Βουλή: «Τροποποίηση Συμφωνίας ΟΛΘ ΑΕ» - Τι είπαν εισηγητές και ειδικοί αγορητές
05/09/2023 17:05
05/09/2023 17:05
Την υπερψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας για την «Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Τροποποίησης και Κωδικοποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της "Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας ΑΕ" - Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2 Φεβρουαρίου 2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της "Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ"» ζήτησε ο εισηγητής της ΝΔ. Οι εισηγητές και ειδικοί αγορητές της αντιπολίτευσης δήλωσαν την αρνητική τους θέση.
Ο εισηγητής της ΝΔ Βασίλης Γιόγιακας, υποστήριξε πως η Συμφωνία Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ «προήλθε μέσα από έναν διαγωνισμό-υπόδειγμα και είναι μια συμφωνία με ιδιαίτερα οφέλη τόσο για το ελληνικό Δημόσιο όσο και για την τοπική κοινωνία». Ο επενδυτής είναι ένα κοινοπρακτικό σχήμα «με αποδεδειγμένη εμπειρία στη διαχείριση λιμένων, διεθνές εκτόπισμα, γνώση του ελληνικού περιβάλλοντος, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Αδριατικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» είπε ο βουλευτής και πρόσθεσε ότι το τίμημα των 84,2 εκατ. ευρώ «ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς ισοδυναμεί με δώδεκα φορές τον κύκλο εργασιών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας και με περισσότερες από πενήντα φορές τα κέρδη, προ φόρων, του Οργανισμού Λιμένα για το 2022». Μεταξύ άλλων, ο εισηγητής της ΝΔ επισήμανε ότι «το αντάλλαγμα παραχώρησης 3,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων του Οργανισμού, θα καταβάλλεται στο ελληνικό Δημόσιο κάθε χρόνο και για καθέναν χρόνο από τα σαράντα που θα διαρκέσει η συγκεκριμένη συμφωνία, με το 85% του ετησίου αυτού τέλους να καταβάλλεται στους δύο δήμους που φιλοξενούν λιμενικές εγκαταστάσεις του οργανισμού, στον Δήμο της Ηγουμενίτσας και στον Δήμο Φιλιατών». Επίσης, «περιλαμβάνονται δεσμεύσεις για συγκεκριμένες επενδύσεις σε συγκεκριμένο χρόνο. Μεταξύ αυτών η κατασκευή και η λειτουργία της νέας μαρίνας Ηγουμενίτσας, που αναμένεται να δώσει τεράστια ώθηση στον τουρισμό σκαφών αναψυχής, τριπλασιάζοντας τις θέσεις ελλιμενισμού, με δυνατότητα να φιλοξενήσει έως και σαράντα γιοτ άνω των σαράντα μέτρων, μία μαρίνα η οποία έχει ήδη χωροθετηθεί και αδειοδοτηθεί στο βόρειο άκρο του λιμένα της Ηγουμενίτσας». Απέρριψε το μοντέλο των υπο- παραχωρήσεων λέγοντας ότι «αυτό δεν μπορεί να ισχύει στην περίπτωση του ΟΛΗΓ, ο οποίος δεν έχει αναπτύξει σε τέτοια έκταση διαφορετικές δραστηριότητες».
Ο κ. Γιόγιακας υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο αυτό «σηματοδοτεί μια πολύ σημαντική εξέλιξη, ένα ορόσημο για την τοπική κοινωνία της Ηγουμενίτσας, καθώς ύστερα από αναμονή και πισωγυρίσματα είκοσι χρόνων αποδίδονται για διαχείριση στους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών, εκτάσεις 26.000 στρεμμάτων, οι οποίες δεν έχουν σχέση με τις λιμενικές δραστηριότητες». Τα λιμάνια στα Σύβοτα, την Πλαταριά και τη Σαγιάδα, «θα μπουν σε μια νέα φάση ανάπτυξης, ανάπτυξη που μεταφράζεται σε αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Ηγουμενίτσας, στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην ευρύτερη περιοχή, στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και νέων άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης, επέκρινε την Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ, λέγοντας ότι «το πραγματικό τίμημα είναι στα 74 εκατ. ευρώ, κατά δέκα λιγότερα, από όσα αναφέρει η κυβέρνηση, καθώς τα 10 έως 11 εκατ ευρώ είναι το αποθεματικό του δημόσιου ΟΛΓΗ ΑΕ». Ανέφερε ότι ο ίδιος επενδυτικός όμιλος έχει και την διαχείριση του λιμανιού του Ηρακλείου, κάτι που ελλοχεύει τον κίνδυνο περαιτέρω επιπλοκών σε θέματα ανταγωνισμού και δημιουργίας δεσπόζουσας θέσης. Ο βουλευτής τόνισε πως «κανένα Υπερταμείο δεν υποχρέωσε το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε αυτού του είδους την παραχώρηση στη συγκεκριμένη εταιρεία, παρά μόνο η κυβέρνηση». Χαρακτήρισε «εντελώς αβάσιμα τα επιχειρήματα ότι θα υπάρξουν αυξημένα έσοδα στα δημόσια ταμεία, ότι θα αυξηθεί η απασχόληση, η δραστηριότητα στο λιμάνι» όπως και ότι «δεν προβλέπεται καμία ρητή διατύπωση για το μέγεθος ή το είδος των επενδύσεων, ως δέσμευση του επενδυτή». Εστίασε στη δημιουργία νέας μαρίνας, λέγοντας ότι αυτή «δεν προβλέπεται πουθενά ότι θα κατασκευαστεί σε τέσσερα χρόνια». Σχετικά με τις τροποποιήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης του ΟΛΘ ΑΕ, ο κ. Γιαννούλης είπε πως εισάγεται ο όρος «fast track» για τη διευκόλυνση κάποιων επενδυτικών πρωτοβουλιών για τα συμφέροντά τους. Καθώς με την εισαγωγή του όρου του ανεξάρτητου μηχανισμού που εισάγεται, «υποκαθίσταται κάθε έννοια δημόσιου ελέγχου λογοδοσίας, ίσως και διαφάνειας, αλλά και τήρησης κανόνων».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Σταύρος Μιχαηλίδης, δήλωσε ότι διαχρονική θέση του κόμματός του είναι «υπέρ της ενίσχυσης της διαδικασίας παραχωρήσεων δικαιωμάτων παροχής υπηρεσιών στους λιμένες και της επιχειρηματικότητας, αλλά με παράλληλη την παρουσία ισχυρής δημόσιας λιμενικής διοίκησης» και δήλωσε πως θα καταψηφίσει την Συμφωνία Παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας ΑΕ, ενώ θα τοποθετηθεί με το «παρών» στο Β' Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τις τροποποιήσεις της Συμφωνίας Παραχώρησης του ΟΛΘ ΑΕ. Ο βουλευτής ανέφερε πως το λιμάνι της Ηγουμενίτσας «είναι κομβικής σπουδαιότητας, όχι μόνο για την Ηγουμενίτσα, την Ήπειρο, τη Μακεδονία, τις χώρες της Βαλκανικής, ακόμα και της Μαύρης Θάλασσας και εξυπηρετεί ευαίσθητους εθνικά στόχους». Αναρωτήθηκε με ποια στοιχεία αποτιμήθηκε η αξία του λιμένα. Διαφώνησε με την καθολική παραχώρηση των λιμένων που, όπως είπε, δεν συναντάται σε κανένα ευρωπαϊκό κράτος. Διαφώνησε με την απαλλαγή του ΕΝΦΙΑ και των Ανταποδοτικών Τελών του ΟΛΓΗ και μεταξύ άλλων συμπλήρωσε πως «η de facto αυτή ιδιωτικοποίηση προκαλεί ανησυχία, καθώς από το 2021 έχει αποψιλωθεί ο μηχανισμός εποπτείας και ελέγχου των λιμανιών. Παρατήρησε πως «δεν υπάρχει εθνική στρατηγική ανάπτυξη του λιμενικού μας συστήματος και δεν έχει εκπονηθεί κανένα εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη, βελτίωσή τους όλα αυτά τα χρόνια».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής, χαρακτήρισε «δώρο της κυβέρνησης στο κεφάλαιο» την Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο. Ο βουλευτής υποστήριξε πως οι Συμβάσεις αυτές εντάσσονται στην «στρατηγική της ΕΕ για την απελευθέρωση των μεταφορών και της πολιτικής όλων των κυβερνήσεων για την ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων». Χαρακτήρισε την παραχώρηση ως «πώληση του 67% της ΑΕ του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στην εταιρεία Grimaldi». Τόνισε πως το μοναδικό κριτήριο για το τι έργα, ποιες υποδομές θα υλοποιηθούν, «δεν είναι οι ανάγκες του λαού, αλλά τα κέρδη και τα συμφέροντα για κάθε περιοχή, αλλά και οι ευρωατλαντικοί σχεδιασμοί, στο πλαίσιο των γεωστρατηγικών ανταγωνισμών των ιμπεριαλιστών». Προωθούνται νέα προνόμια, όπως η διάταξη που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο και απαγορεύει στους δήμους να επιβάλλουν ανταποδοτικά τέλη και ΕΝΦΙΑ. Ο κ. Δελής προειδοποίησε για τις δραματικές επιπτώσεις που θα έχει η παραχώρηση του λιμένα της Ηγουμενίτσας, με απολύσεις εργαζομένων, χειρότερες εργασιακές σχέσεις, αυξήσεις τιμών εισιτηρίων από και προς Ιταλία και άλλους προορισμούς. Σχετικά με τις τροποποιήσεις της Σύμβασης του ΟΛΘ ΑΕ, ανέφερε πως «ο νέος ιδιοκτήτης απαίτησε και πήρε "καθαρό" το λιμάνι από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο υπηρετεί τις γενικότερες επιδιώξεις των ιμπεριαλιστικών οργανισμών, αλλά και τα συμφέροντα του εγχώριου κεφαλαίου που μετατρέπουν τη χώρα σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών» ενώ «τα πολυδιαφημισμένα αντισταθμιστικά οφέλη σε δύο κοντινούς δήμους του λιμανιού είναι στάχτη στα μάτια του λαού, καθώς στην ίδια προβλήτα που γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις, προβλέπεται η αξιοποίησή της για τα κρουαζιερόπλοια».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας, ανέφερε πως «είμαστε υπέρ του επιχειρείν, αλλά όχι για τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας μας που είναι υψίστου εθνικής σημασίας για την εθνική ασφάλεια του κράτους». Ανέφερε πως «ο επενδυτικός όμιλος Grimaldi θέλει να δημιουργήσει μονοπώλιο, παίρνοντας τα δύο κομβικά λιμάνια, Ηρακλείου και Ηγουμενίτσης και όλες τις γραμμές που θα συνδέουν τη Μεγαλόνησο και τις Κυκλάδες». Χαρακτήρισε το λιμάνι της Ηγουμενίτσας «φιλέτο και μαγαζί γωνία». Υποστήριξε ότι ο όμιλος Grimaldi «δεν παίρνει απλά το λιμάνι, παίρνει και τους δορυφόρους του με ό,τι αυτό συνεπάγεται» ενώ υπάρχουν ερωτηματικά και για τις συνθήκες ασφάλειας που εφαρμόζει, καθώς «στα 130 πλοία που έχει αυτή τη στιγμή ο ναπολιτάνικος όμιλος, υπήρχαν και τα γνωστά δυστυχήματα».
Ο ειδικός αγορητής της ΝΙΚΗΣ Νικόλας Βρεττός, τάχθηκε κατά της Σύμβασης Παραχώρησης του 67% για τον ΟΛΗΓ ΑΕ, υποστηρίζοντας πως το κόμμα του διαφωνεί και «πολιτικά με την διαδικασία εκχώρησης κάθε σημαντικού περιουσιακού στοιχείου της πατρίδας» αλλά και «γιατί είναι επιζήμια η συμφωνία αυτή». Χαρακτήρισε «αφήγημα» της κυβέρνησης «τα περί αξιοποίησης της ιδιωτικής δημόσιας περιουσίας». Τάχθηκε «κατά των ολικής παραχώρησης συμβάσεων» και υποστήριξε πως ο ανάδοχος, ο όμιλος Grimaldi, αυτή τη στιγμή «είναι ο μοναδικός πελάτης που κάνει χρήση στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Ηγουμενίτσας και οι σχετικές δαπάνες της εταιρείας αποτελούν το 60% των εσόδων του ετήσιου τζίρου του λιμανιού». Εκτίμησε πως τα 75 εκατ. ευρώ που δίνει για το 67% του πακέτου των μετοχών αντιστοιχούν σε ένα κόστος λιγότερο του ενός εκατομμυρίου ανά έτος, όταν στα σαράντα έτη θα πλήρωνε περίπου 160 εκατ. ευρώ και κατέληξε λέγοντας ότι «το αφήγημα περί συμφέρουσας και εξαιρετικής πρότασης πιστεύω ότι καταρρέει και στη συνείδηση του λαού».
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Αρετή Παπαϊωάννου, δήλωσε πως το κόμμα της θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, «όχι από κάποια ιδεολογική εμμονή, αλλά γιατί έχουμε εμμονή -εάν έτσι θέλετε- στην προάσπιση της δημόσιας περιουσίας της χώρας». Αναρωτήθηκε γιατί, αφού έχει υπάρξει η συμφωνία της Σύμβασης και του τιμήματος της παραχώρησης με τον όμιλο Grimaldi, χρειάζεται να έρθει αυτό το νομοσχέδιο όπου απαλλάσσεται από τον ΕΝΦΙΑ, τα ανταποδοτικά τέλη αλλά και από τα λιμενικά έξοδα. Η βουλευτής υποστήριξε ότι «από την Σύμβαση υπάρχει μόνο η διασφάλιση των κερδών και των απαλλαγών του επενδυτή και όχι η οποιαδήποτε δέσμευση των προτιμητέων επενδύσεων που θα κάνει». Σχετικά με την τροποποιήσεις της Συμφωνίας του ΟΛΘ, είπε ότι «το μόνο που κάνετε είναι να προβλέπετε την ανάπτυξη περισσότερων τραπεζοκαθισμάτων και άλλων χώρων σε ιδιώτες, χωρίς καμία δικλίδα ασφαλείας ότι η εκμετάλλευση των χώρων αυτών θα γίνεται με την επιφύλαξη του σεβασμού της αρχικής χρήσης και δεν θα είναι σε βάρος του κοινωνικού συνόλου».
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Διονύσης Βαλτογιάννης, ανέφερε ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, γιατί η Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ «αποτελεί μια ακόμη πληγή στην εθνική οικονομία. Υποστήριξε ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μία κερδοφόρα δημόσια περιουσία, η οποία μάλιστα θα λάβει επιδότηση ΕΣΠΑ, δεσμεύεται για 39 χρόνια στα χέρια ιδιωτών. Ζήτησε να κατατεθεί η σύμβαση παραχώρησης των μετοχών του ΟΛΗΓ και ανέφερε πως «δεν υπάρχει καμία ρήτρα για τις επενδύσεις που πρέπει να πραγματοποιήσει ο ιδιώτης» προσθέτοντας ότι «το πιο εξοργιστικό είναι ότι πουλήσατε τον λιμένα Ηγουμενίτσας στον καλύτερο πελάτη του».
05/09/2023 11:27
Την υπερψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας για την «Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Τροποποίησης και Κωδικοποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της "Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας ΑΕ" - Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2 Φεβρουαρίου 2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της "Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ"» ζήτησε ο εισηγητής της ΝΔ. Οι εισηγητές και ειδικοί αγορητές της αντιπολίτευσης δήλωσαν την αρνητική τους θέση.
Ο εισηγητής της ΝΔ Βασίλης Γιόγιακας, υποστήριξε πως η Συμφωνία Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ «προήλθε μέσα από έναν διαγωνισμό-υπόδειγμα και είναι μια συμφωνία με ιδιαίτερα οφέλη τόσο για το ελληνικό Δημόσιο όσο και για την τοπική κοινωνία». Ο επενδυτής είναι ένα κοινοπρακτικό σχήμα «με αποδεδειγμένη εμπειρία στη διαχείριση λιμένων, διεθνές εκτόπισμα, γνώση του ελληνικού περιβάλλοντος, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Αδριατικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης» είπε ο βουλευτής και πρόσθεσε ότι το τίμημα των 84,2 εκατ. ευρώ «ξεπέρασε κάθε προσδοκία, καθώς ισοδυναμεί με δώδεκα φορές τον κύκλο εργασιών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας και με περισσότερες από πενήντα φορές τα κέρδη, προ φόρων, του Οργανισμού Λιμένα για το 2022». Μεταξύ άλλων, ο εισηγητής της ΝΔ επισήμανε ότι «το αντάλλαγμα παραχώρησης 3,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων του Οργανισμού, θα καταβάλλεται στο ελληνικό Δημόσιο κάθε χρόνο και για καθέναν χρόνο από τα σαράντα που θα διαρκέσει η συγκεκριμένη συμφωνία, με το 85% του ετησίου αυτού τέλους να καταβάλλεται στους δύο δήμους που φιλοξενούν λιμενικές εγκαταστάσεις του οργανισμού, στον Δήμο της Ηγουμενίτσας και στον Δήμο Φιλιατών». Επίσης, «περιλαμβάνονται δεσμεύσεις για συγκεκριμένες επενδύσεις σε συγκεκριμένο χρόνο. Μεταξύ αυτών η κατασκευή και η λειτουργία της νέας μαρίνας Ηγουμενίτσας, που αναμένεται να δώσει τεράστια ώθηση στον τουρισμό σκαφών αναψυχής, τριπλασιάζοντας τις θέσεις ελλιμενισμού, με δυνατότητα να φιλοξενήσει έως και σαράντα γιοτ άνω των σαράντα μέτρων, μία μαρίνα η οποία έχει ήδη χωροθετηθεί και αδειοδοτηθεί στο βόρειο άκρο του λιμένα της Ηγουμενίτσας». Απέρριψε το μοντέλο των υπο- παραχωρήσεων λέγοντας ότι «αυτό δεν μπορεί να ισχύει στην περίπτωση του ΟΛΗΓ, ο οποίος δεν έχει αναπτύξει σε τέτοια έκταση διαφορετικές δραστηριότητες».
Ο κ. Γιόγιακας υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο αυτό «σηματοδοτεί μια πολύ σημαντική εξέλιξη, ένα ορόσημο για την τοπική κοινωνία της Ηγουμενίτσας, καθώς ύστερα από αναμονή και πισωγυρίσματα είκοσι χρόνων αποδίδονται για διαχείριση στους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών, εκτάσεις 26.000 στρεμμάτων, οι οποίες δεν έχουν σχέση με τις λιμενικές δραστηριότητες». Τα λιμάνια στα Σύβοτα, την Πλαταριά και τη Σαγιάδα, «θα μπουν σε μια νέα φάση ανάπτυξης, ανάπτυξη που μεταφράζεται σε αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Ηγουμενίτσας, στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην ευρύτερη περιοχή, στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και νέων άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης, επέκρινε την Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ, λέγοντας ότι «το πραγματικό τίμημα είναι στα 74 εκατ. ευρώ, κατά δέκα λιγότερα, από όσα αναφέρει η κυβέρνηση, καθώς τα 10 έως 11 εκατ ευρώ είναι το αποθεματικό του δημόσιου ΟΛΓΗ ΑΕ». Ανέφερε ότι ο ίδιος επενδυτικός όμιλος έχει και την διαχείριση του λιμανιού του Ηρακλείου, κάτι που ελλοχεύει τον κίνδυνο περαιτέρω επιπλοκών σε θέματα ανταγωνισμού και δημιουργίας δεσπόζουσας θέσης. Ο βουλευτής τόνισε πως «κανένα Υπερταμείο δεν υποχρέωσε το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε αυτού του είδους την παραχώρηση στη συγκεκριμένη εταιρεία, παρά μόνο η κυβέρνηση». Χαρακτήρισε «εντελώς αβάσιμα τα επιχειρήματα ότι θα υπάρξουν αυξημένα έσοδα στα δημόσια ταμεία, ότι θα αυξηθεί η απασχόληση, η δραστηριότητα στο λιμάνι» όπως και ότι «δεν προβλέπεται καμία ρητή διατύπωση για το μέγεθος ή το είδος των επενδύσεων, ως δέσμευση του επενδυτή». Εστίασε στη δημιουργία νέας μαρίνας, λέγοντας ότι αυτή «δεν προβλέπεται πουθενά ότι θα κατασκευαστεί σε τέσσερα χρόνια». Σχετικά με τις τροποποιήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης του ΟΛΘ ΑΕ, ο κ. Γιαννούλης είπε πως εισάγεται ο όρος «fast track» για τη διευκόλυνση κάποιων επενδυτικών πρωτοβουλιών για τα συμφέροντά τους. Καθώς με την εισαγωγή του όρου του ανεξάρτητου μηχανισμού που εισάγεται, «υποκαθίσταται κάθε έννοια δημόσιου ελέγχου λογοδοσίας, ίσως και διαφάνειας, αλλά και τήρησης κανόνων».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Σταύρος Μιχαηλίδης, δήλωσε ότι διαχρονική θέση του κόμματός του είναι «υπέρ της ενίσχυσης της διαδικασίας παραχωρήσεων δικαιωμάτων παροχής υπηρεσιών στους λιμένες και της επιχειρηματικότητας, αλλά με παράλληλη την παρουσία ισχυρής δημόσιας λιμενικής διοίκησης» και δήλωσε πως θα καταψηφίσει την Συμφωνία Παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας ΑΕ, ενώ θα τοποθετηθεί με το «παρών» στο Β' Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τις τροποποιήσεις της Συμφωνίας Παραχώρησης του ΟΛΘ ΑΕ. Ο βουλευτής ανέφερε πως το λιμάνι της Ηγουμενίτσας «είναι κομβικής σπουδαιότητας, όχι μόνο για την Ηγουμενίτσα, την Ήπειρο, τη Μακεδονία, τις χώρες της Βαλκανικής, ακόμα και της Μαύρης Θάλασσας και εξυπηρετεί ευαίσθητους εθνικά στόχους». Αναρωτήθηκε με ποια στοιχεία αποτιμήθηκε η αξία του λιμένα. Διαφώνησε με την καθολική παραχώρηση των λιμένων που, όπως είπε, δεν συναντάται σε κανένα ευρωπαϊκό κράτος. Διαφώνησε με την απαλλαγή του ΕΝΦΙΑ και των Ανταποδοτικών Τελών του ΟΛΓΗ και μεταξύ άλλων συμπλήρωσε πως «η de facto αυτή ιδιωτικοποίηση προκαλεί ανησυχία, καθώς από το 2021 έχει αποψιλωθεί ο μηχανισμός εποπτείας και ελέγχου των λιμανιών. Παρατήρησε πως «δεν υπάρχει εθνική στρατηγική ανάπτυξη του λιμενικού μας συστήματος και δεν έχει εκπονηθεί κανένα εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη, βελτίωσή τους όλα αυτά τα χρόνια».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής, χαρακτήρισε «δώρο της κυβέρνησης στο κεφάλαιο» την Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο. Ο βουλευτής υποστήριξε πως οι Συμβάσεις αυτές εντάσσονται στην «στρατηγική της ΕΕ για την απελευθέρωση των μεταφορών και της πολιτικής όλων των κυβερνήσεων για την ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων». Χαρακτήρισε την παραχώρηση ως «πώληση του 67% της ΑΕ του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στην εταιρεία Grimaldi». Τόνισε πως το μοναδικό κριτήριο για το τι έργα, ποιες υποδομές θα υλοποιηθούν, «δεν είναι οι ανάγκες του λαού, αλλά τα κέρδη και τα συμφέροντα για κάθε περιοχή, αλλά και οι ευρωατλαντικοί σχεδιασμοί, στο πλαίσιο των γεωστρατηγικών ανταγωνισμών των ιμπεριαλιστών». Προωθούνται νέα προνόμια, όπως η διάταξη που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο και απαγορεύει στους δήμους να επιβάλλουν ανταποδοτικά τέλη και ΕΝΦΙΑ. Ο κ. Δελής προειδοποίησε για τις δραματικές επιπτώσεις που θα έχει η παραχώρηση του λιμένα της Ηγουμενίτσας, με απολύσεις εργαζομένων, χειρότερες εργασιακές σχέσεις, αυξήσεις τιμών εισιτηρίων από και προς Ιταλία και άλλους προορισμούς. Σχετικά με τις τροποποιήσεις της Σύμβασης του ΟΛΘ ΑΕ, ανέφερε πως «ο νέος ιδιοκτήτης απαίτησε και πήρε "καθαρό" το λιμάνι από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο υπηρετεί τις γενικότερες επιδιώξεις των ιμπεριαλιστικών οργανισμών, αλλά και τα συμφέροντα του εγχώριου κεφαλαίου που μετατρέπουν τη χώρα σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών» ενώ «τα πολυδιαφημισμένα αντισταθμιστικά οφέλη σε δύο κοντινούς δήμους του λιμανιού είναι στάχτη στα μάτια του λαού, καθώς στην ίδια προβλήτα που γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις, προβλέπεται η αξιοποίησή της για τα κρουαζιερόπλοια».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας, ανέφερε πως «είμαστε υπέρ του επιχειρείν, αλλά όχι για τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας μας που είναι υψίστου εθνικής σημασίας για την εθνική ασφάλεια του κράτους». Ανέφερε πως «ο επενδυτικός όμιλος Grimaldi θέλει να δημιουργήσει μονοπώλιο, παίρνοντας τα δύο κομβικά λιμάνια, Ηρακλείου και Ηγουμενίτσης και όλες τις γραμμές που θα συνδέουν τη Μεγαλόνησο και τις Κυκλάδες». Χαρακτήρισε το λιμάνι της Ηγουμενίτσας «φιλέτο και μαγαζί γωνία». Υποστήριξε ότι ο όμιλος Grimaldi «δεν παίρνει απλά το λιμάνι, παίρνει και τους δορυφόρους του με ό,τι αυτό συνεπάγεται» ενώ υπάρχουν ερωτηματικά και για τις συνθήκες ασφάλειας που εφαρμόζει, καθώς «στα 130 πλοία που έχει αυτή τη στιγμή ο ναπολιτάνικος όμιλος, υπήρχαν και τα γνωστά δυστυχήματα».
Ο ειδικός αγορητής της ΝΙΚΗΣ Νικόλας Βρεττός, τάχθηκε κατά της Σύμβασης Παραχώρησης του 67% για τον ΟΛΗΓ ΑΕ, υποστηρίζοντας πως το κόμμα του διαφωνεί και «πολιτικά με την διαδικασία εκχώρησης κάθε σημαντικού περιουσιακού στοιχείου της πατρίδας» αλλά και «γιατί είναι επιζήμια η συμφωνία αυτή». Χαρακτήρισε «αφήγημα» της κυβέρνησης «τα περί αξιοποίησης της ιδιωτικής δημόσιας περιουσίας». Τάχθηκε «κατά των ολικής παραχώρησης συμβάσεων» και υποστήριξε πως ο ανάδοχος, ο όμιλος Grimaldi, αυτή τη στιγμή «είναι ο μοναδικός πελάτης που κάνει χρήση στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Ηγουμενίτσας και οι σχετικές δαπάνες της εταιρείας αποτελούν το 60% των εσόδων του ετήσιου τζίρου του λιμανιού». Εκτίμησε πως τα 75 εκατ. ευρώ που δίνει για το 67% του πακέτου των μετοχών αντιστοιχούν σε ένα κόστος λιγότερο του ενός εκατομμυρίου ανά έτος, όταν στα σαράντα έτη θα πλήρωνε περίπου 160 εκατ. ευρώ και κατέληξε λέγοντας ότι «το αφήγημα περί συμφέρουσας και εξαιρετικής πρότασης πιστεύω ότι καταρρέει και στη συνείδηση του λαού».
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Αρετή Παπαϊωάννου, δήλωσε πως το κόμμα της θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, «όχι από κάποια ιδεολογική εμμονή, αλλά γιατί έχουμε εμμονή -εάν έτσι θέλετε- στην προάσπιση της δημόσιας περιουσίας της χώρας». Αναρωτήθηκε γιατί, αφού έχει υπάρξει η συμφωνία της Σύμβασης και του τιμήματος της παραχώρησης με τον όμιλο Grimaldi, χρειάζεται να έρθει αυτό το νομοσχέδιο όπου απαλλάσσεται από τον ΕΝΦΙΑ, τα ανταποδοτικά τέλη αλλά και από τα λιμενικά έξοδα. Η βουλευτής υποστήριξε ότι «από την Σύμβαση υπάρχει μόνο η διασφάλιση των κερδών και των απαλλαγών του επενδυτή και όχι η οποιαδήποτε δέσμευση των προτιμητέων επενδύσεων που θα κάνει». Σχετικά με την τροποποιήσεις της Συμφωνίας του ΟΛΘ, είπε ότι «το μόνο που κάνετε είναι να προβλέπετε την ανάπτυξη περισσότερων τραπεζοκαθισμάτων και άλλων χώρων σε ιδιώτες, χωρίς καμία δικλίδα ασφαλείας ότι η εκμετάλλευση των χώρων αυτών θα γίνεται με την επιφύλαξη του σεβασμού της αρχικής χρήσης και δεν θα είναι σε βάρος του κοινωνικού συνόλου».
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Διονύσης Βαλτογιάννης, ανέφερε ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, γιατί η Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΗΓ ΑΕ «αποτελεί μια ακόμη πληγή στην εθνική οικονομία. Υποστήριξε ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μία κερδοφόρα δημόσια περιουσία, η οποία μάλιστα θα λάβει επιδότηση ΕΣΠΑ, δεσμεύεται για 39 χρόνια στα χέρια ιδιωτών. Ζήτησε να κατατεθεί η σύμβαση παραχώρησης των μετοχών του ΟΛΗΓ και ανέφερε πως «δεν υπάρχει καμία ρήτρα για τις επενδύσεις που πρέπει να πραγματοποιήσει ο ιδιώτης» προσθέτοντας ότι «το πιο εξοργιστικό είναι ότι πουλήσατε τον λιμένα Ηγουμενίτσας στον καλύτερο πελάτη του».
ΣΧΟΛΙΑ