ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΑΠΘ: Οι φοιτητές ιατρικής εξασκούνται πάνω σε εικονικούς ασθενείς

Πρόκειται για μια εφαρμογή που δημιουργήθηκε με εκπαιδευτικό σκοπό από το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος

 19/05/2023 12:37

ΑΠΘ: Οι φοιτητές ιατρικής εξασκούνται πάνω σε εικονικούς ασθενείς

Μια 27χρονη χάνει ξαφνικά την ακοή της στο αριστερό αυτί και πηγαίνει στα επείγοντα εξωτερικά ιατρεία της ΩΡΛ Κλινικής. Ένας 62χρονος που έχει δέκατα, παραγωγικό βήχα τις τελευταίες 20 ημέρες και έκανε αιμόπτυση προ πενθημέρου παραπέμπεται στο Εξωτερικό Ιατρείο Λοιμωδών ως περιστατικό πνευμονικής φυματίωσης. 

Ένας 18χρονος προσέρχεται στο ΤΕΠ του εφημερεύοντος νοσοκομείου με έντονο πόνο στη δεξιά οσφυική χώρα και στο δεξί λαγόνιο βόθρο. Μια γυναίκα φέρνει στο Τμήμα Παιδιατρικών Επειγόντων εφημερεύοντος νοσοκομείου την τρίχρονη κορούλα της, η οποία δεν μπορεί να βαδίσει και κλαίει όταν στέκεται όρθια. 

Πρόκειται μόνο για κάποια από τα περίπου 70 περιστατικά που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι φοιτητές Ιατρικής.

Όλα αυτά δεν είναι πραγματικά περιστατικά αλλά σενάρια τα οποία περιλαμβάνονται στην πλατφόρμα εικονικών ασθενών Virtual Patients Scenarios, που είναι ειδικά σχεδιασμένη για πλοήγηση από φορητές ψηφιακές συσκευές (τάμπλετ και κινητά τηλέφωνα).

 Πρόκειται για μια εφαρμογή που δημιουργήθηκε με εκπαιδευτικό σκοπό από το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ και είναι διαθέσιμη στο: https://play.google.com/store/apps/details?id=app.web.praktiki_9711d.twa

Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία της πλατφόρμας είναι βασισμένη στη σύγχρονη τάση, η οποία αφορά στη μάθηση μέσω χρήσης φορητών συσκευών και προωθεί την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης. 

Η εκπαιδευτική πλατφόρμα εικονικών ασθενών προσφέρει στους φοιτητές Ιατρικής ένα σύγχρονο ψηφιοποιημένο περιβάλλον αντιμετώπισης διαφόρων περιστατικών. 

Σκοπός είναι η εύχρηστη πρόσβαση σε ένα εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο εμπλουτίζεται συνεχώς, λειτουργώντας συμπληρωματικά στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η πλατφόρμα αυτή αποτελεί τον καρπό μιας δεκαπενταετούς προσπάθειας, που ξεκίνησε με σκοπό την εκπαίδευση των φοιτητών και περιλαμβάνει περίπου 70 σενάρια περιστατικών που πρέπει να αντιμετωπίσουν, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, καθηγητής Παναγιώτης Μπαμίδης.

«Η πλατφόρμα περιλαμβάνει κλινικά σενάρια για την εκπαίδευση των φοιτητών. Δηλαδή, για να αποκτήσουν οι φοιτητές συγκεκριμένες γνώσεις και συγκεκριμένες δεξιότητες. Γιατί όταν ο φοιτητής αντιμετωπίσει ένα περιστατικό, μαθαίνει με πιο εμπειρικό τρόπο αυτό που διδάσκεται από την έδρα με σλάιντς κ.λπ. 

Η πλατφόρμα είναι βασισμένη στην παιδαγωγική προσέγγιση που λέγεται εκμάθηση με βάση το σενάριο, το πρόβλημα, την περίπτωση και την προοπτική. Και τέτοιες εφαρμογές είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για τη διδασκαλία στην Ιατρική και τις ιατρικές σπουδές συνολικά, γιατί μαθαίνει ο φοιτητής να αντιμετωπίζει ένα περιστατικό που θα το βρει μπροστά του αργότερα και έτσι όχι απλώς το θυμάται αλλά θυμάται και τη διαδικασία» επισήμανε ο κ. Μπαμίδης.

Tρισδιάστατα και metaverse, το επόμενο βήμα στο mobile learning

«Έχουμε δημιουργήσει και θα δημιουργήσουμε ακόμα περισσότερα σενάρια. Η ιστορία είναι σε εξέλιξη, θα κάνουμε και σενάρια για χρόνιους ασθενείς, για πάσχοντες από καρκίνο κ.λπ. χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνολογική εφαρμογή αλλά με διαφορετικό περιεχόμενο και περίβλημα. Δηλαδή θα κάνουμε μια εφαρμογή που θα την "κατεβάζει" ο πολίτης και θα τον εκπαιδεύει σε διάφορα θέματα, όπως π.χ. για την πρόληψη καρκίνου κ.λπ. Είμαστε σε αυτή τη διαδικασία τώρα με ένα μεγάλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, για να μετεξελίξουμε αυτό το mobile learning και να το πάμε στην επόμενη μέρα, που θα είναι και με τρισδιάστατα και με metaverse κ.λπ. Αυτό είναι το σχέδιό μας ως στρατηγικό πλαίσιο στην Ιατρική», πρόσθεσε ο κ. Μπαμίδης.

Ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, καθηγητής Καρδιοχειρουργικής Κυριάκος Αναστασιάδης σημειώνει, από την πλευρά του, ότι στη δημιουργία πλατφόρμας εικονικών ασθενών οδήγησε η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού της Ιατρικής.

«Πρόκειται για μια πρωτοβουλία βασισμένη στη σύγχρονη τάση, η οποία αφορά στη μάθηση βασισμένη στη χρήση φορητών συσκευών. Ελπίζω και εύχομαι η πρωτοβουλία αυτή να αποτελέσει μια πιλοτική δράση επέκτασης της ψηφιοποιημένης εκπαίδευσης στη Σχολή μας σε αντίστοιχα πεδία» αναφέρει ο κ. Αναστασιάδης.

Μια 27χρονη χάνει ξαφνικά την ακοή της στο αριστερό αυτί και πηγαίνει στα επείγοντα εξωτερικά ιατρεία της ΩΡΛ Κλινικής. Ένας 62χρονος που έχει δέκατα, παραγωγικό βήχα τις τελευταίες 20 ημέρες και έκανε αιμόπτυση προ πενθημέρου παραπέμπεται στο Εξωτερικό Ιατρείο Λοιμωδών ως περιστατικό πνευμονικής φυματίωσης. 

Ένας 18χρονος προσέρχεται στο ΤΕΠ του εφημερεύοντος νοσοκομείου με έντονο πόνο στη δεξιά οσφυική χώρα και στο δεξί λαγόνιο βόθρο. Μια γυναίκα φέρνει στο Τμήμα Παιδιατρικών Επειγόντων εφημερεύοντος νοσοκομείου την τρίχρονη κορούλα της, η οποία δεν μπορεί να βαδίσει και κλαίει όταν στέκεται όρθια. 

Πρόκειται μόνο για κάποια από τα περίπου 70 περιστατικά που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι φοιτητές Ιατρικής.

Όλα αυτά δεν είναι πραγματικά περιστατικά αλλά σενάρια τα οποία περιλαμβάνονται στην πλατφόρμα εικονικών ασθενών Virtual Patients Scenarios, που είναι ειδικά σχεδιασμένη για πλοήγηση από φορητές ψηφιακές συσκευές (τάμπλετ και κινητά τηλέφωνα).

 Πρόκειται για μια εφαρμογή που δημιουργήθηκε με εκπαιδευτικό σκοπό από το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ και είναι διαθέσιμη στο: https://play.google.com/store/apps/details?id=app.web.praktiki_9711d.twa

Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία της πλατφόρμας είναι βασισμένη στη σύγχρονη τάση, η οποία αφορά στη μάθηση μέσω χρήσης φορητών συσκευών και προωθεί την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης. 

Η εκπαιδευτική πλατφόρμα εικονικών ασθενών προσφέρει στους φοιτητές Ιατρικής ένα σύγχρονο ψηφιοποιημένο περιβάλλον αντιμετώπισης διαφόρων περιστατικών. 

Σκοπός είναι η εύχρηστη πρόσβαση σε ένα εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο εμπλουτίζεται συνεχώς, λειτουργώντας συμπληρωματικά στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η πλατφόρμα αυτή αποτελεί τον καρπό μιας δεκαπενταετούς προσπάθειας, που ξεκίνησε με σκοπό την εκπαίδευση των φοιτητών και περιλαμβάνει περίπου 70 σενάρια περιστατικών που πρέπει να αντιμετωπίσουν, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, καθηγητής Παναγιώτης Μπαμίδης.

«Η πλατφόρμα περιλαμβάνει κλινικά σενάρια για την εκπαίδευση των φοιτητών. Δηλαδή, για να αποκτήσουν οι φοιτητές συγκεκριμένες γνώσεις και συγκεκριμένες δεξιότητες. Γιατί όταν ο φοιτητής αντιμετωπίσει ένα περιστατικό, μαθαίνει με πιο εμπειρικό τρόπο αυτό που διδάσκεται από την έδρα με σλάιντς κ.λπ. 

Η πλατφόρμα είναι βασισμένη στην παιδαγωγική προσέγγιση που λέγεται εκμάθηση με βάση το σενάριο, το πρόβλημα, την περίπτωση και την προοπτική. Και τέτοιες εφαρμογές είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για τη διδασκαλία στην Ιατρική και τις ιατρικές σπουδές συνολικά, γιατί μαθαίνει ο φοιτητής να αντιμετωπίζει ένα περιστατικό που θα το βρει μπροστά του αργότερα και έτσι όχι απλώς το θυμάται αλλά θυμάται και τη διαδικασία» επισήμανε ο κ. Μπαμίδης.

Tρισδιάστατα και metaverse, το επόμενο βήμα στο mobile learning

«Έχουμε δημιουργήσει και θα δημιουργήσουμε ακόμα περισσότερα σενάρια. Η ιστορία είναι σε εξέλιξη, θα κάνουμε και σενάρια για χρόνιους ασθενείς, για πάσχοντες από καρκίνο κ.λπ. χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνολογική εφαρμογή αλλά με διαφορετικό περιεχόμενο και περίβλημα. Δηλαδή θα κάνουμε μια εφαρμογή που θα την "κατεβάζει" ο πολίτης και θα τον εκπαιδεύει σε διάφορα θέματα, όπως π.χ. για την πρόληψη καρκίνου κ.λπ. Είμαστε σε αυτή τη διαδικασία τώρα με ένα μεγάλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, για να μετεξελίξουμε αυτό το mobile learning και να το πάμε στην επόμενη μέρα, που θα είναι και με τρισδιάστατα και με metaverse κ.λπ. Αυτό είναι το σχέδιό μας ως στρατηγικό πλαίσιο στην Ιατρική», πρόσθεσε ο κ. Μπαμίδης.

Ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, καθηγητής Καρδιοχειρουργικής Κυριάκος Αναστασιάδης σημειώνει, από την πλευρά του, ότι στη δημιουργία πλατφόρμας εικονικών ασθενών οδήγησε η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού της Ιατρικής.

«Πρόκειται για μια πρωτοβουλία βασισμένη στη σύγχρονη τάση, η οποία αφορά στη μάθηση βασισμένη στη χρήση φορητών συσκευών. Ελπίζω και εύχομαι η πρωτοβουλία αυτή να αποτελέσει μια πιλοτική δράση επέκτασης της ψηφιοποιημένης εκπαίδευσης στη Σχολή μας σε αντίστοιχα πεδία» αναφέρει ο κ. Αναστασιάδης.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία