Διακόσια χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση είναι πολλά για να μείνουν ασχολίαστα από τον Χριστόφορο Ζαραλίκο. Τα δανεικά που μας έδωσαν γιατί «είμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων», το κράτος που υπάρχει περήφανα για δύο αιώνες και «εξαφανίζεται» ότι το έχουν ανάγκη οι πολίτες του και φυσικά τα παραμύθια που συνθέτουν το “live your myth in Greece” είναι μόνο μερικά από όσα ο κωμικός θίγει επί σκηνής.
«Στην παράσταση κάνουμε μία διαδρομή από το πως ξεκινήσαν οι πρόγονοί μας την Επανάσταση το 1821 για να φτάσουμε στο σήμερα και το πως είμαστε ως κράτος. Διακόσια χρόνια προσπάθειας ύπαρξης κράτους και στην πρώτη βροχούλα η φράση που ακούγεται από όλους είναι το “δεν υπάρχει κράτος”.
Εξηγούμε στην παράσταση πως ο λόγος που μας έδιναν πολλά δάνεια πριν ακόμα γίνουμε κράτος ήταν γιατί το φιλελληνικό κίνημα της εποχής θεωρούσε πως οι τότε Έλληνες ήταν απευθείας απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων. Μέχρι σήμερα αυτό πουλάμε και για αυτό κόβουμε εισιτήρια στους τουρίστες. Από την αρχή της ιστορίας μας ως κράτος έχουμε μπλέξει με μύθους. Είμαστε ένα κράτος που προτιμά το μύθο και το παραμύθι από την αλήθεια και την πραγματικότητα. Έτσι πορευόμαστε», αναφέρει ο Ζαραλίκος και συμπληρώνει πως «ενώ μας αρέσει να λέμε πως “όλα ξεκίνησαν από την Ελλάδα ” σήμερα ελάχιστα πράγματα είναι ελληνικά στη χώρα»:
«Τα λιμάνια είναι κινέζικα, ο σιδηρόδρομος είναι ιταλικός, τα αεροδρόμια γερμανικά και η οικονομία μας ορίζεται από κάπου αλλού. Έτσι λοιπόν βαφτίζουμε ελληνικά πράγματα που έχει φτιάξει η φύση ή η φαντασία μας όπως: ελληνική ψυχή, ελληνικό καλοκαίρι, ελληνικός ουρανός, ελληνικό ηλιοβασίλεμα. Ζούμε και βασανιζόμαστε από παραμύθια.»
Για τον κωμικό η «Ελπίδα που ήρθε», η κακοκαιρία που περιμέναμε αλλά υποδεχθήκαμε σαν να μην περιμέναμε αφού πλήθος κόσμου ταλαιπωρήθηκε ή/και κινδύνεψε εντός και εκτός σπιτιού με αποκλεισμούς σε κεντρικούς δρόμους, ανέδειξε για ακόμα μία φορά την ανυπαρξία αντανακλαστικών του κρατικού μηχανισμού. Ο ίδιος μάλιστα εξηγεί πως η αντίδραση του κράτους σε αυτό το έκτακτο καιρικό φαινόμενο είναι ακόμα μία έκφανση της πίστης στα παραμύθια που ανέφερε και παραπάνω.
«Πρέπει να είσαι μία υποανάπτυκτη χώρα για να μένει κάποιος εγκλωβισμένος στο αμάξι του σε έναν δρόμο που βρίσκεται 20 λεπτά μακριά από το Σύνταγμα. Όσο για το ότι περιμέναμε την κακοκαιρία θα πω το εξής: περιμένεις κάτι όταν το μυαλό σου είναι στην πραγματικότητα. Όταν το μυαλό σου είναι στις φαντασιώσεις και τα παραμύθια περιμένεις τον πρίγκιπα, τη μάγισσα κλπ. Άρα αφού το μεγαλύτερο μέρος του λαού μας φέρεται έτσι γιατί να μην είναι έτσι και το κράτος που συνθέτει ο ίδιος λαός», τονίζει.
«Με έχουν απειλήσει και έξω από το σπίτι μου»
Δεν είναι λίγες πάντως οι φορές που τα θέματα που αγγίζει ο Ζαραλίκος έχουν προκαλέσει αντιδράσεις και ενοχλούν. Πριν λίγο καιρό η παρέμβαση που έγινε σε παράσταση του κωμικού έφερε στην επιφάνεια το ζήτημα της ανελευθερίας του λόγου με τον ίδιο να επισημαίνει πως «ενοχλεί όταν ένας άνθρωπος λέει τη γνώμη του. Είμαστε σε μία εποχή ανελευθερίας του λόγου ξεκάθαρα. Θέλουν να ελέγχουν ακόμα και τη σκέψη σου αν γίνεται».
Παράλληλα ο Ζαραλίκος περιγράφει πως εκτός από την παρέμβαση στο θέατρο και το ακόμα πιο πρόσφατο κλείσιμο του λογαριασμού του στο Τwitter, έχει δεχθεί απειλές ακόμα και κάτω από το σπίτι του εξαιτίας των θεμάτων που σατιρίζει.
«Δέχομαι πιέσεις και απειλές που δεν γίνονται ευρύτερα γνωστές όπως τα τελευταία γεγονότα. Το να μου κλείσουν τον λογαριασμό στο Twitter ή το να μου διακόψουν την παράσταση είναι κάτι που θα μαθευτεί αλλά το ότι έρχονται οι μπράβοι έξω από το σπίτι μου ή εκεί που βγάζω βόλτα το σκυλί μου είναι πράγματα που τα μαθαίνουν οι κοντινοί μου άνθρωποι. Μου έχουν συμβεί αυτά και θα μου συμβούν ξανά στο μέλλον. Δεν έχω εμπιστοσύνη να απευθυνθώ την αστυνομία.»
Ο stand up comedian πάντως επισημαίνει πως για εκείνον το να συνεχίσει να κάνει τη σάτιρά του είναι μονόδρομος και δηλώνει πως «θα σταματήσω όταν βαρεθώ όχι όταν φοβηθώ».
Πριν λίγες εβδομάδες ο καλλιτέχνης δέχθηκε ακόμα μία επίσκεψη σε παράστασή του, αυτή τη φορά από την αστυνομία. Ο Ζαραλίκος αποσαφηνίζει πως οι αστυνομικοί βρέθηκαν στο θέατρο που έπαιζε έπειτα από καταγγελία που δέχθηκαν για μη τήρηση των μέτρων ενάντια στη διασπορά του κορονοϊού. Σύμφωνα με τον ίδιο η καταγγελία πρέπει να έγινε από παρευρισκόμενο στη θεατρική αίθουσα:
«Οι υπεύθυνοι του χώρου που μίλησαν με τους αστυνομικούς μου είπαν ότι οι αστυνομικοί ήταν ευγενέστατοι, ειλικρινέστατοι και χωρίς καμία διάθεση να διαταράξουν την παράσταση. Ήρθαν να ελέγξουν αν ευσταθεί η καταγγελία και να φύγουν ήσυχα και διακριτικά. Η καταγγελία προφανώς δεν ήταν αλήθεια γιατί όλοι είναι εμβολιασμένοι, καθιστοί και με μάσκα. Είναι βέβαιο πως η καταγγελία έγινε από κάποιον μέσα από την αίθουσα και ήταν τελείως βαλτή για σπάσιμο νεύρων. Δεν τα καταφέρνουν γιατί είμαι νευρικός από παιδί οπότε αν έσπαγαν τα νεύρα μου θα ήμουν σε φρενοκομείο από τα 12.»
Κλείνοντας, ο Ζαραλίκος μάς δίνει μία ιδέα για το τι μπορούμε να περιμένουμε από εκείνον και κάνει μία προσωπική εκτίμηση για το μέλλον της χώρας:
«Προσωπικά έχω όρεξη παρά την κούραση από την όλη κατάσταση της πανδημίας και θα συνεχίσω να κάνω αυτό που κάνω. Όσο για τη χώρα, θα ακολουθήσει τη φυσική ροή των πραγμάτων. Όλα πάνε μπρος ή πίσω. Η στασιμότητα είναι κάτι αφύσικο. Η χώρα εδώ και χρόνια πάει πίσω ολοταχώς. Το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού λαού έχει πέσει σε μία πλάνη που πιστεύει ότι οπισθοχωρώντας μπορούμε να φτάσουμε σε ένα σημείο που θα κάτσουμε ακίνητοι και θα ησυχάσουμε. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί. Μόνο πηγαίνοντας μπροστά θα ησυχάσουμε. Αισθάνομαι όμως πως τώρα η Ελλάδα είναι μία νεκρή χώρα γεμάτη κατοίκους που προσπαθούν να μην πεθάνουν», καταλήγει.
Ιnfo
“1821-2021, Διακόσια Χρόνια Δανεικά”
Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2022 στις 20:00
Block 33 (26ης Οκτωβρίου 33)
Προπώληση εισιτηρίων: goldmall.gr, viva.gr, τηλεφωνικά στο 11876 και στα συνεργαζόμενα φυσικά σημεία της viva.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30 Ιανουαρίου 2022