ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αρνητικός ο αντίκτυπος της τηλεκπαίδευσης στη μάθηση σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Τα προβλήματα, οι ανισότητες στη μάθηση και το χαμένο στοίχημα της προόδου στην εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία.

 03/11/2021 07:00

Αρνητικός ο αντίκτυπος της τηλεκπαίδευσης στη μάθηση σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(Φωτογραφία αρχείου)

Έλενα Αποστολίδου

Τις επιπτώσεις της νόσου COVID-19 στην εκπαίδευση και στις παραμέτρους που σχετίζονται με τη μάθηση, τη διδασκαλία, την κοινωνικοποίηση, αλλά και ζητήματα που σχετίζονται με την ψυχική και συναισθηματική υγεία των παιδιών, των εφήβων και των νέων, καταγράφει έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η έκθεση πιστοποιεί τα πολυεπίπεδα προβλήματα που έχουν αναδειχθεί στην εκπαίδευση και σχετίζονται με την τηλεκπαίδευση, εστιάζοντας σε εκείνες τις ομάδες μαθητών και φοιτητών, που βίωσαν τον αποκλεισμό, δημιουργώντας όπως αναφέρει «δυσανάλογα αρνητικό αντίκτυπο σε εκείνους που βρίσκονταν ήδη σε μειονεκτική θέση».

Άνισες μαθησιακές ευκαιρίες

Η αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που επιλέχθηκε, προσπάθησε να κρατήσει ζωντανή τη διαδικασία του σχολείου, αλλά μαθησιακά παρουσίασε σημαντικές στερήσεις κυρίως στη «λεπτομέρεια κατά τη διδασκαλία» που βοηθάει στην κατανόηση της ύλης, αλλά και στην «αλληλεπίδραση» που αποτελεί για τους εκπαιδευτικούς ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. «Η μάθηση κατέστη σε πολλές περιπτώσεις δυσχερέστερη λόγω έλλειψης στενής αλληλεπίδρασης με τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές, λιγότερης έμφασης στη λεπτομέρεια κατά τη διδασκαλία, καθώς και λόγω των καθυστερήσεων στη διαδικασία», όπως αναφέρεται στην έκθεση.

Εκπαιδευόμενοι όλων των ηλικιών της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που ζουν κάτω από «μειονεκτούντα περιβάλλοντα, απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές, μεταναστών και προσφύγων, αλλά και εκείνων των νέων με ειδικές ανάγκες και άλλων ατόμων, κινδύνεψαν να αποκλειστούν από τη διαδικτυακή διδασκαλία και μάθηση. Πολλές οικογένειες και πολλοί εκπαιδευόμενοι δεν είχαν τις ικανότητες, τους πόρους και τον εξοπλισμό που απαιτούνται για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στην εκπαίδευση εξ αποστάσεως και αυτό αποτέλεσε μείζον ζήτημα για εκείνους που σε κανονικές συνθήκες θα λάμβαναν στοχευμένη μαθησιακή υποστήριξη».

Η μαθησιακή πρόοδο

Η στροφή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση είχε σημαντικό αντίκτυπο στη μαθησιακή πρόοδο όλων των εκπαιδευομένων, ενώ σύμφωνα με την έκθεση φαίνεται να επιβάρυνε ακόμα περισσότερο όσους βρίσκονταν ήδη σε μειονεκτική θέση στην εκπαιδευτική διαδικασία, εντείνοντας την αβεβαιότητα ως προς τη συνέχιση των σπουδών τους. Πιο συγκεκριμένα, η περίοδος της πανδημίας «είχε δυσανάλογα αρνητικό αντίκτυπο σε εκείνους που βρίσκονταν ήδη σε μειονεκτική θέση, αυξάνοντας την πιθανότητα εγκατάλειψης της εκπαίδευσης για τους εκπαιδευομένους που διέτρεχαν τέτοιον κίνδυνο. Οι νέοι και τα παιδιά εμφανίζονται να διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο, ειδικά στις περιπτώσεις εκείνων που βρίσκονται ήδη σε μειονεκτική θέση».

Η επίδραση της πανδημίας στην κοινωνικοποίηση και την καθημερινότητα των παιδιών και των νέων, είχε σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία, καθώς «εμφανίζονται να διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο», με τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν «μετασχηματίζουν με τρόπο συγκλονιστικό τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και προκαλούν αισθήματα έντονης ανησυχίας και φόβου».

Το βέτο των εκπαιδευτικών

Oι εκπαιδευτικοί θέτουν τις δικές τους «κόκκινες γραμμές» στην τηλεκπαίδευση από το σπίτι, διεκδικώντας τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό που προβλέπεται για τη διαδικασία και ανακοινώνοντας μέσα από το συνδικαλιστικό τους όργανο, πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα πραγματοποιείται μόνο από τις σχολικές μονάδες. Η εκπρόσωποι των ΕΛΜΕ αποφάσισαν η τηλεκπαίδευση των μαθητών να πραγματοποιείται «αποκλειστικά από τον χώρο των σχολείων και με εξοπλισμό που θα παράσχει η υπηρεσία». Οι αποφάσεις αυτές πάρθηκαν εν μέσω μιας μεγάλης συζήτησης που άνοιξε με αφορμή της καταλήψεις στις σχολικές μονάδες. Το υπουργείο από την πλευρά του ζητάει από τα σχολεία που τελούν κατάληψη να συνεχίσουν εξ αποστάσεως την εκπαιδευτική διαδικασία. Η ΟΛΜΕ αντίθετα ζητάει να ακολουθηθεί η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης όπου είναι απαραίτητη και σχετίζεται με τις συνθήκες της πανδημίας, ζητώντας παράλληλα από το αρμόδιο υπουργείο να μεριμνήσει για τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Όπως αναφέρουν «για το υπουργείο Παιδείας οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες είναι μάλλον αόρατοι και γι’ αυτό δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για την προστασία της υγείας τους».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Οκτωβρίου 2021

Τις επιπτώσεις της νόσου COVID-19 στην εκπαίδευση και στις παραμέτρους που σχετίζονται με τη μάθηση, τη διδασκαλία, την κοινωνικοποίηση, αλλά και ζητήματα που σχετίζονται με την ψυχική και συναισθηματική υγεία των παιδιών, των εφήβων και των νέων, καταγράφει έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η έκθεση πιστοποιεί τα πολυεπίπεδα προβλήματα που έχουν αναδειχθεί στην εκπαίδευση και σχετίζονται με την τηλεκπαίδευση, εστιάζοντας σε εκείνες τις ομάδες μαθητών και φοιτητών, που βίωσαν τον αποκλεισμό, δημιουργώντας όπως αναφέρει «δυσανάλογα αρνητικό αντίκτυπο σε εκείνους που βρίσκονταν ήδη σε μειονεκτική θέση».

Άνισες μαθησιακές ευκαιρίες

Η αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που επιλέχθηκε, προσπάθησε να κρατήσει ζωντανή τη διαδικασία του σχολείου, αλλά μαθησιακά παρουσίασε σημαντικές στερήσεις κυρίως στη «λεπτομέρεια κατά τη διδασκαλία» που βοηθάει στην κατανόηση της ύλης, αλλά και στην «αλληλεπίδραση» που αποτελεί για τους εκπαιδευτικούς ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. «Η μάθηση κατέστη σε πολλές περιπτώσεις δυσχερέστερη λόγω έλλειψης στενής αλληλεπίδρασης με τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές, λιγότερης έμφασης στη λεπτομέρεια κατά τη διδασκαλία, καθώς και λόγω των καθυστερήσεων στη διαδικασία», όπως αναφέρεται στην έκθεση.

Εκπαιδευόμενοι όλων των ηλικιών της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που ζουν κάτω από «μειονεκτούντα περιβάλλοντα, απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές, μεταναστών και προσφύγων, αλλά και εκείνων των νέων με ειδικές ανάγκες και άλλων ατόμων, κινδύνεψαν να αποκλειστούν από τη διαδικτυακή διδασκαλία και μάθηση. Πολλές οικογένειες και πολλοί εκπαιδευόμενοι δεν είχαν τις ικανότητες, τους πόρους και τον εξοπλισμό που απαιτούνται για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στην εκπαίδευση εξ αποστάσεως και αυτό αποτέλεσε μείζον ζήτημα για εκείνους που σε κανονικές συνθήκες θα λάμβαναν στοχευμένη μαθησιακή υποστήριξη».

Η μαθησιακή πρόοδο

Η στροφή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση είχε σημαντικό αντίκτυπο στη μαθησιακή πρόοδο όλων των εκπαιδευομένων, ενώ σύμφωνα με την έκθεση φαίνεται να επιβάρυνε ακόμα περισσότερο όσους βρίσκονταν ήδη σε μειονεκτική θέση στην εκπαιδευτική διαδικασία, εντείνοντας την αβεβαιότητα ως προς τη συνέχιση των σπουδών τους. Πιο συγκεκριμένα, η περίοδος της πανδημίας «είχε δυσανάλογα αρνητικό αντίκτυπο σε εκείνους που βρίσκονταν ήδη σε μειονεκτική θέση, αυξάνοντας την πιθανότητα εγκατάλειψης της εκπαίδευσης για τους εκπαιδευομένους που διέτρεχαν τέτοιον κίνδυνο. Οι νέοι και τα παιδιά εμφανίζονται να διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο, ειδικά στις περιπτώσεις εκείνων που βρίσκονται ήδη σε μειονεκτική θέση».

Η επίδραση της πανδημίας στην κοινωνικοποίηση και την καθημερινότητα των παιδιών και των νέων, είχε σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία, καθώς «εμφανίζονται να διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο», με τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν «μετασχηματίζουν με τρόπο συγκλονιστικό τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και προκαλούν αισθήματα έντονης ανησυχίας και φόβου».

Το βέτο των εκπαιδευτικών

Oι εκπαιδευτικοί θέτουν τις δικές τους «κόκκινες γραμμές» στην τηλεκπαίδευση από το σπίτι, διεκδικώντας τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό που προβλέπεται για τη διαδικασία και ανακοινώνοντας μέσα από το συνδικαλιστικό τους όργανο, πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα πραγματοποιείται μόνο από τις σχολικές μονάδες. Η εκπρόσωποι των ΕΛΜΕ αποφάσισαν η τηλεκπαίδευση των μαθητών να πραγματοποιείται «αποκλειστικά από τον χώρο των σχολείων και με εξοπλισμό που θα παράσχει η υπηρεσία». Οι αποφάσεις αυτές πάρθηκαν εν μέσω μιας μεγάλης συζήτησης που άνοιξε με αφορμή της καταλήψεις στις σχολικές μονάδες. Το υπουργείο από την πλευρά του ζητάει από τα σχολεία που τελούν κατάληψη να συνεχίσουν εξ αποστάσεως την εκπαιδευτική διαδικασία. Η ΟΛΜΕ αντίθετα ζητάει να ακολουθηθεί η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης όπου είναι απαραίτητη και σχετίζεται με τις συνθήκες της πανδημίας, ζητώντας παράλληλα από το αρμόδιο υπουργείο να μεριμνήσει για τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Όπως αναφέρουν «για το υπουργείο Παιδείας οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες είναι μάλλον αόρατοι και γι’ αυτό δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για την προστασία της υγείας τους».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Οκτωβρίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία