«Αρχύτας»: Το drone που κατασκευάζουν ΕΑΒ, ΑΠΘ, ΔΠΘ και Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (φωτ.)
10/04/2022 11:50
10/04/2022 11:50
Ο «Αρχύτας», το πρώτο αυτόνομο εναέριο όχημα (σ.σ. drone) που υλοποιείται με τη σύμπραξη της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, θα είναι «ένα ξεχωριστό αεροσκάφος δεδομένου ότι ενώ έχει σημαντικό μέγεθος, στα 200 κιλά περίπου, θα έχει τη δυνατότητα να απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα - δυνατότητες Vertical Takeoff And Landing-VTOL UAV», εξήγησε μιλώντας στο «Πρακτορείο 104.9» ο Μιχαήλ Κορωναίος, αντιπρόεδρος της EAB, αναφερόμενος στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ελληνικής κατασκευής αεροχήματος η γραμμή παραγωγής του οποίου «θα είναι μόνο στην ΕΑΒ».
Ο «Αρχύτας» όμως θα είναι, τόνισε η κ. Κορωναίος «μόνο η αρχή της δημιουργίας τέτοιων συστημάτων αφού στόχος της σύμπραξης, είναι να οδηγήσει στη δημιουργία πολλών τύπων Made in Hellas Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων. «Θα έχουμε μια «οικογένεια» Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών «Αρχύτα», σε κάποιο χρονικό διάστημα από τώρα και πάντα με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών...», εξήγησε ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ που εξήρε τις δυνατότητες οι οποίες υπάρχουν στη χώρα σε επίπεδο επιστημονικού προσωπικού.
«Πάντα υπήρχε το στελεχιακό δυναμικό, η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες. Η οργάνωση, η μεθόδευση και η χρηματοδότηση ήταν που έλειπαν. Αυτό ξεπεράστηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών», σημείωσε ο κ. Κορωναίος. «Σκοπός είναι», πρόσθεσε, «με την αξιοποίηση των συγκεκριμένων δυνατοτήτων πέρα από την κάλυψη εγχώριων αναγκών να «...φέρουμε και εισόδημα στη χώρα από το εξωτερικό, κάνοντας πωλήσεις σε φίλιες χώρες».
Οι πολλαπλές χρήσεις του «Αρχύτα»
Η δυνατότητα να απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα είναι και η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου drone, σε ότι αφορά την τεχνολογία που θα πρέπει να εφαρμοστεί αλλά και στις χρήσεις για τις οποίες η δυνατότητα αυτή δίνει άλλους ορίζοντες λειτουργίας. «Για παράδειγμα, εάν π.χ υπάρξει μια περίπτωση πλημμύρας, το αεροσκάφος θα μπορούσε να μεταφέρει κρίσιμα υλικά, μέχρι και τα 25 κιλά ενώ, θα μπορούσε επίσης να επιτηρεί για παράδειγμα, δίκτυα καλωδίων της ΔΕΗ, ή και να κάνει επιτήρηση συνόρων, θαλασσών. (Είναι) μια ποικιλία χρήσεων που εξαρτάται κυρίως από το τι υλικά θα μεταφέρει», εξηγεί αναφερόμενος στο πεδίο εφαρμογών του «Αρχύτα» ο κ.Κορωναίος.
«Ο «Αρχύτας» μπορεί να πρωταγωνιστήσει, αλλά δεν θα είναι ένα μοναδικό προϊόν. Η κατηγορία αυτή των UAVs είναι τεράστια αφού αρχίζει από τα μικρά που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας και φτάνει σε UAV που πετάνε για ημέρες ολόκληρες σε διάφορες αποστολές. Η Ελλάδα, πρόσφατα, έχει δείξει τη διάθεση να προχωρήσει σε πάρα πολλές κατηγορίες πάντα σε συνεργασία με την ΕΑΒ και τα ελληνικά πανεπιστήμια», προσέθεσε το στέλεχος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Σύμφωνα με τον κ.Κορωναίο το πρώτο αποτέλεσμα για τον «Αρχύτα» θα το δούμε σε δύο χρόνια από σήμερα με τον συγκεκριμένο χρόνο ανάπτυξης να είναι «εξαιρετικά μικρός για τέτοιου είδους συστήματα» ενώ η ΕΑΒ θα παράγει το σύνολο του αεροσκάφους. Η παραγωγή των συγκεκριμένων συστημάτων στην εταιρεία έχει ως αποτέλεσμα «όλη η σχεδίαση και η κατασκευή της δομής να γίνει εδώ» τονίζει το πρώην στέλεχος της Ελληνικής ΠΑ και σημειώνει πως «...τα πάντα θα είναι ελληνικά» με μόνο τους -«εμπορικού τύπου»-, αισθητήρες που θα υπάρχουν μέσα στο αερόχημα και έχουν προέλευση το εξωτερικό.
Σε ότι αφορά τους πρώτους χρήστες, ο αντιπρόεδρος της EAB ανέφερε πως η ελληνική Πολεμική Αεροπορία έχει ενημερωθεί για τις δυνατότητες. «Μόλις γίνει το πρωτότυπο, θα παρακολουθήσει όλες τις δοκιμές και θα πάρει της αποφάσεις της που υποθέτω πως θα είναι θετικές καθώς καλύπτει πολλές επιχειρησιακές της ανάγκες. Και όχι μόνο, (σ.σ καλύπτει ανάγκες) και του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και του Στρατού ξηράς», σημείωσε.
Οι επόμενες εκδόσεις θα στοχεύουν στις δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις
Ο κ. Κορωναίος αναφέρθηκε και στα, υπό σχεδιασμό σε όλο τον πλανήτη, 6ης Γενιάς μαχητικά αεροσκάφη που τώρα δημιουργούνται, αεροσκάφη που «θα είναι και ‘με' αλλά και ‘χωρίς' χειριστές". Αν και ο υπό εξέλιξη σήμερα πρώτος «Αρχύτας» θα είναι σχεδιασμένος για αυτόνομες επιχειρήσεις, η «...προέκταση του «Αρχύτα» θα είναι «κουμπωμένη» με τα μαχητικά κ.ο.κ (σ.σ σε επίπεδο διαλειτουργικότητας)», τόνισε ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ.
Έτσι τα επόμενα μοντέλα της οικογένειας θα συνεργάζονται με αεροσκάφη και χειριστή, με μαχητικά που θα συνοδεύονται από έναν αριθμό Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών και η «"προέκταση" του Αρχύτα θα μπορεί να... κουμπώνει με αυτά», σημείωσε ο κ.Κορωναίος. Με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα μπορεί να μεταβεί στην νέα εποχή πολεμικών επιχειρήσεων που εξελίσσουν οι πλέον προηγμένες ΕΔ στον πλανήτη, επιχειρήσεις όπου «Μη Επανδρωμένα τέτοια αεροσκάφη θα μπορούν να πετάνε σε συνδυασμό με ένα επανδρωμένο αεροσκάφος που θα τα καθοδηγεί, θα τους δίνει τους στόχους» κατέληξε ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ, περιγράφοντας τον γενικότερο σχεδιασμό του προγράμματος.
31/10/2022 19:32
Ο «Αρχύτας», το πρώτο αυτόνομο εναέριο όχημα (σ.σ. drone) που υλοποιείται με τη σύμπραξη της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, θα είναι «ένα ξεχωριστό αεροσκάφος δεδομένου ότι ενώ έχει σημαντικό μέγεθος, στα 200 κιλά περίπου, θα έχει τη δυνατότητα να απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα - δυνατότητες Vertical Takeoff And Landing-VTOL UAV», εξήγησε μιλώντας στο «Πρακτορείο 104.9» ο Μιχαήλ Κορωναίος, αντιπρόεδρος της EAB, αναφερόμενος στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ελληνικής κατασκευής αεροχήματος η γραμμή παραγωγής του οποίου «θα είναι μόνο στην ΕΑΒ».
Ο «Αρχύτας» όμως θα είναι, τόνισε η κ. Κορωναίος «μόνο η αρχή της δημιουργίας τέτοιων συστημάτων αφού στόχος της σύμπραξης, είναι να οδηγήσει στη δημιουργία πολλών τύπων Made in Hellas Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων. «Θα έχουμε μια «οικογένεια» Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών «Αρχύτα», σε κάποιο χρονικό διάστημα από τώρα και πάντα με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών...», εξήγησε ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ που εξήρε τις δυνατότητες οι οποίες υπάρχουν στη χώρα σε επίπεδο επιστημονικού προσωπικού.
«Πάντα υπήρχε το στελεχιακό δυναμικό, η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες. Η οργάνωση, η μεθόδευση και η χρηματοδότηση ήταν που έλειπαν. Αυτό ξεπεράστηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών», σημείωσε ο κ. Κορωναίος. «Σκοπός είναι», πρόσθεσε, «με την αξιοποίηση των συγκεκριμένων δυνατοτήτων πέρα από την κάλυψη εγχώριων αναγκών να «...φέρουμε και εισόδημα στη χώρα από το εξωτερικό, κάνοντας πωλήσεις σε φίλιες χώρες».
Οι πολλαπλές χρήσεις του «Αρχύτα»
Η δυνατότητα να απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα είναι και η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου drone, σε ότι αφορά την τεχνολογία που θα πρέπει να εφαρμοστεί αλλά και στις χρήσεις για τις οποίες η δυνατότητα αυτή δίνει άλλους ορίζοντες λειτουργίας. «Για παράδειγμα, εάν π.χ υπάρξει μια περίπτωση πλημμύρας, το αεροσκάφος θα μπορούσε να μεταφέρει κρίσιμα υλικά, μέχρι και τα 25 κιλά ενώ, θα μπορούσε επίσης να επιτηρεί για παράδειγμα, δίκτυα καλωδίων της ΔΕΗ, ή και να κάνει επιτήρηση συνόρων, θαλασσών. (Είναι) μια ποικιλία χρήσεων που εξαρτάται κυρίως από το τι υλικά θα μεταφέρει», εξηγεί αναφερόμενος στο πεδίο εφαρμογών του «Αρχύτα» ο κ.Κορωναίος.
«Ο «Αρχύτας» μπορεί να πρωταγωνιστήσει, αλλά δεν θα είναι ένα μοναδικό προϊόν. Η κατηγορία αυτή των UAVs είναι τεράστια αφού αρχίζει από τα μικρά που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας και φτάνει σε UAV που πετάνε για ημέρες ολόκληρες σε διάφορες αποστολές. Η Ελλάδα, πρόσφατα, έχει δείξει τη διάθεση να προχωρήσει σε πάρα πολλές κατηγορίες πάντα σε συνεργασία με την ΕΑΒ και τα ελληνικά πανεπιστήμια», προσέθεσε το στέλεχος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Σύμφωνα με τον κ.Κορωναίο το πρώτο αποτέλεσμα για τον «Αρχύτα» θα το δούμε σε δύο χρόνια από σήμερα με τον συγκεκριμένο χρόνο ανάπτυξης να είναι «εξαιρετικά μικρός για τέτοιου είδους συστήματα» ενώ η ΕΑΒ θα παράγει το σύνολο του αεροσκάφους. Η παραγωγή των συγκεκριμένων συστημάτων στην εταιρεία έχει ως αποτέλεσμα «όλη η σχεδίαση και η κατασκευή της δομής να γίνει εδώ» τονίζει το πρώην στέλεχος της Ελληνικής ΠΑ και σημειώνει πως «...τα πάντα θα είναι ελληνικά» με μόνο τους -«εμπορικού τύπου»-, αισθητήρες που θα υπάρχουν μέσα στο αερόχημα και έχουν προέλευση το εξωτερικό.
Σε ότι αφορά τους πρώτους χρήστες, ο αντιπρόεδρος της EAB ανέφερε πως η ελληνική Πολεμική Αεροπορία έχει ενημερωθεί για τις δυνατότητες. «Μόλις γίνει το πρωτότυπο, θα παρακολουθήσει όλες τις δοκιμές και θα πάρει της αποφάσεις της που υποθέτω πως θα είναι θετικές καθώς καλύπτει πολλές επιχειρησιακές της ανάγκες. Και όχι μόνο, (σ.σ καλύπτει ανάγκες) και του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και του Στρατού ξηράς», σημείωσε.
Οι επόμενες εκδόσεις θα στοχεύουν στις δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις
Ο κ. Κορωναίος αναφέρθηκε και στα, υπό σχεδιασμό σε όλο τον πλανήτη, 6ης Γενιάς μαχητικά αεροσκάφη που τώρα δημιουργούνται, αεροσκάφη που «θα είναι και ‘με' αλλά και ‘χωρίς' χειριστές". Αν και ο υπό εξέλιξη σήμερα πρώτος «Αρχύτας» θα είναι σχεδιασμένος για αυτόνομες επιχειρήσεις, η «...προέκταση του «Αρχύτα» θα είναι «κουμπωμένη» με τα μαχητικά κ.ο.κ (σ.σ σε επίπεδο διαλειτουργικότητας)», τόνισε ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ.
Έτσι τα επόμενα μοντέλα της οικογένειας θα συνεργάζονται με αεροσκάφη και χειριστή, με μαχητικά που θα συνοδεύονται από έναν αριθμό Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών και η «"προέκταση" του Αρχύτα θα μπορεί να... κουμπώνει με αυτά», σημείωσε ο κ.Κορωναίος. Με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα μπορεί να μεταβεί στην νέα εποχή πολεμικών επιχειρήσεων που εξελίσσουν οι πλέον προηγμένες ΕΔ στον πλανήτη, επιχειρήσεις όπου «Μη Επανδρωμένα τέτοια αεροσκάφη θα μπορούν να πετάνε σε συνδυασμό με ένα επανδρωμένο αεροσκάφος που θα τα καθοδηγεί, θα τους δίνει τους στόχους» κατέληξε ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ, περιγράφοντας τον γενικότερο σχεδιασμό του προγράμματος.
ΣΧΟΛΙΑ