Αυτοκίνητο: Το 50% νέων οχημάτων είναι SUV - Θετικά και αρνητικά
06/06/2023 15:30
06/06/2023 15:30
Tα SUV αντιπροσώπευαν σχεδόν το 50% όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά το 2022.
Υπάρχουν, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αρκετοί λόγοι που τα επιλέγουν καθώς προσφέρουν ευρύχωρο εσωτερικό, μεγάλη χωρητικότητα πορτμπαγκάζ, μεγάλη ευκολία προσπέρασης εμποδίων και αίσθημα ασφάλειας που προέρχεται από την κατασκευή και το προφίλ. Από την άλλη, οι πραγματικές δοκιμές δείχνουν ότι λόγω του υψηλότερου κέντρου βάρους τους, είναι λιγότερο ευέλικτα και συμπεριφέρονται λιγότερο προβλέψιμα στο δρόμο από τα σεντάν. Επιπλέον, ο ψηλός προφυλακτήρας δημιουργεί μεγαλύτερο κίνδυνο στους πεζούς σε περίπτωση σύγκρουσης. Ένα σημαντικό μειονέκτημα των SUV είναι η υψηλή κατανάλωση καυσίμου, καθώς καταναλώνουν έως και 14% περισσότερο καύσιμο από τα σεντάν.
Το όνομα SUV είναι ακρωνύμιο των τριών γραμμάτων για το Sport Utility Vehicle. Ωστόσο, δεν είναι σπορ αυτοκίνητα, αλλά συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά διαφόρων αυτοκινήτων. Το όνομά τους παραπέμπει σε συγκεκριμένο τρόπο ζωής, όπως αυτών που κάνουν συχνά ταξίδια εκτός πόλης, θέλουν να έχουν ευρύχωρο πορτμπαγκάζ και ένα ψηλό όχημα για να μπορούν να ανταποκρίνονται στα πιθανά εμπόδια εκτός δρόμου. Τα μεγαλύτερα οχήματα της κατηγορίας μοιάζουν με οχήματα εκτός δρόμου, επίσης λόγω της κίνησης 4×4, που είναι συχνά χαρακτηριστικό αυτού του τύπου αυτοκινήτων. Φυσικά για ευκολότερους ελιγμούς και στάθμευση σε αστικές συνθήκες, δημιουργήθηκαν μικρομεσαία SUV, τα οποία έχουν ελαφρώς μικρότερο πορτμπαγκάζ, κίνηση μόνο εμπρός ή χαρακτηρίζονται από κινητήρα μικρότερου κυβισμού.
Επειδή τα SUV συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά ακόμη και πολλών τύπων οχημάτων, οι όροι "off-roader", "SUV" και "crossover" χρησιμοποιούνται συχνά εναλλακτικά, αν και υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ τους. Τα SUV είναι σχεδιασμένα για οικογενειακές εξόδους και όχι για ακραίες συνθήκες εκτός δρόμου. Μπορεί να είναι εξοπλισμένα με κίνηση 4×4, όμως δεν διαθέτουν χαρακτηριστικά για δύσκολες εκτός δρόμου διαδρομές. Έτσι, δεν τα πάνε καλά σε ακραίες συνθήκες όπως λάσπη ή νερό. Το πιο «αστικό» από τα τρία είδη οχημάτων είναι σίγουρα ένα crossover. Έχει μικρότερες διαστάσεις από ένα SUV, καθιστώντας ευκολότερο τους ελιγμούς σε στενούς δρόμους και χώρους στάθμευσης. Επίσης, σπάνια είναι εξοπλισμένο με τετρακίνηση. Στην εμφάνιση, μοιάζει περισσότερο με αυτοκίνητο κατηγορίας C, έχοντας υψηλότερη ανάρτηση. Το πλεονέκτημα ενός τέτοιου σχεδίου είναι ότι μπορεί να περάσει χωρίς πρόβλημα αρκετά προβλήματα του δρόμου.
Στην αγορά, δεν θα πρέπει να παραλείψουμε ότι το SUV και το sedan είναι οι δύο πιο συνηθισμένοι τύποι αμαξώματος. Εκτός από τα πιο προφανή ζητήματα σχήματος, μεγέθους και ύψους ανάρτησης, αυτά τα αυτοκίνητα διαφέρουν ως προς την οδική συμπεριφορά, την οικονομία οδήγησης ή την ισχύ. Η αεροδυναμική σιλουέτα και το χαμηλό κέντρο βάρους των σεντάν αυτοκινήτων τα καθιστούν πολύ πιο κατάλληλα για διαδρομές υψηλής ταχύτητας. Λόγω της χαμηλότερης αντίστασης στον αέρα και του μικρού βάρους, χρειάζονται επίσης λιγότερη ενέργεια είτε από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε μικρότερη ηλεκτρική ενέργεια. Ταυτόχρονα, είναι πιο ευέλικτα και έχουν καλύτερη κύλιση στο δρόμο. Από την άλλη πλευρά ένα SUV έχει περισσότερη ισχύ, κάτι που διευκολύνει την έλξη ενός τρέιλερ ή τη διέλευση ανώμαλων δασικών δρόμων.
Στα θετικά των SUV βάζουμε την εξαιρετική ορατότητα που προσφέρουν στον οδηγό, το ευρύχωρο εσωτερικό και την αριστοκρατική εμφάνισή τους. Προσφέρουν υψηλότερο επίπεδο εξοπλισμού και θεωρούνται ασφαλέστερα, αλλά δεν περνούν πάντα το τεστ στην πρακτική της κυκλοφορίας. Έχουν υψηλό κέντρο βάρους με ότι αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον, αποτελούν μεγαλύτερο κίνδυνο για τους πεζούς λόγω του ψηλού καπό τους. Σε περίπτωση χτυπήματος, το σώμα του πεζού δεν σταματά στο καπό ή στο παρμπρίζ, αλλά πέφτει στο οδόστρωμα, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερο τραυματισμό. Έχουν παράλληλα αυξημένη κατανάλωση και υψηλά επίπεδα θορύβου.
Οι υποστηρικτές των SUV που εξετάζουν την επιλογή μεταξύ βενζίνης, πετρελαίου ή ηλεκτρικής έκδοσης τείνουν όλο και περισσότερο να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό ή υβριδικό SUV, ακόμη και παρά το υψηλό κόστος και τις ανησυχίες για περιορισμένο δίκτυο φόρτισης. Αυτό οφείλεται κυρίως στις διακυμάνσεις της τιμής των παραδοσιακών καυσίμων, στους περιορισμούς στην είσοδο των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης στις μεγάλες πόλεις και στα οικονομικά κίνητρα που προσφέρουν οι κυβερνήσεις ορισμένων χωρών.
Η προγραμματισμένη σταδιακή κατάργηση των παραδοσιακών αυτοκινήτων μετά το 2035 δείχνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον. Σήμερα, τα ηλεκτρικά SUV προσφέρουν πολύ μεγαλύτερες αυτονομίες από ό,τι στο παρελθόν, επομένως απαιτούν λιγότερο συχνή φόρτιση και μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν πιο αξιόπιστα εκτός πόλης. Μπορούν να εξοπλιστούν με κίνηση 4×4. Ένα άλλο πλεονέκτημα ενός ηλεκτρικού SUV, είναι ο αυξημένος εσωτερικός χώρος. Το δάπεδο του αυτοκινήτου είναι εντελώς επίπεδο, γιατί απουσιάζουν τα τούνελ με τον άξονα μετάδοσης κίνησης. Ορισμένοι κατασκευαστές επισημαίνουν επίσης ότι η μονάδα μπαταρίας, στοιβαγμένη ακριβώς κάτω από το πάτωμα, χαμηλώνει το κέντρο βάρους του ηλεκτρικού SUV, γεγονός που βελτιώνει σημαντικά την οδηγική άνεση.
06/06/2023 16:45
Tα SUV αντιπροσώπευαν σχεδόν το 50% όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά το 2022.
Υπάρχουν, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αρκετοί λόγοι που τα επιλέγουν καθώς προσφέρουν ευρύχωρο εσωτερικό, μεγάλη χωρητικότητα πορτμπαγκάζ, μεγάλη ευκολία προσπέρασης εμποδίων και αίσθημα ασφάλειας που προέρχεται από την κατασκευή και το προφίλ. Από την άλλη, οι πραγματικές δοκιμές δείχνουν ότι λόγω του υψηλότερου κέντρου βάρους τους, είναι λιγότερο ευέλικτα και συμπεριφέρονται λιγότερο προβλέψιμα στο δρόμο από τα σεντάν. Επιπλέον, ο ψηλός προφυλακτήρας δημιουργεί μεγαλύτερο κίνδυνο στους πεζούς σε περίπτωση σύγκρουσης. Ένα σημαντικό μειονέκτημα των SUV είναι η υψηλή κατανάλωση καυσίμου, καθώς καταναλώνουν έως και 14% περισσότερο καύσιμο από τα σεντάν.
Το όνομα SUV είναι ακρωνύμιο των τριών γραμμάτων για το Sport Utility Vehicle. Ωστόσο, δεν είναι σπορ αυτοκίνητα, αλλά συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά διαφόρων αυτοκινήτων. Το όνομά τους παραπέμπει σε συγκεκριμένο τρόπο ζωής, όπως αυτών που κάνουν συχνά ταξίδια εκτός πόλης, θέλουν να έχουν ευρύχωρο πορτμπαγκάζ και ένα ψηλό όχημα για να μπορούν να ανταποκρίνονται στα πιθανά εμπόδια εκτός δρόμου. Τα μεγαλύτερα οχήματα της κατηγορίας μοιάζουν με οχήματα εκτός δρόμου, επίσης λόγω της κίνησης 4×4, που είναι συχνά χαρακτηριστικό αυτού του τύπου αυτοκινήτων. Φυσικά για ευκολότερους ελιγμούς και στάθμευση σε αστικές συνθήκες, δημιουργήθηκαν μικρομεσαία SUV, τα οποία έχουν ελαφρώς μικρότερο πορτμπαγκάζ, κίνηση μόνο εμπρός ή χαρακτηρίζονται από κινητήρα μικρότερου κυβισμού.
Επειδή τα SUV συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά ακόμη και πολλών τύπων οχημάτων, οι όροι "off-roader", "SUV" και "crossover" χρησιμοποιούνται συχνά εναλλακτικά, αν και υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ τους. Τα SUV είναι σχεδιασμένα για οικογενειακές εξόδους και όχι για ακραίες συνθήκες εκτός δρόμου. Μπορεί να είναι εξοπλισμένα με κίνηση 4×4, όμως δεν διαθέτουν χαρακτηριστικά για δύσκολες εκτός δρόμου διαδρομές. Έτσι, δεν τα πάνε καλά σε ακραίες συνθήκες όπως λάσπη ή νερό. Το πιο «αστικό» από τα τρία είδη οχημάτων είναι σίγουρα ένα crossover. Έχει μικρότερες διαστάσεις από ένα SUV, καθιστώντας ευκολότερο τους ελιγμούς σε στενούς δρόμους και χώρους στάθμευσης. Επίσης, σπάνια είναι εξοπλισμένο με τετρακίνηση. Στην εμφάνιση, μοιάζει περισσότερο με αυτοκίνητο κατηγορίας C, έχοντας υψηλότερη ανάρτηση. Το πλεονέκτημα ενός τέτοιου σχεδίου είναι ότι μπορεί να περάσει χωρίς πρόβλημα αρκετά προβλήματα του δρόμου.
Στην αγορά, δεν θα πρέπει να παραλείψουμε ότι το SUV και το sedan είναι οι δύο πιο συνηθισμένοι τύποι αμαξώματος. Εκτός από τα πιο προφανή ζητήματα σχήματος, μεγέθους και ύψους ανάρτησης, αυτά τα αυτοκίνητα διαφέρουν ως προς την οδική συμπεριφορά, την οικονομία οδήγησης ή την ισχύ. Η αεροδυναμική σιλουέτα και το χαμηλό κέντρο βάρους των σεντάν αυτοκινήτων τα καθιστούν πολύ πιο κατάλληλα για διαδρομές υψηλής ταχύτητας. Λόγω της χαμηλότερης αντίστασης στον αέρα και του μικρού βάρους, χρειάζονται επίσης λιγότερη ενέργεια είτε από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε μικρότερη ηλεκτρική ενέργεια. Ταυτόχρονα, είναι πιο ευέλικτα και έχουν καλύτερη κύλιση στο δρόμο. Από την άλλη πλευρά ένα SUV έχει περισσότερη ισχύ, κάτι που διευκολύνει την έλξη ενός τρέιλερ ή τη διέλευση ανώμαλων δασικών δρόμων.
Στα θετικά των SUV βάζουμε την εξαιρετική ορατότητα που προσφέρουν στον οδηγό, το ευρύχωρο εσωτερικό και την αριστοκρατική εμφάνισή τους. Προσφέρουν υψηλότερο επίπεδο εξοπλισμού και θεωρούνται ασφαλέστερα, αλλά δεν περνούν πάντα το τεστ στην πρακτική της κυκλοφορίας. Έχουν υψηλό κέντρο βάρους με ότι αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον, αποτελούν μεγαλύτερο κίνδυνο για τους πεζούς λόγω του ψηλού καπό τους. Σε περίπτωση χτυπήματος, το σώμα του πεζού δεν σταματά στο καπό ή στο παρμπρίζ, αλλά πέφτει στο οδόστρωμα, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερο τραυματισμό. Έχουν παράλληλα αυξημένη κατανάλωση και υψηλά επίπεδα θορύβου.
Οι υποστηρικτές των SUV που εξετάζουν την επιλογή μεταξύ βενζίνης, πετρελαίου ή ηλεκτρικής έκδοσης τείνουν όλο και περισσότερο να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό ή υβριδικό SUV, ακόμη και παρά το υψηλό κόστος και τις ανησυχίες για περιορισμένο δίκτυο φόρτισης. Αυτό οφείλεται κυρίως στις διακυμάνσεις της τιμής των παραδοσιακών καυσίμων, στους περιορισμούς στην είσοδο των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης στις μεγάλες πόλεις και στα οικονομικά κίνητρα που προσφέρουν οι κυβερνήσεις ορισμένων χωρών.
Η προγραμματισμένη σταδιακή κατάργηση των παραδοσιακών αυτοκινήτων μετά το 2035 δείχνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον. Σήμερα, τα ηλεκτρικά SUV προσφέρουν πολύ μεγαλύτερες αυτονομίες από ό,τι στο παρελθόν, επομένως απαιτούν λιγότερο συχνή φόρτιση και μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν πιο αξιόπιστα εκτός πόλης. Μπορούν να εξοπλιστούν με κίνηση 4×4. Ένα άλλο πλεονέκτημα ενός ηλεκτρικού SUV, είναι ο αυξημένος εσωτερικός χώρος. Το δάπεδο του αυτοκινήτου είναι εντελώς επίπεδο, γιατί απουσιάζουν τα τούνελ με τον άξονα μετάδοσης κίνησης. Ορισμένοι κατασκευαστές επισημαίνουν επίσης ότι η μονάδα μπαταρίας, στοιβαγμένη ακριβώς κάτω από το πάτωμα, χαμηλώνει το κέντρο βάρους του ηλεκτρικού SUV, γεγονός που βελτιώνει σημαντικά την οδηγική άνεση.
ΣΧΟΛΙΑ