Brexit: Η μη συμφωνία φέρνει έκτακτα μέτρα σε αλιεία - αερομεταφορές από πρώτη Ιανουαρίου
10/12/2020 18:20
10/12/2020 18:20
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έδωσε σήμερα στην δημοσιότητα έκτακτα μέτρα για την αλιεία και τις χερσαίες και αεροπορικές μεταφορές, τα οποία θα μπορούν να εφαρμοσθούν από την 1η Ιανουαρίου, εάν δεν έχει υπάρξει μέχρι τότε εμπορική συμφωνία ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο.
«Τίποτε δεν εγγυάται ότι, αν υπάρξει συμφωνία, θα μπορεί να τεθεί σε ισχύ εγκαίρως. Ευθύνη μας είναι να προετοιμασθούμε για όλα τα ενδεχόμενα, περιλαμβανομένου του ενδεχομένου να μην υπάρξει συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο την 1η Ιανουαρίου 2021», εξήγησε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Η δημοσίευση των μέτρων αυτών πραγματοποιείται την επομένη του δείπνου ανάμεσα στην πρόεδρο της Κομισιόν και τον βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον στις Βρυξέλλες, κατά την διάρκεια του οποίου διαπιστώθηκαν οι διαφορές που παραμένουν ανάμεσα στις δύο πλευρές της διαπραγμάτευσης και συμφωνήθηκε η παράταση των συνομιλιών μέχρι την Κυριακή.
Ορισμένα κράτη μέλη της Ενωσης ζητούσαν εδώ και καιρό την δημοσιοποίηση των έκτακτων αυτών μέτρων, αλλά η Κομισιόν αρνήθηκε μέχρι σήμερα να τα παρουσιάσει για να μην διαταράξει τις διαπραγματεύσεις.
«Σκοπός αυτών των έκτακτων μέτρων», τα οποία δεν αφορούν παρά τους τομείς που θα πληγούν δυσανάλογα πολύ από μία έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου χωρίς συμφωνία, είναι η κάλυψη της περιόδου κατά την οποία δεν θα υπάρχει σε ισχύ καμία συμφωνία», εξηγεί η Κομισιόν.
«Εάν καμία συμφωνία δεν τεθεί σε ισχύ, θα λάβουν τέλος έπειτα από την καθορισμένη περίοδο».
Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες προτείνουν την διασφάλιση την συνδεσιμότητα στις αεροπορικές μετακινήσεις ανάμεσα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρωπαϊκή Ενωση για περίοδο έξι μηνών, «υπό τον όρο ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα πράξει το ίδιο». Παρουσιάσθηκε επίσης ρύθμιση για την αποφυγή αναταραχής ως προς την αεροπορική ασφάλεια.
Για τις χερσαίες μετακινήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί κείμενο που διασφαλίζει μία βάση συνδεσιμότητας σε ό,τι αφορά την μεταφορά φορτίων και την μετακίνηση επιβατών για διάστημα έξι μηνών, επίσης υπό τον όρο της αμοιβαιότητας.
Τέλος, η πρόταση για την αλιεία έχει σκοπό «να δημιουργήσει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021 ή μέχρι την επίτευξη συμφωνίας για την αλιεία με το Ηνωμένο Βασίλειο» για την «διατήρηση της εκατέρωθεν πρόσβασης των σκαφών της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου στα ύδατα της άλλης πλευράς».
«Με δεδομένη την σημασία της αλιείας για την οικονομική επιβίωση πολλών κοινοτήτων, είναι αναγκαίο να διευκολυνθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης των αλιευτικών σκαφών», τονίζει η Κομισιόν.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποχώρησε επισήμως από την Ευρωπαϊκή Ενωση στις 31 Ιανουαρίου 2020. Η μεταβατική περίοδος κατά την οποία το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζει να ακολουθεί τους ευρωπαϊκούς κανόνες λήγει στις 31 Δεκεμβρίου.
Αν μέχρι την ημερομηνία αυτή δεν υπάρξει εμπορική συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές, οι συναλλαγές ανάμεσα στο Λονδίνο και την ΕΕ θα διέπονται από τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, συνώνυμους με την επιβολή δασμών και ποσοστώσεων, με κίνδυνο νέου σοκ για τις οικονομίες που έχουν ήδη πληγεί από τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έδωσε σήμερα στην δημοσιότητα έκτακτα μέτρα για την αλιεία και τις χερσαίες και αεροπορικές μεταφορές, τα οποία θα μπορούν να εφαρμοσθούν από την 1η Ιανουαρίου, εάν δεν έχει υπάρξει μέχρι τότε εμπορική συμφωνία ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο.
«Τίποτε δεν εγγυάται ότι, αν υπάρξει συμφωνία, θα μπορεί να τεθεί σε ισχύ εγκαίρως. Ευθύνη μας είναι να προετοιμασθούμε για όλα τα ενδεχόμενα, περιλαμβανομένου του ενδεχομένου να μην υπάρξει συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο την 1η Ιανουαρίου 2021», εξήγησε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Η δημοσίευση των μέτρων αυτών πραγματοποιείται την επομένη του δείπνου ανάμεσα στην πρόεδρο της Κομισιόν και τον βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον στις Βρυξέλλες, κατά την διάρκεια του οποίου διαπιστώθηκαν οι διαφορές που παραμένουν ανάμεσα στις δύο πλευρές της διαπραγμάτευσης και συμφωνήθηκε η παράταση των συνομιλιών μέχρι την Κυριακή.
Ορισμένα κράτη μέλη της Ενωσης ζητούσαν εδώ και καιρό την δημοσιοποίηση των έκτακτων αυτών μέτρων, αλλά η Κομισιόν αρνήθηκε μέχρι σήμερα να τα παρουσιάσει για να μην διαταράξει τις διαπραγματεύσεις.
«Σκοπός αυτών των έκτακτων μέτρων», τα οποία δεν αφορούν παρά τους τομείς που θα πληγούν δυσανάλογα πολύ από μία έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου χωρίς συμφωνία, είναι η κάλυψη της περιόδου κατά την οποία δεν θα υπάρχει σε ισχύ καμία συμφωνία», εξηγεί η Κομισιόν.
«Εάν καμία συμφωνία δεν τεθεί σε ισχύ, θα λάβουν τέλος έπειτα από την καθορισμένη περίοδο».
Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες προτείνουν την διασφάλιση την συνδεσιμότητα στις αεροπορικές μετακινήσεις ανάμεσα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρωπαϊκή Ενωση για περίοδο έξι μηνών, «υπό τον όρο ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα πράξει το ίδιο». Παρουσιάσθηκε επίσης ρύθμιση για την αποφυγή αναταραχής ως προς την αεροπορική ασφάλεια.
Για τις χερσαίες μετακινήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί κείμενο που διασφαλίζει μία βάση συνδεσιμότητας σε ό,τι αφορά την μεταφορά φορτίων και την μετακίνηση επιβατών για διάστημα έξι μηνών, επίσης υπό τον όρο της αμοιβαιότητας.
Τέλος, η πρόταση για την αλιεία έχει σκοπό «να δημιουργήσει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021 ή μέχρι την επίτευξη συμφωνίας για την αλιεία με το Ηνωμένο Βασίλειο» για την «διατήρηση της εκατέρωθεν πρόσβασης των σκαφών της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου στα ύδατα της άλλης πλευράς».
«Με δεδομένη την σημασία της αλιείας για την οικονομική επιβίωση πολλών κοινοτήτων, είναι αναγκαίο να διευκολυνθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης των αλιευτικών σκαφών», τονίζει η Κομισιόν.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποχώρησε επισήμως από την Ευρωπαϊκή Ενωση στις 31 Ιανουαρίου 2020. Η μεταβατική περίοδος κατά την οποία το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζει να ακολουθεί τους ευρωπαϊκούς κανόνες λήγει στις 31 Δεκεμβρίου.
Αν μέχρι την ημερομηνία αυτή δεν υπάρξει εμπορική συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές, οι συναλλαγές ανάμεσα στο Λονδίνο και την ΕΕ θα διέπονται από τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, συνώνυμους με την επιβολή δασμών και ποσοστώσεων, με κίνδυνο νέου σοκ για τις οικονομίες που έχουν ήδη πληγεί από τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού.
ΣΧΟΛΙΑ