Ανδρέας Εμπειρίκος και Μάτση Χατζηλαζάρου σε ένα αφιέρωμα
10/02/2019 10:00
10/02/2019 10:00
«Η ποίησις είναι ανάπτυξι στίλβοντος ποδηλάτου» έγραφε ο Ανδρέας Εμπειρίκος σε ένα από τα ποιήματα της συλλογής «Ενδοχώρα» στην ενότητα «Ο πλόκαμος της Αλταμίρας». Τώρα, η Υπερρεαλιστική Ομάδα Θεσσαλονίκης, έχοντας ως αφετηρία της αυτόν τον στίχο πραγματοποιεί τιμητικό αφιέρωμα στον κυριότερο εκπρόσωπο των ελλήνων υπερρεαλιστών, αλλά και στην άλλοτε σύντροφό του, Μάτση Χατζηλαζάρου, που από πολλούς θεωρείται η πρώτη ελληνίδα υπερρεαλίστρια ποιήτρια.
Πρόκειται για μια σχετικά νεοσύστατη ομάδα που ιδρύθηκε πριν οκτώ μήνες. «Έχουμε διοργανώσει ορισμένες εκδηλώσεις προς τιμήν του Αντρέ Μπρετόν και του Νίκου Εγγονόπουλου, ενώ έχουμε εκδώσει ήδη δύο βιβλία», λέει στο makthes.gr ο Αντώνης Χαριστός. Τα δέκα συνολικά μέλη της που είναι ως επί το πλείστον φιλόλογοι επικεντρώθηκαν στον υπερρεαλισμό γιατί θεωρούν ότι είναι το μόνο ρεύμα τέχνης, λογοτεχνίας και ποίησης που στον 20ο αιώνα είχε όλη την προεργασία και την επεξεργασία να αγγίξει την ελευθερία της έκφρασης του ανθρώπου χωρίς δεσμεύσεις και περιορισμούς. «Το γεγονός ότι άλλα ρεύματα σκέψης επιχειρούσαν να μονοπωλήσουν ένα μονόπλευρο και μονομερές ενδιαφέρον, ο ανθρωπισμός του υπερρεαλισμού το έχει υπερβεί και αυτό μας γοητεύει πολύ. Μολονότι ο κοινωνικός του ακτιβισμός όπως εκφράστηκε από τον Μπρετόν και τους γάλλους ορθόδοξους συνήθως αφήνει σαφείς αποστάσεις, δίνουμε την έκφρασή μας στο κομμάτι που αφορά το πολιτιστικό στοιχείο και όχι το πολιτικό», προσθέτει.
Με φιλοδοξία να δημιουργηθεί ένας νέος «Μύθος»
Μέσα από την κίνηση αυτή φιλοδοξία της ομάδας είναι να δημιουργήσει έναν νέο «μύθο», όπως τονίζει ο κ. Χαριστός. «Είναι αντίστοιχος με την προσπάθεια του Σεφέρη μέσω του Μακρυγιάννη να δημιουργήσει έναν νέο μύθο για τη γενιά του ’30. Αυτό πρέπει να το ανασκευάσουμε, να ενταχθούμε σε αυτήν την πλευρά και να το διηγηθούμε μέσα από μια νέα αφετηρία με τους έλληνες υπερρεαλιστές που είχαν δεχθεί σκληρή κριτική στην εποχή τους».
Προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η συγκεκριμένη εκδήλωση που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το ΚΕΘΕΑ – Ιθάκη. Στο πλαίσιό της, ο κυριότερος εκπρόσωπος των ελλήνων υπερρεαλιστών και της γενιάς του ‘30, ποιητής, πεζογράφος, φωτογράφος και ψυχαναλυτής, εισηγητής του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα Ανδρέας Εμπειρίκος «συναντά» τη Μάτση Χατζηλαζάρου, την πρώτη ελληνίδα υπερρεαλίστρια ποιήτρια. Εισηγητές στο αφιέρωμα θα είναι η Ελένη Βασιλάκη και ο Αντώνης Χαριστός, ενώ ποιήματα θα απαγγείλει η Ευαγγελία Δαναδάκη με τη συνοδεία κλασικής κιθάρας και τον Πέτρο Θεοδώρου. Επιτόπια θεατρική επιτέλεση θα κάνει η ηθοποιός Ιωάννα Λιούτσια και θα προβληθεί η ταινία μικρού μήκους «Επιθυμώ». Την εκδήλωση και την ταινία θα προλογίσει ο Αργύρης Φυτάκης, ενώ θα συμμετάσχουν με ποιήματα μέλη της κοινότητας ΚΕΘΕΑ – Ιθάκη. «Όπως κάθε μας εκδήλωση έτσι κι αυτή είναι πολυεπίπεδη. Η ιδιαιτερότητά της έγκειται στη συμμετοχή του ΚΕΘΕΑ – Ιθάκη. Κάναμε δύο μήνες μαθήματα με τα παιδιά, έχουν επεξεργαστεί δικά τους υπερρεαλιστικά ποιήματα και θα τα παρουσιάσουμε», καταλήγει ο Αντώνης Χαριστός.
INFO
Τρίτη 12 Φεβρουαρίου στις 7μμ
Café θέα/tro (Βασιλικό Θέατρο)
«Η ποίησις είναι ανάπτυξι στίλβοντος ποδηλάτου» έγραφε ο Ανδρέας Εμπειρίκος σε ένα από τα ποιήματα της συλλογής «Ενδοχώρα» στην ενότητα «Ο πλόκαμος της Αλταμίρας». Τώρα, η Υπερρεαλιστική Ομάδα Θεσσαλονίκης, έχοντας ως αφετηρία της αυτόν τον στίχο πραγματοποιεί τιμητικό αφιέρωμα στον κυριότερο εκπρόσωπο των ελλήνων υπερρεαλιστών, αλλά και στην άλλοτε σύντροφό του, Μάτση Χατζηλαζάρου, που από πολλούς θεωρείται η πρώτη ελληνίδα υπερρεαλίστρια ποιήτρια.
Πρόκειται για μια σχετικά νεοσύστατη ομάδα που ιδρύθηκε πριν οκτώ μήνες. «Έχουμε διοργανώσει ορισμένες εκδηλώσεις προς τιμήν του Αντρέ Μπρετόν και του Νίκου Εγγονόπουλου, ενώ έχουμε εκδώσει ήδη δύο βιβλία», λέει στο makthes.gr ο Αντώνης Χαριστός. Τα δέκα συνολικά μέλη της που είναι ως επί το πλείστον φιλόλογοι επικεντρώθηκαν στον υπερρεαλισμό γιατί θεωρούν ότι είναι το μόνο ρεύμα τέχνης, λογοτεχνίας και ποίησης που στον 20ο αιώνα είχε όλη την προεργασία και την επεξεργασία να αγγίξει την ελευθερία της έκφρασης του ανθρώπου χωρίς δεσμεύσεις και περιορισμούς. «Το γεγονός ότι άλλα ρεύματα σκέψης επιχειρούσαν να μονοπωλήσουν ένα μονόπλευρο και μονομερές ενδιαφέρον, ο ανθρωπισμός του υπερρεαλισμού το έχει υπερβεί και αυτό μας γοητεύει πολύ. Μολονότι ο κοινωνικός του ακτιβισμός όπως εκφράστηκε από τον Μπρετόν και τους γάλλους ορθόδοξους συνήθως αφήνει σαφείς αποστάσεις, δίνουμε την έκφρασή μας στο κομμάτι που αφορά το πολιτιστικό στοιχείο και όχι το πολιτικό», προσθέτει.
Με φιλοδοξία να δημιουργηθεί ένας νέος «Μύθος»
Μέσα από την κίνηση αυτή φιλοδοξία της ομάδας είναι να δημιουργήσει έναν νέο «μύθο», όπως τονίζει ο κ. Χαριστός. «Είναι αντίστοιχος με την προσπάθεια του Σεφέρη μέσω του Μακρυγιάννη να δημιουργήσει έναν νέο μύθο για τη γενιά του ’30. Αυτό πρέπει να το ανασκευάσουμε, να ενταχθούμε σε αυτήν την πλευρά και να το διηγηθούμε μέσα από μια νέα αφετηρία με τους έλληνες υπερρεαλιστές που είχαν δεχθεί σκληρή κριτική στην εποχή τους».
Προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η συγκεκριμένη εκδήλωση που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το ΚΕΘΕΑ – Ιθάκη. Στο πλαίσιό της, ο κυριότερος εκπρόσωπος των ελλήνων υπερρεαλιστών και της γενιάς του ‘30, ποιητής, πεζογράφος, φωτογράφος και ψυχαναλυτής, εισηγητής του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα Ανδρέας Εμπειρίκος «συναντά» τη Μάτση Χατζηλαζάρου, την πρώτη ελληνίδα υπερρεαλίστρια ποιήτρια. Εισηγητές στο αφιέρωμα θα είναι η Ελένη Βασιλάκη και ο Αντώνης Χαριστός, ενώ ποιήματα θα απαγγείλει η Ευαγγελία Δαναδάκη με τη συνοδεία κλασικής κιθάρας και τον Πέτρο Θεοδώρου. Επιτόπια θεατρική επιτέλεση θα κάνει η ηθοποιός Ιωάννα Λιούτσια και θα προβληθεί η ταινία μικρού μήκους «Επιθυμώ». Την εκδήλωση και την ταινία θα προλογίσει ο Αργύρης Φυτάκης, ενώ θα συμμετάσχουν με ποιήματα μέλη της κοινότητας ΚΕΘΕΑ – Ιθάκη. «Όπως κάθε μας εκδήλωση έτσι κι αυτή είναι πολυεπίπεδη. Η ιδιαιτερότητά της έγκειται στη συμμετοχή του ΚΕΘΕΑ – Ιθάκη. Κάναμε δύο μήνες μαθήματα με τα παιδιά, έχουν επεξεργαστεί δικά τους υπερρεαλιστικά ποιήματα και θα τα παρουσιάσουμε», καταλήγει ο Αντώνης Χαριστός.
INFO
Τρίτη 12 Φεβρουαρίου στις 7μμ
Café θέα/tro (Βασιλικό Θέατρο)
ΣΧΟΛΙΑ