ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Αρχίζει η ανάπλαση στη γειτονιά του «Ιπποκράτειου»

Μπαίνει τέλος στον παράλογο κατακερματισμό του δημόσιου χώρου, δημιουργούνται πάρκα και εγκαθίστανται ενδοδαπέδιες διαβάσεις

 29/03/2023 07:00

Αρχίζει η ανάπλαση στη γειτονιά του «Ιπποκράτειου»

Δημήτρης Λαζόπουλος

Το έργο της ανάπλασης της περιοχής πέριξ του Ιπποκράτειου νοσοκομείου ξεκινάει την ερχόμενη εβδομάδα, με τον δήμο Θεσσαλονίκης να φιλοδοξεί πως σε περίπου 18 μήνες η περιοχή θα έχει αλλάξει όψη αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη του έργου, η ανάπλαση αφορά την οδό Κωνσταντινουπόλεως από την οδό Κρίτωνος έως την οδό Κλεάνθους, τις οδούς Βαρόνου Χιρς και Μιαούλη από την οδό Κωνσταντινουπόλεως έως την οδό Γαριβάλδη, την οδό Κλεάνθους από την οδό Κωνσταντινουπόλεως έως την οδό Σόλωνος, την οδό Σταματοπούλου καθώς και το αδιάνοικτο τμήμα της οδού Σόλωνος στη συμβολή με την οδό Κωνσταντινουπόλεως. Σκοπός του έργου, το οποίο μετά τις εκπτώσεις θα κοστίσει 1,08 εκατομμύριο ευρώ είναι η κυκλοφοριακή, λειτουργική, αισθητική αναβάθμιση της περιοχής και η ανεμπόδιστη και ασφαλής μετακίνηση όλων των ατόμων.

Τα κτίρια και τα παρκαρισμένα στη μέση του δρόμου

Το τμήμα της οδού Σόλωνος, από την Κλεάνθους έως τη Μιαούλη, είναι αδιάνοικτο. Μάλιστα σε αυτό υπάρχουν ιδιοκτησίες τρίτων που διακόπτουν τον κοινόχρηστο δημοτικό χώρο. Ένα μέρος αυτού του τμήματος που συμπίπτει με τον κοινόχρηστο χώρο της ισχύουσας ρυμοτομίας είναι στην κυριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης. Ο χώρος αυτός είναι αδιαμόρφωτος καθώς το παλιό κτίσμα που βρισκόταν σε αυτόν έχει ήδη κατεδαφιστεί από τις υπηρεσίες του δήμου, επισημαίνεται στη μελέτη. Ταυτόχρονα, το τμήμα της οδού Σόλωνος που συμπίπτει με την οδό Κωνσταντινουπόλεως λειτουργεί ως χώρος παράνομης στάθμευσης παρότι είναι χαρακτηρισμένο ως… δρόμος, προστίθεται στη μελέτη.

Πρόταση ανάπλασης

Έχοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω, το έργο προβλέπει:

1. Την ανάκτηση κατειλημμένων χώρων από παρανόμως σταθμευμένα οχήματα με τη διευθέτηση της στάθμευσης, την πρόβλεψη θέσεων φορτοεκφόρτωσης και θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ, και τη μετατροπή της οδού Σταματοπούλου σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.

2. Τη διευκόλυνση προσβάσεων για όλους, με τη χάραξη ευδιάκριτων ζωνών κίνησης και στάσης πεζών και τη λήψη μέτρων που επιτρέπουν την αυτόνομη, ανεξάρτητη και ασφαλή διακίνηση των εμποδιζόμενων ατόμων

3. Αναδιάταξη και οργάνωση των στάσεων της αστικής συγκοινωνίας και της πιάτσας ταξί ώστε να προκύψουν ευδιάκριτες διαδρομές για την διευκόλυνση των επισκεπτών και εργαζόμενων του νοσοκομείου και των κατοίκων.

4. Την αισθητική αναβάθμιση της περιοχής με την επιλογή ανάλογων υλικών επίστρωσης και στοιχείων αστικού εξοπλισμού.

5. Τη βελτίωση του μικροκλίματος με την ενίσχυση και συμπλήρωση των υφιστάμενων δενδροστοιχιών και τη φύτευση νέων, και την δημιουργία εκτενών χώρων πρασίνου κατά μήκος της περίφραξης του νοσοκομείου καθώς και χώρων πρασίνου στους διαμορφωμένους κοινόχρηστους χώρους.

Οι παρεμβάσεις ανά οδό και οι ενδοδαπέδιες διαβάσεις

Πιο αναλυτικά, το σχέδιο ανάπλασης προβλέπει ότι στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, από την Κρίτωνος μέχρι την Κλεάνθους, θα καταργηθούν οι βοηθητικές οδοί εκατέρωθεν της εισόδου του «Ιπποκράτειου» για να ενοποιηθεί ο δημόσιος χώρος από την περίφραξή του μέχρι τη λωρίδα οχημάτων επί της Κωνσταντινουπόλεως. Επίσης, θα κατασκευαστεί νέα διαχωριστική νησίδα κυκλοφορίας και δύο αμφίδρομες λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε ρεύμα, ενώ θα φυτευτούν και δέντρα σε ένα «καταφύγιο πεζών» το οποίο θα χωροθετηθεί.

Στον ίδιο δρόμο θα αλλάξει θέση η διάβαση πεζών, θα εγκατασταθεί νέος φωτεινός σηματοδότης, θα μετατοπιστούν οι στάσεις του ΟΑΣΘ, θα χωροθετηθούν 10 θέσεις για ταξί, θα καταργηθούν οι θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων, θα δημιουργηθούν δύο θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ, θέσεις για δίκυκλα και δύο θέσεις φορτοεκφόρτωσης. Ακόμα, θα τοποθετηθούν παγκάκια κατά μήκος της νέας περίφραξης του νοσοκομείου, στο πλαίσιο κατασκευής της οποίας θα επεκταθούν τα πεζοδρόμια και θα φυτευτούν νέα δέντρα.

Στην οδό Σόλωνος, η μελέτη προβλέπει την κατασκευή δύο μεγάλων κοινόχρηστων χώρων, ο πρώτος με τη μορφή τριγωνικής ρυθμιστικής νησίδας στην συμβολή της οδού με την Κωνσταντινουπόλεως μέχρι τη Μιαούλη και ο δεύτερος μεταξύ των μη απαλλοτριωμένων ιδιοκτησιών επί της Μιαούλη και της Κλεάνθους.

Η οδός Βαρώνου Χιρς θα μονοδρομηθεί και στις οδούς Μιαούλη, από την Κωνσταντινουπόλεως έως τη Γαριβάλδη και Κλεάνθους, από Κωνσταντινουπόλεως μέχρι Σόλωνος θα γίνει διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.

Νέος φωτισμός και υπογειοποίηση του δικτύου ηλεκτροδότησης

Παράλληλα, σε όλη την υπό ανάπλαση περιοχή θα τοποθετηθούν νέα φωτιστικά σώματα τύπου LED, ενδοδαπέδια φωτιστικά στις διαβάσεις πεζών και τις ράμπες ΑμεΑ που θα συγχρονίζονται με τους φωτεινούς σηματοδότες.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το έργο προβλέπει την υπογειοποίηση σύσσωμου του δικτύου ηλεκτροφωτισμού στους δρόμους και στα πάρκα. Επιπροσθέτως, η τεχνική μελέτη ορίζει πως οι εργασίες θα πρέπει να εξελίσσονται με τέτοιον τρόπο, ώστε «να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία της περιοχής και η ελαχιστοποίηση του κυκλοφοριακού προβλήματος».

Φυτεύονται 82 δέντρα και σχεδόν 1.000 θάμνοι

Σε ό,τι αφορά τα είδη των δέντρων και των θάμνων που θα φυτευτούν στους δρόμους και στους κοινόχρηστους χώρους, επισημαίνεται πως επιλέχθηκαν φυτά κατάλληλα για τον αστικό ιστό με αντοχή στα ξηρά κλίματα.

Πιο συγκεκριμένα θα φυτευτούν 996 θάμνοι και 82 δέντρα, στα οποία περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, 23 ψευδοπλάτανοι, 12 μουριές και 32 κουτσουπιές. Στην ίδια εργολαβία υπάρχει ρητή αναφορά περί υποχρέωσης του εργολάβου να περιποιείται το φυτικό και αρδευτικό υλικό για διάστημα δύο μηνών, αφού ολοκληρωθεί η ανάπλαση.

Ενόψει της έναρξης του έργου ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης, δηλώνει στη «ΜτΚ», ότι «μία περιοχή που είναι πυκνοκατοικημένη και δέχεται τεράστιο όγκο επισκεπτών λόγω του Ιπποκρατείου αναβαθμίζεται όσον αφορά τα πεζοδρόμια, τις ράμπες, το πράσινο, τον φωτισμό και τον αστικό εξοπλισμό της». Στόχος του δήμου είναι περιοχές που δεν έχουν δει εδώ και δεκαετίες παρεμβάσεις «να ανακαινιστούν πλήρως», προσθέτει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25-26.03.2023

Το έργο της ανάπλασης της περιοχής πέριξ του Ιπποκράτειου νοσοκομείου ξεκινάει την ερχόμενη εβδομάδα, με τον δήμο Θεσσαλονίκης να φιλοδοξεί πως σε περίπου 18 μήνες η περιοχή θα έχει αλλάξει όψη αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη του έργου, η ανάπλαση αφορά την οδό Κωνσταντινουπόλεως από την οδό Κρίτωνος έως την οδό Κλεάνθους, τις οδούς Βαρόνου Χιρς και Μιαούλη από την οδό Κωνσταντινουπόλεως έως την οδό Γαριβάλδη, την οδό Κλεάνθους από την οδό Κωνσταντινουπόλεως έως την οδό Σόλωνος, την οδό Σταματοπούλου καθώς και το αδιάνοικτο τμήμα της οδού Σόλωνος στη συμβολή με την οδό Κωνσταντινουπόλεως. Σκοπός του έργου, το οποίο μετά τις εκπτώσεις θα κοστίσει 1,08 εκατομμύριο ευρώ είναι η κυκλοφοριακή, λειτουργική, αισθητική αναβάθμιση της περιοχής και η ανεμπόδιστη και ασφαλής μετακίνηση όλων των ατόμων.

Τα κτίρια και τα παρκαρισμένα στη μέση του δρόμου

Το τμήμα της οδού Σόλωνος, από την Κλεάνθους έως τη Μιαούλη, είναι αδιάνοικτο. Μάλιστα σε αυτό υπάρχουν ιδιοκτησίες τρίτων που διακόπτουν τον κοινόχρηστο δημοτικό χώρο. Ένα μέρος αυτού του τμήματος που συμπίπτει με τον κοινόχρηστο χώρο της ισχύουσας ρυμοτομίας είναι στην κυριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης. Ο χώρος αυτός είναι αδιαμόρφωτος καθώς το παλιό κτίσμα που βρισκόταν σε αυτόν έχει ήδη κατεδαφιστεί από τις υπηρεσίες του δήμου, επισημαίνεται στη μελέτη. Ταυτόχρονα, το τμήμα της οδού Σόλωνος που συμπίπτει με την οδό Κωνσταντινουπόλεως λειτουργεί ως χώρος παράνομης στάθμευσης παρότι είναι χαρακτηρισμένο ως… δρόμος, προστίθεται στη μελέτη.

Πρόταση ανάπλασης

Έχοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω, το έργο προβλέπει:

1. Την ανάκτηση κατειλημμένων χώρων από παρανόμως σταθμευμένα οχήματα με τη διευθέτηση της στάθμευσης, την πρόβλεψη θέσεων φορτοεκφόρτωσης και θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ, και τη μετατροπή της οδού Σταματοπούλου σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.

2. Τη διευκόλυνση προσβάσεων για όλους, με τη χάραξη ευδιάκριτων ζωνών κίνησης και στάσης πεζών και τη λήψη μέτρων που επιτρέπουν την αυτόνομη, ανεξάρτητη και ασφαλή διακίνηση των εμποδιζόμενων ατόμων

3. Αναδιάταξη και οργάνωση των στάσεων της αστικής συγκοινωνίας και της πιάτσας ταξί ώστε να προκύψουν ευδιάκριτες διαδρομές για την διευκόλυνση των επισκεπτών και εργαζόμενων του νοσοκομείου και των κατοίκων.

4. Την αισθητική αναβάθμιση της περιοχής με την επιλογή ανάλογων υλικών επίστρωσης και στοιχείων αστικού εξοπλισμού.

5. Τη βελτίωση του μικροκλίματος με την ενίσχυση και συμπλήρωση των υφιστάμενων δενδροστοιχιών και τη φύτευση νέων, και την δημιουργία εκτενών χώρων πρασίνου κατά μήκος της περίφραξης του νοσοκομείου καθώς και χώρων πρασίνου στους διαμορφωμένους κοινόχρηστους χώρους.

Οι παρεμβάσεις ανά οδό και οι ενδοδαπέδιες διαβάσεις

Πιο αναλυτικά, το σχέδιο ανάπλασης προβλέπει ότι στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, από την Κρίτωνος μέχρι την Κλεάνθους, θα καταργηθούν οι βοηθητικές οδοί εκατέρωθεν της εισόδου του «Ιπποκράτειου» για να ενοποιηθεί ο δημόσιος χώρος από την περίφραξή του μέχρι τη λωρίδα οχημάτων επί της Κωνσταντινουπόλεως. Επίσης, θα κατασκευαστεί νέα διαχωριστική νησίδα κυκλοφορίας και δύο αμφίδρομες λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε ρεύμα, ενώ θα φυτευτούν και δέντρα σε ένα «καταφύγιο πεζών» το οποίο θα χωροθετηθεί.

Στον ίδιο δρόμο θα αλλάξει θέση η διάβαση πεζών, θα εγκατασταθεί νέος φωτεινός σηματοδότης, θα μετατοπιστούν οι στάσεις του ΟΑΣΘ, θα χωροθετηθούν 10 θέσεις για ταξί, θα καταργηθούν οι θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων, θα δημιουργηθούν δύο θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ, θέσεις για δίκυκλα και δύο θέσεις φορτοεκφόρτωσης. Ακόμα, θα τοποθετηθούν παγκάκια κατά μήκος της νέας περίφραξης του νοσοκομείου, στο πλαίσιο κατασκευής της οποίας θα επεκταθούν τα πεζοδρόμια και θα φυτευτούν νέα δέντρα.

Στην οδό Σόλωνος, η μελέτη προβλέπει την κατασκευή δύο μεγάλων κοινόχρηστων χώρων, ο πρώτος με τη μορφή τριγωνικής ρυθμιστικής νησίδας στην συμβολή της οδού με την Κωνσταντινουπόλεως μέχρι τη Μιαούλη και ο δεύτερος μεταξύ των μη απαλλοτριωμένων ιδιοκτησιών επί της Μιαούλη και της Κλεάνθους.

Η οδός Βαρώνου Χιρς θα μονοδρομηθεί και στις οδούς Μιαούλη, από την Κωνσταντινουπόλεως έως τη Γαριβάλδη και Κλεάνθους, από Κωνσταντινουπόλεως μέχρι Σόλωνος θα γίνει διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.

Νέος φωτισμός και υπογειοποίηση του δικτύου ηλεκτροδότησης

Παράλληλα, σε όλη την υπό ανάπλαση περιοχή θα τοποθετηθούν νέα φωτιστικά σώματα τύπου LED, ενδοδαπέδια φωτιστικά στις διαβάσεις πεζών και τις ράμπες ΑμεΑ που θα συγχρονίζονται με τους φωτεινούς σηματοδότες.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το έργο προβλέπει την υπογειοποίηση σύσσωμου του δικτύου ηλεκτροφωτισμού στους δρόμους και στα πάρκα. Επιπροσθέτως, η τεχνική μελέτη ορίζει πως οι εργασίες θα πρέπει να εξελίσσονται με τέτοιον τρόπο, ώστε «να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία της περιοχής και η ελαχιστοποίηση του κυκλοφοριακού προβλήματος».

Φυτεύονται 82 δέντρα και σχεδόν 1.000 θάμνοι

Σε ό,τι αφορά τα είδη των δέντρων και των θάμνων που θα φυτευτούν στους δρόμους και στους κοινόχρηστους χώρους, επισημαίνεται πως επιλέχθηκαν φυτά κατάλληλα για τον αστικό ιστό με αντοχή στα ξηρά κλίματα.

Πιο συγκεκριμένα θα φυτευτούν 996 θάμνοι και 82 δέντρα, στα οποία περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, 23 ψευδοπλάτανοι, 12 μουριές και 32 κουτσουπιές. Στην ίδια εργολαβία υπάρχει ρητή αναφορά περί υποχρέωσης του εργολάβου να περιποιείται το φυτικό και αρδευτικό υλικό για διάστημα δύο μηνών, αφού ολοκληρωθεί η ανάπλαση.

Ενόψει της έναρξης του έργου ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης, δηλώνει στη «ΜτΚ», ότι «μία περιοχή που είναι πυκνοκατοικημένη και δέχεται τεράστιο όγκο επισκεπτών λόγω του Ιπποκρατείου αναβαθμίζεται όσον αφορά τα πεζοδρόμια, τις ράμπες, το πράσινο, τον φωτισμό και τον αστικό εξοπλισμό της». Στόχος του δήμου είναι περιοχές που δεν έχουν δει εδώ και δεκαετίες παρεμβάσεις «να ανακαινιστούν πλήρως», προσθέτει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25-26.03.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία