ΑΠΟΨΕΙΣ

Ανασχηματισμός: Τι περιμένει η Θεσσαλονίκη από τη νέα κυβέρνηση, που απέτυχε η προηγούμενη. Του Νίκου Ηλιάδη

Η κυβέρνηση έχει μπροστά της μπόλικο πολιτικό χρόνο, μένει να αποδείξει ότι διαθέτει και πολιτική βούληση ώστε να πράξει το δέον

 16/06/2024 08:00

Ανασχηματισμός: Τι περιμένει η Θεσσαλονίκη από τη νέα κυβέρνηση, που απέτυχε η προηγούμενη. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Σε κάθε ανασχηματισμό τα φώτα πέφτουν πάνω στα πρόσωπα, τουλάχιστον στην αρχή. Ωστόσο, μία δύο μέρες μετά κανείς δεν θυμάται ποιος ή ποια είναι σε κάθε υπουργείο, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για ένα κυβερνητικό σχήμα με κοντά εξήντα άτομα. Εκείνο που μένει στο τέλος, όταν έρχεται η ώρα του “ταμείου” είναι το όποιο έργο άφησε πίσω του/της ο/η κάθε υπουργός. Απ' αυτό θα κριθεί ο/η ίδιος/α και φυσικά και η κυβέρνηση.

Εάν κρίνουμε από το αποτέλεσμα της περασμένης Κυριακής οι Θεσσαλονικείς δεν φαίνονται ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι από τα πεπραγμένα της κυβέρνησης όσον αφορά την περιοχή μας. Για άλλη μια φορά η Νέα Δημοκρατία βρέθηκε περίπου τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το πανελλαδικό ποσοστό της (28,31%) και θα πρέπει να ανατρέξει κανείς στα πολύ πέτρινα χρόνια των εκλογών του Μαΐου 2012 και των ευρωεκλογών του 2014 για να συναντήσει επιδόσεις χειρότερες από το 24,33% που πήρε το κυβερνών κόμμα στην Α' Θεσσαλονίκης και το 27,15% στη Β'.

Μία από τις παλαιότερες ερμηνείες για το κακό εκλογικό αποτέλεσμα της ΝΔ στη Θεσσαλονίκη, κυρίως στην πρώτη εκλογική περιφέρεια, ήταν ότι η πόλη υποεκπροσωπούταν στα διάφορα κυβερνητικά σχήματα. Το εν λόγω επιχείρημα αυτή τη φορά δεν ισχύει. Στην τρίτη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, μετά τις εκλογές του Ιουνίου 2023 μετείχαν τέσσερις Θεσσαλονικείς (Ράπτη, Βαρτζόπουλος, Ταχιάος, Σκέρτσος). Συνεπώς, το πρόβλημα δεν έχει να κάνει τόσο με τον αριθμό των ντόπιων κυβερνητικών στελεχών, έχει να κάνει με το συνολικό αποτέλεσμα. Και το αποτέλεσμα, απ' ό,τι φάνηκε δεν ήταν πειστικό, παρά το μπαράζ των κυβερνητικών πρωτοβουλιών τις τελευταίες δύο εβδομάδες (παρουσίαση επεκτάσεων του μετρό, Παλατάκι κ.ο.κ.).

Τι μπορεί άραγε να σημαίνει για την πόλη ο προχθεσινός ανασχηματισμός, μετά τον οποίο η παροικία των Θεσσαλονικέων στην κυβέρνηση ενισχύθηκε έτι περαιτέρω με την προσθήκη και του Κώστα Γκιουλέκα ως ένοικου του ΥΜΑΘ; Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο στερείται ουσιαστικών αρμοδιοτήτων, με τον εκάστοτε ΥΜΑΘ να περιορίζεται σε ρόλο διαμεσολαβητή προς τα αρμόδια υπουργεία, οι κυβερνητικές επιδόσεις θα κριθούν από το έργο που θα παράξουν τα λεγόμενα βαριά χαρτοφυλάκια τα οποία δεν άλλαξαν χέρια. Τα υπουργεία τα οποία ασχολούνται με τα σημαντικότερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης είναι κυρίως το Υποδομών και Μεταφορών και το Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το γεγονός ότι σε αυτά τα υπουργεία δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές προσώπων θα μπορούσε να θεωρηθεί κατ' αρχήν θετικό, υπό την έννοια ότι οι υπουργοί και υφυπουργοί γνωρίζουν τα θέματα της πόλης και δεν χρειάζεται να χαθεί περαιτέρω χρόνος για ενημέρωση.

- Στο Υποδομών και Μεταφορών παρέμειναν ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και προσετέθη ως νέος υφυπουργός Μεταφορών ο Βασίλης Οικονόμου σε αντικατάσταση της Χριστίνας Αλεξοπούλου η οποία πέρασε και δεν ακούμπησε. Η ηγεσία του θα κριθεί εν πολλοίς από τις επιδόσεις της στο μετρό, τον ΟΑΣΘ, το FlyOver και τα εκκρεμή έργα υποδομής. Από το εάν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του μετρό τον Νοέμβριο, και εάν αυτή θα γίνει ομαλά και χωρίς προβλήματα. Από την πορεία εξέλιξης των εργασιών στο FlyOver που μέχρι στιγμής κινείται με βραδύτητα (εργοτάξια που λειτουργούν με ωράριο Δημοσίου), αλλά και τη διαχείριση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων εξαιτίας του έργου. Από τη δημιουργία του νέου ΟΑΣΘ και την αλλαγή του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης, με τη συμπερίληψη και του μετρό. Από την ανάληψη σαφών χρονικών δεσμεύσεων όσον αφορά τις επεκτάσεις του μετρό. Από την ολοκλήρωση έργων τα οποία εκκρεμούν εδώ και χρόνια, όπως η οδική και σιδηροδρομική διασύνδεση του λιμανιού με τα εθνικά δίκτυα, ο προαστιακός σιδηρόδρομος κ.ο.κ.

- Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, πέρα από τον κομβικό ρόλο που έχει στην κατανομή των εθνικών και κοινοτικών κονδυλίων, πρωτίστως του Ταμείου Ανάκαμψης από το οποίο η Θεσσαλονίκη δεν πήρε όσα της αναλογούσαν, καλείται να αποφασίσει επιτέλους τι θα κάνει με το περίφημο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ το οποίο έχει κολλήσει εδώ και δύο, τρία χρόνια. Ο Κωστής Χατζηδάκης γνωρίζει πολύ καλά το θέμα, όπως και ο Άκης Σκέρτσος, αλλά δεν φαίνεται αυτό να βρίσκεται στις προτεραιότητές τους. Από τα χέρια του κ. Χατζηδάκη περνά και το ζήτημα που αφορά την κατασκευή του logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου το οποίο επίσης έχει εγγράψει μεγάλες καθυστερήσεις.

- Το υπουργείο Υγείας, όπου παρέμεινε ο Άδωνις Γεωργιάδης, πέρα από την ενίσχυση των μονάδων του ΕΣΥ, θα πρέπει να τρέξει τις διαδικασίες για την κατασκευή του νέου αντικαρκινικού νοσοκομείου στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου.

- Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας,
στο οποίο επίσης δεν υπήρξε αλλαγή υπουργού καθώς παρέμεινε ο Νίκος Δένδιας, έχει αρκετά ανοιχτά ζητήματα στην Θεσσαλονίκη, όπως η παραχώρηση των πρώην στρατοπέδων καθώς και μέρους της μεγάλης έκτασης στο κέντρο της πόλης όπου λειτουργεί το Γ' Σώμα Στρατού.

- Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
όπου παραμένει ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης καλείται να υλοποιήσει δεσμεύσεις για την περαιτέρω ενίσχυση του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, κυρίως της Τροχαίας ώστε να υπάρξει καλύτερη αστυνόμευση στους δρόμους· να προχωρήσει επιτέλους στη μεταφορά του κατ' ευφημισμό Αστυνομικού Τμήματος Λευκού Πύργου το οποίο στεγάζεται στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους κ.ο.κ.

Τα ανωτέρω είναι μερικά μόνο από τα σημαντικά έργα και τις εκκρεμότητες που ταλανίζουν τη Θεσσαλονίκη
η οποία αξιώνει επιτέλους την επίλυσή τους. Η κυβέρνηση έχει μπροστά της μπόλικο πολιτικό χρόνο, μένει να αποδείξει ότι διαθέτει και πολιτική βούληση ώστε να πράξει το δέον.

nikos-hliadis-Q3Ac6.jpg

Σε κάθε ανασχηματισμό τα φώτα πέφτουν πάνω στα πρόσωπα, τουλάχιστον στην αρχή. Ωστόσο, μία δύο μέρες μετά κανείς δεν θυμάται ποιος ή ποια είναι σε κάθε υπουργείο, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για ένα κυβερνητικό σχήμα με κοντά εξήντα άτομα. Εκείνο που μένει στο τέλος, όταν έρχεται η ώρα του “ταμείου” είναι το όποιο έργο άφησε πίσω του/της ο/η κάθε υπουργός. Απ' αυτό θα κριθεί ο/η ίδιος/α και φυσικά και η κυβέρνηση.

Εάν κρίνουμε από το αποτέλεσμα της περασμένης Κυριακής οι Θεσσαλονικείς δεν φαίνονται ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι από τα πεπραγμένα της κυβέρνησης όσον αφορά την περιοχή μας. Για άλλη μια φορά η Νέα Δημοκρατία βρέθηκε περίπου τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το πανελλαδικό ποσοστό της (28,31%) και θα πρέπει να ανατρέξει κανείς στα πολύ πέτρινα χρόνια των εκλογών του Μαΐου 2012 και των ευρωεκλογών του 2014 για να συναντήσει επιδόσεις χειρότερες από το 24,33% που πήρε το κυβερνών κόμμα στην Α' Θεσσαλονίκης και το 27,15% στη Β'.

Μία από τις παλαιότερες ερμηνείες για το κακό εκλογικό αποτέλεσμα της ΝΔ στη Θεσσαλονίκη, κυρίως στην πρώτη εκλογική περιφέρεια, ήταν ότι η πόλη υποεκπροσωπούταν στα διάφορα κυβερνητικά σχήματα. Το εν λόγω επιχείρημα αυτή τη φορά δεν ισχύει. Στην τρίτη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, μετά τις εκλογές του Ιουνίου 2023 μετείχαν τέσσερις Θεσσαλονικείς (Ράπτη, Βαρτζόπουλος, Ταχιάος, Σκέρτσος). Συνεπώς, το πρόβλημα δεν έχει να κάνει τόσο με τον αριθμό των ντόπιων κυβερνητικών στελεχών, έχει να κάνει με το συνολικό αποτέλεσμα. Και το αποτέλεσμα, απ' ό,τι φάνηκε δεν ήταν πειστικό, παρά το μπαράζ των κυβερνητικών πρωτοβουλιών τις τελευταίες δύο εβδομάδες (παρουσίαση επεκτάσεων του μετρό, Παλατάκι κ.ο.κ.).

Τι μπορεί άραγε να σημαίνει για την πόλη ο προχθεσινός ανασχηματισμός, μετά τον οποίο η παροικία των Θεσσαλονικέων στην κυβέρνηση ενισχύθηκε έτι περαιτέρω με την προσθήκη και του Κώστα Γκιουλέκα ως ένοικου του ΥΜΑΘ; Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο στερείται ουσιαστικών αρμοδιοτήτων, με τον εκάστοτε ΥΜΑΘ να περιορίζεται σε ρόλο διαμεσολαβητή προς τα αρμόδια υπουργεία, οι κυβερνητικές επιδόσεις θα κριθούν από το έργο που θα παράξουν τα λεγόμενα βαριά χαρτοφυλάκια τα οποία δεν άλλαξαν χέρια. Τα υπουργεία τα οποία ασχολούνται με τα σημαντικότερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης είναι κυρίως το Υποδομών και Μεταφορών και το Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το γεγονός ότι σε αυτά τα υπουργεία δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές προσώπων θα μπορούσε να θεωρηθεί κατ' αρχήν θετικό, υπό την έννοια ότι οι υπουργοί και υφυπουργοί γνωρίζουν τα θέματα της πόλης και δεν χρειάζεται να χαθεί περαιτέρω χρόνος για ενημέρωση.

- Στο Υποδομών και Μεταφορών παρέμειναν ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και προσετέθη ως νέος υφυπουργός Μεταφορών ο Βασίλης Οικονόμου σε αντικατάσταση της Χριστίνας Αλεξοπούλου η οποία πέρασε και δεν ακούμπησε. Η ηγεσία του θα κριθεί εν πολλοίς από τις επιδόσεις της στο μετρό, τον ΟΑΣΘ, το FlyOver και τα εκκρεμή έργα υποδομής. Από το εάν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του μετρό τον Νοέμβριο, και εάν αυτή θα γίνει ομαλά και χωρίς προβλήματα. Από την πορεία εξέλιξης των εργασιών στο FlyOver που μέχρι στιγμής κινείται με βραδύτητα (εργοτάξια που λειτουργούν με ωράριο Δημοσίου), αλλά και τη διαχείριση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων εξαιτίας του έργου. Από τη δημιουργία του νέου ΟΑΣΘ και την αλλαγή του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης, με τη συμπερίληψη και του μετρό. Από την ανάληψη σαφών χρονικών δεσμεύσεων όσον αφορά τις επεκτάσεις του μετρό. Από την ολοκλήρωση έργων τα οποία εκκρεμούν εδώ και χρόνια, όπως η οδική και σιδηροδρομική διασύνδεση του λιμανιού με τα εθνικά δίκτυα, ο προαστιακός σιδηρόδρομος κ.ο.κ.

- Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, πέρα από τον κομβικό ρόλο που έχει στην κατανομή των εθνικών και κοινοτικών κονδυλίων, πρωτίστως του Ταμείου Ανάκαμψης από το οποίο η Θεσσαλονίκη δεν πήρε όσα της αναλογούσαν, καλείται να αποφασίσει επιτέλους τι θα κάνει με το περίφημο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ το οποίο έχει κολλήσει εδώ και δύο, τρία χρόνια. Ο Κωστής Χατζηδάκης γνωρίζει πολύ καλά το θέμα, όπως και ο Άκης Σκέρτσος, αλλά δεν φαίνεται αυτό να βρίσκεται στις προτεραιότητές τους. Από τα χέρια του κ. Χατζηδάκη περνά και το ζήτημα που αφορά την κατασκευή του logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου το οποίο επίσης έχει εγγράψει μεγάλες καθυστερήσεις.

- Το υπουργείο Υγείας, όπου παρέμεινε ο Άδωνις Γεωργιάδης, πέρα από την ενίσχυση των μονάδων του ΕΣΥ, θα πρέπει να τρέξει τις διαδικασίες για την κατασκευή του νέου αντικαρκινικού νοσοκομείου στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου.

- Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας,
στο οποίο επίσης δεν υπήρξε αλλαγή υπουργού καθώς παρέμεινε ο Νίκος Δένδιας, έχει αρκετά ανοιχτά ζητήματα στην Θεσσαλονίκη, όπως η παραχώρηση των πρώην στρατοπέδων καθώς και μέρους της μεγάλης έκτασης στο κέντρο της πόλης όπου λειτουργεί το Γ' Σώμα Στρατού.

- Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
όπου παραμένει ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης καλείται να υλοποιήσει δεσμεύσεις για την περαιτέρω ενίσχυση του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, κυρίως της Τροχαίας ώστε να υπάρξει καλύτερη αστυνόμευση στους δρόμους· να προχωρήσει επιτέλους στη μεταφορά του κατ' ευφημισμό Αστυνομικού Τμήματος Λευκού Πύργου το οποίο στεγάζεται στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους κ.ο.κ.

Τα ανωτέρω είναι μερικά μόνο από τα σημαντικά έργα και τις εκκρεμότητες που ταλανίζουν τη Θεσσαλονίκη
η οποία αξιώνει επιτέλους την επίλυσή τους. Η κυβέρνηση έχει μπροστά της μπόλικο πολιτικό χρόνο, μένει να αποδείξει ότι διαθέτει και πολιτική βούληση ώστε να πράξει το δέον.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία