Ανάπλαση ΔΕΘ - Φαληρικού Δέλτα: Οι συγκρίσεις προκαλούν θλίψη. Του Νίκου Ηλιάδη
08/12/2024 08:00
08/12/2024 08:00
Μιλώντας στο πλαίσιο του «2ου Growthfund Summit» του Υπερταμείου ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO περιέγραψε τα επόμενα βήματα όσον αφορά το έργο της ανάπλασης του χώρου των περίπου 180 στρεμμάτων τον οποίο καταλαμβάνει η Διεθνής Έκθεση. Εν περιλήψει ο Τάσος Τζήκας είπε ότι τις επόμενες μέρες θα επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ τον τεχνικό σύμβουλο, μέσα στο 2025 θα τρέξει ο διαγωνισμός για την επιλογή του αναδόχου και πιστεύει πως μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2026 θα έχει εγκατασταθεί η κατασκευαστική εταιρεία για να ξεκινήσει το έργο.
Υπενθυμίζω ότι το σχέδιο ανάπλασης περιλαμβάνει εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχείο, εμπορικό-επιχειρηματικό κέντρο, μεγάλο υπόγειο πάρκινγκ και πάρκο, συνολικής έκτασης 110 στρεμμάτων, συμπεριλαμβανομένων και των 12 της Αγίας Φωτεινής. Όσον αφορά τον εκτιμώμενο προϋπολογισμό, αυτός ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 300 εκατ. ευρώ εκ των οποίων το δημόσιο θα βάλει 120 εκατ., άλλα περίπου τόσα ο ιδιώτης και τα υπόλοιπα και πάλι το δημόσιο υπό μορφή δανείου το οποίο θα συνάψει η ΔΕΘ-HELEXPO.
Λίγες μέρες πριν, στις 28 Νοεμβρίου παρουσιάστηκε στην Αθήνα, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το Ανοιχτό Πάρκο της Μεσογείου. Πρόκειται για ένα νέο τοπόσημο για το Λεκανοπέδιο, ένα καταπράσινο παράθυρο της πόλης στη θάλασσα, όπως περιγράφηκε, με 4.000 νέα δέντρα και 185.000 νέους θάμνους σε μια έκταση 541 στρεμμάτων στον Φαληρικό όρμο. Το όνομά του θα είναι «Αέναον» για να συμβολίζει τη συνεχή, αδιάκοπη προσπάθεια για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Θα περιλαμβάνει χώρους αναψυχής, πολιτισμού, αθλητισμού, πισίνες, γήπεδα για πολλά αθλήματα, αλλά και σύγχρονες υποδομές που θα μπορούν να φιλοξενούν πολλές διαφορετικές δράσεις, συναυλίες, εκθέσεις κ.ο.κ., με δωρεάν είσοδο σε όλους τους χώρους. Το κόστος της ανάπλασης είναι 370 εκατ. ευρώ και τα χρήματα προέρχονται από το ΕΣΠΑ 2021-2027, δηλαδή θα κατασκευαστεί αποκλειστικά ως δημόσιο έργο και θα παραδοθεί το 2028.
Και πάμε τώρα να κάνουμε τις συγκρίσεις:
- Οι... κουτόφραγκοι Αθηναίοι έχουν μια διαθέσιμη έκταση 541 στρεμμάτων την οποία μετατρέπουν σε πάρκο, όχι απλώς υπερτοπικού χαρακτήρα, αλλά μεσογειακών διαστάσεων. Χωρίς νέες κατασκευές, δίχως δράσεις real estate, ανοιχτό στο κοινό, διαθέσιμο για δραστηριότητες αθλητισμού, πολιτισμού κ.ο.κ.
Εμείς διαθέτουμε έναν χώρο 180 στρεμμάτων, τα μισά εκ των οποίων σχεδιάζουμε να τα γεμίσουμε με μπετόν. Και στα άλλα μισά, ανάμεσα στα κτίρια και κάπου προς τη νότια είσοδο της ΧΑΝΘ θα δημιουργήσουμε ένα πάρκο, στο οποίο θα χωρέσουμε υποτίθεται και 4.000 δέντρα, όσα θα φυτέψουν δηλαδή στην Αθήνα σε έκταση έξι φορές μεγαλύτερη.
- Οι Αθηναίοι θα κατασκευάσουν αυτό το τεράστιο πάρκο με αποκλειστικά κοινοτική και εθνική χρηματοδότηση, ύψους 370 εκατ. ευρώ. Χωρίς, δηλαδή, ούτε ένα ευρώ από ιδιώτη.
Εμείς δοξάζουμε το αθηνοκεντρικό κράτος επειδή έχει την... καλοσύνη να μας διαθέσει 120 εκατ. από τα 300 που απαιτούνται, συν άλλα 60 ως δάνειο της ΔΕΘ-HELEXPO. Παρουσιάζοντας έτσι ως αναγκαίο κακό τη συμμετοχή ιδιώτη, στον οποίο θα δοθεί ως αντάλλαγμα το ξενοδοχείο, το εμπορικό-επιχειρηματικό κέντρο, το πάρκινγκ και, αύριο μεθαύριο, και αυτή ακόμη η ΔΕΘ. Επιπλέον, το πάρκο στο Φαληρικό Δέλτα θα είναι έτοιμο το 2028, ενώ η ανάπλαση της ΔΕΘ η οποία θα τελείωνε το 2026, πάει για το 2031 και βλέπουμε.
Αντί, όμως, η ηγεσία της πόλης, σε κάθε εκδοχή της, να βγει μπροστά και να απαιτήσει από την κυβέρνηση να κάνει για τη ΔΕΘ ό,τι ακριβώς κάνει και για το Φαληρικό Δέλτα, αποδέχεται μοιρολατρικά ως αναγκαίο κακό την τσιμεντοποίηση του τελευταίου ελεύθερου χώρου στο κέντρο της πόλης, με τη δικαιολογία ότι “δεν υπάρχουν χρήματα για να γίνει το εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο” που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη. Ασχέτως εάν, όπως έχει αναδειχθεί, τα 180 εκατ. που θα διαθέσει, έτσι κι αλλιώς το ελληνικό δημόσιο, φτάνουν και περισσεύουν για το εκθεσιακό-συνεδριακό κέντρο και για το πάρκο.
Αυτό που συμβαίνει με τη ΔΕΘ και το Φαληρικό Δέλτα, είναι μία επανάληψη του ίδιου έργου που παίχθηκε τη δεκαετία του 1990 με το Μετρό. Την ώρα που η τότε κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη δημοπρατούσε το μετρό της Αθήνας ως δημόσιο έργο, την ίδια ώρα σχεδίαζε την κατασκευή του αντίστοιχου της Θεσσαλονίκης με σύμβαση παραχώρησης. Τα αποτελέσματα είναι γνωστά. Η Αθήνα έχει μετρό, ήδη από το 2000, το οποίο διαθέτει σήμερα τρεις γραμμές, 66 σταθμούς και μήκος 90 χιλιόμετρα, και η Θεσσαλονίκη, μετά 24 χρόνια κατάφερε να αποκτήσει μία γραμμή μετρό, με 13 σταθμούς και μήκος 9,6 χιλιόμετρα.
Η ιστορία δυστυχώς επαναλαμβάνεται επειδή η Θεσσαλονίκη, οι πολίτες και, πρωτίστως η ηγεσία της, επαναλαμβάνει διαρκώς τα ίδια λάθη. Πριν, όμως, να επιρρίψουμε τις ευθύνες για την υστέρηση της Θεσσαλονίκης στο αθηνοκεντρικό κράτος, ας κοιτάξουμε προηγουμένως τον εαυτό μας στον καθρέφτη. Και η υπόθεση της ανάπλασης της ΔΕΘ είναι μια χρυσή ευκαιρία. Ίσως να είναι και η τελευταία.
Μιλώντας στο πλαίσιο του «2ου Growthfund Summit» του Υπερταμείου ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO περιέγραψε τα επόμενα βήματα όσον αφορά το έργο της ανάπλασης του χώρου των περίπου 180 στρεμμάτων τον οποίο καταλαμβάνει η Διεθνής Έκθεση. Εν περιλήψει ο Τάσος Τζήκας είπε ότι τις επόμενες μέρες θα επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ τον τεχνικό σύμβουλο, μέσα στο 2025 θα τρέξει ο διαγωνισμός για την επιλογή του αναδόχου και πιστεύει πως μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2026 θα έχει εγκατασταθεί η κατασκευαστική εταιρεία για να ξεκινήσει το έργο.
Υπενθυμίζω ότι το σχέδιο ανάπλασης περιλαμβάνει εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχείο, εμπορικό-επιχειρηματικό κέντρο, μεγάλο υπόγειο πάρκινγκ και πάρκο, συνολικής έκτασης 110 στρεμμάτων, συμπεριλαμβανομένων και των 12 της Αγίας Φωτεινής. Όσον αφορά τον εκτιμώμενο προϋπολογισμό, αυτός ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 300 εκατ. ευρώ εκ των οποίων το δημόσιο θα βάλει 120 εκατ., άλλα περίπου τόσα ο ιδιώτης και τα υπόλοιπα και πάλι το δημόσιο υπό μορφή δανείου το οποίο θα συνάψει η ΔΕΘ-HELEXPO.
Λίγες μέρες πριν, στις 28 Νοεμβρίου παρουσιάστηκε στην Αθήνα, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το Ανοιχτό Πάρκο της Μεσογείου. Πρόκειται για ένα νέο τοπόσημο για το Λεκανοπέδιο, ένα καταπράσινο παράθυρο της πόλης στη θάλασσα, όπως περιγράφηκε, με 4.000 νέα δέντρα και 185.000 νέους θάμνους σε μια έκταση 541 στρεμμάτων στον Φαληρικό όρμο. Το όνομά του θα είναι «Αέναον» για να συμβολίζει τη συνεχή, αδιάκοπη προσπάθεια για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Θα περιλαμβάνει χώρους αναψυχής, πολιτισμού, αθλητισμού, πισίνες, γήπεδα για πολλά αθλήματα, αλλά και σύγχρονες υποδομές που θα μπορούν να φιλοξενούν πολλές διαφορετικές δράσεις, συναυλίες, εκθέσεις κ.ο.κ., με δωρεάν είσοδο σε όλους τους χώρους. Το κόστος της ανάπλασης είναι 370 εκατ. ευρώ και τα χρήματα προέρχονται από το ΕΣΠΑ 2021-2027, δηλαδή θα κατασκευαστεί αποκλειστικά ως δημόσιο έργο και θα παραδοθεί το 2028.
Και πάμε τώρα να κάνουμε τις συγκρίσεις:
- Οι... κουτόφραγκοι Αθηναίοι έχουν μια διαθέσιμη έκταση 541 στρεμμάτων την οποία μετατρέπουν σε πάρκο, όχι απλώς υπερτοπικού χαρακτήρα, αλλά μεσογειακών διαστάσεων. Χωρίς νέες κατασκευές, δίχως δράσεις real estate, ανοιχτό στο κοινό, διαθέσιμο για δραστηριότητες αθλητισμού, πολιτισμού κ.ο.κ.
Εμείς διαθέτουμε έναν χώρο 180 στρεμμάτων, τα μισά εκ των οποίων σχεδιάζουμε να τα γεμίσουμε με μπετόν. Και στα άλλα μισά, ανάμεσα στα κτίρια και κάπου προς τη νότια είσοδο της ΧΑΝΘ θα δημιουργήσουμε ένα πάρκο, στο οποίο θα χωρέσουμε υποτίθεται και 4.000 δέντρα, όσα θα φυτέψουν δηλαδή στην Αθήνα σε έκταση έξι φορές μεγαλύτερη.
- Οι Αθηναίοι θα κατασκευάσουν αυτό το τεράστιο πάρκο με αποκλειστικά κοινοτική και εθνική χρηματοδότηση, ύψους 370 εκατ. ευρώ. Χωρίς, δηλαδή, ούτε ένα ευρώ από ιδιώτη.
Εμείς δοξάζουμε το αθηνοκεντρικό κράτος επειδή έχει την... καλοσύνη να μας διαθέσει 120 εκατ. από τα 300 που απαιτούνται, συν άλλα 60 ως δάνειο της ΔΕΘ-HELEXPO. Παρουσιάζοντας έτσι ως αναγκαίο κακό τη συμμετοχή ιδιώτη, στον οποίο θα δοθεί ως αντάλλαγμα το ξενοδοχείο, το εμπορικό-επιχειρηματικό κέντρο, το πάρκινγκ και, αύριο μεθαύριο, και αυτή ακόμη η ΔΕΘ. Επιπλέον, το πάρκο στο Φαληρικό Δέλτα θα είναι έτοιμο το 2028, ενώ η ανάπλαση της ΔΕΘ η οποία θα τελείωνε το 2026, πάει για το 2031 και βλέπουμε.
Αντί, όμως, η ηγεσία της πόλης, σε κάθε εκδοχή της, να βγει μπροστά και να απαιτήσει από την κυβέρνηση να κάνει για τη ΔΕΘ ό,τι ακριβώς κάνει και για το Φαληρικό Δέλτα, αποδέχεται μοιρολατρικά ως αναγκαίο κακό την τσιμεντοποίηση του τελευταίου ελεύθερου χώρου στο κέντρο της πόλης, με τη δικαιολογία ότι “δεν υπάρχουν χρήματα για να γίνει το εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο” που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη. Ασχέτως εάν, όπως έχει αναδειχθεί, τα 180 εκατ. που θα διαθέσει, έτσι κι αλλιώς το ελληνικό δημόσιο, φτάνουν και περισσεύουν για το εκθεσιακό-συνεδριακό κέντρο και για το πάρκο.
Αυτό που συμβαίνει με τη ΔΕΘ και το Φαληρικό Δέλτα, είναι μία επανάληψη του ίδιου έργου που παίχθηκε τη δεκαετία του 1990 με το Μετρό. Την ώρα που η τότε κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη δημοπρατούσε το μετρό της Αθήνας ως δημόσιο έργο, την ίδια ώρα σχεδίαζε την κατασκευή του αντίστοιχου της Θεσσαλονίκης με σύμβαση παραχώρησης. Τα αποτελέσματα είναι γνωστά. Η Αθήνα έχει μετρό, ήδη από το 2000, το οποίο διαθέτει σήμερα τρεις γραμμές, 66 σταθμούς και μήκος 90 χιλιόμετρα, και η Θεσσαλονίκη, μετά 24 χρόνια κατάφερε να αποκτήσει μία γραμμή μετρό, με 13 σταθμούς και μήκος 9,6 χιλιόμετρα.
Η ιστορία δυστυχώς επαναλαμβάνεται επειδή η Θεσσαλονίκη, οι πολίτες και, πρωτίστως η ηγεσία της, επαναλαμβάνει διαρκώς τα ίδια λάθη. Πριν, όμως, να επιρρίψουμε τις ευθύνες για την υστέρηση της Θεσσαλονίκης στο αθηνοκεντρικό κράτος, ας κοιτάξουμε προηγουμένως τον εαυτό μας στον καθρέφτη. Και η υπόθεση της ανάπλασης της ΔΕΘ είναι μια χρυσή ευκαιρία. Ίσως να είναι και η τελευταία.
ΣΧΟΛΙΑ