ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Bόρεια Ελλάδα: To κόστος των καυσίμων… τραβά χειρόφρενο σε μεταφορικές και τουριστικά γραφεία

Αυξήσεις μέχρι και 40% σε βενζίνη και πετρέλαιο, "φρενάρουν" λεωφορεία και φορτηγά - Στη...στρατόσφαιρα φτάνουν οι τιμές των κοντέινερ - Παράγοντες των δύο κλάδων δίνουν στο makthes.gr τον παλμό της αγοράς

 19/03/2022 08:00

Στέφανος Μαχτσίρας

Σε κατάσταση…πολεμικής επιφυλακής έχουν τεθεί τουριστικά γραφεία και μεταφορικές εταιρείες της Βόρειας Ελλάδας, με τους επαγγελματίες των δύο πολύπαθων κλάδων να καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες να σταθούν όρθιες οι επιχειρήσεις τους.

Η υποτονική κίνηση του τριημέρου της Καθαρής Δευτέρας με την πληρότητα στα λεωφορεία να αγγίζει το 30% έφερε πιο…γρήγορα το ξεφόρτωμα τουριστικών λεωφορείων. Δείγμα τoυ ασφυκτικού περιβάλλοντος που δημιουργείται είναι πως στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη πουλήθηκαν το τελευταίο διάστημα 21 λεωφορεία από τουριστικά γραφεία.

«Κρατάμε μικρό καλάθι και για το τριήμερο της 25ης Μαρτίου, προσωπικά είμαι συγκρατημένα απαισιόδοξος και για την κίνηση το Πάσχα» σημειώνει ο Μιχάλης Ζορπίδης, ιδιοκτήτης του ομώνυμου τουριστικού γραφείου, περιγράφοντας με μελανά χρώματα την εικόνα για τον κλάδο. «Δεν έχουμε αντικείμενο εργασίας εδώ και πολύ καιρό, είμαστε σε απραξία. Τα λεωφορεία είναι σταματημένα εδώ και 20 μήνες ενώ τα έξοδα τρέχουν ασταμάτητα, τα τουριστικά γραφεία κλείνουν το ένα μετά το άλλο», τονίζει. «Και ο τουρισμός να πάει καλά όσοι χαράσσουν τις πολιτικές πρέπει να καταλάβουν πως Ελλάδα δεν είναι μόνο η Μύκονος», κααλήγει.

Πριν τον πόλεμο είχε αρχίσει να σχηματίζεται…δειλά δειλά μια συγκρατημένη αισιοδοξία αλλά από τη μία στιγμή στην άλλη όλα γύρισαν τούμπα με το κλίμα να ανατρέπεται εκ νέου, προς το δυσμενέστερο.

.webp

Μεταφορικές

Οι εξωφρενικές τιμές των καυσίμων κίνησης αλλά και η απογείωση των ναύλων σφίγγουν τη θηλιά στις μεταφορικές εταιρείες της Βορείου Ελλάδας, που δίνουν έναν ανηλεή αγώνα για την επιβίωση. Υπολογίζεται πως το κόστος του πετρελαίου αποτελούσε περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους μιας μεταφοράς.

Σύμφωνα με υπεύθυνο μικρομεσαίας εταιρείας της Β.Ελλάδας που μίλησε στο makthes.gr, πολλές μεταφορικές δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα με τον τζίρο τους να καταρρέει και τα έξοδα να σκαρφαλώνουν σε επίπεδα…μη διαχειρίσιμα, ενώ το μέλλον προμηνύεται δυσοίωνο.

«Ο κλάδος μας βρίσκεται σε πολύ δύσκολη φάση, τα λειτουργικά έξοδα δεν παλεύονται και οι πελάτες μας γκρινιάζουν, η αβεβαιότητα κυριαρχεί, κάθε εβδομάδα τα κόστη αναπροσαρμόζονται. Από τον Σεπτέμβριο του 2021, το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά περίπου κατά 35-40%, με το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης να γίνεται αισθητό μετά την πολεμική σύρραξη», τονίζει παράγοντας της αγοράς ενώ επιπρόσθετο πονοκέφαλο προκαλεί και η εκτίναξη των ναύλων.

1-Ioz2S.jpg

Προ πανδημίας και πριν χτυπήσει ανελέητα το κύμα ανατιμήσεων, με 1.500-2.000 δολάρια, οι επιχειρήσεις μπορούσαν να νοικιάσουν εύκολα ένα κοντέινερ για να μεταφέρουν εμπόρευμα από τα εργοστάσια της Ασίας στη Δύση, σε χαμηλό κόστος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας για τις θαλάσσιες μεταφορές Drewry, το ίδιο κοντέινερ που πριν από ένα χρόνο κόστιζε 1.920 δολάρια για να έρθει στην Ευρώπη από την Κίνα, σήμερα κοστίζει πάνω από 14.000 δολάρια, έπειτα από αύξηση τουλάχιστον 600%. Και βέβαια, η τιμή στην οποία μπορεί κάποιος να αγοράσει ένα δικό του κοντέινερ έχει διπλασιαστεί.

Το κόστος αποστολής ενός στάνταρ κοντέινερ 40 ποδών διά μέσου του Ειρηνικού έχει αυξηθεί από τα 2.000, ακόμη και έως τα 13.000 δολάρια σε κάποιες περιπτώσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Οι τιμές προς την Ευρώπη έχουν ξεπεράσει σε ορισμένες ανάλογες περιπτώσεις ακόμη και τα 9.000 δολάρια σύμφωνα με εισαγωγείς εμπορευμάτων που επικαλούνται οι Financial Times.


Σε κατάσταση…πολεμικής επιφυλακής έχουν τεθεί τουριστικά γραφεία και μεταφορικές εταιρείες της Βόρειας Ελλάδας, με τους επαγγελματίες των δύο πολύπαθων κλάδων να καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες να σταθούν όρθιες οι επιχειρήσεις τους.

Η υποτονική κίνηση του τριημέρου της Καθαρής Δευτέρας με την πληρότητα στα λεωφορεία να αγγίζει το 30% έφερε πιο…γρήγορα το ξεφόρτωμα τουριστικών λεωφορείων. Δείγμα τoυ ασφυκτικού περιβάλλοντος που δημιουργείται είναι πως στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη πουλήθηκαν το τελευταίο διάστημα 21 λεωφορεία από τουριστικά γραφεία.

«Κρατάμε μικρό καλάθι και για το τριήμερο της 25ης Μαρτίου, προσωπικά είμαι συγκρατημένα απαισιόδοξος και για την κίνηση το Πάσχα» σημειώνει ο Μιχάλης Ζορπίδης, ιδιοκτήτης του ομώνυμου τουριστικού γραφείου, περιγράφοντας με μελανά χρώματα την εικόνα για τον κλάδο. «Δεν έχουμε αντικείμενο εργασίας εδώ και πολύ καιρό, είμαστε σε απραξία. Τα λεωφορεία είναι σταματημένα εδώ και 20 μήνες ενώ τα έξοδα τρέχουν ασταμάτητα, τα τουριστικά γραφεία κλείνουν το ένα μετά το άλλο», τονίζει. «Και ο τουρισμός να πάει καλά όσοι χαράσσουν τις πολιτικές πρέπει να καταλάβουν πως Ελλάδα δεν είναι μόνο η Μύκονος», κααλήγει.

Πριν τον πόλεμο είχε αρχίσει να σχηματίζεται…δειλά δειλά μια συγκρατημένη αισιοδοξία αλλά από τη μία στιγμή στην άλλη όλα γύρισαν τούμπα με το κλίμα να ανατρέπεται εκ νέου, προς το δυσμενέστερο.

.webp

Μεταφορικές

Οι εξωφρενικές τιμές των καυσίμων κίνησης αλλά και η απογείωση των ναύλων σφίγγουν τη θηλιά στις μεταφορικές εταιρείες της Βορείου Ελλάδας, που δίνουν έναν ανηλεή αγώνα για την επιβίωση. Υπολογίζεται πως το κόστος του πετρελαίου αποτελούσε περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους μιας μεταφοράς.

Σύμφωνα με υπεύθυνο μικρομεσαίας εταιρείας της Β.Ελλάδας που μίλησε στο makthes.gr, πολλές μεταφορικές δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα με τον τζίρο τους να καταρρέει και τα έξοδα να σκαρφαλώνουν σε επίπεδα…μη διαχειρίσιμα, ενώ το μέλλον προμηνύεται δυσοίωνο.

«Ο κλάδος μας βρίσκεται σε πολύ δύσκολη φάση, τα λειτουργικά έξοδα δεν παλεύονται και οι πελάτες μας γκρινιάζουν, η αβεβαιότητα κυριαρχεί, κάθε εβδομάδα τα κόστη αναπροσαρμόζονται. Από τον Σεπτέμβριο του 2021, το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά περίπου κατά 35-40%, με το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης να γίνεται αισθητό μετά την πολεμική σύρραξη», τονίζει παράγοντας της αγοράς ενώ επιπρόσθετο πονοκέφαλο προκαλεί και η εκτίναξη των ναύλων.

1-Ioz2S.jpg

Προ πανδημίας και πριν χτυπήσει ανελέητα το κύμα ανατιμήσεων, με 1.500-2.000 δολάρια, οι επιχειρήσεις μπορούσαν να νοικιάσουν εύκολα ένα κοντέινερ για να μεταφέρουν εμπόρευμα από τα εργοστάσια της Ασίας στη Δύση, σε χαμηλό κόστος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας για τις θαλάσσιες μεταφορές Drewry, το ίδιο κοντέινερ που πριν από ένα χρόνο κόστιζε 1.920 δολάρια για να έρθει στην Ευρώπη από την Κίνα, σήμερα κοστίζει πάνω από 14.000 δολάρια, έπειτα από αύξηση τουλάχιστον 600%. Και βέβαια, η τιμή στην οποία μπορεί κάποιος να αγοράσει ένα δικό του κοντέινερ έχει διπλασιαστεί.

Το κόστος αποστολής ενός στάνταρ κοντέινερ 40 ποδών διά μέσου του Ειρηνικού έχει αυξηθεί από τα 2.000, ακόμη και έως τα 13.000 δολάρια σε κάποιες περιπτώσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Οι τιμές προς την Ευρώπη έχουν ξεπεράσει σε ορισμένες ανάλογες περιπτώσεις ακόμη και τα 9.000 δολάρια σύμφωνα με εισαγωγείς εμπορευμάτων που επικαλούνται οι Financial Times.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία