Δραματικό τέλος είχαν οι έρευνες για το υποβρύχιο Titan και τους πέντε επιβαίνοντές του, οι οποίοι πέθαναν εξαιτίας καταστροφικής αποσυμπίεσης που οδήγησε στη διάλυση του βαθυσκάφους, τα ίχνη των οποίου είχαν χαθεί από την Κυριακή κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού. Η αμερικανική ακτοφυλακή επιβεβαίωσε πως τα συντρίμμια που εντοπίστηκαν ανήκουν στο Titan.
«Οι άνθρωποι δεν κατάλαβαν τίποτα. Ξαφνικά εξαϋλώθηκαν. Όλα έγιναν σε κλάσματα δευτερολέπτου» δήλωσε στην ΕΡΤ ο Σπυρίδων Περβαινάς, αντιναύαρχος εν αποστρατεία μιλώντας για την άσχημη τύχη που είχαν οι πέντε επιβαίνοντες του τουριστικού βαθυσκάφους Titan.
«Είχαμε το χειρότερο επίλογο από ότι μπορούσαμε να έχουμε. Εάν επικρατούσε το σενάριο ότι ήταν μέσα στο σκάφος και κάποια στιγμή είχε τελειώσει το οξυγόνο, κάποια στιγμή θα μπορούσαν να τους βρουν. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τίποτα» δήλωσε στην εκπομπή «Συνδέσεις» ο κ. Περβαινάς εξηγώντας ότι το ναυτικό αυτό δυστύχημα οφείλεται σε προβλήματα στην κατασκευή του πειραματικού βαθυσκάφους «Τιτάνας» της εταιρείας Οcean Gate Expeditions.
«Το βαθυσκάφος είχε κάποια αστοχία υλικού, συμπιέστηκε, έσπασε το περίβλημά του και συνεθλίβη από την τεράστια πίεση του νερού. Δεν έχει μείνει τίποτα από τον κύλινδρο στον οποίο βρίσκονταν οι άνθρωποι» είπε ο κ. Περβαινάς προσθέτοντας ότι από την συμπίεση το βαρέλι στο οποίο επέβαιναν δεν θα βρεθεί ποτέ γιατί διαλύθηκε και από τα δυόμισι μέτρα σε διάμετρο που ήταν έγινε μια κουκίδα «Το βαρέλι έχει επιπεδωθεί», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Το αδύναμο σημείο ήταν το γυαλί
Όσον αφορά το υλικό κατασκευής δήλωσε ότι ήταν από τιτάνιο που είναι το ανθεκτικότερο μέταλλο και σε ορισμένα σημεία είχε ανθρακoνήματα. «Προφανώς το αδύναμο σημείο ήταν το γυαλί. Αυτό είναι πειραματικό. Το σκάφος είχε ήδη κάνει εφτά αποστολές και αυτή ήταν η όγδοη και ίσως, με τη χρήση στις προηγούμενες αποστολές, να είχε υποστεί κάποια φθορά και αυτή φάνηκε έντονα στην τελευταία αποστολή, με αποτέλεσμα να διαρρηχθεί το σκάφος».
Όσον αφορά τα συντρίμμια που βρέθηκαν εξήγησε ότι αυτά δεν εξαϋλώθηκαν από την τεράστια πίεση του νερού γιατί βρίσκονταν σε σημείο που κυκλοφορούσε νερό στην κατασκευή και δεν ήταν στεγανά.
Σχολιάζοντας το ηχητικό μοτίβο που κατέγραψαν τα σόναρ των ερευνητικών σκαφών εξήγησε ότι «ο θόρυβος που άκουσαν (σ.σ. το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ) ήταν προφανώς ο θόρυβος που έκανε το μέταλλο όταν συνεθλίβη». Και όπως τόνισε οι «γδούποι» που είχαν καταγραφεί δεν προερχόταν από το βαθυσκάφος αλλά από κάποια άλλη αιτία.
«Από το μοιραίο βαθυσκάφος θα μάθουμε πολλά»
Αναφορικά για το παράτολμο του εγχειρήματος της τουριστικής κατάδυσης σε βάθος 3.800 μ. και την ταυτότητα των πέντε εύπορων εξερευνητών της Αβύσσου ο αντιναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού υποστήριξε ότι χάρη σε τέτοιους παράτολμους ανθρώπους πάει μπροστά η επιστήμη και ανακαλύπτουμε χρήσιμα στοιχεία για τους Ωκεανούς.
«Αυτοί οι άνθρωποι, οι “τρελοί” όπως τους λέμε, είναι αυτοί που προχωρούν την επιστήμη. Από το ναυάγιο αυτό θα βγουν συμπεράσματα που θα χρησιμοποιηθούν στα επόμενα βαθυσκάφη ώστε να βελτιώσουν την έρευνα των Ωκεανών. Έχουν πάει περισσότεροι άνθρωποι στο διάστημα από ότι έχουν πάει άνθρωποι σε τέτοια βάθη. Ενώ έχουμε εξερευνήσει το διάστημα, τη γη και τη θάλασσα που είναι πηγή ζωής δεν την έχουμε εξερευνήσει ακόμη. Αυτοί οι άνθρωποι βοηθάνε στο να προχωράει η εξερεύνηση, η εκμετάλλευση των πόρων» δήλωσε ο κ. Περβαινάς τονίζοντας ότι η εξερεύνηση του διαστήματος είναι πιο ασφαλής από την εξερεύνηση του βυθού.