Ασφάλεια σιδηροδρόμων: Τι δουλειά έχει ένας ανθοπώλης στη διοίκηση του ΟΣΕ; Γράφει ο Σαλονικιός
16/03/2024 08:00
16/03/2024 08:00
Το γύρο του διαδικτύου κάνουν τις τελευταίες ημέρες βιντεάκια που δείχνουν τρένα τα οποία κινούνται στο σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης - Σερρών να σταματούν την τελευταία στιγμή, λίγο πριν από αφύλακτες ισόπεδες διαβάσεις από τις οποίες δευτερόλεπτα νωρίτερα έχουν περάσει φορτηγά και ΙΧ. Οι αυτόματες μπάρες των διαβάσεων δεν λειτουργούν εδώ και καιρό, με αποτέλεσμα να μην κατεβαίνουν όταν διέρχεται αμαξοστοιχία. Αυτό το γνωρίζουν οι μηχανοδηγοί οι οποίοι φροντίζουν να μειώσουν ταχύτητα ή ακόμη και να ακινητοποιήσουν το τρένο όταν φτάνουν σε αυτές, καθώς και σε άλλες αντίστοιχες αφύλακτες διαβάσεις σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως πριν από περίπου έναν μήνα στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Και όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ έχει περάσει ήδη ένας χρόνος από το ασύλληπτο δυστύχημα των Τεμπών.
Το σοβαρό ζήτημα ασφάλειας των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων ανέδειξε προ ημερών με εκτενές δημοσίευμά της η «Μακεδονία». Σύμφωνα και με τις τελευταίες ετήσιες εκθέσεις ασφάλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), τα δυστυχήματα στις ισόπεδες διαβάσεις τρένων αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία ατυχημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Περίπου 35 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους τα τελευταία οκτώ χρόνια σε δυστυχήματα που συνέβησαν σε ισόπεδες διαβάσεις τρένων. Όπως είχε αποκαλύψει η “Μακεδονία”, το ευαίσθητο έργο της φύλαξης των διαβάσεων ανατίθεται σε «ημέτερες» εταιρείες security και μάλιστα με συνεχείς συμβάσεις απευθείας ανάθεσης. Η εφημερίδα ζήτησε τη γνώμη του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη ο οποίος απαξίωσε να απαντήσει. Και τι να πει, άλλωστε, όταν καθημερινά δημοσιοποιούνται σοβαρά περιστατικά που αποδεικνύουν ότι η λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι εξαιρετικά επισφαλής και μόνον από τύχη δεν έχουν ξανασυμβεί δυστυχήματα.
Τη σοβαρότητα του θέματος φαίνεται να την έχει αντιληφθεί ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίος προήδρευσε την περασμένη Δευτέρα σύσκεψης για την κατάσταση που επικρατεί στους σιδηροδρόμους. Ήταν εκεί όλη η ηγεσία του υπουργείου, ο Τερεζάκης καθώς και εκπρόσωποι της Hellenic Train και της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Δεν ξέρω τι διαβεβαιώσεις πήρε και πόσο εφησυχασμένος εξήλθε της σύσκεψης ο υπουργός, στη θέση του θα ήμουν εξαιρετικά ανήσυχος.
Αλήθεια, ποιες εγγυήσεις ασφάλειας του δικτύου μπορεί να παράσχει ο ΟΣΕ όταν στη διοίκησή του υπάρχουν άνθρωποι παντελώς άσχετοι με το αντικείμενο; Για παράδειγμα, τι δουλειά έχει στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΣΕ ένας ανθοπώλης; Τι τεχνογνωσία προσφέρει και ποιος τον διόρισε; Ψάχνοντας να βρω απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα πληροφορήθηκα ότι ο εν λόγω κύριος διορίστηκε στο δ.σ. του ΟΣΕ το φθινόπωρο του 2019 επί υπουργίας Κώστα Καραμανλή. Προηγουμένως είχε κατέλθει υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος στις περιφερειακές εκλογές του 2019 στην Δυτική Ελλάδα, με τον συνδυασμό του Κώστα Σπηλιόπουλου ο οποίος είχε έρθει τρίτος. Η υποψηφιότητα Σπηλιόπουλου ο οποίος προερχόταν από το ΠΑΣΟΚ, είχε κόψει ψήφους από τον τότε περιφερειάρχη Απόστολο Κατσιφάρα, επίσης Πασόκο, με αποτέλεσμα να εκλεγεί ο «γαλάζιος» Νεκτάριος Φαρμάκης. Στη συνέχεια ο Σπηλιόπουλος διορίστηκε από τον Καραμανλή πρόεδρος του ΟΣΕ, θέση από την οποία αποχώρησε λίγους μήνες μετά καθώς διαφώνησε, όπως μου λένε, με τον υπουργό, ο δε ανθοπώλης διορίστηκε μέλος του δ.σ. στο οποίο παραμένει έως σήμερα.
Δεν ξέρω εάν ο Σταϊκούρας γνωρίζει όλο αυτό το παρασκήνιο, ούτε για ποιο λόγο διατηρεί σε αυτήν τη νευραλγική θέση έναν άνθρωπο, παντελώς άσχετο με το αντικείμενο. Εύχομαι να μην κάτσει καμία στραβή και στη δική του βάρδια και να ψάχνουμε μετά σε ποιον θα φορτώσουμε τις ευθύνες. Γι' αυτό, πριν να είναι αργά, ας φροντίσει να τοποθετήσει σε θέσεις ευθύνης άτομα τα οποία έχουν τις γνώσεις και τις ικανότητες να τις αναλάβουν. Και εν προκειμένω, πέρα από τον ανθοπώλη, ας μεριμνήσει εγκαίρως για την ασφαλή φύλαξη των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων. Με κανονικούς φύλακες και όχι με σεκιουριτάδες που τη μια μέρα φυλάνε διαβάσεις, την άλλη σπίτια, την παρά άλλη επιχειρήσεις κ.ο.κ. Και τέλος, ας ψάξει να δει ποιοι ακριβώς κρύβονται πίσω από αυτές τις αλλεπάλληλες απευθείας αναθέσεις.
Το γύρο του διαδικτύου κάνουν τις τελευταίες ημέρες βιντεάκια που δείχνουν τρένα τα οποία κινούνται στο σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης - Σερρών να σταματούν την τελευταία στιγμή, λίγο πριν από αφύλακτες ισόπεδες διαβάσεις από τις οποίες δευτερόλεπτα νωρίτερα έχουν περάσει φορτηγά και ΙΧ. Οι αυτόματες μπάρες των διαβάσεων δεν λειτουργούν εδώ και καιρό, με αποτέλεσμα να μην κατεβαίνουν όταν διέρχεται αμαξοστοιχία. Αυτό το γνωρίζουν οι μηχανοδηγοί οι οποίοι φροντίζουν να μειώσουν ταχύτητα ή ακόμη και να ακινητοποιήσουν το τρένο όταν φτάνουν σε αυτές, καθώς και σε άλλες αντίστοιχες αφύλακτες διαβάσεις σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως πριν από περίπου έναν μήνα στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Και όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ έχει περάσει ήδη ένας χρόνος από το ασύλληπτο δυστύχημα των Τεμπών.
Το σοβαρό ζήτημα ασφάλειας των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων ανέδειξε προ ημερών με εκτενές δημοσίευμά της η «Μακεδονία». Σύμφωνα και με τις τελευταίες ετήσιες εκθέσεις ασφάλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), τα δυστυχήματα στις ισόπεδες διαβάσεις τρένων αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία ατυχημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Περίπου 35 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους τα τελευταία οκτώ χρόνια σε δυστυχήματα που συνέβησαν σε ισόπεδες διαβάσεις τρένων. Όπως είχε αποκαλύψει η “Μακεδονία”, το ευαίσθητο έργο της φύλαξης των διαβάσεων ανατίθεται σε «ημέτερες» εταιρείες security και μάλιστα με συνεχείς συμβάσεις απευθείας ανάθεσης. Η εφημερίδα ζήτησε τη γνώμη του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη ο οποίος απαξίωσε να απαντήσει. Και τι να πει, άλλωστε, όταν καθημερινά δημοσιοποιούνται σοβαρά περιστατικά που αποδεικνύουν ότι η λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι εξαιρετικά επισφαλής και μόνον από τύχη δεν έχουν ξανασυμβεί δυστυχήματα.
Τη σοβαρότητα του θέματος φαίνεται να την έχει αντιληφθεί ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίος προήδρευσε την περασμένη Δευτέρα σύσκεψης για την κατάσταση που επικρατεί στους σιδηροδρόμους. Ήταν εκεί όλη η ηγεσία του υπουργείου, ο Τερεζάκης καθώς και εκπρόσωποι της Hellenic Train και της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Δεν ξέρω τι διαβεβαιώσεις πήρε και πόσο εφησυχασμένος εξήλθε της σύσκεψης ο υπουργός, στη θέση του θα ήμουν εξαιρετικά ανήσυχος.
Αλήθεια, ποιες εγγυήσεις ασφάλειας του δικτύου μπορεί να παράσχει ο ΟΣΕ όταν στη διοίκησή του υπάρχουν άνθρωποι παντελώς άσχετοι με το αντικείμενο; Για παράδειγμα, τι δουλειά έχει στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΣΕ ένας ανθοπώλης; Τι τεχνογνωσία προσφέρει και ποιος τον διόρισε; Ψάχνοντας να βρω απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα πληροφορήθηκα ότι ο εν λόγω κύριος διορίστηκε στο δ.σ. του ΟΣΕ το φθινόπωρο του 2019 επί υπουργίας Κώστα Καραμανλή. Προηγουμένως είχε κατέλθει υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος στις περιφερειακές εκλογές του 2019 στην Δυτική Ελλάδα, με τον συνδυασμό του Κώστα Σπηλιόπουλου ο οποίος είχε έρθει τρίτος. Η υποψηφιότητα Σπηλιόπουλου ο οποίος προερχόταν από το ΠΑΣΟΚ, είχε κόψει ψήφους από τον τότε περιφερειάρχη Απόστολο Κατσιφάρα, επίσης Πασόκο, με αποτέλεσμα να εκλεγεί ο «γαλάζιος» Νεκτάριος Φαρμάκης. Στη συνέχεια ο Σπηλιόπουλος διορίστηκε από τον Καραμανλή πρόεδρος του ΟΣΕ, θέση από την οποία αποχώρησε λίγους μήνες μετά καθώς διαφώνησε, όπως μου λένε, με τον υπουργό, ο δε ανθοπώλης διορίστηκε μέλος του δ.σ. στο οποίο παραμένει έως σήμερα.
Δεν ξέρω εάν ο Σταϊκούρας γνωρίζει όλο αυτό το παρασκήνιο, ούτε για ποιο λόγο διατηρεί σε αυτήν τη νευραλγική θέση έναν άνθρωπο, παντελώς άσχετο με το αντικείμενο. Εύχομαι να μην κάτσει καμία στραβή και στη δική του βάρδια και να ψάχνουμε μετά σε ποιον θα φορτώσουμε τις ευθύνες. Γι' αυτό, πριν να είναι αργά, ας φροντίσει να τοποθετήσει σε θέσεις ευθύνης άτομα τα οποία έχουν τις γνώσεις και τις ικανότητες να τις αναλάβουν. Και εν προκειμένω, πέρα από τον ανθοπώλη, ας μεριμνήσει εγκαίρως για την ασφαλή φύλαξη των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων. Με κανονικούς φύλακες και όχι με σεκιουριτάδες που τη μια μέρα φυλάνε διαβάσεις, την άλλη σπίτια, την παρά άλλη επιχειρήσεις κ.ο.κ. Και τέλος, ας ψάξει να δει ποιοι ακριβώς κρύβονται πίσω από αυτές τις αλλεπάλληλες απευθείας αναθέσεις.
ΣΧΟΛΙΑ