ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Αντιδράσεις για τα πασαλάκια της Ερμού

Στα... δύο ο ΟΑΣΘ - Άδικη θεωρούν την κριτική οι επαγγελματίες στο Καπάνι - Κατά περίπτωση εξετάζονται τα πασαλάκια επιμένει ο δήμος

 22/06/2020 22:13

Αντιδράσεις για τα πασαλάκια της Ερμού
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ

Δημήτρης Λαζόπουλος

Αντιδράσεις στους κόλπους της αντιπολίτευσης έχει προκαλέσει η απόφαση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης να αφαιρέσει τους πλαστικούς πασσάλους από την οδό Ερμού, οι οποίοι τοποθετήθηκαν το 2016 επιδιώκοντας, τότε, τον εξοβελισμό της διπλοστάθμευσης και την ομαλή ροή των οχημάτων.

Ο Δημήτρης Μήτρου, σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης για τα Τεχνικά Έργα, υποστηρίζει μέσω της «ΜτΚ» ότι δεν πρόκειται «για μία εκτεταμένη προσπάθεια ξηλώματος των πασαλακίων. Αντιμετωπίζουμε τα αιτήματα ανά περίπτωση» και ειδικά στην Ερμού «τα κριτήρια ήταν τεχνικοοικονομικά: από τη μία οι επαγγελματίες που δοκιμάζονται και θέλαμε να τους διευκολύνουμε, από την άλλη έχουμε απουσία ενός συνολικού σχεδιασμού γι’ αυτό και έχουμε βάλει κάτω αυτή τη στιγμή το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας», το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί στο επόμενο διάστημα.

Μάλιστα «σαν προσωρινό μέτρο αναγνωρίζουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις λύνουν θέματα τα πασαλάκια. Έχουμε μια προτεραιότητα να βοηθήσουμε λίγο τους επαγγελματίες αυτή την περίοδο που μπορούν να δουλέψουν, γιατί μετά μπορεί να έχουμε καραντίνα», λέει και προσθέτει πως «θα υπάρχει αυξημένη αστυνόμευση».

Παράλληλα ο σύμβουλος του δημάρχου «αποκρούει» τις κατηγορίες για «μονομέρεια», διότι «την ίδια ώρα σχεδιάζουμε ποδηλατόδρομο στην Κ. Καραμανλή, εν μέσω κορονοϊού, με βάση το προσωρινό πλαίσιο που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση και έχουμε σφοδρές αντιδράσεις. Και εκεί υπάρχει το θέμα της παράνομης στάθμευσης. Εκεί το αντιμετωπίζουμε με άλλο πρίσμα». Παραδέχεται, δε, ότι «δεν έχουμε την ψευδαίσθηση ότι κάνουμε την τέλεια λύση. Είναι στα πλαίσια της βέλτιστης αναλογίας κόστους-οφέλους».

Σ.ΕΠ.Ι.Κ: Για να έχουμε αγορά, θα έχουμε και μία όχληση

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (Σ.ΕΠ.Ι.Κ.), Χρήστος Νικολόπουλος, δηλώνει στη «ΜτΚ» ότι «μέσα σε τρία χρόνια κλείσανε 40 μαγαζιά» στο Καπάνι «και αυτό είπα στον κ. Ζέρβα».

Πλέον «δεν είναι μόνο ότι θα έρθει κάποιος να παρκάρει για να αγοράσει αλλά και κάποιος που θα πάρει τηλέφωνο γιατί θα χρειαστεί να πάρει κάτι και να φύγει» λέει για το νέο καθεστώς και συνεχίζει λέγοντας πως από την προηγούμενη Κυριακή δεν παρατηρείται πρόβλημα με διπλοπαρκάρισμα.

Πάραυτα διατυπώνει την άποψη ότι «για να έχουμε μία αγορά, σίγουρα θα έχουμε και μία όχληση» και διαμαρτύρεται διότι «φαίνεται ότι φταίμε εμείς, αλλά δεν είναι έτσι. Ακούω για συντεχνίες και συμφέροντα. Εδώ είναι μαγαζάκια και όλοι είναι καταχρεωμένοι. Είναι απαράδεκτο που μας ‘ορμάνε’ όλοι».

Ακόμη, ο Σ.ΕΠ.Ι.Κ. είχε προτείνει στην προηγούμενη διοίκηση του δήμου και άλλες γραμμές του ΟΑΣΘ να διασχίζουν την Ερμού και να οριοθετηθεί λεωφορειολωρίδα «για να περνάει κόσμος από την κεντρική αγορά της πόλης», ωστόσο η πρόταση δεν εισακούστηκε, σύμφωνα με τον κ. Νικολόπουλο.

Να προταχθεί το κοινό καλό ζητά η αντιπολίτευση

Η δημοτική σύμβουλος της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί», Γλυκερία Καλφακάκου, πιστεύει ότι «ένας δήμαρχος οφείλει να δει το συνολικό καλό. Στην Ερμού έχουμε την εμπειρία ότι πριν τα πασαλάκια γινόταν χαμός. Το λεωφορείο μπολοκαριζόταν και ούτε τα μαγαζιά εξυπηρετούνταν».

Παρότι εκφράζει την κατανόησή της στους μικρομεσαίους επαγγελματίες της περιοχής, εκτιμά ότι έχουν λανθασμένη οπτική καθώς «δεν είναι ούτε προς το δικό τους συμφέρον, γιατί θα γίνει χαμός». Ταυτόχρονα χαρακτηρίζει «ακατανόητη» τη στάση της διοίκησης του ΟΑΣΘ.

Ο επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», Σπύρος Βούγιας, διατρανώνει ότι «εκεί που δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για μεγαλύτερες ρυθμίσεις, δεν υπάρχει ο έλεγχος και η αντίστοιχη παιδεία, εκεί τα φυσικά μέτρα παρεμπόδισης των παραβάσεων, είναι ο μόνος τρόπος να λύνουμε το πρόβλημα».

Κατά την κρίση του, τα πασαλάκια στην Ερμού ευνόησαν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, ενώ κάνει λόγο για «περίεργη» στάση της διοίκησης του οργανισμού. «Φοβάμαι ότι η αφαίρεση των πασαλακίων είναι η κορυφή του παγόβουνου, μιας αντίληψης οπισθοδρομικής που πριμοδοτούσαμε τη δεκαετία του 90 την κίνηση του Ι.Χ. Αυτό πουθενά στον κόσμο δεν ακολουθείται».

Για τους καταστηματάρχες ο κ. Βούγιας τονίζει ότι παραδέχονται πως το αίτημά τους οδηγεί στο διπλοπαρκάρισμα, αλλά ξεκαθαρίζει πως «δεν γίνεται να δέχεται κανείς αυτό το επιχείρημα».

«Το να περνάει ένα λεωφορείο που κουβαλάει 100 ανθρώπους που συνωστίζονται και υποφέρουν από τα αραιά δρομολόγια και να σταματάει από διπλοπαρκαρισμένα στην Ερμού, είναι κάτι που θα το πληρώσει πολιτικά (σ.σ. η διοίκηση Ζέρβα), γιατί ο ψηφοφόρος διαμαρτύρεται ως επιβάτης», προσθέτει.

Ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος, επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» διαμηνύει ότι «ο περιορισμός της συζήτησης μόνο στο αν πρέπει να υπάρχουν ή όχι τα πασαλάκια, υποβαθμίζει» το συγκοινωνιακό πρόβλημα και «συσκοτίζει ευρύτερους σχεδιασμούς» εις βάρος των κατοίκων, καθώς και «τις τεράστιες ευθύνες όλων των κυβερνήσεων και δημοτικών αρχών».

Ειδικότερα διαβλέπει ότι «η αναγκαία στήριξη των μικρών μαγαζιών του κέντρου» και της δημοτικής αγοράς επιτυγχάνεται «με ενίσχυση του λαϊκού εισοδήματος» και με «προστασία των μικρών επαγγελματιών από τους μεγάλους ομίλους που μετά το Μοδιάνο έχουν ‘βάλει στο μάτι’ και το Καπάνι στοχεύοντας μια αγορά με κλείσιμο αυτοαπασχολούμενων και μικρών, με κυριαρχία των μεγάλων».

Επιπλέον κρίνει ότι οι συζητήσεις σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα για επανασχεδιασμό των πόλεων, όπως η πεζοδρόμηση δρόμων, διεξάγονται με επίκεντρο την εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών συμφερόντων και όχι των δημοτών. Συνεπώς τα ζητήματα αυτά «πρέπει να κινητοποιήσουν τους δημότες», τονίζει ο κ. Ζαριανόπουλος.

Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού

Μολονότι προς ώρας δεν «υπάρχει ειλημμένη απόφαση» για αφαίρεση πασσάλων από άλλες οδούς, ο κ. Μήτρου ενημερώνει ότι «θα βγουν πασαλάκια όπου προγραμματίζουμε ασφαλτοστρώσεις» και μετά «θα το δούμε» εάν θα επανατοποθετηθούν, αναλόγως των αναγκών και του ενδεχομένου επιβολής νέας καραντίνας.

Πάντως στη Λεωφόρο Στρατού, της οποίας η ασφαλτόστρωση εκκρεμεί ακόμη λόγω κορονοϊού, έτερος συνεργάτης του κ. Ζέρβα ισχυρίζεται στη «ΜτΚ» πως τα πασαλάκια αφαιρέθηκαν όχι για την ασφαλτόστρωση, αλλά διότι «αναπτύσσονταν πολύ μεγάλες ταχύτητες από τα οχήματα και υπήρχαν τροχαία ατυχήματα».

Την ίδια ώρα βέβαια, «όπου χρειάζεται να μπουν πασαλάκια για τα προσωρινά μέτρα θα μπούνε, αλλά αυτό δεν είναι πισωγύρισμα», προαναγγέλλει ο κ. Μήτρου, μιλώντας για τους επερχόμενους ποδηλατόδρομους και τις πεζοδρομήσεις.

Δύο οι γνώμες στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών

«Καλώς βγήκαν» λέει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας. «Τα πασαλάκια δεν έλυσαν κανένα πρόβλημα. Είχαμε διπλοπαρκάρισμα και μπλόκαρε τελείως ο δρόμος. Το ζήτημα είναι να μην διπλοπαρκάρουν οι συμπολίτες μας. Είναι μια πολύ καλή άσκηση να αποδείξουμε ότι μπορούμε. Δεν μπορούμε να έχουμε τα λεωφορεία σε σωλήνα να κινούνται, ούτε έναν τροχονόμο πίσω από κάθε οδηγό», ισχυρίζεται και διαβεβαιώνει πως τα οχήματα του ΟΑΣΘ θα κινούνται κανονικά επί της Ερμού.

Στον αντίποδα, ο πρόεδρος του Συνδικάτου των Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, χαρακτηρίζει «πρόχειρη», μέσω της «ΜτΚ», την απόφαση και ασκεί κριτική στη διοίκηση του οργανισμού. «Ο κ. Σκόδρας δεν εκτελεί συγκοινωνία. Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει παιδεία. Το ίδιο αντιμετωπίζουμε με τις λεωφορειολωρίδες», παρατηρεί και προτείνει στον δήμο να «πάρουν μία απόφαση να κάνουν δύο πάρκινγκ ανατολικά και δυτικά όπου θα αφήνει ο άλλος το Ι.Χ. του, θα παίρνει το λεωφορείο και θα πηγαίνει οπουδήποτε».


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουνίου 2020

Αντιδράσεις στους κόλπους της αντιπολίτευσης έχει προκαλέσει η απόφαση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης να αφαιρέσει τους πλαστικούς πασσάλους από την οδό Ερμού, οι οποίοι τοποθετήθηκαν το 2016 επιδιώκοντας, τότε, τον εξοβελισμό της διπλοστάθμευσης και την ομαλή ροή των οχημάτων.

Ο Δημήτρης Μήτρου, σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης για τα Τεχνικά Έργα, υποστηρίζει μέσω της «ΜτΚ» ότι δεν πρόκειται «για μία εκτεταμένη προσπάθεια ξηλώματος των πασαλακίων. Αντιμετωπίζουμε τα αιτήματα ανά περίπτωση» και ειδικά στην Ερμού «τα κριτήρια ήταν τεχνικοοικονομικά: από τη μία οι επαγγελματίες που δοκιμάζονται και θέλαμε να τους διευκολύνουμε, από την άλλη έχουμε απουσία ενός συνολικού σχεδιασμού γι’ αυτό και έχουμε βάλει κάτω αυτή τη στιγμή το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας», το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί στο επόμενο διάστημα.

Μάλιστα «σαν προσωρινό μέτρο αναγνωρίζουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις λύνουν θέματα τα πασαλάκια. Έχουμε μια προτεραιότητα να βοηθήσουμε λίγο τους επαγγελματίες αυτή την περίοδο που μπορούν να δουλέψουν, γιατί μετά μπορεί να έχουμε καραντίνα», λέει και προσθέτει πως «θα υπάρχει αυξημένη αστυνόμευση».

Παράλληλα ο σύμβουλος του δημάρχου «αποκρούει» τις κατηγορίες για «μονομέρεια», διότι «την ίδια ώρα σχεδιάζουμε ποδηλατόδρομο στην Κ. Καραμανλή, εν μέσω κορονοϊού, με βάση το προσωρινό πλαίσιο που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση και έχουμε σφοδρές αντιδράσεις. Και εκεί υπάρχει το θέμα της παράνομης στάθμευσης. Εκεί το αντιμετωπίζουμε με άλλο πρίσμα». Παραδέχεται, δε, ότι «δεν έχουμε την ψευδαίσθηση ότι κάνουμε την τέλεια λύση. Είναι στα πλαίσια της βέλτιστης αναλογίας κόστους-οφέλους».

Σ.ΕΠ.Ι.Κ: Για να έχουμε αγορά, θα έχουμε και μία όχληση

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (Σ.ΕΠ.Ι.Κ.), Χρήστος Νικολόπουλος, δηλώνει στη «ΜτΚ» ότι «μέσα σε τρία χρόνια κλείσανε 40 μαγαζιά» στο Καπάνι «και αυτό είπα στον κ. Ζέρβα».

Πλέον «δεν είναι μόνο ότι θα έρθει κάποιος να παρκάρει για να αγοράσει αλλά και κάποιος που θα πάρει τηλέφωνο γιατί θα χρειαστεί να πάρει κάτι και να φύγει» λέει για το νέο καθεστώς και συνεχίζει λέγοντας πως από την προηγούμενη Κυριακή δεν παρατηρείται πρόβλημα με διπλοπαρκάρισμα.

Πάραυτα διατυπώνει την άποψη ότι «για να έχουμε μία αγορά, σίγουρα θα έχουμε και μία όχληση» και διαμαρτύρεται διότι «φαίνεται ότι φταίμε εμείς, αλλά δεν είναι έτσι. Ακούω για συντεχνίες και συμφέροντα. Εδώ είναι μαγαζάκια και όλοι είναι καταχρεωμένοι. Είναι απαράδεκτο που μας ‘ορμάνε’ όλοι».

Ακόμη, ο Σ.ΕΠ.Ι.Κ. είχε προτείνει στην προηγούμενη διοίκηση του δήμου και άλλες γραμμές του ΟΑΣΘ να διασχίζουν την Ερμού και να οριοθετηθεί λεωφορειολωρίδα «για να περνάει κόσμος από την κεντρική αγορά της πόλης», ωστόσο η πρόταση δεν εισακούστηκε, σύμφωνα με τον κ. Νικολόπουλο.

Να προταχθεί το κοινό καλό ζητά η αντιπολίτευση

Η δημοτική σύμβουλος της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί», Γλυκερία Καλφακάκου, πιστεύει ότι «ένας δήμαρχος οφείλει να δει το συνολικό καλό. Στην Ερμού έχουμε την εμπειρία ότι πριν τα πασαλάκια γινόταν χαμός. Το λεωφορείο μπολοκαριζόταν και ούτε τα μαγαζιά εξυπηρετούνταν».

Παρότι εκφράζει την κατανόησή της στους μικρομεσαίους επαγγελματίες της περιοχής, εκτιμά ότι έχουν λανθασμένη οπτική καθώς «δεν είναι ούτε προς το δικό τους συμφέρον, γιατί θα γίνει χαμός». Ταυτόχρονα χαρακτηρίζει «ακατανόητη» τη στάση της διοίκησης του ΟΑΣΘ.

Ο επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», Σπύρος Βούγιας, διατρανώνει ότι «εκεί που δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για μεγαλύτερες ρυθμίσεις, δεν υπάρχει ο έλεγχος και η αντίστοιχη παιδεία, εκεί τα φυσικά μέτρα παρεμπόδισης των παραβάσεων, είναι ο μόνος τρόπος να λύνουμε το πρόβλημα».

Κατά την κρίση του, τα πασαλάκια στην Ερμού ευνόησαν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, ενώ κάνει λόγο για «περίεργη» στάση της διοίκησης του οργανισμού. «Φοβάμαι ότι η αφαίρεση των πασαλακίων είναι η κορυφή του παγόβουνου, μιας αντίληψης οπισθοδρομικής που πριμοδοτούσαμε τη δεκαετία του 90 την κίνηση του Ι.Χ. Αυτό πουθενά στον κόσμο δεν ακολουθείται».

Για τους καταστηματάρχες ο κ. Βούγιας τονίζει ότι παραδέχονται πως το αίτημά τους οδηγεί στο διπλοπαρκάρισμα, αλλά ξεκαθαρίζει πως «δεν γίνεται να δέχεται κανείς αυτό το επιχείρημα».

«Το να περνάει ένα λεωφορείο που κουβαλάει 100 ανθρώπους που συνωστίζονται και υποφέρουν από τα αραιά δρομολόγια και να σταματάει από διπλοπαρκαρισμένα στην Ερμού, είναι κάτι που θα το πληρώσει πολιτικά (σ.σ. η διοίκηση Ζέρβα), γιατί ο ψηφοφόρος διαμαρτύρεται ως επιβάτης», προσθέτει.

Ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος, επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» διαμηνύει ότι «ο περιορισμός της συζήτησης μόνο στο αν πρέπει να υπάρχουν ή όχι τα πασαλάκια, υποβαθμίζει» το συγκοινωνιακό πρόβλημα και «συσκοτίζει ευρύτερους σχεδιασμούς» εις βάρος των κατοίκων, καθώς και «τις τεράστιες ευθύνες όλων των κυβερνήσεων και δημοτικών αρχών».

Ειδικότερα διαβλέπει ότι «η αναγκαία στήριξη των μικρών μαγαζιών του κέντρου» και της δημοτικής αγοράς επιτυγχάνεται «με ενίσχυση του λαϊκού εισοδήματος» και με «προστασία των μικρών επαγγελματιών από τους μεγάλους ομίλους που μετά το Μοδιάνο έχουν ‘βάλει στο μάτι’ και το Καπάνι στοχεύοντας μια αγορά με κλείσιμο αυτοαπασχολούμενων και μικρών, με κυριαρχία των μεγάλων».

Επιπλέον κρίνει ότι οι συζητήσεις σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα για επανασχεδιασμό των πόλεων, όπως η πεζοδρόμηση δρόμων, διεξάγονται με επίκεντρο την εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών συμφερόντων και όχι των δημοτών. Συνεπώς τα ζητήματα αυτά «πρέπει να κινητοποιήσουν τους δημότες», τονίζει ο κ. Ζαριανόπουλος.

Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού

Μολονότι προς ώρας δεν «υπάρχει ειλημμένη απόφαση» για αφαίρεση πασσάλων από άλλες οδούς, ο κ. Μήτρου ενημερώνει ότι «θα βγουν πασαλάκια όπου προγραμματίζουμε ασφαλτοστρώσεις» και μετά «θα το δούμε» εάν θα επανατοποθετηθούν, αναλόγως των αναγκών και του ενδεχομένου επιβολής νέας καραντίνας.

Πάντως στη Λεωφόρο Στρατού, της οποίας η ασφαλτόστρωση εκκρεμεί ακόμη λόγω κορονοϊού, έτερος συνεργάτης του κ. Ζέρβα ισχυρίζεται στη «ΜτΚ» πως τα πασαλάκια αφαιρέθηκαν όχι για την ασφαλτόστρωση, αλλά διότι «αναπτύσσονταν πολύ μεγάλες ταχύτητες από τα οχήματα και υπήρχαν τροχαία ατυχήματα».

Την ίδια ώρα βέβαια, «όπου χρειάζεται να μπουν πασαλάκια για τα προσωρινά μέτρα θα μπούνε, αλλά αυτό δεν είναι πισωγύρισμα», προαναγγέλλει ο κ. Μήτρου, μιλώντας για τους επερχόμενους ποδηλατόδρομους και τις πεζοδρομήσεις.

Δύο οι γνώμες στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών

«Καλώς βγήκαν» λέει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας. «Τα πασαλάκια δεν έλυσαν κανένα πρόβλημα. Είχαμε διπλοπαρκάρισμα και μπλόκαρε τελείως ο δρόμος. Το ζήτημα είναι να μην διπλοπαρκάρουν οι συμπολίτες μας. Είναι μια πολύ καλή άσκηση να αποδείξουμε ότι μπορούμε. Δεν μπορούμε να έχουμε τα λεωφορεία σε σωλήνα να κινούνται, ούτε έναν τροχονόμο πίσω από κάθε οδηγό», ισχυρίζεται και διαβεβαιώνει πως τα οχήματα του ΟΑΣΘ θα κινούνται κανονικά επί της Ερμού.

Στον αντίποδα, ο πρόεδρος του Συνδικάτου των Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, χαρακτηρίζει «πρόχειρη», μέσω της «ΜτΚ», την απόφαση και ασκεί κριτική στη διοίκηση του οργανισμού. «Ο κ. Σκόδρας δεν εκτελεί συγκοινωνία. Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει παιδεία. Το ίδιο αντιμετωπίζουμε με τις λεωφορειολωρίδες», παρατηρεί και προτείνει στον δήμο να «πάρουν μία απόφαση να κάνουν δύο πάρκινγκ ανατολικά και δυτικά όπου θα αφήνει ο άλλος το Ι.Χ. του, θα παίρνει το λεωφορείο και θα πηγαίνει οπουδήποτε».


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουνίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία