική απόφαση που υπεγράφη σήμερα και αφορά στα επιχειρηματικά δάνεια. «Προ ολίγου εξεδόθη η υπουργική μας απόφαση του κυρίου Τσακίρη, για το πρόγραμμα πληρωμής επιπλέον τριών μηνών για τα ενήμερα επιχειρηματικά δάνεια. Όπως είχαμε κάνει πέρσι, έτσι και φέτος, πληρώνουμε τους τόκους των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων μέχρι τέλους του 2019 μηνών Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου και Μαρτίου του 2021, έτσι ώστε να ελαφρύνουμε με ένα μεγάλο ποσό τις επιχειρήσεις οι οποίες, χωρίς να φταίνε, εν μέσω πανδημίας ζουν σε αδυναμία του να είναι συνεπείς προς τις υποχρεώσεις τους», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και πρόσθεσε: «Τα χρήματα αυτά δεν είναι δάνεια προς την επιχείρηση, είναι επιδότηση. Είναι βάρος που αφαιρούμε από τις επιχειρήσεις για να μπορέσουν να συνεχίσουν να διατηρούν τις θέσεις εργασίας και την οικονομική τους δραστηριότητα. Και φυσικά, με τους θεσμούς διαπραγματευόμαστε το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ 2, όπου αμέσως μετά θα αρχίσει να πληρώνει το πρόγραμμα, στην αρχή σε μεγαλύτερο ποσοστό και στη συνέχεια σε λιγότερο, τα επιχειρηματικά δάνεια για τους επόμενους εννέα μήνες, ώστε όλο το έτος 2021, όλες οι συνεπείς και καλές επιχειρήσεις που ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, με την πανδημία να έχουν εμάς δίπλα τους να τους στηρίζουμε, για να μπορούν να είναι συνεπείς και ικανές και στέρεες και με θέσεις εργασίας και μετά την πανδημία».


This page might use cookies if your analytics vendor requires them.