ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για έργα «πνοής» στα ρέματα της Θεσσαλονίκης

Όπως αποκαλύπτει ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ, Π. Μπίλλιας, στο makthes.gr, θα υπογραφεί μνημόνιο με την ΕΥΑΘ Παγίων καθιστώντας ρεαλιστική την απορρόφηση πόρων για αστικές αναπλάσεις

 23/04/2021 07:00

Ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για έργα «πνοής» στα ρέματα της Θεσσαλονίκης
Φωτογραφία αρχείου από το ρέμα Ορτανσίας

Δημήτρης Λαζόπουλος

Ελπίδα για να λυθεί ο «Γόρδιος δεσμός» της αξιοποίησης των ρεμάτων της Θεσσαλονίκης αποτελεί το μνημόνιο συνεργασίας που θα υπογραφεί τις επόμενες ημέρες ανάμεσα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την ΕΥΑΘ Παγίων, όπως αποκαλύπτει σήμερα το makthes.gr.

«Είμαστε στην τελική ευθεία. Το βλέπουν τώρα οι νομικοί για να το υπογράψουμε», δηλώνει στο makthes.gr ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ, Πάρις Μπίλλιας. 

Τι προβλέπει το μνημόνιο

Το μνημόνιο «καθορίζει τις μεταξύ μας σχέσεις σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες», ενώ «γίνεται αναφορά σε ό,τι έχει σχέση με τους δήμους, αλλά αυτό θα πρέπει να το δούμε είτε με τον κάθε δήμο ξεχωριστά, είτε με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας», εξηγεί ο αντιπεριφερειάρχης. Μάλιστα αμέσως μετά την υπογραφή του μνημονίου ΠΚΜ-ΕΥΑΘ Παγίων, η οποία προσδιορίζεται λίγο μετά το Πάσχα, υπάρχει πρόθεση να ξεκινήσουν επαφές με τους δήμους στους οποίους εντοπίζονται ρέματα, ενημερώνει ο ίδιος.

Επιπλέον, το μνημόνιο βασίζεται στον «Καλλικράτη» και το βασικό του στοιχείο είναι ότι ρυθμίζει τα υπάρχοντα ιδιοκτησιακά ζητήματα, λέει ο κ. Μπίλλιας. «Η ΕΥΑΘ Παγίων έχει κάποια ρέματα που είναι στην αρμοδιότητά της. Αυτά τα αποδέχεται και αναλαμβάνει το κόστος συντήρησης. Αντίστοιχα και εμείς αναλαμβάνουμε τα δικά μας», σημειώνει χαρακτηριστικά ο αντιπεριφερειάρχης. 

Υπενθυμίζει, δε, ότι τα περισσότερα ρέματα που υπάρχουν μέσα στο δομημένο αστικό περιβάλλον των δήμων, «είναι πλέον κτισμένα όλα αυτά τα ρέματα, είναι κλειστοί αγωγοί και κάποια από αυτά (σ.σ. οι δήμοι) τα έχουν εντάξει στο Κτηματολόγιο», οπότε σε μία ενδεχόμενη συμφωνία θα πρέπει και οι δήμοι να αναλάβουν τις αρμοδιότητές τους, όπως ορίζει ο «Καλλικράτης», μόνο που αυτή τη φορά θα υπάρχει και η δυνατότητα απορρόφησης κονδυλίων, τονίζει ο αντιπεριφερειάρχης.

Δυνατότητες να αλλάξει το τοπίο στις πόλεις

Ο τελικός στόχος αυτών των μνημονίων είναι ο κάθε οργανισμός να γνωρίζει ποια ρέματα οφείλει να συντηρεί και στη συνέχεια να γίνονται οργανωμένες προσπάθειες αστικών αναπλάσεων. Σε ρέματα που είναι εντός του πολεοδομικού ιστού, «όπου μπορούμε να καταρτίσουμε μελέτες αστικών αναπλάσεων», οι οποίες χρηματοδοτούνται πλέον από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, εξηγεί ο κ. Μπίλλιας.

Σε ό,τι αφορά τα ρέματα που δεν είναι χτισμένα, το μνημόνιο στοχεύει στη συντήρησή τους, καθώς και στην απομάκρυνση παράνομων καταλήψεων, όπου υπάρχουν, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ΥΦΑΝΕΤ, καταλήγει ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης.

Ελπίδα για να λυθεί ο «Γόρδιος δεσμός» της αξιοποίησης των ρεμάτων της Θεσσαλονίκης αποτελεί το μνημόνιο συνεργασίας που θα υπογραφεί τις επόμενες ημέρες ανάμεσα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την ΕΥΑΘ Παγίων, όπως αποκαλύπτει σήμερα το makthes.gr.

«Είμαστε στην τελική ευθεία. Το βλέπουν τώρα οι νομικοί για να το υπογράψουμε», δηλώνει στο makthes.gr ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ, Πάρις Μπίλλιας. 

Τι προβλέπει το μνημόνιο

Το μνημόνιο «καθορίζει τις μεταξύ μας σχέσεις σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες», ενώ «γίνεται αναφορά σε ό,τι έχει σχέση με τους δήμους, αλλά αυτό θα πρέπει να το δούμε είτε με τον κάθε δήμο ξεχωριστά, είτε με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας», εξηγεί ο αντιπεριφερειάρχης. Μάλιστα αμέσως μετά την υπογραφή του μνημονίου ΠΚΜ-ΕΥΑΘ Παγίων, η οποία προσδιορίζεται λίγο μετά το Πάσχα, υπάρχει πρόθεση να ξεκινήσουν επαφές με τους δήμους στους οποίους εντοπίζονται ρέματα, ενημερώνει ο ίδιος.

Επιπλέον, το μνημόνιο βασίζεται στον «Καλλικράτη» και το βασικό του στοιχείο είναι ότι ρυθμίζει τα υπάρχοντα ιδιοκτησιακά ζητήματα, λέει ο κ. Μπίλλιας. «Η ΕΥΑΘ Παγίων έχει κάποια ρέματα που είναι στην αρμοδιότητά της. Αυτά τα αποδέχεται και αναλαμβάνει το κόστος συντήρησης. Αντίστοιχα και εμείς αναλαμβάνουμε τα δικά μας», σημειώνει χαρακτηριστικά ο αντιπεριφερειάρχης. 

Υπενθυμίζει, δε, ότι τα περισσότερα ρέματα που υπάρχουν μέσα στο δομημένο αστικό περιβάλλον των δήμων, «είναι πλέον κτισμένα όλα αυτά τα ρέματα, είναι κλειστοί αγωγοί και κάποια από αυτά (σ.σ. οι δήμοι) τα έχουν εντάξει στο Κτηματολόγιο», οπότε σε μία ενδεχόμενη συμφωνία θα πρέπει και οι δήμοι να αναλάβουν τις αρμοδιότητές τους, όπως ορίζει ο «Καλλικράτης», μόνο που αυτή τη φορά θα υπάρχει και η δυνατότητα απορρόφησης κονδυλίων, τονίζει ο αντιπεριφερειάρχης.

Δυνατότητες να αλλάξει το τοπίο στις πόλεις

Ο τελικός στόχος αυτών των μνημονίων είναι ο κάθε οργανισμός να γνωρίζει ποια ρέματα οφείλει να συντηρεί και στη συνέχεια να γίνονται οργανωμένες προσπάθειες αστικών αναπλάσεων. Σε ρέματα που είναι εντός του πολεοδομικού ιστού, «όπου μπορούμε να καταρτίσουμε μελέτες αστικών αναπλάσεων», οι οποίες χρηματοδοτούνται πλέον από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, εξηγεί ο κ. Μπίλλιας.

Σε ό,τι αφορά τα ρέματα που δεν είναι χτισμένα, το μνημόνιο στοχεύει στη συντήρησή τους, καθώς και στην απομάκρυνση παράνομων καταλήψεων, όπου υπάρχουν, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ΥΦΑΝΕΤ, καταλήγει ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία