Χρ. Σπίρτζης στη Βουλή για το έγκλημα στα Τέμπη: Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε παραδώσει ολοκληρωμένο το σύστημα GSMR
20/03/2023 22:20
20/03/2023 22:20
Ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης επέμεινε - και στις απαντήσεις που κλήθηκε να δώσει σε σειρά ερωτημάτων που του είχαν τεθεί από βουλευτές - ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε παραδώσει ολοκληρωμένο το σύστημα GSMR, χαρακτήρισε δικαιολογημένες τις καθυστερήσεις που υπήρξαν στην υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης καθώς ακολουθήθηκαν όλες οι διαδικασίες που όριζαν οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές και υποστήριξε ότι δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης το βράδυ του εγκλήματος στα Τέμπη.
Παράλληλα επιτέθηκε εκ νέου στη κυβέρνηση της ΝΔ καταλογίζοντας της προσπάθεια παραπληροφόρησης ενώ επανέλαβε ότι στην Επιτροπή Θεσμών πρέπει να κληθούν και οι δύο υφυπουργοί του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που είχαν, όπως είπε, συγκεκριμένες αρμοδιότητες αλλά και το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ.
«Αισθάνομαι την απόλυτη ανάγκη να ενημερώσω για κάθε πτυχή σε ότι χειρίστηκα επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ», είπε και πρόσθεσε ότι ελάχιστα διαφωνεί με τα όσα ανέφερε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Στο ερώτημα γιατί καθυστέρησε να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Όταν κάνεις συμπληρωματική σύμβαση σε συγχρηματοδοτούμενο έργο και ελέγχεται από την ΕΔΕΛ - και υπήρχε τακτικός έλεγχος της - εσείς θα την υπογράφατε όταν ερχόταν να ελέγξει και τη πορεία της σύμβασης αλλά και τη συμπληρωματική; Ο έλεγχος της ΕΔΕΛ δεν βρήκε τίποτα μεμπτό διαχειριστικά, στην οικονομική διαχείριση. Βρίσκει ότι απόλυτα πάσχει η ποσότητα της σύμβασης και για αυτό υπάρχει ανάγκη της συμπληρωματικής. Δεν το κάναμε εμείς αυτό. Όταν όμως προκύπτει η ανάγκη για πάνω από το 10% της συμπληρωματικής σύμβασης του συμβατικού αντικειμένου, υποχρεωτικά ακολουθείς τις διαδικασίες που ορίζουν η Διαχειριστική Αρχή, η ΕΕ, το Ελεγκτικό Συνέδριο, όλοι. Να δούμε ποιος σπεκουλάρει εδώ πέρα. Εμείς ακολουθήσαμε τις διαδικασίες που έπρεπε να ακολουθήσουμε. Τι άλλο θα έπρεπε να κάνουμε. Να λέγαμε ότι δεν ακούμε τις αρμόδιες διαχειριστικές αρχές και τη διαφάνεια;».
Απαντώντας στον κ. Γεραπετρίτη που αμφισβήτησε τα ποσοστά ολοκλήρωσης του έργου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Σπίρτζης αντέτεινε ότι «αναφέρεται σε αυτά χωρίς να έχει καταθέσει κανένα δημόσιο έγγραφο».
«Η σύμβαση 717 είναι μεταξύ των αναδόχων και της ΕΡΓΟΣΕ. Δεν είναι μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ. Αυτό που επικαλείται είναι για να κάνει μαγείρεμα στους αριθμούς. Λέει, για να δούμε πόσοι σταθμοί παραδόθηκαν. Δεν υπάρχει μονάδα μέτρησης που λέγεται σταθμός», είπε ενώ σημείωσε ότι «στα 41 εκατ. ευρώ της σύμβασης, το οικονομικό μέγεθος των σταθμών, των ηλεκτρονικών διατάξεων δηλαδή που μπαίνανε στα δωμάτια που καταλήγουν στους σταθμούς, είναι 1,1 εκατομμύρια».
«Υπήρχε ανάγκη συμπληρωματικών έργων. Αυτό που μεταφράζεται σε ανάταξη - αναβάθμιση του έργου, ο μεγαλύτερος όγκος αφορά τις εργασίες πεδίου και δευτερευόντως εξοπλισμού δωματίου. Σε επίσημο έγγραφο επισημαίνεται ότι η λειτουργία της χρηματοδότησης της τηλεδιοίκησης δημιουργείται σε επίπεδο εξοπλισμού κλειστού δωματίου μέσω πολυσύνθετων ηλεκτρονικών συσκευών και ένα και μόνο εξάρτημα να μην λειτουργεί καθίσταται μη λειτουργική ολόκληρη συσκευή. Το 2020 όλα αυτά αναφέρονται σε επίσημο έγγραφο», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.
Όπως υποστήριξε ο πρώην υπουργός Υποδομών, «δεν υπάρχει κενό» προσθέτοντας ότι «θα μπορούσε όντως να υπογράψει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ από 1/8 /2018 , αλλά αν το έκανε αυτό και ερχόταν μετά η ΕΔΕΛ να ελέγξει τη συμπληρωματική σύμβαση και την κανονική σύμβαση, κάτι θα πήγαινε πολύ στραβά για τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ».
Απαντώντας στο ερώτημα για το πόσους σταθμάρχες προσέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι «από το 2015 ως το 2018 δεν μπορούσε λόγω μνημονίων να γίνει καμία πρόσληψη και για να μην καταρρεύσει ο σιδηρόδρομος έκανε μία πρόσκληση για να γυρίσουν πίσω όσοι εργαζόμενοι δεν είχαν βγει στη σύνταξη και επέστρεψαν 100 άτομα τα οποία ήταν εκπαιδευμένα, σταθμάρχες, τεχνίτες και κλειδούχοι.
«Δεν απολύθηκε κανένα προσωπικό, έγιναν μετατάξεις στον ΟΣΕ και έγιναν και 35 προσλήψεις. Εκτός από αυτά προσλήφθηκαν με ατομικές συμβάσεις 200 εργαζόμενοι για φύλαξη και καθαριότητα», είπε ενώ στάθηκε στο γεγονός ότι «πιάστηκε κύκλωμα κλοπών το 2016 στο οποίο ήταν και στελέχη του ΟΣΕ, ο ένας ήταν διευθυντής και πήγαν κανονικά φυλακή».
«Δεν ζείτε από τύχη. Δεν ήταν τυχαίο που δε συνέβη επί ΣΥΡΙΖΑ δυστύχημα. Προφανώς είχαμε ελλείψεις στον ΟΣΕ. Και προφανώς είναι άλλο να έχεις 2.000 άτομα που χρειάζεται και να μην έχεις 1.400 που είχαμε εμείς και άλλο να έχεις 730 άτομα. Εκεί καταρρέει», επεσήμανε.
Ο κ. Σπίρτζης απάντησε και στο θέμα των οδηγιών για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων επισημαίνοντας ότι η μία αφορά τη λειτουργικότητα, η δεύτερη το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς και η τρίτη το σιδηροδρομικό πακέτο που είχε προθεσμία.
«Ήμουν 4,5 χρόνια στοχοποιημένος υπουργός γιατί δεν συμφωνούσα με τις ιδιωτικοποιήσεις», είπε ενώ υποστήριξε ότι η ΝΔ έκανε «πάρτι στον ΟΣΕ, με παράνομες κρατικές ενισχύσεις οι οποίες έφθασαν στα 16,5 δισ. ευρώ». Χρωστούσε η ΤΡΕΝΟΣΕ στον ΟΣΕ 700 εκατ. ευρώ. Από το 2007 ως και το 2010 έγινε το χρέος αυτό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλεγε ή θα την κλείσετε ή θα την πουλήσετε», τόνισε.
Υπεραμύνθηκε των προσόντων της πρώην προέδρου της ΡΑΣ Ιωάννας Τσιαπαρίκου τονίζοντας ότι είχε τελειώσει το πανεπιστήμιο Πειραιά, έχει κάνει μάστερ στις διεθνείς μεταφορές και είναι διδάκτωρ.
«Εμείς έχουμε μάθει να αναλαμβάνουμε και πολιτικές και προσωπικές ευθύνες αν υπάρχουν, αλλά αυτές δεν θα είναι στη λογική της προπαγάνδας για να μας βάζετε στο κάδρο. Θα τα αποδείξετε αυτά που λέτε. Δεν θα πετάτε λάσπη στον ανεμιστήρα με διάφορα τρολ», υπογράμμισε.
Ο κ Σπίρτζης στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της τηλεδιοίκησης κάνοντας λόγο για πυροτεχνήματα της κυβέρνησης.
«Όταν έχεις ένα τηλεχειρισμό σε ένα σταθμό δεν είναι τηλεδιοίκηση. Είναι τοπικός του σιδηροδρομικού σταθμού το οποίο μπορεί να καλύψει και κάποια λίγα χιλιόμετρα. Η τηλεδιοίκηση δεν είναι ο χειρισμός. Όταν λέτε αυτόματα χάραζε τη γραμμή ο σταθμάρχης της Λάρισας τι να σας πω; Η τηλεδιοίκηση αποτελούσε πρόσθετη δικλείδα ασφαλείας. Από 29 Ιουλίου 2019 έπαψε να υπάρχει η τηλεδιοίκηση», σημείωσε.
Είπε ακόμα ότι, το κεντρικό δίκτυο ελέγχου στην οδό Καρόλου, διαλύθηκε το 2020 γιατί μετακόμισε η ΕΡΓΟΣΕ και έτσι χάθηκε και ο μεγάλος αριθμός εργαζομένων, και υποστήριξε ότι αν υπήρχε θα λειτουργούσε ενιαία και θα μπορούσαν να εντοπιστούν τα λάθη το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος.
«Εμείς κάναμε ότι μπορούσαμε για έργα και στελέχωση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ασφάλεια του, μέσα στη στενότητα των μνημονίων που είχαμε, το κάναμε αυτό και επιτυχώς μπορέσαμε να μην καταρρεύσουν πολλά κομμάτια τους. Προχωρήσαμε έργα που βάλτωναν και δημιουργήθηκε ένας άλλος πλανήτης και για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου και για την ικανότητα του. Για την 717 για την οποία εσείς μας καλέσατε, να είστε σίγουροι ότι όταν ολοκληρώνεις έργα ύψους ενός δισ. ευρώ προφανώς δεν είχες παραμελήσει ένα σημαντικό έργο», τόνισε και κατέληξε: «Κατ΄εμένα, έχοντας το καθήκον να ενημερώσω τον ελληνικό λαό και κυρίως τις 57 οικογένειες των θυμάτων για ότι έγινε από την ΕΡΓΟΣΕ στη περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, να ευχηθώ να μας καλέσετε κύριε πρόεδρε για όλες τις πτυχές αυτού του τραγικού δυστυχήματος που έχει συγκλονίσει όλους μας».
18/03/2023 21:01
20/03/2023 21:08
20/03/2023 23:30
Ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης επέμεινε - και στις απαντήσεις που κλήθηκε να δώσει σε σειρά ερωτημάτων που του είχαν τεθεί από βουλευτές - ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε παραδώσει ολοκληρωμένο το σύστημα GSMR, χαρακτήρισε δικαιολογημένες τις καθυστερήσεις που υπήρξαν στην υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης καθώς ακολουθήθηκαν όλες οι διαδικασίες που όριζαν οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές και υποστήριξε ότι δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης το βράδυ του εγκλήματος στα Τέμπη.
Παράλληλα επιτέθηκε εκ νέου στη κυβέρνηση της ΝΔ καταλογίζοντας της προσπάθεια παραπληροφόρησης ενώ επανέλαβε ότι στην Επιτροπή Θεσμών πρέπει να κληθούν και οι δύο υφυπουργοί του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που είχαν, όπως είπε, συγκεκριμένες αρμοδιότητες αλλά και το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ.
«Αισθάνομαι την απόλυτη ανάγκη να ενημερώσω για κάθε πτυχή σε ότι χειρίστηκα επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ», είπε και πρόσθεσε ότι ελάχιστα διαφωνεί με τα όσα ανέφερε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Στο ερώτημα γιατί καθυστέρησε να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Όταν κάνεις συμπληρωματική σύμβαση σε συγχρηματοδοτούμενο έργο και ελέγχεται από την ΕΔΕΛ - και υπήρχε τακτικός έλεγχος της - εσείς θα την υπογράφατε όταν ερχόταν να ελέγξει και τη πορεία της σύμβασης αλλά και τη συμπληρωματική; Ο έλεγχος της ΕΔΕΛ δεν βρήκε τίποτα μεμπτό διαχειριστικά, στην οικονομική διαχείριση. Βρίσκει ότι απόλυτα πάσχει η ποσότητα της σύμβασης και για αυτό υπάρχει ανάγκη της συμπληρωματικής. Δεν το κάναμε εμείς αυτό. Όταν όμως προκύπτει η ανάγκη για πάνω από το 10% της συμπληρωματικής σύμβασης του συμβατικού αντικειμένου, υποχρεωτικά ακολουθείς τις διαδικασίες που ορίζουν η Διαχειριστική Αρχή, η ΕΕ, το Ελεγκτικό Συνέδριο, όλοι. Να δούμε ποιος σπεκουλάρει εδώ πέρα. Εμείς ακολουθήσαμε τις διαδικασίες που έπρεπε να ακολουθήσουμε. Τι άλλο θα έπρεπε να κάνουμε. Να λέγαμε ότι δεν ακούμε τις αρμόδιες διαχειριστικές αρχές και τη διαφάνεια;».
Απαντώντας στον κ. Γεραπετρίτη που αμφισβήτησε τα ποσοστά ολοκλήρωσης του έργου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Σπίρτζης αντέτεινε ότι «αναφέρεται σε αυτά χωρίς να έχει καταθέσει κανένα δημόσιο έγγραφο».
«Η σύμβαση 717 είναι μεταξύ των αναδόχων και της ΕΡΓΟΣΕ. Δεν είναι μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ. Αυτό που επικαλείται είναι για να κάνει μαγείρεμα στους αριθμούς. Λέει, για να δούμε πόσοι σταθμοί παραδόθηκαν. Δεν υπάρχει μονάδα μέτρησης που λέγεται σταθμός», είπε ενώ σημείωσε ότι «στα 41 εκατ. ευρώ της σύμβασης, το οικονομικό μέγεθος των σταθμών, των ηλεκτρονικών διατάξεων δηλαδή που μπαίνανε στα δωμάτια που καταλήγουν στους σταθμούς, είναι 1,1 εκατομμύρια».
«Υπήρχε ανάγκη συμπληρωματικών έργων. Αυτό που μεταφράζεται σε ανάταξη - αναβάθμιση του έργου, ο μεγαλύτερος όγκος αφορά τις εργασίες πεδίου και δευτερευόντως εξοπλισμού δωματίου. Σε επίσημο έγγραφο επισημαίνεται ότι η λειτουργία της χρηματοδότησης της τηλεδιοίκησης δημιουργείται σε επίπεδο εξοπλισμού κλειστού δωματίου μέσω πολυσύνθετων ηλεκτρονικών συσκευών και ένα και μόνο εξάρτημα να μην λειτουργεί καθίσταται μη λειτουργική ολόκληρη συσκευή. Το 2020 όλα αυτά αναφέρονται σε επίσημο έγγραφο», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.
Όπως υποστήριξε ο πρώην υπουργός Υποδομών, «δεν υπάρχει κενό» προσθέτοντας ότι «θα μπορούσε όντως να υπογράψει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ από 1/8 /2018 , αλλά αν το έκανε αυτό και ερχόταν μετά η ΕΔΕΛ να ελέγξει τη συμπληρωματική σύμβαση και την κανονική σύμβαση, κάτι θα πήγαινε πολύ στραβά για τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ».
Απαντώντας στο ερώτημα για το πόσους σταθμάρχες προσέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι «από το 2015 ως το 2018 δεν μπορούσε λόγω μνημονίων να γίνει καμία πρόσληψη και για να μην καταρρεύσει ο σιδηρόδρομος έκανε μία πρόσκληση για να γυρίσουν πίσω όσοι εργαζόμενοι δεν είχαν βγει στη σύνταξη και επέστρεψαν 100 άτομα τα οποία ήταν εκπαιδευμένα, σταθμάρχες, τεχνίτες και κλειδούχοι.
«Δεν απολύθηκε κανένα προσωπικό, έγιναν μετατάξεις στον ΟΣΕ και έγιναν και 35 προσλήψεις. Εκτός από αυτά προσλήφθηκαν με ατομικές συμβάσεις 200 εργαζόμενοι για φύλαξη και καθαριότητα», είπε ενώ στάθηκε στο γεγονός ότι «πιάστηκε κύκλωμα κλοπών το 2016 στο οποίο ήταν και στελέχη του ΟΣΕ, ο ένας ήταν διευθυντής και πήγαν κανονικά φυλακή».
«Δεν ζείτε από τύχη. Δεν ήταν τυχαίο που δε συνέβη επί ΣΥΡΙΖΑ δυστύχημα. Προφανώς είχαμε ελλείψεις στον ΟΣΕ. Και προφανώς είναι άλλο να έχεις 2.000 άτομα που χρειάζεται και να μην έχεις 1.400 που είχαμε εμείς και άλλο να έχεις 730 άτομα. Εκεί καταρρέει», επεσήμανε.
Ο κ. Σπίρτζης απάντησε και στο θέμα των οδηγιών για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων επισημαίνοντας ότι η μία αφορά τη λειτουργικότητα, η δεύτερη το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς και η τρίτη το σιδηροδρομικό πακέτο που είχε προθεσμία.
«Ήμουν 4,5 χρόνια στοχοποιημένος υπουργός γιατί δεν συμφωνούσα με τις ιδιωτικοποιήσεις», είπε ενώ υποστήριξε ότι η ΝΔ έκανε «πάρτι στον ΟΣΕ, με παράνομες κρατικές ενισχύσεις οι οποίες έφθασαν στα 16,5 δισ. ευρώ». Χρωστούσε η ΤΡΕΝΟΣΕ στον ΟΣΕ 700 εκατ. ευρώ. Από το 2007 ως και το 2010 έγινε το χρέος αυτό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλεγε ή θα την κλείσετε ή θα την πουλήσετε», τόνισε.
Υπεραμύνθηκε των προσόντων της πρώην προέδρου της ΡΑΣ Ιωάννας Τσιαπαρίκου τονίζοντας ότι είχε τελειώσει το πανεπιστήμιο Πειραιά, έχει κάνει μάστερ στις διεθνείς μεταφορές και είναι διδάκτωρ.
«Εμείς έχουμε μάθει να αναλαμβάνουμε και πολιτικές και προσωπικές ευθύνες αν υπάρχουν, αλλά αυτές δεν θα είναι στη λογική της προπαγάνδας για να μας βάζετε στο κάδρο. Θα τα αποδείξετε αυτά που λέτε. Δεν θα πετάτε λάσπη στον ανεμιστήρα με διάφορα τρολ», υπογράμμισε.
Ο κ Σπίρτζης στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα της τηλεδιοίκησης κάνοντας λόγο για πυροτεχνήματα της κυβέρνησης.
«Όταν έχεις ένα τηλεχειρισμό σε ένα σταθμό δεν είναι τηλεδιοίκηση. Είναι τοπικός του σιδηροδρομικού σταθμού το οποίο μπορεί να καλύψει και κάποια λίγα χιλιόμετρα. Η τηλεδιοίκηση δεν είναι ο χειρισμός. Όταν λέτε αυτόματα χάραζε τη γραμμή ο σταθμάρχης της Λάρισας τι να σας πω; Η τηλεδιοίκηση αποτελούσε πρόσθετη δικλείδα ασφαλείας. Από 29 Ιουλίου 2019 έπαψε να υπάρχει η τηλεδιοίκηση», σημείωσε.
Είπε ακόμα ότι, το κεντρικό δίκτυο ελέγχου στην οδό Καρόλου, διαλύθηκε το 2020 γιατί μετακόμισε η ΕΡΓΟΣΕ και έτσι χάθηκε και ο μεγάλος αριθμός εργαζομένων, και υποστήριξε ότι αν υπήρχε θα λειτουργούσε ενιαία και θα μπορούσαν να εντοπιστούν τα λάθη το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος.
«Εμείς κάναμε ότι μπορούσαμε για έργα και στελέχωση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ασφάλεια του, μέσα στη στενότητα των μνημονίων που είχαμε, το κάναμε αυτό και επιτυχώς μπορέσαμε να μην καταρρεύσουν πολλά κομμάτια τους. Προχωρήσαμε έργα που βάλτωναν και δημιουργήθηκε ένας άλλος πλανήτης και για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου και για την ικανότητα του. Για την 717 για την οποία εσείς μας καλέσατε, να είστε σίγουροι ότι όταν ολοκληρώνεις έργα ύψους ενός δισ. ευρώ προφανώς δεν είχες παραμελήσει ένα σημαντικό έργο», τόνισε και κατέληξε: «Κατ΄εμένα, έχοντας το καθήκον να ενημερώσω τον ελληνικό λαό και κυρίως τις 57 οικογένειες των θυμάτων για ότι έγινε από την ΕΡΓΟΣΕ στη περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, να ευχηθώ να μας καλέσετε κύριε πρόεδρε για όλες τις πτυχές αυτού του τραγικού δυστυχήματος που έχει συγκλονίσει όλους μας».
ΣΧΟΛΙΑ