Ανάπλαση ΔΕΘ: Τι 40, τι 50... τι 280, αλλά όμως, ποιος θα βάλει τα λεφτά; Του Νίκου Ηλιάδη
29/12/2022 07:00
29/12/2022 07:00
Κρίσιμος χρόνος για την υλοποίηση του φιλόδοξου επενδυτικού σχεδίου, αυτού της ανάπλασης της ΔΕΘ, θα είναι το 2023. Το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή του ConFEx Park, όπως θα ονομάζεται, διολισθαίνει διαρκώς προς τα πίσω καθώς αναζητείται το επενδυτικό σχήμα που θα βάλει τα κεφάλαια τα οποία έφτασαν αισίως στα 280 εκατ. ευρώ από τα 120 και κάτι που ήταν αρχικά.
Γι' αυτό και το αρχικό πλάνο για την ολοκλήρωση της ανάπλασης το 2026, έτος που ο θεσμός της Έκθεσης συμπληρώνει εκατό χρόνια, ματακυλίεται τώρα κατά τουλάχιστον δύο χρόνια, στο 2028 με την υποσημείωση ότι παρ' όλα αυτά τα εγκαίνια θα γίνουν το 2026 όταν θα έχει ολοκληρωθεί το κύριο μέρος του έργου.
Όλα αυτά βεβαίως, για να γίνουν, προϋπόθεση είναι να βρεθούν τα χρήματα και στο μείζον αυτό θέμα φως στον ορίζοντα προς το παρόν δεν υπάρχει.
Κατ' αρχάς δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι ο τελικός λογαριασμός θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ, εάν συνυπολογιστούν οι αυξήσεις στα βασικά είδη του κατασκευαστικού κλάδου και τα διάφορα απρόοπτα (π.χ. προϋπολογισμός αρχαιολογικών εργασιών).
Η διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO, αλλά και η κυβέρνηση, έχουν υιοθετήσει τη λύση της κατασκευής του ConFEx Park με τη μέθοδο ΣΔΙΤ.
Το ερώτημα σε αυτήν την περίπτωση είναι πόσα θα βάλει το κράτος και πόσα ο ιδιώτης, με αντάλλαγμα τα έσοδα από τη λειτουργία του επιχειρηματικού κέντρου, του ξενοδοχείου και του υπόγειου πάρκινγκ. Οι της ΔΕΘ-HELEXPO ισχυρίζονται εδώ και περίπου δύο χρόνια ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από μεγάλους ξένους επιχειρηματικούς ομίλους οι οποίοι είναι πρόθυμοι να επενδύσουν.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες οι ιθύνοντες του εκθεσιακού φορέα ζητούν τώρα το Δημόσιο να βάλει περίπου τα 2/3 των απαιτούμενων κεφαλαίων, δηλαδή κοντά 180 με 200 εκατ., ώστε να βρεθεί εν συνεχεία ο ιδιώτης για να βάλει τα υπόλοιπα 100 εκατ.
Κι εδώ τα προβλήματα και τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Κατ' αρχάς από που θα βρει το Δημόσιο τα 200 εκατ.;
Ως γνωστόν, το Υπερταμείο το οποίο είναι ουσιαστικά ο ιδιοκτήτης του οικοπέδου, αλλά και της ΔΕΘ-HELEXPO, δεν χρηματοδοτεί, αλλά μόνον εισπράττει από την αξιοποίηση-εκποίηση της δημόσιας περιουσίας προκειμένου να εισφέρει στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.
Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι αδύνατον να δοθούν αυτά τα χρήματα, ενώ και η λύση να δανειστεί το Δημόσιο τα 200 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είναι μάλλον προβληματική καθώς θα αυξήσει το δημόσιο χρέος και κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να το επιτρέψει η Κομισιόν από την οποία θα ζητηθεί υποχρεωτικά η έγκριση του χρηματοδοτικού σχήματος.
Τέλος, η απαίτηση το όλο εγχείρημα να χρηματοδοτηθεί ως προς τη συμμετοχή του Δημοσίου, από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης έχει δύο προβλήματα:
Το πρώτο είναι ότι το Ταμείο χρηματοδοτεί έργα τα οποία έχουν σαφές “πράσινο” αποτύπωμα. Θα μπορούσε για παράδειγμα να χρηματοδοτήσει το έργο της ανάπλασης της ΔΕΘ, στην περίπτωση που θα προβλεπόταν η κατασκευή ενός μητροπολιτικού πάρκου, άντε και με ένα μετρήσιμων μεγεθών, εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, ικανό πάντως να εξυπηρετήσει με επάρκεια τις ανάγκες της ΔΕΘ-HELEXPO.
Το Ταμείο δεν χρηματοδοτεί όμως, όλα τα υπόλοιπα τα οποία προβλέπονται στο σχέδιο, δηλαδή την κατασκευή του επιχειρηματικού κέντρου και του ξενοδοχείου. Η δε λύση, να διαχωριστεί στα δύο το χρηματοδοτικό σχήμα, δηλαδή το Δημόσιο, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, να βάλει τα κεφάλαια για την ανάπλαση του χώρου και την κατασκευή του εκθεσιακού-συνεδριακού κέντρου και ο ιδιώτης να χρηματοδοτήσει το επιχειρηματικό κέντρο και το ξενοδοχείο, σκοντάφτει στο πολύ λογικό ερώτημα: “μα, εάν μπορεί το Δημόσιο να βρει κεφάλαια για την ανάπλαση και τη νέα ΔΕΘ, για ποιο λόγο να εμπλακούν ιδιώτες; Γιατί να μην γίνει πάρκο όλος ο υπόλοιπος διαθέσιμος χώρος; Έχει ανάγκη η πόλη από ένα ακόμη ξενοδοχείο και από ένα νέο επιχειρηματικό κέντρο;”.
Όπως γίνεται αντιληπτό, κάτι δεν πάει καλά με τη χρηματοδότηση αυτού του τόσο φιλόδοξου, και για πολλούς, αμφιλεγόμενου πρότζεκτ. Σαφείς απαντήσεις επ' αυτών, είναι βέβαιο πως θα έχουμε εντός του 2023.
14/06/2021 16:30
Κρίσιμος χρόνος για την υλοποίηση του φιλόδοξου επενδυτικού σχεδίου, αυτού της ανάπλασης της ΔΕΘ, θα είναι το 2023. Το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή του ConFEx Park, όπως θα ονομάζεται, διολισθαίνει διαρκώς προς τα πίσω καθώς αναζητείται το επενδυτικό σχήμα που θα βάλει τα κεφάλαια τα οποία έφτασαν αισίως στα 280 εκατ. ευρώ από τα 120 και κάτι που ήταν αρχικά.
Γι' αυτό και το αρχικό πλάνο για την ολοκλήρωση της ανάπλασης το 2026, έτος που ο θεσμός της Έκθεσης συμπληρώνει εκατό χρόνια, ματακυλίεται τώρα κατά τουλάχιστον δύο χρόνια, στο 2028 με την υποσημείωση ότι παρ' όλα αυτά τα εγκαίνια θα γίνουν το 2026 όταν θα έχει ολοκληρωθεί το κύριο μέρος του έργου.
Όλα αυτά βεβαίως, για να γίνουν, προϋπόθεση είναι να βρεθούν τα χρήματα και στο μείζον αυτό θέμα φως στον ορίζοντα προς το παρόν δεν υπάρχει.
Κατ' αρχάς δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι ο τελικός λογαριασμός θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ, εάν συνυπολογιστούν οι αυξήσεις στα βασικά είδη του κατασκευαστικού κλάδου και τα διάφορα απρόοπτα (π.χ. προϋπολογισμός αρχαιολογικών εργασιών).
Η διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO, αλλά και η κυβέρνηση, έχουν υιοθετήσει τη λύση της κατασκευής του ConFEx Park με τη μέθοδο ΣΔΙΤ.
Το ερώτημα σε αυτήν την περίπτωση είναι πόσα θα βάλει το κράτος και πόσα ο ιδιώτης, με αντάλλαγμα τα έσοδα από τη λειτουργία του επιχειρηματικού κέντρου, του ξενοδοχείου και του υπόγειου πάρκινγκ. Οι της ΔΕΘ-HELEXPO ισχυρίζονται εδώ και περίπου δύο χρόνια ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από μεγάλους ξένους επιχειρηματικούς ομίλους οι οποίοι είναι πρόθυμοι να επενδύσουν.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες οι ιθύνοντες του εκθεσιακού φορέα ζητούν τώρα το Δημόσιο να βάλει περίπου τα 2/3 των απαιτούμενων κεφαλαίων, δηλαδή κοντά 180 με 200 εκατ., ώστε να βρεθεί εν συνεχεία ο ιδιώτης για να βάλει τα υπόλοιπα 100 εκατ.
Κι εδώ τα προβλήματα και τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Κατ' αρχάς από που θα βρει το Δημόσιο τα 200 εκατ.;
Ως γνωστόν, το Υπερταμείο το οποίο είναι ουσιαστικά ο ιδιοκτήτης του οικοπέδου, αλλά και της ΔΕΘ-HELEXPO, δεν χρηματοδοτεί, αλλά μόνον εισπράττει από την αξιοποίηση-εκποίηση της δημόσιας περιουσίας προκειμένου να εισφέρει στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.
Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι αδύνατον να δοθούν αυτά τα χρήματα, ενώ και η λύση να δανειστεί το Δημόσιο τα 200 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είναι μάλλον προβληματική καθώς θα αυξήσει το δημόσιο χρέος και κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να το επιτρέψει η Κομισιόν από την οποία θα ζητηθεί υποχρεωτικά η έγκριση του χρηματοδοτικού σχήματος.
Τέλος, η απαίτηση το όλο εγχείρημα να χρηματοδοτηθεί ως προς τη συμμετοχή του Δημοσίου, από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης έχει δύο προβλήματα:
Το πρώτο είναι ότι το Ταμείο χρηματοδοτεί έργα τα οποία έχουν σαφές “πράσινο” αποτύπωμα. Θα μπορούσε για παράδειγμα να χρηματοδοτήσει το έργο της ανάπλασης της ΔΕΘ, στην περίπτωση που θα προβλεπόταν η κατασκευή ενός μητροπολιτικού πάρκου, άντε και με ένα μετρήσιμων μεγεθών, εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, ικανό πάντως να εξυπηρετήσει με επάρκεια τις ανάγκες της ΔΕΘ-HELEXPO.
Το Ταμείο δεν χρηματοδοτεί όμως, όλα τα υπόλοιπα τα οποία προβλέπονται στο σχέδιο, δηλαδή την κατασκευή του επιχειρηματικού κέντρου και του ξενοδοχείου. Η δε λύση, να διαχωριστεί στα δύο το χρηματοδοτικό σχήμα, δηλαδή το Δημόσιο, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, να βάλει τα κεφάλαια για την ανάπλαση του χώρου και την κατασκευή του εκθεσιακού-συνεδριακού κέντρου και ο ιδιώτης να χρηματοδοτήσει το επιχειρηματικό κέντρο και το ξενοδοχείο, σκοντάφτει στο πολύ λογικό ερώτημα: “μα, εάν μπορεί το Δημόσιο να βρει κεφάλαια για την ανάπλαση και τη νέα ΔΕΘ, για ποιο λόγο να εμπλακούν ιδιώτες; Γιατί να μην γίνει πάρκο όλος ο υπόλοιπος διαθέσιμος χώρος; Έχει ανάγκη η πόλη από ένα ακόμη ξενοδοχείο και από ένα νέο επιχειρηματικό κέντρο;”.
Όπως γίνεται αντιληπτό, κάτι δεν πάει καλά με τη χρηματοδότηση αυτού του τόσο φιλόδοξου, και για πολλούς, αμφιλεγόμενου πρότζεκτ. Σαφείς απαντήσεις επ' αυτών, είναι βέβαιο πως θα έχουμε εντός του 2023.
ΣΧΟΛΙΑ