Έχοντας στις αποσκευές τους καλοκαιρινά ρούχα, μαγιό, πετσέτες και βατραχοπέδιλα και αρκετή… υπομονή οι Θεσσαλονικείς και φέτος ετοιμάζονται για τα μπάνια του λαού στη γειτονική Χαλκιδική, τον τουριστικότερο νομό της Βόρειας Ελλάδας. Ένα πρώτο μάθημα… εκείνων που θα ακολουθήσουν τους επόμενους τρεις σχεδόν μήνες, το πήραμε την προηγούμενη εβδομάδα, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, όταν κατά την επιστροφή των Θεσσαλονικέων στην πόλη, οι ταχύτητες έπεσαν και τα αυτοκίνητα παρέμειναν ακινητοποιημένα για ώρες στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Νέων Μουδανίων. Μποτιλιαρίσματα, σημειώθηκαν και κατά την είσοδο των επισκεπτών στη Χαλκιδική, εξαιτίας του περιβόητου «ορφανού» χιλιομέτρου πριν την γέφυρα της Νέας Ποτίδαιας, το οποίο ταλαιπωρεί τους εκδρομείς εδώ και χρόνια και για το οποίο έχουν γραφτεί εκατοντάδες κείμενα, ενώ έχουν γίνει ισάριθμα ρεπορτάζ σε τηλεοράσεις και ραδιόφωνα. Τα καλά νέα είναι πως οι πρώτες εργασίες για την διαπλάτυνση του δρόμου με ευθύνη της «Εγνατία Οδός ΑΕ» έχουν ξεκινήσει με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2022, με τους υπεύθυνους να σημειώνουν πως «θα γίνουν προσπάθειες να ολοκληρωθούν πριν την επόμενη τουριστική σεζόν». Τα κακά νέα, ωστόσο, είναι πως τις επόμενες ημέρες οι εργασίες που ξεκίνησαν θα διακοπούν, όπως άλλωστε ήταν προγραμματισμένο, ωστόσο λόγω της πανδημίας υπάρχουν καθυστερήσεις, όπως εξηγούν οι εμπλεκόμενοι στη «ΜτΚ».
Όπως υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Κωνσταντίνος Κουτσούκος «η εργολαβία έχει ξεκινήσει και οι εργασίες προχωρούν κανονικά. Ωστόσο, σημειώθηκαν καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας, καθυστερήσεις περίπου έξι μηνών. Ο κορονοϊός «μπλόκαρε» τα πάντα» εξηγεί ο κ. Κουτσούκος, συμπληρώνοντας πως λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας οι κάτοικοι δυσκολεύτηκαν να προσεγγίσουν τις οικείες τους προκειμένου να απομακρύνουν περιφράξεις και αντικείμενα από τις εκτάσεις που απαλλοτριώθηκαν. «Ωστόσο, γίνεται προσπάθεια να παραδοθεί ο δρόμος το καλοκαίρι του 2022» λέει ο διευθύνων σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που είναι η υπεύθυνη αρχή.
Η… ιστορία του δρόμου
Το ένα χιλιόμετρο δρόμου δημιουργεί χαώδη κατάσταση στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Οι οδηγοί είναι αναγκασμένοι να περιμένουν μέσα στα αυτοκίνητά τους σε συνθήκες καύσωνα σταματημένοι, μέχρι να καταφέρουν να διασχίσουν αυτά τα λιγοστά μέτρα, ώστε να φτάσουν στον ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομο που ακολουθεί και είναι έργο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Το έργο καθυστέρησε εξαιτίας αντιδράσεων των κατοίκων οι οποίοι προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι αρμόδιοι για να προλάβουν τα χρονοδιαγράμματα και τους πόρους που εξασφαλίστηκαν από χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ ολοκλήρωσαν τον δρόμο (παραδόθηκε το 2016), του τμήματος Μουδανιά - Ποτίδαια και έμεινε εκτός το ένα χιλιόμετρο πριν την Ποτίδαια. Αποτέλεσμα; Το συγκεκριμένο χιλιόμετρο ακυρώνει τα οφέλη από το σύνολο του υπόλοιπου δρόμου, διότι περιορίζονται οι λωρίδες κυκλοφορίας και δημιουργείται μποτιλιάρισμα.
«Το πρόβλημα φάνηκε για ακόμα μια φορά το περασμένο Σαββατοκύριακο, οπότε και χιλιάδες Θεσσαλονικείς επισκέφτηκαν τα σπίτια τους στη Χαλκιδική» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο δήμαρχος Νέας Προποντίδας, Μανώλης Καρράς στα όρια του δήμου του οποίου ανήκει το «ορφανό χιλιόμετρο». «Ο εργολάβος εγκαταστάθηκε και οι εργασίες ξεκίνησαν. Θέλει υπομονή μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο» εξηγεί ο κ. Καρράς.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργο ανέρχεται στα 9,6 εκατ. ευρώ. Βασικό σχέδιο του έργου είναι η βελτίωση, διαπλάτυνση και ενίσχυση τής επαρχιακής οδού Μουδανιών-Καλλιθέας, σε μήκος 1,2 περίπου χιλιομέτρων, από τη Χ.Θ.4+200 μέχρι πριν τη γέφυρα της Ν. Ποτίδαιας (Χ.Θ. 5+240), για την μετατροπή τής υφιστάμενης δίιχνης οδού σε τετράιχνη, με διαχωρισμό τής κυκλοφορίας. Στο έργο περιλαμβάνονται εργασίες χωματουργικών, τεχνικών, οδοστρωσίας, ασφαλτικών, φωτισμού σήμανσης - ασφάλειας οδού και Η/Μ εγκαταστάσεων, και εξοπλισμού. Επίσης, προβλέπεται η κατασκευή 3 ισόπεδων κόμβων, μεταφορά και κατασκευή νέας πεζογέφυρας και παράπλευροι οδοί.
«Αναθέτουσα αρχή του έργου είναι η Εγνατία Οδός ΑΕ. Οι εργασίες ξεκίνησαν, θα σταματήσουν το καλοκαίρι και θα ξεκινήσουν ξανά τον Σεπτέμβριο. Έχουν ολοκληρωθεί και οι απαλλοτριώσεις. Ευελπιστούμε πως του χρόνου το καλοκαίρι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί» υποστηρίζει ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας.
Από την πλευρά του, ο αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Γιάννης Γιώργος σχολιάζει ότι γίνεται «αγώνας δρόμους για να ολοκληρωθεί ο… δρόμος». «Χρειάζεται υπομονή από τους επισκέπτες και φέτος. Θα πρέπει να οπλιστούμε με αυτή για το επόμενο χρονικό διάστημα» συμπληρώνει ο αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής.
Σύμφωνα πάντως με τον κ. Μπίλλια παρόμοιες περιπτώσεις με εκείνες του «ορφανού» χιλιομέτρου στη Χαλκιδική είναι δεκάδες σε ολόκληρη τη χώρα, φέροντας μάλιστα ως παράδειγμα τα αποκαλούμενα στο παρελθόν «έξι κόκκινα χιλιόμετρα» του οδικού άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι.
Λουξεμβούργο: 25 χρόνια... φαγούρα για τον Ν7
Μπορεί στην Ελλάδα κάποια χρονίζοντα και απλά, κατά την κοινή λογική, προβλήματα, όπως αυτό του διαβόητου, πια, «ορφανού» χιλιομέτρου να μας κάνουν να πιστεύουμε πως μόνο εδώ γίνονται, όμως συμβαίνουν και στις καλύτερες οικογένειες! Ποιος να περίμενε, λοιπόν, πως το σύγχρονο και πλούσιο Λουξεμβούργο θα ταλαιπωρούνταν 25 ολόκληρα χρόνια για μερικά χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Ν7 που οδηγεί στο βόρειο μέρος της χώρας; Κι όμως, ένα κομμάτι του υπερσύγχρονου, κατά τα άλλα, δρόμου, κοστίζει διαρκώς σε ζωές αλλά και ταλαιπωρία των οδηγών και 25 ολόκληρα χρόνια δεν έχει βρεθεί ολοκληρωμένη λύση, αλλά μονάχα μπαλώματα. Κι επειδή ο κόμπος έφτασε στο χτένι, οι αρχές της χώρας αποφάσισαν πως πλέον πρέπει να τελειώνει η «πλάκα», ανακοινώνοντας πως ο δρόμος γίνει όπως πρέπει έναντι 2 δισεκατομμυρίων ευρώ και με ορίζοντα το 2026! Δ. Τσαμποδήμου
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 27 Ιουνίου 2021