Αποτέλεσμα είναι αυτή τη στιγμή νευραλγικές υπηρεσίες των δήμων, όπως οι Τεχνικές Υπηρεσίες και οι Διοικητικές να είναι στην πλειοψηφία τους, πλήρως αποδυναμωμένες και σε πολλές περιπτώσεις να έχουν μείνει με ελάχιστο προσωπικό που αδυνατεί να ανταπεξέλθει σε στοιχειώδη ανάγκες, πολύ δε περισσότερο να τρέξει έργα και μελέτες. Και αυτό καθώς οι υπάλληλοι που φεύγουν από τους δήμους, είναι μηχανικοί αρχιτέκτονες, τοπογράφοι, οικονομολόγοι, δηλαδή μία συγκεκριμένη κατηγορία εργαζομένων, που δεν μπορεί να αναπληρωθεί εύκολα.
Οι δήμαρχοι δεκάδων δήμων εκπέμπουν SOS στο υπουργείο Εσωτερικών, καταγγέλλοντας ότι το κράτος, ενώ γνωρίζει ότι δεν γίνονται νέες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, συνεχίζει παράνομα και καταχρηστικά να «υφαρπάζει» προσωπικό από τους υποστελεχωμένους δήμους, χωρίς να τους ρωτά αν είναι αναγκαίο για τη λειτουργία των υπηρεσιών τους.
Επιπλέον, σύμφωνα με τους δημάρχους η παραβίαση γίνεται «εκτροπή», καθώς η νομοθεσία επιβάλλει στο δήμο να καλύπτει τη μισθοδοσία του υπαλλήλου που υποχρεωτικά αποσπάται για όσο αυτός παρέχει υπηρεσίες στον κρατικό φορέα υποδοχής, Αυτό σημαίνει ότι ο δήμος χρηματοδοτεί την κεντρική κυβέρνηση για να καλύψει τη μισθοδοσία του προσωπικού της.
«Υφαρπάζουν» προσωπικό, αγνοώντας το δήμο
Το ζήτημα των αποσπάσεων ή μετατάξεων δημοτικών υπαλλήλων σε κεντρικές υπηρεσίες του κράτους, θέτει με έγγραφο του προς την ηγεσία της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και την Κεντρική Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ), ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών, αντιπρόεδρος της ΠΕΔΚΜ, Σίμος Δανιηλίδης, ζητώντας επειγόντως να αναλάβουν πρωτοβουλίες, ώστε να καταργηθούν όλες οι νομοθετικές διατάξεις που οδηγούν, όπως λέει, σε περεταίρω μείωση του ανθρώπινου δυναμικού των δήμων.
Ήδη το δ.σ. της ΠΕΔΚΜ, στη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασης, εξέφρασε την πλήρη αντίθεση στις μαζικές αποσπάσεις υπαλλήλων των ΟΤΑ σε κεντρικές υπηρεσίες του κράτους ή σε άλλα νομικά πρόσωπα, δίχως να ερωτάται καν ο δήμος, γεγονός που πλήττει την εύρυθμη λειτουργία του. Αντίθετα, κρίνει επιτακτική την ανάγκη ενίσχυσης των δήμων με νέες προσλήψεις, μόνιμου προσωπικού, προκειμένου να ενισχυθούν οι ήδη αποψιλωμένες υπηρεσίες τους.
«Οι δήμοι δεν ρωτούνται εάν το προσωπικό που του υφαρπάζουν είναι αναγκαίο ή όχι για τη λειτουργία των υπηρεσιών τους και την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Έτσι παραβιάζεται κατάφωρα η συνταγματικά κατοχυρωμένη διοικητική αυτοτέλεια του θεσμού της αυτοδιοίκησης, αφού για τις μετακινήσεις αυτές δεν ζητείται η συναίνεση των δημάρχων» τονίζει μιλώντας στη «ΜτΚ» ο κ. Δανιηλίδης.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι δυστυχώς το κράτος έχει επιτρέψει στην κυριολεξία την «λεηλασία» των δημοτικών υπηρεσιών, την ώρα που είναι γνωστό ότι δεν γίνονται προσλήψεις, ενώ δεκάδες εκατοντάδες υπάλληλοι φεύγουν κάθε χρόνο, λόγω συνταξιοδότησης.
Καταγγέλλει μάλιστα ότι το προσωπικό φεύγει από τους δήμους, με εντολή βουλευτικών γραφείων και άλλων κυβερνητικών παραγόντων, ενώ μετατάσσεται σε «ελιτίστικες» κρατικές υπηρεσίες, όπως τα πανεπιστήμια, τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, τις υπηρεσίες Μετανάστευσης και Ασύλου κ.ά., όπου δεν υπάρχει πίεση και φόρτος εργασίας, όπως σε μία Τεχνική Υπηρεσία δήμου.
«Έχω επισημάνει και στο παρελθόν το φαινόμενο των νομοθετικών ρυθμίσεων που θεσπίζουν υποχρεωτικές μετατάξεις ή αποσπάσεις υπαλλήλων των ΟΤΑ σε κεντρικές υπηρεσίες του κράτους, κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας και φυσικά χωρίς τη σύμφωνη, ούτε την απλή γνώμη, των φορέων προέλευσης» σημειώνει ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών, ενώ παραθέτει στοιχεία έρευνας, στην οποία βρίσκει κανείς δεκάδες τέτοιες ρυθμίσεις. Ενδεικτικά αναφέρει ορισμένες:
* Αποσπάσεις στην Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Δόμησης και Ενέργειας (άρθρο 16 παρ. 6 περ. δ νόμου 4030/11).
* Μετατάξεις μεταφορές και αποσπάσεις στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Στην περίπτωση δε της απόσπασης οι αποδοχές των αποσπασμένων βαρύνουν τις υπηρεσίες από τις οποίες αποσπώνται (άρθρο 94 παρ. 2 του ν. 4389/16).
* Μετατάξεις στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε) (άρθρο 8 του ν. 4652/20).
* Απόσπαση - μετάταξη υπαλλήλων στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου (άρθρο 110 του ν.4674/20).
* Μετατάξεις στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
* Αποσπάσεις στη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
* Αποσπάσεις στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.
* Αποσπάσεις στην Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων.
* Αποσπάσεις στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας.
Καθεστώς μετακινήσεων κατά παρέκκλιση
Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, παρόμοιες ρυθμίσεις προβλέπονται και σε σχέδια νόμου που κατατίθενται όπως σ’ αυτό του υπουργείου Δικαιοσύνης που τέθηκε σε διαβούλευση τον περασμένο Σεπτέμβριο, όπου στο άρθρο 39 επιτρέπεται κατά παρέκκλιση μετάταξη ή μεταφορά υπαλλήλων στο ΣτΕ.
Επίσης, στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ενσωμάτωση της οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον» προωθείται με τροπολογία η δυνατότητα μετάταξης κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων στα Σώματα Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδος και στο Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών.
«Είναι πλέον εμφανές πως έχει εγκαθιδρυθεί ένα καθεστώς μετακινήσεων υπαλλήλων των ΟΤΑ κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων με σκοπό τη στελέχωση υπηρεσιών της κεντρικής κυβέρνησης» επισημαίνει ο δήμαρχος και προσθέτει ότι η θέσπιση τέτοιων διατάξεων πλήττει την εύρυθμη λειτουργία των ΟΤΑ και ιδιαίτερα των Τεχνικών Υπηρεσιών τους, σε μία περίοδο στην οποία το προσωπικό δεν επαρκεί εξαιτίας της απαγόρευσης των προσλήψεων μειώνεται συνεχώς, λόγω των συνταξιοδοτήσεων.
Επιπλέον, όπως λέει χαρακτηριστικά, η παραβίαση γίνεται «εκτροπή» όταν η νομοθεσία επιβάλλει στο δήμο να καλύπτει τη μισθοδοσία του υπαλλήλου που υποχρεωτικά αποσπάται για όσο αυτός παρέχει υπηρεσίες στον κρατικό φορέα υποδοχής, όπως στην περίπτωση της παρ, 2 του άρθρου 94 του ν. 4389/16. «Με άλλα λόγια ο δήμος πληρώνει την κεντρική κυβέρνηση για να καλύψει τη μισθοδοσία του προσωπικού της» επισήμανε ο κ. Δανιηλίδης και συμπληρώνει λέγοντας πως «το κράτος, προκειμένου να λειτουργήσει μία κεντρική υπηρεσία του, προχωρά σε υποχρεωτικές μετακινήσεις προσωπικού χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις κεντρικές ανάγκες των ΟΤΑ».
Την ίδια στιγμή, αναφέρει ο ίδιος, όταν ένας δήμος ζητά τη μετακίνηση υπαλλήλου από άλλο υπουργείο ή φορέα της γενικής κυβέρνησης, προκειμένου να αντιμετωπίσει επιτακτικές λειτουργικές ανάγκες του, πρέπει να περιμένει τις συναινέσεις των αρμοδίων και τη χρονοβόρα γραφειοκρατική διαδικασία του απαράδεκτου θεσμικού πλαισίου της κινητικότητας.
«Σε άλλες δε περιπτώσεις παραβιάζεται η νομοθεσία και δεν προωθείται μία καθόλου νόμιμη μετακίνηση, όπως για παράδειγμα η απόσπαση δημοσιογράφου της ΕΡΤ σε θέση Ειδικού Συνεργάτη σε δήμο. Δύο μέτρα και δύο σταθμά δεν μπορεί να υπάρχουν σε μία πολιτεία ισονομίας» σχολίασε με δηκτικά ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών.
Ως εκ τούτου, όπως λέει, η φράση «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων» η οποία διαμορφώνει ένα απαράδεκτο νομικό καθεστώς πρέπει να σταματήσει και τόσο η ΚΕΔΕ όσο και οι Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων (ΠΕΔ) πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλία, ώστε να καταργηθούν όλες αυτές οι νομοθετικές διατάξεις που οδηγούν στην περεταίρω μείωση του ανθρώπινου δυναμικού των δήμων.
Αρχίζει η κινητικότητα δημοσίων υπαλλήλων 2020
Το πράσινο φως για την έναρξη του κύκλου κινητικότητας στο Δημόσιο για το 2020 άναψε το υπουργείο Εσωτερικών, καθώς ο υπουργός Παναγιώτης Θεοδωρικάκος έστειλε εγκύκλιο προς τους φορείς, οι οποίοι έχουν προθεσμία έως αύριο (2 Νοεμβρίου) για να υποβάλουν τα αιτήματά τους για μετατάξεις ή αποσπάσεις προσωπικού.
Ειδικά για φέτος, πάντως, δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην κινητικότητα το προσωπικό όλων των νοσοκομείων, οι υπάλληλοι των 12 νέων δήμων που προέκυψαν το 2019 από το «σπάσιμο» πέντε δήμων, καθώς και το προσωπικό των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
Κατά τη διαδικασία του α’ σταδίου και προκειμένου να καταστεί αποτελεσματική η διαδικασία, απαιτείται από τους φορείς τόσο η κατάλληλη ανάλυση των χαρακτηριστικών της προς κάλυψη θέσεως -η συμπλήρωση δηλαδή του σχετικού περιγράμματος θέσης εργασίας στο ψηφιακό οργανόγραμμα του φορέα- όσο και η αιτιολόγηση για την αναγκαιότητα των αιτημάτων για την κάλυψη θέσεων του φορέα.
Προϋπόθεση για τη συμμετοχή των φορέων ως υπηρεσιών υποδοχής στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας είναι η κατάρτιση περιγραμμάτων θέσεων εργασίας καθώς και η καταχώριση των στοιχείων μαζί με την κατανομή θέσεων ανά οργανική μονάδα εκ μέρους των φορέων στο ψηφιακό οργανόγραμμα.
Αυτό σημαίνει ότι δεν θα εγκρίνεται κανένα αίτημα για μετάταξη ή απόσπαση εάν προηγουμένως δεν έχει αναρτηθεί η κενή οργανική θέση προκειμένου για μετάταξη ή το ψηφιακό οργανόγραμμα του φορέα, εφόσον πρόκειται για απόσπαση. Η διαδικασία του α’ σταδίου θα ολοκληρωθεί στις 2 Νοεμβρίου. Κατόπιν θα συνεδριάσει η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας, προκειμένου να αξιολογήσει τα αιτήματα των φορέων και να δημοσιοποιήσει τα εγκεκριμένα αιτήματα για την κάλυψη θέσεων και αναγκών.
Ποιες είναι οι εξαιρέσεις
Στον φετινό κύκλο κινητικότητας θα ισχύσουν εξαιρέσεις λόγω ιδιαίτερων καταστάσεων. Συγκεκριμένα, δεν έχουν δικαίωμα να υποβάλλουν αιτήματα για μετάταξη ή απόσπαση το πάσης φύσεως προσωπικό όλων ανεξαιρέτως των νοσηλευτικών ιδρυμάτων της χώρας, λόγω των έκτακτων αναγκών που προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού.
Εκτός από τους υπαλλήλους των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, εξαιρείται, επίσης, από την κινητικότητα και το προσωπικό των νέων δήμων Μυτιλήνης, Δυτικής Λέσβου, Ανατολικής Σάμου, Δυτικής Σάμου, Βόρειας Κέρκυρας, Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, Νότιας Κέρκυρας, Αργοστολίου, Ληξουρίου, Σάμης, Σερβίων και Βελβεντού μέχρι να καλυφθούν οι κενές οργανικές θέσεις σε ποσοστό 90%. Σημειώνεται ότι όλες οι ανωτέρω εξαιρέσεις αφορούν το προσωπικό των εν λόγω φορέων, ενώ οι ίδιοι οι φορείς έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αιτήματα για την κάλυψη των αναγκών τους με προσωπικό.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στη 1 Νοεμβρίου 2020