Λόγια του Βαρδάρη
-
29/08/2023 12:06
Χωρίς «ρεζέρβα» είναι οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης - Ο επτάψυχος ΟΑΣΘ
Δίχως την παραμικρή υπερβολή, χωρίς «ρεζέρβα» είναι οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, καθώς το μόνο μέσο μαζικής μεταφοράς που διαθέτει η πόλη, ένα πολεοδομικό συγκρότημα του ενός εκατομμυρίου κατοίκων και πλέον, είναι τα λεωφορεία και, αυτά, σε λίγο, θα τα βλέπουμε με τα κιάλια.
Η πόλη, κινδυνεύει τέλος του 2023, να μείνει χωρίς λεωφορεία. Κι΄αυτό θα συμβεί γιατί ο μισοδιαλυμμένος, υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, σε καθημερινή βάση βγάζει στην κυκλοφορία περί τα 50-60 λεωφορεία ιδιοκτησίας τους. Οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, στην πόλη και περιαστικά, εξαρτώνται απόλυτα από τα ΚΤΕΛ και τα λεωφορεία που έχουν μισθωθεί από τον Όμιλο Παπαδάκη. Συγκεκριμένα, τα ΚΤΕΛ για τις γραμμές του ΟΑΣΘ που εξυπηρετούν, διαθέτουν συνολικά 188 λεωφορεία, ενώ από τον Όμιλο Παπαδάκη, έχουν μισθωθεί συνολικά 240 λεωφορεία. Δηλαδή, οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης κυριολεκτικά εξαρτώνται από αυτά τα 428 λεωφορεία που εκτελούν δρομολόγια και τα οποία δεν ανήκουν στον ΟΑΣΘ. Τώρα, που πέφτουν λίγο – λίγο οι θερμοκρασίες, θα μπούνε σε κίνηση και καμιά 30αριά λεωφορεία του Δήμου, από τα 49 που αγόρασε και παραχώρησε στον ΟΑΣΘ με χρησιδάνειο.
Και θα αναρωτηθεί κάποιος: Τι μας πειράζει, αφού λεωφορεία υπάρχουν για να εξυπηρετούνται οι συγκοινωνίες της πόλης; Μας πειράζει, γιατί η σύμβαση ΟΑΣΘ με την MED BUS & TRUCK του Ομίλου Παπαδάκη, λήγει τέλος του 2023, όπως τέλος του 2023 λήγει και η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ, όπως τέλος του 2023 λήγει και η «παράταση ζωής» του ΟΑΣΘ.
Αλλά ο ΟΑΣΘ, είναι επτάψυχος, αποδείχθηκε αυτό αφού η κυβέρνηση τον κρατάει στη ζωή-αν και σε καθεστώς εκκαθάρισης- έξι ολόκληρα χρόνια. Kαι είναι βέβαιο ότι θα πάρει νέα παράταση ζωής, τουλάχιστον για μία τριετία, αφού το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε πολυετή δαπάνη 30,23 εκατ. για την τριετία 2024 – 26, ώστε ο Οργανισμός, να μπορεί, πάλι με leasing, να μισθώσει λεωφορεία. Έτσι, για μία ακόμη φορά, με λύση βραχύβια, αναμένεται να εξασφαλισθούν αυτά τα 240 λεωφορεία, περίπου, που ως και σήμερα μισθώνει. Φυσικά, θα πρέπει να γίνει διαγωνισμός και οι διαγωνιστικές διαδικασίες θέλουν κάποιο χρόνο ολοκλήρωσης, εκτός και εάν ο ενδιαφερόμενος είναι μόνο ένας.
Ας πούμε όμως, ότι αυτά τα 240 λεωφορεία, εξασφαλίζονται και πάλι με leasing.
Mε τις 37 γραμμές (+ 2 για το καλοκαίρι) που καλύπτονται από 188 λεωφορεία των ΚΤΕΛ τι θα γίνει, αφού έχει γίνει ξεκάθαρο ότι η μέθοδος των απευθείας αναθέσεων, δεν μπορεί να συνεχιστεί, γιατί δεν υπάρχουν πια οι έκτατες συνθήκες που επικράτησαν στη διάρκεια του κορωνοϊού. Κανονικά, ο ΟΣΕΘ εν προκειμένω, πρέπει να κάνει διαγωνισμό για να επιλεγεί ο μειοδότης, ο οποίος και θα πάρει το έργο για μία περίοδο αρκετών ετών, γιατί φυσικά καμία ιδιωτική επιχείρηση ( εν προκειμένω επιχείρηση πολλών μικρομετόχων) δεν ενδιαφέρεται να δεσμεύσει κεφάλαια για 1-2 χρόνια. Αλλά, που χρόνος για διαγωνισμό ως το τέλος του έτους;
Λέγεται πάντως ότι και για αυτό το πρόβλημα, έχει βρεθεί λύση μέσω προκήρυξης διαγωνισμού, που τελικά θα καταλήγει σε παράταση της απευθείας ανάθεσης, με την υπογραφή καινούργιας σύμβασης. Κι’ εξηγούμε: Διαγωνισμός θα προκηρυχθεί, αλλά, όπως υποστηρίζεται, επειδή δεν θα υπάρχει χρόνος για την ολοκλήρωσή τους, θα ζητηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο να εγκριθεί η σύμβαση της παράτασης, για να μη μείνει η Θεσσαλονίκης χωρίς λεωφορεία. Clever;
«Κυριακή κοντή γιορτή». Στο επόμενο διάστημα θα δούμε τι τελικώς θα γίνει, για να μη μείνουν οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης χωρίς λεωφορεία, άλλωστε ο νέος αρμόδιος υπουργός, ο Χρήστος Σταϊκούρας, υποσχέθηκε ότι ως το τέλος του χρόνου θα έχει απαντήσεις για το μέλλον του ΟΑΣΘ και αναβαθμισμένες συγκοινωνίες, στη Θεσσαλονίκη, από το 2024. Το 2024 θα είναι και η χρονιά που θα μπει σε εμπορική λειτουργία η βασική γραμμή του Μετρό, επιτέλους.
Ίδωμεν! Προς το παρόν, η διαβεβαίωση που έχει δοθεί από το ΥΠΥΜΕ είναι, ότι μέσα στο 2024 θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, οχήματα που εξασφαλίστηκαν από τους διαγωνισμούς που διενήργησε το Υπουργείο, με αντικείμενο την προμήθεια καινούργιων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.