Χαλκιδική: Βάρκες... ξεφυτρώνουν ακόμα και σε χωράφια!
01/08/2024 07:00
01/08/2024 07:00
Συνεχώς αυξανόμενος είναι την τελευταία δεκαετία ο αριθμός των επιχειρήσεων τουριστικών σκαφών αναψυχής, που αναπτύσσονται σε παραθαλάσσιες περιοχές της Χαλκιδικής, δίνοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες να εξερευνήσουν τις αθέατες πλευρές της. Τουλάχιστον μια νέα επιχείρηση «ξεφυτρώνει» κάθε χρόνο στην Σιθωνία με την Βουρβουρού να διαθέτει σήμερα περίπου 550 ενοικιαζόμενα σκάφη. Από 120 ευρώ ξεκινάει η χρέωση για ένα τετράμετρο σκάφος με τις τιμές να διαμορφώνονται ανάλογα με την κατανάλωση καυσίμου αλλά και το είδος του πλωτού που επιλέγει ο ενδιαφερόμενος.
«Από το 2019 έχει ξεκινήσει μια υπέρμετρη ανάπτυξη στις επιχειρήσεις ενοικίασης σκαφών στην περιοχή», αναφέρει στην «ΜτΚ» ο Νάκης Γεωργιάδης, ιδιοκτήτης επιχείρησης που δραστηριοποιείται στον Όρμο Παναγιάς από το 2018. Σύμφωνα με τον ίδιο η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ορισμένοι επιχειρηματίες αποφάσισαν να εντάξουν ενοικιαζόμενα σκάφη στις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις τους με σκοπό την αύξηση του τζίρου.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι δεν υπάρχει κάτι μεμπτό ως προς την εξελισσόμενη επιχειρηματική δραστηριότητα , ωστόσο υποστηρίζει ότι οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε περισσότερους τομείς συμβάλλουν στην υπέρμετρη ανάπτυξη του κλάδου των σκαφών γεγονός που όπως υποστηρίζει μπορεί να ενέχει κινδύνους μακροπρόθεσμης υποβάθμισης του τουριστικού προϊόντος. Ήδη, σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχει ένα ποσοστό πελατών που διαμαρτύρεται εξαιτίας του αυξημένου αριθμού σκαφών που πλέουν στην περιοχή με τους τουρίστες να μην μπορούν να απολαύσουν την θαλάσσια διαδρομή.
Ζήτημα ασφαλείας
Με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία, δεν τίθεται περιορισμός ως προς τις ικανότητες που θα πρέπει να διαθέτει ο ενδιαφερόμενος που επιθυμεί να «στήσει» μια επιχείρηση ενοικίασης σκαφών. Σήμερα, ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης δεν υποχρεούται από τον νόμο να διαθέτει δίπλωμα οδήγησης σκάφους. Σε μια οικογενειακή επιχείρηση, ο ιδιοκτήτης θα κληθεί να εξηγήσει στον ενοικιαστή, τον τρόπο λειτουργίας ενός σκάφους, χωρίς ωστόσο ο πρώτος να υποχρεούται να έχει γνώση πάνω στο κομμάτι της ναυσιπλοΐας, εγείροντας ερωτήματα για θέματα ασφαλείας. Ο πελάτης δεν είναι υποχρεωμένος να διαθέτει άδεια οδήγησης εφόσον η μηχανή του σκάφους δεν υπερβαίνει του 30 ίππους.
«Δεν ζούμε μόνο από τις βάρκες»
Οι επαγγελματίες που βιοπορίζονται αποκλειστικά από τον κλάδο της ενοικίασης σκαφών δεν τα βγάζουν εύκολα πέρα όπως λένε, δεδομένου ότι δεν καταφέρνουν να καλύψουν όλα τα έξοδά τους σε αντίθεση με επιχειρηματίες που εντάσσουν σκάφη σε μια ευρύτερη τουριστική δραστηριότητα δημιουργώντας έτσι ένα συνδυαστικό πακέτο για τον τουρίστα.
Σχετικά με την αναλογία ζήτησης- προσφοράς, οι επιχειρηματίες καταγράφουν αυξημένη ζήτηση κυρίους τους δύο τελευταίους μήνες του καλοκαιριού με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή να νοικιάζουν τον πλήρη στόλο σκαφών που διαθέτουν.
Στο μεταξύ, «χρυσές» δουλειές κάνουν όσοι διαθέτουν αναξιοποίητα οικόπεδα κοντά στην ακτογραμμή. Όπως αναφέρει ο κ. Γεωργιάδης, οι ιδιοκτήτες σκαφών στριμώχνονται για να νοικιάσουν οικόπεδα «βιτρίνες» προκειμένου να αποθηκεύουν τις βάρκες τους κατά την διάρκεια της νύχτας, κάτι που προκαλεί εντύπωση στους επισκέπτες που αντικρίζουν σκάφη να «ξεφυτρώνουν» μέσα σε χωράφια. «Το γεγονός αυτό δεν είναι υπερ της ταυτότητας και του τουριστικού προϊόντος της περιοχής» επισημαίνει ο κ. Γεωργιάδης υπογραμμίζοντας ότι η ποιότητα ενός τουριστικού προορισμού όπως είναι η Βουρβουρού φθίνει χρόνο με τον χρόνο.
Σε οριακό σημείο οι υποδομές
Παράλληλα με την «ανεξέλεγκτη» ανάπτυξη επιχειρήσεων έρχεται στο προσκήνιο το ζήτημα της έλλειψης υποδομών με τους επιχειρηματίες να αναφέρουν ότι το κράτος δεν έχει μεριμνήσει έτσι ώστε να υποστηρίξει το αναπτυσσόμενο τουριστικό προϊόν. Η Ανέζα Τσάκωνα δραστηριοποιείται στον κλάδο της ενοικίασης σκαφών από το 2019. Όπως αναφέρει στην «ΜτΚ» το ζήτημα των υποδομών έχει φτάσει σε οριακό σημείο. «Προμηθευόμαστε δεξαμενές, προκειμένου να καθαρίζουμε τα σκάφη μας αφού κατά την διάρκεια του καλοκαιριού σημειώνονται αρκετές διακοπές στο δίκτυο υδροδότησης. Υπήρξαν πελάτες που ακύρωσαν τις κρατήσεις τους λόγω αυξημένης κίνησης στον δρόμο προς Χαλκιδική, ενώ όσοι καταφέρνουν να φτάσουν στην Βουρβουρού δεν βρίσκουν που να παρκάρουν, εξαιτίας της έλλειψης χώρων στάθμευσης» λέει χαρακτηριστικά.
Μειώνονται τα εργατικά χέρια
Βλέποντας την ανοδική τάση του τουριστικού προϊόντος στην περιοχή τους, ακόμα και εξειδικευμένοι τεχνίτες στρέφονται πλέον σε τουριστικά επαγγέλματα και όσοι απομένουν είναι... δυσεύρετοι. Ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί και ψυκτικοί έχουν μεγάλη ζήτηση τους καλοκαιρινούς μήνες με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ικανοποιήσουν εγκαίρως όλες τις ανάγκες. Ο ρυθμός ανοικοδόμησης και ανάπτυξης τουριστικών επιχειρήσεων είναι δυσανάλογος με τα εργατικά χέρια που υπάρχουν αυτή την στιγμή κυρίως σε τεχνικά επαγγέλματα.
«Η επιφάνεια της Χαλκιδικής είναι πολύ μεγάλη για να μπορέσει να καλυφθεί από τους τεχνικούς που δραστηριοποιούνται τη δεδομένη στιγμή αναφέρει στην «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών Αδειούχων Ψυκτικών και Κλιματιστικών Εγκαταστάσεων Νομού Θεσσαλονίκης, Αναστάσιος Λυκίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχουν περιπτώσεις που για πέντε περιοχές της Χαλκιδικής υπάρχει μόνο ένας ψυκτικός ο οποίος δεν επαρκεί δεδομένων των αυξημένων αναγκών που υπάρχουν μέσα στο καλοκαίρι.
«Αυτή την περίοδο τα συνεργεία μας συγκεντρώνουν όλα τα αιτήματα και αφιερώνουν μια ολόκληρη μέρα αποκλειστικά σε περιοχές της Χαλκιδικής προκειμένου να εξυπηρετήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις. Αρκετές είναι και οι περιπτώσεις στις οποίες οι ψυκτικοί της Χαλκιδικής ζητούν την υποστήριξη συνεργείων της Θεσσαλονίκης, καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον αυξημένο φόρτο εργασίας. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος των ψυκτικών «οι ελλείψεις προσωπικού σε τεχνικά επαγγέλματα οφείλονται κυρίως στο απαιτητικό ωράριο και την σκληρή δουλειά, παράγοντες ιδιαίτερα αποτρεπτικοί για τους νέους που στρέφονται σε πιο εύκολα επαγγέλματα» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λυκίδης.
*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 28/7/24
Συνεχώς αυξανόμενος είναι την τελευταία δεκαετία ο αριθμός των επιχειρήσεων τουριστικών σκαφών αναψυχής, που αναπτύσσονται σε παραθαλάσσιες περιοχές της Χαλκιδικής, δίνοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες να εξερευνήσουν τις αθέατες πλευρές της. Τουλάχιστον μια νέα επιχείρηση «ξεφυτρώνει» κάθε χρόνο στην Σιθωνία με την Βουρβουρού να διαθέτει σήμερα περίπου 550 ενοικιαζόμενα σκάφη. Από 120 ευρώ ξεκινάει η χρέωση για ένα τετράμετρο σκάφος με τις τιμές να διαμορφώνονται ανάλογα με την κατανάλωση καυσίμου αλλά και το είδος του πλωτού που επιλέγει ο ενδιαφερόμενος.
«Από το 2019 έχει ξεκινήσει μια υπέρμετρη ανάπτυξη στις επιχειρήσεις ενοικίασης σκαφών στην περιοχή», αναφέρει στην «ΜτΚ» ο Νάκης Γεωργιάδης, ιδιοκτήτης επιχείρησης που δραστηριοποιείται στον Όρμο Παναγιάς από το 2018. Σύμφωνα με τον ίδιο η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ορισμένοι επιχειρηματίες αποφάσισαν να εντάξουν ενοικιαζόμενα σκάφη στις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις τους με σκοπό την αύξηση του τζίρου.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι δεν υπάρχει κάτι μεμπτό ως προς την εξελισσόμενη επιχειρηματική δραστηριότητα , ωστόσο υποστηρίζει ότι οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε περισσότερους τομείς συμβάλλουν στην υπέρμετρη ανάπτυξη του κλάδου των σκαφών γεγονός που όπως υποστηρίζει μπορεί να ενέχει κινδύνους μακροπρόθεσμης υποβάθμισης του τουριστικού προϊόντος. Ήδη, σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχει ένα ποσοστό πελατών που διαμαρτύρεται εξαιτίας του αυξημένου αριθμού σκαφών που πλέουν στην περιοχή με τους τουρίστες να μην μπορούν να απολαύσουν την θαλάσσια διαδρομή.
Ζήτημα ασφαλείας
Με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία, δεν τίθεται περιορισμός ως προς τις ικανότητες που θα πρέπει να διαθέτει ο ενδιαφερόμενος που επιθυμεί να «στήσει» μια επιχείρηση ενοικίασης σκαφών. Σήμερα, ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης δεν υποχρεούται από τον νόμο να διαθέτει δίπλωμα οδήγησης σκάφους. Σε μια οικογενειακή επιχείρηση, ο ιδιοκτήτης θα κληθεί να εξηγήσει στον ενοικιαστή, τον τρόπο λειτουργίας ενός σκάφους, χωρίς ωστόσο ο πρώτος να υποχρεούται να έχει γνώση πάνω στο κομμάτι της ναυσιπλοΐας, εγείροντας ερωτήματα για θέματα ασφαλείας. Ο πελάτης δεν είναι υποχρεωμένος να διαθέτει άδεια οδήγησης εφόσον η μηχανή του σκάφους δεν υπερβαίνει του 30 ίππους.
«Δεν ζούμε μόνο από τις βάρκες»
Οι επαγγελματίες που βιοπορίζονται αποκλειστικά από τον κλάδο της ενοικίασης σκαφών δεν τα βγάζουν εύκολα πέρα όπως λένε, δεδομένου ότι δεν καταφέρνουν να καλύψουν όλα τα έξοδά τους σε αντίθεση με επιχειρηματίες που εντάσσουν σκάφη σε μια ευρύτερη τουριστική δραστηριότητα δημιουργώντας έτσι ένα συνδυαστικό πακέτο για τον τουρίστα.
Σχετικά με την αναλογία ζήτησης- προσφοράς, οι επιχειρηματίες καταγράφουν αυξημένη ζήτηση κυρίους τους δύο τελευταίους μήνες του καλοκαιριού με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή να νοικιάζουν τον πλήρη στόλο σκαφών που διαθέτουν.
Στο μεταξύ, «χρυσές» δουλειές κάνουν όσοι διαθέτουν αναξιοποίητα οικόπεδα κοντά στην ακτογραμμή. Όπως αναφέρει ο κ. Γεωργιάδης, οι ιδιοκτήτες σκαφών στριμώχνονται για να νοικιάσουν οικόπεδα «βιτρίνες» προκειμένου να αποθηκεύουν τις βάρκες τους κατά την διάρκεια της νύχτας, κάτι που προκαλεί εντύπωση στους επισκέπτες που αντικρίζουν σκάφη να «ξεφυτρώνουν» μέσα σε χωράφια. «Το γεγονός αυτό δεν είναι υπερ της ταυτότητας και του τουριστικού προϊόντος της περιοχής» επισημαίνει ο κ. Γεωργιάδης υπογραμμίζοντας ότι η ποιότητα ενός τουριστικού προορισμού όπως είναι η Βουρβουρού φθίνει χρόνο με τον χρόνο.
Σε οριακό σημείο οι υποδομές
Παράλληλα με την «ανεξέλεγκτη» ανάπτυξη επιχειρήσεων έρχεται στο προσκήνιο το ζήτημα της έλλειψης υποδομών με τους επιχειρηματίες να αναφέρουν ότι το κράτος δεν έχει μεριμνήσει έτσι ώστε να υποστηρίξει το αναπτυσσόμενο τουριστικό προϊόν. Η Ανέζα Τσάκωνα δραστηριοποιείται στον κλάδο της ενοικίασης σκαφών από το 2019. Όπως αναφέρει στην «ΜτΚ» το ζήτημα των υποδομών έχει φτάσει σε οριακό σημείο. «Προμηθευόμαστε δεξαμενές, προκειμένου να καθαρίζουμε τα σκάφη μας αφού κατά την διάρκεια του καλοκαιριού σημειώνονται αρκετές διακοπές στο δίκτυο υδροδότησης. Υπήρξαν πελάτες που ακύρωσαν τις κρατήσεις τους λόγω αυξημένης κίνησης στον δρόμο προς Χαλκιδική, ενώ όσοι καταφέρνουν να φτάσουν στην Βουρβουρού δεν βρίσκουν που να παρκάρουν, εξαιτίας της έλλειψης χώρων στάθμευσης» λέει χαρακτηριστικά.
Μειώνονται τα εργατικά χέρια
Βλέποντας την ανοδική τάση του τουριστικού προϊόντος στην περιοχή τους, ακόμα και εξειδικευμένοι τεχνίτες στρέφονται πλέον σε τουριστικά επαγγέλματα και όσοι απομένουν είναι... δυσεύρετοι. Ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί και ψυκτικοί έχουν μεγάλη ζήτηση τους καλοκαιρινούς μήνες με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ικανοποιήσουν εγκαίρως όλες τις ανάγκες. Ο ρυθμός ανοικοδόμησης και ανάπτυξης τουριστικών επιχειρήσεων είναι δυσανάλογος με τα εργατικά χέρια που υπάρχουν αυτή την στιγμή κυρίως σε τεχνικά επαγγέλματα.
«Η επιφάνεια της Χαλκιδικής είναι πολύ μεγάλη για να μπορέσει να καλυφθεί από τους τεχνικούς που δραστηριοποιούνται τη δεδομένη στιγμή αναφέρει στην «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών Αδειούχων Ψυκτικών και Κλιματιστικών Εγκαταστάσεων Νομού Θεσσαλονίκης, Αναστάσιος Λυκίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχουν περιπτώσεις που για πέντε περιοχές της Χαλκιδικής υπάρχει μόνο ένας ψυκτικός ο οποίος δεν επαρκεί δεδομένων των αυξημένων αναγκών που υπάρχουν μέσα στο καλοκαίρι.
«Αυτή την περίοδο τα συνεργεία μας συγκεντρώνουν όλα τα αιτήματα και αφιερώνουν μια ολόκληρη μέρα αποκλειστικά σε περιοχές της Χαλκιδικής προκειμένου να εξυπηρετήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις. Αρκετές είναι και οι περιπτώσεις στις οποίες οι ψυκτικοί της Χαλκιδικής ζητούν την υποστήριξη συνεργείων της Θεσσαλονίκης, καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον αυξημένο φόρτο εργασίας. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος των ψυκτικών «οι ελλείψεις προσωπικού σε τεχνικά επαγγέλματα οφείλονται κυρίως στο απαιτητικό ωράριο και την σκληρή δουλειά, παράγοντες ιδιαίτερα αποτρεπτικοί για τους νέους που στρέφονται σε πιο εύκολα επαγγέλματα» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λυκίδης.
*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 28/7/24
ΣΧΟΛΙΑ