ΠΑΙΔΕΙΑ

Από την πειθώ, στις απουσίες

Αντιδράσεις και μέτρα για τις καταλήψεις. Μαθήματα τα Σάββατα και υποχρεωτική εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας-Πολλαπλασιάστηκαν οι καταλήψεις - Στήριξη της ΟΛΜΕ και των Ενώσεων Γονέων στα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια.

 05/10/2020 12:00

Από την πειθώ, στις απουσίες

Έλενα Αποστολίδου

Την ώρα που αυξάνονται οι καταλήψεις στα σχολεία της χώρας, το υπουργείο Παιδείας αλλάζει στάση και από την πειθώ και την προσπάθεια με συζήτηση και διάλογο να σταματήσουν οι μαθητές τις κινητοποιήσεις τους και να επιστρέψουν στα θρανία, υιοθετεί πιο αυστηρά μέτρα, θέλοντας να βάλει τέλος στις καταλήψεις που απειλούν τη σχολική χρονιά.


Τηλεκπαίδευση και απουσίες

Βασικό εργαλείο του υπουργείου Παιδείας στη διάσωση των χαμένων διδακτικών ωρών είναι η εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση που από τις αρχές του μήνα είναι υποχρεωτική για όλα τα σχολεία που βρίσκονται υπό κατάληψη, με το μέτρο να εφαρμόζεται και σε όλα τα τμήματα ή τα σχολεία που είναι κλειστά λόγω πανδημίας. Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, "την ευθύνη την έχει ο διευθυντής του σχολείου, ο οποίος θα καταρτίζει το πρόγραμμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης", με την ίδια να συμπληρώνει πως "θεμιτή κάθε θέση και άποψη, αλλά ο διάλογος γίνεται με ανοιχτά σχολεία".

Ο προγραμματισμός για την κάλυψη των χαμένων διδακτικών ωρών αυστηροποιήθηκε από το υπουργείο, προχωρώντας στο μέτρο της μη παρουσίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε εκείνους τους μαθητές που βρίσκονται πίσω από τις καταλήψεις, οι οποίοι και θα παίρνουν απουσία από το μάθημα. Πιο συγκεκριμένα, με απόφαση της υπουργού Παιδείας και της υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη, προβλέπεται ότι "μαθητές που παρεμποδίζουν τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και λαμβάνουν απουσίες για όσες διδακτικές ώρες προβλέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα της ημέρας. Η απουσία μαθητή από κάθε διδακτική ώρα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης καταγράφεται από τον εκπαιδευτικό, προσμετράται στο γενικό σύνολο των απουσιών και λαμβάνεται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης".

Εκπαιδευτικοί

Το μέτρο αυτό της απουσίας σε εκείνους τους μαθητές που συμμετέχουν στις καταλήψεις έχει προκαλέσει σειρά αντιδράσεων αλλά και ερωτημάτων. Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) από την πλευρά της καλεί τους εκπαιδευτικούς να "βρεθούν κοντά στους μαθητές, να μπουν απέναντι σε φαινόμενα τρομοκρατίας και εκφοβισμού, να υπερασπιστούν τα δίκαια αιτήματα των μαθητών", στηρίζοντας τα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια. Σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ, υποστηρίζει πως "εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, όλοι μαζί διεκδικούμε υγειονομικές και παιδαγωγικές προϋποθέσεις για πραγματικό μάθημα με μέτρα ασφαλείας, με άμεσες προσλήψεις εκπαιδευτικών, με μόνιμο προσωπικό καθαριότητας, με περισσότερες αίθουσες ώστε να μην ξεπερνάνε τα τμήματα τους 15 μαθητές".

Στα Πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια συμμετείχαν και οι δάσκαλοι, που σύμφωνα με την ανακοίνωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) διεκδικούν και εκείνοι "μείωση των μαθητών ανά τμήμα, με μέγιστο τους 15 και με ένα μαθητή ανά θρανίο έτσι ώστε να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις όπως και στους άλλους κλειστούς χώρους. Κατάργηση του νόμου Κεραμέως που αύξησε τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα στους 25 από 22 εν μέσω πανδημίας".

Αντιδράσεις και κινητοποιήσεις

Οι Ενώσεις Γονέων με ανακοίνωσή τους στηρίζουν τις κινητοποιήσεις των μαθητών, επισημαίνοντας πως απαιτούνται λιγότεροι μαθητές ανά τάξη, περισσότεροι καθηγητές αλλά και προσωπικό καθαριότητας στα σχολεία. "Το ένα μετά το άλλο τα σχολεία κλείνουν είτε εξ ολοκλήρου, είτε τμηματικά, ως αποτέλεσμα του ανοίγματος χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο προστασίας μαθητών και εκπαιδευτικών από την πανδημία. Ως πότε θα ανεχόμαστε αυτή την κατάσταση; Να στοιβάζονται 25 και 30 παιδιά στις τάξεις τους με μόνο εφόδιο την μάσκα και χωρίς τις απαιτούμενες αποστάσεις; Να μην απολυμαίνονται και καθαρίζονται οι χώροι των σχολείων επειδή δεν προσλαμβάνεται προσωπικό καθαριότητας; Να μας λένε πως τα σχολεία είναι ανοιχτά, αλλά να κάνουν 3ωρα και 4ωρα στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και να μην λειτουργούν τα ολοήμερα στα Δημοτικά, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών; Να πληρώνουμε από την τσέπη μας τα τεστ όταν υπάρχει περιστατικό στο σχολείο ή όταν το παιδί μας έχει έναν απλό πονόλαιμο; Να μην υπάρχουν νοσηλευτές σε κάθε σχολείο αλλά την εκτίμηση για μόλυνση από τον ιό να την κάνει εκπαιδευτικός;", τονίζουν στην δική τους διαμαρτυρία οι γονείς, μέσω της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι μαθητές στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις βγήκαν στους δρόμους για ακόμα μια εβδομάδα πραγματοποιώντας συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, ζητώντας από το υπουργείο να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους, με βασικότερο τους λιγότερους μαθητές ανά τάξη, πρόβλημα που δημιουργείται στα αστικά κέντρα, και στους δήμους που παρουσιάζουν σημαντικό κτιριακό πρόβλημα.

Επιπλέον μέτρα

Την ερχόμενη εβδομάδα φαίνεται πως περιμένει η κυβέρνηση που παρακολουθεί με προβληματισμό την αύξηση των καταλήψεων και των μαθητικών κινητοποιήσεων. Το στοίχημα της εξ αποστάσεως διδασκαλία είναι μεγάλο και για τις δυο περιπτώσεις αναπλήρωσης των μαθημάτων, λόγω πανδημίας και καταλήψεων. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, προανήγγειλε νέα ρύθμιση για τις καταλήψεις, λέγοντας πως θα εξεταστούν πιθανά νέα μέτρα "'πέραν της πειθούς και της συνεχούς έκκλησης να μην γίνονται τέτοιες ενέργειες οι οποίες δημιουργούν πρόβλημα και στη σχολική χρονιά, καθώς και στην υγεία των ανθρώπων που προχωρούν σε καταλήψεις. Με την αρμόδια υπουργό, να επισημαίνει πως δεν γίνεται οποιοσδήποτε να εμποδίζει άλλον στην πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ανοιχτά σχολεία, εμπιστοσύνη στην εκπαιδευτική διαδικασία".

Κλειστά τμήματα

Στην Κεντρική Μακεδονία φαίνεται να ομαλοποιείται η κατάσταση σύμφωνα με την εικόνα του Αλέξανδρου Κόπτση, διευθυντή Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, ο οποίος τόνισε πως "όπου υπάρχει παρεμπόδιση εκπαιδευτικού έργου υλοποιείται η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η διαδικασία αυτή υλοποιείται όχι μόνο για τα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη, αλλά και για εκείνα τα τμήματα ή σχολικά συγκροτήματα που είναι κλειστά λόγω εμφάνισης κρούσματος. Από την πρώτη στιγμή της αναστολής λειτουργίας του, κάθε τμήμα ξεκίνησε αμέσως τα εξ αποστάσεως μαθήματα. Τα διαδικτυακά τμήματα ξεκίνησαν και για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και απουσιάζουν δικαιολογημένα από τις φυσικές τάξεις".

Επαγγελματική εκπαίδευση

Το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση παρουσίασε η υπουργός Παιδείας, με τις ρυθμίσεις να αλλάζουν τον συγκεκριμένο τομέα εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο, "επιχειρείται αναδιάρθρωση που στηρίζεται σε 3 άξονες: Πρώτον, ο κοινός στρατηγικός σχεδιασμός της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (π.χ. Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ). Για πρώτη φορά, με διακριτά επίπεδα προσόντων, σε εφαρμογή και του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, προς αποφυγή επικαλύψεων δομών και υπηρεσιών. Δεύτερον, η άμεση σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας, με την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό τους και σε Κεντρικό και σε Περιφερειακό Επίπεδο. Τρίτον, η αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης, αρχικής και συνεχιζόμενης, σε επίπεδο δομών, διαδικασιών, προγραμμάτων σπουδών και πιστοποίησης". Το νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, με την κ. Κεραμέως να δηλώνει σχετικά πως "η μεταρρύθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης στοχεύει στη στενότερη σύνδεσή τους με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και την παροχή ποιοτικής επαγγελματικής διεξόδου και ουσιαστικών προοπτικών. Κεντρική στόχευση του νομοθετήματος είναι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, από λύση ανάγκης για λίγους, να καταστεί συνειδητή επιλογή για πολλούς και εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής".΄

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04 Οκτωβρίου 2020

Την ώρα που αυξάνονται οι καταλήψεις στα σχολεία της χώρας, το υπουργείο Παιδείας αλλάζει στάση και από την πειθώ και την προσπάθεια με συζήτηση και διάλογο να σταματήσουν οι μαθητές τις κινητοποιήσεις τους και να επιστρέψουν στα θρανία, υιοθετεί πιο αυστηρά μέτρα, θέλοντας να βάλει τέλος στις καταλήψεις που απειλούν τη σχολική χρονιά.


Τηλεκπαίδευση και απουσίες

Βασικό εργαλείο του υπουργείου Παιδείας στη διάσωση των χαμένων διδακτικών ωρών είναι η εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση που από τις αρχές του μήνα είναι υποχρεωτική για όλα τα σχολεία που βρίσκονται υπό κατάληψη, με το μέτρο να εφαρμόζεται και σε όλα τα τμήματα ή τα σχολεία που είναι κλειστά λόγω πανδημίας. Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, "την ευθύνη την έχει ο διευθυντής του σχολείου, ο οποίος θα καταρτίζει το πρόγραμμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης", με την ίδια να συμπληρώνει πως "θεμιτή κάθε θέση και άποψη, αλλά ο διάλογος γίνεται με ανοιχτά σχολεία".

Ο προγραμματισμός για την κάλυψη των χαμένων διδακτικών ωρών αυστηροποιήθηκε από το υπουργείο, προχωρώντας στο μέτρο της μη παρουσίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε εκείνους τους μαθητές που βρίσκονται πίσω από τις καταλήψεις, οι οποίοι και θα παίρνουν απουσία από το μάθημα. Πιο συγκεκριμένα, με απόφαση της υπουργού Παιδείας και της υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη, προβλέπεται ότι "μαθητές που παρεμποδίζουν τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και λαμβάνουν απουσίες για όσες διδακτικές ώρες προβλέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα της ημέρας. Η απουσία μαθητή από κάθε διδακτική ώρα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης καταγράφεται από τον εκπαιδευτικό, προσμετράται στο γενικό σύνολο των απουσιών και λαμβάνεται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης".

Εκπαιδευτικοί

Το μέτρο αυτό της απουσίας σε εκείνους τους μαθητές που συμμετέχουν στις καταλήψεις έχει προκαλέσει σειρά αντιδράσεων αλλά και ερωτημάτων. Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) από την πλευρά της καλεί τους εκπαιδευτικούς να "βρεθούν κοντά στους μαθητές, να μπουν απέναντι σε φαινόμενα τρομοκρατίας και εκφοβισμού, να υπερασπιστούν τα δίκαια αιτήματα των μαθητών", στηρίζοντας τα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια. Σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ, υποστηρίζει πως "εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, όλοι μαζί διεκδικούμε υγειονομικές και παιδαγωγικές προϋποθέσεις για πραγματικό μάθημα με μέτρα ασφαλείας, με άμεσες προσλήψεις εκπαιδευτικών, με μόνιμο προσωπικό καθαριότητας, με περισσότερες αίθουσες ώστε να μην ξεπερνάνε τα τμήματα τους 15 μαθητές".

Στα Πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια συμμετείχαν και οι δάσκαλοι, που σύμφωνα με την ανακοίνωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) διεκδικούν και εκείνοι "μείωση των μαθητών ανά τμήμα, με μέγιστο τους 15 και με ένα μαθητή ανά θρανίο έτσι ώστε να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις όπως και στους άλλους κλειστούς χώρους. Κατάργηση του νόμου Κεραμέως που αύξησε τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα στους 25 από 22 εν μέσω πανδημίας".

Αντιδράσεις και κινητοποιήσεις

Οι Ενώσεις Γονέων με ανακοίνωσή τους στηρίζουν τις κινητοποιήσεις των μαθητών, επισημαίνοντας πως απαιτούνται λιγότεροι μαθητές ανά τάξη, περισσότεροι καθηγητές αλλά και προσωπικό καθαριότητας στα σχολεία. "Το ένα μετά το άλλο τα σχολεία κλείνουν είτε εξ ολοκλήρου, είτε τμηματικά, ως αποτέλεσμα του ανοίγματος χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο προστασίας μαθητών και εκπαιδευτικών από την πανδημία. Ως πότε θα ανεχόμαστε αυτή την κατάσταση; Να στοιβάζονται 25 και 30 παιδιά στις τάξεις τους με μόνο εφόδιο την μάσκα και χωρίς τις απαιτούμενες αποστάσεις; Να μην απολυμαίνονται και καθαρίζονται οι χώροι των σχολείων επειδή δεν προσλαμβάνεται προσωπικό καθαριότητας; Να μας λένε πως τα σχολεία είναι ανοιχτά, αλλά να κάνουν 3ωρα και 4ωρα στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και να μην λειτουργούν τα ολοήμερα στα Δημοτικά, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών; Να πληρώνουμε από την τσέπη μας τα τεστ όταν υπάρχει περιστατικό στο σχολείο ή όταν το παιδί μας έχει έναν απλό πονόλαιμο; Να μην υπάρχουν νοσηλευτές σε κάθε σχολείο αλλά την εκτίμηση για μόλυνση από τον ιό να την κάνει εκπαιδευτικός;", τονίζουν στην δική τους διαμαρτυρία οι γονείς, μέσω της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι μαθητές στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις βγήκαν στους δρόμους για ακόμα μια εβδομάδα πραγματοποιώντας συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, ζητώντας από το υπουργείο να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους, με βασικότερο τους λιγότερους μαθητές ανά τάξη, πρόβλημα που δημιουργείται στα αστικά κέντρα, και στους δήμους που παρουσιάζουν σημαντικό κτιριακό πρόβλημα.

Επιπλέον μέτρα

Την ερχόμενη εβδομάδα φαίνεται πως περιμένει η κυβέρνηση που παρακολουθεί με προβληματισμό την αύξηση των καταλήψεων και των μαθητικών κινητοποιήσεων. Το στοίχημα της εξ αποστάσεως διδασκαλία είναι μεγάλο και για τις δυο περιπτώσεις αναπλήρωσης των μαθημάτων, λόγω πανδημίας και καταλήψεων. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, προανήγγειλε νέα ρύθμιση για τις καταλήψεις, λέγοντας πως θα εξεταστούν πιθανά νέα μέτρα "'πέραν της πειθούς και της συνεχούς έκκλησης να μην γίνονται τέτοιες ενέργειες οι οποίες δημιουργούν πρόβλημα και στη σχολική χρονιά, καθώς και στην υγεία των ανθρώπων που προχωρούν σε καταλήψεις. Με την αρμόδια υπουργό, να επισημαίνει πως δεν γίνεται οποιοσδήποτε να εμποδίζει άλλον στην πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ανοιχτά σχολεία, εμπιστοσύνη στην εκπαιδευτική διαδικασία".

Κλειστά τμήματα

Στην Κεντρική Μακεδονία φαίνεται να ομαλοποιείται η κατάσταση σύμφωνα με την εικόνα του Αλέξανδρου Κόπτση, διευθυντή Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, ο οποίος τόνισε πως "όπου υπάρχει παρεμπόδιση εκπαιδευτικού έργου υλοποιείται η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η διαδικασία αυτή υλοποιείται όχι μόνο για τα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη, αλλά και για εκείνα τα τμήματα ή σχολικά συγκροτήματα που είναι κλειστά λόγω εμφάνισης κρούσματος. Από την πρώτη στιγμή της αναστολής λειτουργίας του, κάθε τμήμα ξεκίνησε αμέσως τα εξ αποστάσεως μαθήματα. Τα διαδικτυακά τμήματα ξεκίνησαν και για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και απουσιάζουν δικαιολογημένα από τις φυσικές τάξεις".

Επαγγελματική εκπαίδευση

Το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση παρουσίασε η υπουργός Παιδείας, με τις ρυθμίσεις να αλλάζουν τον συγκεκριμένο τομέα εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο, "επιχειρείται αναδιάρθρωση που στηρίζεται σε 3 άξονες: Πρώτον, ο κοινός στρατηγικός σχεδιασμός της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (π.χ. Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ). Για πρώτη φορά, με διακριτά επίπεδα προσόντων, σε εφαρμογή και του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, προς αποφυγή επικαλύψεων δομών και υπηρεσιών. Δεύτερον, η άμεση σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης με την αγορά εργασίας, με την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό τους και σε Κεντρικό και σε Περιφερειακό Επίπεδο. Τρίτον, η αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης, αρχικής και συνεχιζόμενης, σε επίπεδο δομών, διαδικασιών, προγραμμάτων σπουδών και πιστοποίησης". Το νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, με την κ. Κεραμέως να δηλώνει σχετικά πως "η μεταρρύθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης στοχεύει στη στενότερη σύνδεσή τους με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και την παροχή ποιοτικής επαγγελματικής διεξόδου και ουσιαστικών προοπτικών. Κεντρική στόχευση του νομοθετήματος είναι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, από λύση ανάγκης για λίγους, να καταστεί συνειδητή επιλογή για πολλούς και εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής".΄

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04 Οκτωβρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία