ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει η πλατφόρμα για την εξαγορά καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου - Ποιοι και πώς θα αποκτήσουν τίτλους κυριότητας

Oι προϋποθέσεις, οι εκπτώσεις και οι δόσεις - Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις σε σύνολο 97.029 καταγεγραμμένων δημόσιων και ανταλλάξιμων κτημάτων έχουν καταπατηθεί τα 89.928, δηλαδή ποσοστό 92%

 30/09/2024 08:22

Ανοίγει η πλατφόρμα για την εξαγορά καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου - Ποιοι και πώς θα αποκτήσουν τίτλους κυριότητας
Αιτήσεις για την εξαγορά 90.000 καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου με ευνοϊκούς όρους μπορούν να υποβάλλουν από σήμερα χιλιάδες δικαιούχοι μπαίνοντας στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει ανοίξει το υπουργείο Οικονομικών.

Ποιοι μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις

Οι πρώτοι που έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση είναι όσοι έχουν ακίνητα για τουλάχιστον 30 χρόνια στις περιφερειακές ενότητες Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Έβρου, Εύβοιας, Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Καρδίτσας, Κέρκυρας, Λάρισας, Λασιθίου, Λέσβου, Μαγνησίας, Ξάνθης, Πιερίας, Ρεθύμνου, Σάμου, Τρικάλων, Φθιώτιδας, Χανίων και Χίου.

Οι ενδιαφερόμενοι έχουν ένα χρόνο περιθώριο, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 για να συγκεντρώσουν τα δεκάδες δικαιολογητικά και πιστοποιητικά προκειμένου να αποκτήσουν οριστικούς τίτλους κυριότητας. Από τις 31 Οκτωβρίου 2024 η πλατφόρμα θα είναι διαθέσιμη για τις υπόλοιπες περιφέρεις της χώρας με την αντίστοιχη προθεσμία για τους ιδιώτες να εκπνέει στις 31 Οκτωβρίου 2025.

Παράβολο 300 ευρώ

Για την υποβολή της αίτησης οι δικαιούχοι θα πρέπει να καταβάλλουν παράβολο 300 ευρώ που συμψηφίζεται με το τίμημα εξαγοράς ή επιστρέφεται εφόσον η αίτηση απορριφθεί.
Μετά την υποβολή της αίτησης και στην περίπτωση που εγκριθεί από την αρμόδια επιτροπή εντός 5 ημερών, εκδίδεται πιστοποιητικό αποδοχής το οποίο κοινοποιείται στον αιτούντα και περιλαμβάνει τη περιγραφή του εξαγοραζόμενου ακινήτου (εμβαδόν και όρια), τα στοιχεία του αιτούντος, το τίμημα εξαγοράς, καθώς και το ποσό της εφάπαξ και τμηματικής καταβολής.

Εφάπαξ ή σε 60 ισόποσες άτοκες δόσεις

Το τίμημα εξαγοράς εξοφλείται είτε εφάπαξ είτε τμηματικά σε 60 ισόποσες άτοκες μηνιαίες δόσεις με τις εκπτώσεις να φθάνουν ακόμη και το 80% της αντικειμενικής αξίας (ανάλογα με την προσωπική και οικογενειακή κατάσταση του αιτούντος).

Προϋποθέσεις

Βασική προϋπόθεση του δικαιώματος υποβολής αίτησης εξαγοράς, είναι η αδιάλειπτη κατοχή του δημόσιου ακινήτου επί 30 τουλάχιστον χρόνια με τίτλο, 40 χρόνια χωρίς τίτλο (εφόσον ο αιτών χρησιμοποιεί το ακίνητο ως την κύρια κατοικία του ή ως βοηθητικό χώρο αυτής ή για να ασκεί τουριστική, βιοτεχνική, βιομηχανική, εμπορική ή αγροτική δραστηριότητα), και να δηλώνεται το ακίνητο στο έντυπο «Ε9» τουλάχιστον τα τελευταία 5 χρόνια πριν την υποβολή της αίτησης, προκειμένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους.

Σύμφωνα με το νόμο που έχει ψηφιστεί, αίτηση μπορεί να υποβληθεί και για ακίνητα που δεν έχουν κτίσμα και συνεπώς δεν υπάρχει υποχρέωση προσκόμισης αεροφωτογραφιών καθώς δεν εξετάζεται πλέον η ύπαρξη ή μη κτίσματος.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις σε σύνολο 97.029 καταγεγραμμένων δημόσιων και ανταλλάξιμων κτημάτων έχουν καταπατηθεί τα 89.928, δηλαδή ποσοστό 92%.

Τα βήματα

Αναλυτικότερα τα βήματα για την εξαγορά των καταπατημένων εκτάσεων είναι τα εξής:
1.Η είσοδος των αιτούντων, φυσικά – νομικά πρόσωπα, στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://aeda.apps.gov.gr. με κωδικούς TAXIS.
2. Υποβολή αίτησης εξαγοράς με έλεγχο σε τρία στάδια:
– Πληρότητας φακέλου (από τη Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας)
-Ουσιαστικού περιεχομένου του φακέλου (από την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία).
– Συνδρομής των προϋποθέσεων του ν. 5024/2023, για την εξαγορά του δημόσιου κτήματος.
3. Στην αίτηση εξαγοράς αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), ο αριθμός τηλεφώνου, η ταχυδρομική διεύθυνση, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του αιτούντος, καθώς και το προς εξαγορά δημόσιο ακίνητο. Εάν η αίτηση υποβάλλεται για λογαριασμό νομικού προσώπου συμπληρώνονται τα αντίστοιχα στοιχεία του νομίμου εκπροσώπου του.
4. Δημιουργία ψηφιακού φακέλου που περιλαμβάνει τα εξής :
– Στοιχεία του δημόσιου ακινήτου (τύπος του ακινήτου, χωρική αρμοδιότητα, ΟΤΑ, κά.
– Χαρακτηριστικά του ακινήτου (εάν είναι εντός σχεδίου, εάν είναι σε παραμεθόριο περιοχή, εάν υφίσταται δασική έκταση > 20%, η ύπαρξη τυχόν κτίσματος/αυθαίρετης κατασκευής ή νομιμοποίησης, εάν εμπίπτει σε περιοχή Natura/Ramsar/υδροβιότοπο) το είδος της έκτασης, η προς εξαγορά έκταση, το εμβαδόν κτίσματος.
-Στοιχεία οικοδομικής άδειας (αριθμός και ημερομηνία ανέγερσης κτίσματος).
-Στοιχεία που αφορούν την κατοχή ακινήτου (τίτλοι και αποδεικτικά έγγραφα, πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου για τα τελευταία πέντε έτη που προηγούνται της υποβολής της αίτησης του ΕΝΦΙΑ, δήλωση του ακινήτου στο έντυπο «Ε9» για τα 5 τουλάχιστον έτη που προηγούνται της υποβολής της αίτησης εξαγοράς.
– Στοιχεία που αφορούν σε εξαιρέσεις και εκπτώσεις για την εξαγορά.
Αιτήσεις για την εξαγορά 90.000 καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου με ευνοϊκούς όρους μπορούν να υποβάλλουν από σήμερα χιλιάδες δικαιούχοι μπαίνοντας στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει ανοίξει το υπουργείο Οικονομικών.

Ποιοι μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις

Οι πρώτοι που έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση είναι όσοι έχουν ακίνητα για τουλάχιστον 30 χρόνια στις περιφερειακές ενότητες Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Έβρου, Εύβοιας, Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Καρδίτσας, Κέρκυρας, Λάρισας, Λασιθίου, Λέσβου, Μαγνησίας, Ξάνθης, Πιερίας, Ρεθύμνου, Σάμου, Τρικάλων, Φθιώτιδας, Χανίων και Χίου.

Οι ενδιαφερόμενοι έχουν ένα χρόνο περιθώριο, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 για να συγκεντρώσουν τα δεκάδες δικαιολογητικά και πιστοποιητικά προκειμένου να αποκτήσουν οριστικούς τίτλους κυριότητας. Από τις 31 Οκτωβρίου 2024 η πλατφόρμα θα είναι διαθέσιμη για τις υπόλοιπες περιφέρεις της χώρας με την αντίστοιχη προθεσμία για τους ιδιώτες να εκπνέει στις 31 Οκτωβρίου 2025.

Παράβολο 300 ευρώ

Για την υποβολή της αίτησης οι δικαιούχοι θα πρέπει να καταβάλλουν παράβολο 300 ευρώ που συμψηφίζεται με το τίμημα εξαγοράς ή επιστρέφεται εφόσον η αίτηση απορριφθεί.
Μετά την υποβολή της αίτησης και στην περίπτωση που εγκριθεί από την αρμόδια επιτροπή εντός 5 ημερών, εκδίδεται πιστοποιητικό αποδοχής το οποίο κοινοποιείται στον αιτούντα και περιλαμβάνει τη περιγραφή του εξαγοραζόμενου ακινήτου (εμβαδόν και όρια), τα στοιχεία του αιτούντος, το τίμημα εξαγοράς, καθώς και το ποσό της εφάπαξ και τμηματικής καταβολής.

Εφάπαξ ή σε 60 ισόποσες άτοκες δόσεις

Το τίμημα εξαγοράς εξοφλείται είτε εφάπαξ είτε τμηματικά σε 60 ισόποσες άτοκες μηνιαίες δόσεις με τις εκπτώσεις να φθάνουν ακόμη και το 80% της αντικειμενικής αξίας (ανάλογα με την προσωπική και οικογενειακή κατάσταση του αιτούντος).

Προϋποθέσεις

Βασική προϋπόθεση του δικαιώματος υποβολής αίτησης εξαγοράς, είναι η αδιάλειπτη κατοχή του δημόσιου ακινήτου επί 30 τουλάχιστον χρόνια με τίτλο, 40 χρόνια χωρίς τίτλο (εφόσον ο αιτών χρησιμοποιεί το ακίνητο ως την κύρια κατοικία του ή ως βοηθητικό χώρο αυτής ή για να ασκεί τουριστική, βιοτεχνική, βιομηχανική, εμπορική ή αγροτική δραστηριότητα), και να δηλώνεται το ακίνητο στο έντυπο «Ε9» τουλάχιστον τα τελευταία 5 χρόνια πριν την υποβολή της αίτησης, προκειμένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους.

Σύμφωνα με το νόμο που έχει ψηφιστεί, αίτηση μπορεί να υποβληθεί και για ακίνητα που δεν έχουν κτίσμα και συνεπώς δεν υπάρχει υποχρέωση προσκόμισης αεροφωτογραφιών καθώς δεν εξετάζεται πλέον η ύπαρξη ή μη κτίσματος.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις σε σύνολο 97.029 καταγεγραμμένων δημόσιων και ανταλλάξιμων κτημάτων έχουν καταπατηθεί τα 89.928, δηλαδή ποσοστό 92%.

Τα βήματα

Αναλυτικότερα τα βήματα για την εξαγορά των καταπατημένων εκτάσεων είναι τα εξής:
1.Η είσοδος των αιτούντων, φυσικά – νομικά πρόσωπα, στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://aeda.apps.gov.gr. με κωδικούς TAXIS.
2. Υποβολή αίτησης εξαγοράς με έλεγχο σε τρία στάδια:
– Πληρότητας φακέλου (από τη Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας)
-Ουσιαστικού περιεχομένου του φακέλου (από την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία).
– Συνδρομής των προϋποθέσεων του ν. 5024/2023, για την εξαγορά του δημόσιου κτήματος.
3. Στην αίτηση εξαγοράς αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), ο αριθμός τηλεφώνου, η ταχυδρομική διεύθυνση, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του αιτούντος, καθώς και το προς εξαγορά δημόσιο ακίνητο. Εάν η αίτηση υποβάλλεται για λογαριασμό νομικού προσώπου συμπληρώνονται τα αντίστοιχα στοιχεία του νομίμου εκπροσώπου του.
4. Δημιουργία ψηφιακού φακέλου που περιλαμβάνει τα εξής :
– Στοιχεία του δημόσιου ακινήτου (τύπος του ακινήτου, χωρική αρμοδιότητα, ΟΤΑ, κά.
– Χαρακτηριστικά του ακινήτου (εάν είναι εντός σχεδίου, εάν είναι σε παραμεθόριο περιοχή, εάν υφίσταται δασική έκταση > 20%, η ύπαρξη τυχόν κτίσματος/αυθαίρετης κατασκευής ή νομιμοποίησης, εάν εμπίπτει σε περιοχή Natura/Ramsar/υδροβιότοπο) το είδος της έκτασης, η προς εξαγορά έκταση, το εμβαδόν κτίσματος.
-Στοιχεία οικοδομικής άδειας (αριθμός και ημερομηνία ανέγερσης κτίσματος).
-Στοιχεία που αφορούν την κατοχή ακινήτου (τίτλοι και αποδεικτικά έγγραφα, πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου για τα τελευταία πέντε έτη που προηγούνται της υποβολής της αίτησης του ΕΝΦΙΑ, δήλωση του ακινήτου στο έντυπο «Ε9» για τα 5 τουλάχιστον έτη που προηγούνται της υποβολής της αίτησης εξαγοράς.
– Στοιχεία που αφορούν σε εξαιρέσεις και εκπτώσεις για την εξαγορά.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία