Χρήστος Δουίτσης: Με ευθύνη Μητσοτάκη η Θεσσαλονίκη στην εντατική
15/11/2020 19:18
15/11/2020 19:18
Η διεύρυνση του κόμματος συνέπεσε με την πανδημία του κορονοϊού, με αποτέλεσμα να αναβληθεί το Συνέδριο ανασυγκρότησης. Ανησυχείτε μήπως ο στόχος της νέας συγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία αποδυναμωθεί λόγω των συνεχών αναβολών;
Η πανδημική κρίση με τα αλλεπάλληλα κύματά της δοκιμάζει -εκτός όλων των άλλων- και την πολιτική λειτουργία κομμάτων και συλλογικοτήτων, ιδιαίτερα για ένα κόμμα της Αριστεράς που η μαζική και ενεργή συμμετοχή μελών και φίλων στις διαδικασίες του αποτελεί και είναι διαρκώς ζητούμενο. Οι περιορισμοί σε συναθροίσεις και συγκεντρώσεις θέτουν εμπόδια στους παραδοσιακούς τρόπους συνεύρεσης, συζήτησης και διαβούλευσης όπως οι συνελεύσεις, εκδηλώσεις, συνεδριάσεις κ.λπ.
Η τεχνολογία μπορεί μεν να δώσει λύσεις με τις τηλεδιασκέψεις και τις διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες, ωστόσο οι λύσεις αυτές δεν αποκαθιστούν το πρόβλημα στο σύνολό τους. Έτσι, η αναβολή του Συνεδρίου ήταν αναπόφευκτη. Ωστόσο, δεν προκύπτει από πουθενά αποδυνάμωση της προσπάθειας ανασυγκρότησης του κόμματος.
Σε όλη αυτήν την περίοδο ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ απέδειξε ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες καθώς ήρθε σε επαφή με φορείς, εκπροσώπους κοινωνικών και επαγγελματικών ομάδων, διαμόρφωσε εναλλακτική πρόταση αντιμετώπισης της πανδημικής κρίσης αλλά και της επανέναρξης της οικονομίας με το πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι»
Παρά τα δύσκολα υγειονομικά δεδομένα επιχειρείται η πραγματοποίηση τοπικών Συνδιασκέψεων των Νομαρχιακών Επιτροπών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με τη δυνατότητα ηλεκτρονικών συνεδριάσεων, όπου αυτό απαιτείται. Τι στόχους θέτετε για τις Συνδιασκέψεις αυτές;
Σε κανονικές συνθήκες οι νομαρχιακές συνδιασκέψεις θα έπρεπε να ακολουθήσουν το συνέδριο του κόμματος. Θα έπρεπε δηλαδή να προηγηθεί το συνέδριο, να λάβει τις πολιτικές αποφάσεις, να υιοθετήσει τις προγραμματικές θέσεις και κατευθύνσεις του κόμματος και στη συνέχεια να έρθουν οι νομαρχιακές συνδιασκέψεις να εξειδικεύσουν στην περιοχή ευθύνης τους τα παραπάνω, να επεξεργαστούν ένα πολιτικό σχέδιο με διετή χρονικό ορίζοντα και να διασφαλίσουν την αποτελεσματικότερη διάταξη δυνάμεων. Στις παρούσες συνθήκες και με δεδομένη την αναβολή του συνεδρίου οι συνδιασκέψεις θα προηγηθούν.
Συνεπώς, οι συνδιασκέψεις θα αποτελέσουν ένα κρίσιμο πεδίο στο οποίο ο συλλογικός φορέας θα κληθεί να αποδείξει ότι μπορεί να λειτουργεί επαρκώς και κάτω από ιδιαίτερες, αντίξοες συνθήκες. Εδώ σημαντικό ρόλο θα παίξει η διάθεση του στελεχικού δυναμικού και των μελών του κόμματος να προχωρήσουμε μπροστά επιδιώκοντας την εξωστρέφεια, την ενοποίηση, την μαζικοποίηση και τον διάλογο.
Πιο συγκεκριμένα, στην Α’ Θεσσαλονίκης η συνδιάσκεψη οφείλει να συγκροτήσει ένα συνεκτικό, πολιτικό σχέδιο και πρόταση για το πολεοδομικό συγκρότημα και να εκλέξει στην ΝΕ εκείνο το δυναμικό που θα το υπηρετήσει και θα το προωθήσει με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο. Η συγκρότηση μιας κοινωνικής, πολιτικής, προοδευτικής πλειοψηφίας στην Θεσσαλονίκη, της οποίας πολιτική έκφραση θα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει να είναι η πεμπτουσία ενός τέτοιου σχεδιασμού. Εδώ κρίσιμα πεδία αποτελούν ο χώρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του Συνδικαλιστικού Κινήματος και της Κοινωνίας των Πολιτών.
Από την άλλη μεριά, η συνδιάσκεψη ως διαδικασία οφείλει να μην είναι αυτοαναφορική, να μην απασχολήσει μόνο το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά να προκαλέσει το ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας, να επιζητήσει την εξωστρέφεια, την από κοινού επεξεργασία των προτάσεών μας. Αυτά οφείλουν να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης με τα κοινωνικά στρώματα και τους πολίτες που επιλέγουν να εκφραστούν μέσα από το κόμμα μας. Πρέπει να απευθύνει πλατύ κάλεσμα να πάρουν μέρος όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι. Δύσκολα πράγματα, με βάση την συγκυρία και την επιδημιολογική κρίση, αλλά όπως είπε και ο πρόεδρος Αλέξης Τσίπρας η Αριστερά είναι για τα δύσκολα!
Η εκλογή νέων Νομαρχιακών Επιτροπών θα είναι η πρώτη εσωτερική διαδικασία με την συμμετοχή των μελών και των στελεχών που προέρχονται από την Προοδευτική Συμμαχία. Πολλοί κάνουν λόγο για ασύμβατες αντιλήψεις σε κομβικά ζητήματα. Θα μπορέσουν να ενταχθούν αρμονικά στις εσωτερικές διαδικασίες του κόμματος;
Έχουν ήδη ενταχθεί. Η διεύρυνση του κόμματος, ως προσπάθεια αντιστοίχισης των οργανωμένων δυνάμεων με την εκλογική και κοινωνική μας βάση ξέρετε ότι έχει ξεκινήσει πριν από τις εκλογές του 2019. Σε όλο αυτό το διάστημα δόθηκε χώρος αλλά και ρόλος σε όλους τους συναγωνιστές που κάνανε το βήμα και εντάχθηκαν στο κόμμα μας. Η συγκρότηση και λειτουργία της Κεντρικής Επιτροπής Ανασυγκρότησης, του Πολιτικού Συμβουλίου, των διευρυμένων οργάνων σε όλα τα κομματικά επίπεδα αποτελούν παραδείγματα ουσιαστικής ένταξης στις εσωτερικές διαδικασίες.
Για να είμαι ειλικρινής ασύμβατες αντιλήψεις σε κομβικά ζητήματα δεν έχω αντιληφθεί. Μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις και οπτικές, ωστόσο το κόμμα μας έχει την δυνατότητα να λειτουργεί επιτυγχάνοντας την σύνθεση αυτών.
Στην πόλη της Θεσσαλονίκης λειτουργούν εδώ και αρκετό καιρό διευρυμένα τα όργανα της γραμματείας και της Νομαρχιακής Επιτροπής. Είστε ικανοποιημένος από την διεύρυνση του κόμματος στην Α’ Νομαρχιακή Επιτροπή; Συμμετέχουν ενεργά στις Οργανώσεις Μελών τους τα νέα μέλη που εγγράφηκαν μέσω του iSYRIZA;
Είναι αλήθεια ότι στη Θεσσαλονίκη η διεύρυνση του κόμματος έχει οδηγήσει στον διπλασιασμό των δυνάμεών μας τόσο σε επίπεδο μελών όσο και Οργανώσεων. Υπάρχουν βέβαια πολλά περιθώρια ακόμη για παραπέρα ανάπτυξη.
Ναι, τα κομματικά όργανα λειτουργούν με διευρυμένη σύνθεση ενώ αρκετοί νέοι σύντροφοι έχουν αναλάβει καθήκοντα και τομείς ευθύνης.
Η κατάσταση στη Θεσσαλονίκη με την πανδημία είναι πολύ δύσκολη και τα νοσοκομεία της πόλης βρίσκονται σε οριακό σημείο. Πώς κρίνετε την ετοιμότητα του δημόσιου συστήματος υγείας αλλά και την στάση των πολιτών σε σχέση με τα μέτρα περιορισμού;
Η κατάσταση που βιώνει η Θεσσαλονίκη δεν έχει προηγούμενο, οι ευθύνες έχουν ονοματεπώνυμο και φέρουν την υπογραφή της κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη. Η ολιγωρία της και οι ολέθριες αποφάσεις της οδήγησαν δυστυχώς την πόλη στην εντατική.
Η καθυστέρηση π.χ. που επέβαλλε στην ολοκλήρωση των έργων του Μετρό με την απόφασή της για τον σταθμό Βενιζέλου, σε συνδυασμό με την ακύρωση του διαγωνισμού για την αγορά καινούριων λεωφορείων που είχε δρομολογήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ οδήγησαν στην μετατροπή των λεωφορείων σε κινητές, υγειονομικές βόμβες. Η μη αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του παλιού Λοιμωδών και του παλιού 424 στερούν από την πόλη υποδομές που θα αποδεικνύονταν σωτήριες στην φάση που βρισκόμαστε. Δεν διενέργησαν μαζικά, δωρεάν τεστ, παρόλο που από αρκετά νωρίς είχαν ενδείξεις ότι η πόλη εμφανίζεται ιικά βεβαρημένη. Δεν φρόντισαν να δημιουργήσουν ένα κέντρο συντονισμού, ενημέρωσης και λήψης αποφάσεων σε τοπικό επίπεδο. Όπως και στην υπόλοιπη χώρα έτσι και στη Θεσσαλονίκη η κυβέρνηση βάζει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας να αντιμετωπίσει τον COVID-19 και παραδίδει την λοιπή νοσηρότητα στον ιδιωτικό τομέα. Το γαλάζιο πολιτικό προσωπικό είναι ανύπαρκτο και κρύβεται αυτές τις κρίσιμες για την πόλη ώρες.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη κυβερνά με την προπαγάνδα τα ψέματα και την επικοινωνία, αντιπολιτευόμενη την αντιπολίτευση. Προσπάθησε να μας πείσει ότι για την κατάσταση που ξέφυγε εκτός ελέγχου φταίνε οι νέοι, οι ανέμελοι Θεσσαλονικείς κ.λπ. Λες και η πόλη άλλαξε κατοίκους, νοοτροπία και λογικές μέσα σε πέντε μήνες. Έτσι, δυσφήμησε την πόλη κατηγορώντας την για ανευθυνότητα και αμετροέπεια (δηλώσεις Γεραπετρίτη), για να κρύψει τις δικές της ανεπάρκειες και καταστροφικές επιλογές. Εκτός και αν ο κ. Γεραπετρίτης απευθύνονταν στον κ. Καράογλου, τον κ. Τζιτζικώστα, τον κ. Ζέρβα και την κ. Αντωνίου.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15 Νοεμβρίου 2020
Η διεύρυνση του κόμματος συνέπεσε με την πανδημία του κορονοϊού, με αποτέλεσμα να αναβληθεί το Συνέδριο ανασυγκρότησης. Ανησυχείτε μήπως ο στόχος της νέας συγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία αποδυναμωθεί λόγω των συνεχών αναβολών;
Η πανδημική κρίση με τα αλλεπάλληλα κύματά της δοκιμάζει -εκτός όλων των άλλων- και την πολιτική λειτουργία κομμάτων και συλλογικοτήτων, ιδιαίτερα για ένα κόμμα της Αριστεράς που η μαζική και ενεργή συμμετοχή μελών και φίλων στις διαδικασίες του αποτελεί και είναι διαρκώς ζητούμενο. Οι περιορισμοί σε συναθροίσεις και συγκεντρώσεις θέτουν εμπόδια στους παραδοσιακούς τρόπους συνεύρεσης, συζήτησης και διαβούλευσης όπως οι συνελεύσεις, εκδηλώσεις, συνεδριάσεις κ.λπ.
Η τεχνολογία μπορεί μεν να δώσει λύσεις με τις τηλεδιασκέψεις και τις διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες, ωστόσο οι λύσεις αυτές δεν αποκαθιστούν το πρόβλημα στο σύνολό τους. Έτσι, η αναβολή του Συνεδρίου ήταν αναπόφευκτη. Ωστόσο, δεν προκύπτει από πουθενά αποδυνάμωση της προσπάθειας ανασυγκρότησης του κόμματος.
Σε όλη αυτήν την περίοδο ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ απέδειξε ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες καθώς ήρθε σε επαφή με φορείς, εκπροσώπους κοινωνικών και επαγγελματικών ομάδων, διαμόρφωσε εναλλακτική πρόταση αντιμετώπισης της πανδημικής κρίσης αλλά και της επανέναρξης της οικονομίας με το πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι»
Παρά τα δύσκολα υγειονομικά δεδομένα επιχειρείται η πραγματοποίηση τοπικών Συνδιασκέψεων των Νομαρχιακών Επιτροπών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με τη δυνατότητα ηλεκτρονικών συνεδριάσεων, όπου αυτό απαιτείται. Τι στόχους θέτετε για τις Συνδιασκέψεις αυτές;
Σε κανονικές συνθήκες οι νομαρχιακές συνδιασκέψεις θα έπρεπε να ακολουθήσουν το συνέδριο του κόμματος. Θα έπρεπε δηλαδή να προηγηθεί το συνέδριο, να λάβει τις πολιτικές αποφάσεις, να υιοθετήσει τις προγραμματικές θέσεις και κατευθύνσεις του κόμματος και στη συνέχεια να έρθουν οι νομαρχιακές συνδιασκέψεις να εξειδικεύσουν στην περιοχή ευθύνης τους τα παραπάνω, να επεξεργαστούν ένα πολιτικό σχέδιο με διετή χρονικό ορίζοντα και να διασφαλίσουν την αποτελεσματικότερη διάταξη δυνάμεων. Στις παρούσες συνθήκες και με δεδομένη την αναβολή του συνεδρίου οι συνδιασκέψεις θα προηγηθούν.
Συνεπώς, οι συνδιασκέψεις θα αποτελέσουν ένα κρίσιμο πεδίο στο οποίο ο συλλογικός φορέας θα κληθεί να αποδείξει ότι μπορεί να λειτουργεί επαρκώς και κάτω από ιδιαίτερες, αντίξοες συνθήκες. Εδώ σημαντικό ρόλο θα παίξει η διάθεση του στελεχικού δυναμικού και των μελών του κόμματος να προχωρήσουμε μπροστά επιδιώκοντας την εξωστρέφεια, την ενοποίηση, την μαζικοποίηση και τον διάλογο.
Πιο συγκεκριμένα, στην Α’ Θεσσαλονίκης η συνδιάσκεψη οφείλει να συγκροτήσει ένα συνεκτικό, πολιτικό σχέδιο και πρόταση για το πολεοδομικό συγκρότημα και να εκλέξει στην ΝΕ εκείνο το δυναμικό που θα το υπηρετήσει και θα το προωθήσει με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο. Η συγκρότηση μιας κοινωνικής, πολιτικής, προοδευτικής πλειοψηφίας στην Θεσσαλονίκη, της οποίας πολιτική έκφραση θα είναι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει να είναι η πεμπτουσία ενός τέτοιου σχεδιασμού. Εδώ κρίσιμα πεδία αποτελούν ο χώρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του Συνδικαλιστικού Κινήματος και της Κοινωνίας των Πολιτών.
Από την άλλη μεριά, η συνδιάσκεψη ως διαδικασία οφείλει να μην είναι αυτοαναφορική, να μην απασχολήσει μόνο το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά να προκαλέσει το ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας, να επιζητήσει την εξωστρέφεια, την από κοινού επεξεργασία των προτάσεών μας. Αυτά οφείλουν να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης με τα κοινωνικά στρώματα και τους πολίτες που επιλέγουν να εκφραστούν μέσα από το κόμμα μας. Πρέπει να απευθύνει πλατύ κάλεσμα να πάρουν μέρος όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι. Δύσκολα πράγματα, με βάση την συγκυρία και την επιδημιολογική κρίση, αλλά όπως είπε και ο πρόεδρος Αλέξης Τσίπρας η Αριστερά είναι για τα δύσκολα!
Η εκλογή νέων Νομαρχιακών Επιτροπών θα είναι η πρώτη εσωτερική διαδικασία με την συμμετοχή των μελών και των στελεχών που προέρχονται από την Προοδευτική Συμμαχία. Πολλοί κάνουν λόγο για ασύμβατες αντιλήψεις σε κομβικά ζητήματα. Θα μπορέσουν να ενταχθούν αρμονικά στις εσωτερικές διαδικασίες του κόμματος;
Έχουν ήδη ενταχθεί. Η διεύρυνση του κόμματος, ως προσπάθεια αντιστοίχισης των οργανωμένων δυνάμεων με την εκλογική και κοινωνική μας βάση ξέρετε ότι έχει ξεκινήσει πριν από τις εκλογές του 2019. Σε όλο αυτό το διάστημα δόθηκε χώρος αλλά και ρόλος σε όλους τους συναγωνιστές που κάνανε το βήμα και εντάχθηκαν στο κόμμα μας. Η συγκρότηση και λειτουργία της Κεντρικής Επιτροπής Ανασυγκρότησης, του Πολιτικού Συμβουλίου, των διευρυμένων οργάνων σε όλα τα κομματικά επίπεδα αποτελούν παραδείγματα ουσιαστικής ένταξης στις εσωτερικές διαδικασίες.
Για να είμαι ειλικρινής ασύμβατες αντιλήψεις σε κομβικά ζητήματα δεν έχω αντιληφθεί. Μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις και οπτικές, ωστόσο το κόμμα μας έχει την δυνατότητα να λειτουργεί επιτυγχάνοντας την σύνθεση αυτών.
Στην πόλη της Θεσσαλονίκης λειτουργούν εδώ και αρκετό καιρό διευρυμένα τα όργανα της γραμματείας και της Νομαρχιακής Επιτροπής. Είστε ικανοποιημένος από την διεύρυνση του κόμματος στην Α’ Νομαρχιακή Επιτροπή; Συμμετέχουν ενεργά στις Οργανώσεις Μελών τους τα νέα μέλη που εγγράφηκαν μέσω του iSYRIZA;
Είναι αλήθεια ότι στη Θεσσαλονίκη η διεύρυνση του κόμματος έχει οδηγήσει στον διπλασιασμό των δυνάμεών μας τόσο σε επίπεδο μελών όσο και Οργανώσεων. Υπάρχουν βέβαια πολλά περιθώρια ακόμη για παραπέρα ανάπτυξη.
Ναι, τα κομματικά όργανα λειτουργούν με διευρυμένη σύνθεση ενώ αρκετοί νέοι σύντροφοι έχουν αναλάβει καθήκοντα και τομείς ευθύνης.
Η κατάσταση στη Θεσσαλονίκη με την πανδημία είναι πολύ δύσκολη και τα νοσοκομεία της πόλης βρίσκονται σε οριακό σημείο. Πώς κρίνετε την ετοιμότητα του δημόσιου συστήματος υγείας αλλά και την στάση των πολιτών σε σχέση με τα μέτρα περιορισμού;
Η κατάσταση που βιώνει η Θεσσαλονίκη δεν έχει προηγούμενο, οι ευθύνες έχουν ονοματεπώνυμο και φέρουν την υπογραφή της κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη. Η ολιγωρία της και οι ολέθριες αποφάσεις της οδήγησαν δυστυχώς την πόλη στην εντατική.
Η καθυστέρηση π.χ. που επέβαλλε στην ολοκλήρωση των έργων του Μετρό με την απόφασή της για τον σταθμό Βενιζέλου, σε συνδυασμό με την ακύρωση του διαγωνισμού για την αγορά καινούριων λεωφορείων που είχε δρομολογήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ οδήγησαν στην μετατροπή των λεωφορείων σε κινητές, υγειονομικές βόμβες. Η μη αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του παλιού Λοιμωδών και του παλιού 424 στερούν από την πόλη υποδομές που θα αποδεικνύονταν σωτήριες στην φάση που βρισκόμαστε. Δεν διενέργησαν μαζικά, δωρεάν τεστ, παρόλο που από αρκετά νωρίς είχαν ενδείξεις ότι η πόλη εμφανίζεται ιικά βεβαρημένη. Δεν φρόντισαν να δημιουργήσουν ένα κέντρο συντονισμού, ενημέρωσης και λήψης αποφάσεων σε τοπικό επίπεδο. Όπως και στην υπόλοιπη χώρα έτσι και στη Θεσσαλονίκη η κυβέρνηση βάζει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας να αντιμετωπίσει τον COVID-19 και παραδίδει την λοιπή νοσηρότητα στον ιδιωτικό τομέα. Το γαλάζιο πολιτικό προσωπικό είναι ανύπαρκτο και κρύβεται αυτές τις κρίσιμες για την πόλη ώρες.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη κυβερνά με την προπαγάνδα τα ψέματα και την επικοινωνία, αντιπολιτευόμενη την αντιπολίτευση. Προσπάθησε να μας πείσει ότι για την κατάσταση που ξέφυγε εκτός ελέγχου φταίνε οι νέοι, οι ανέμελοι Θεσσαλονικείς κ.λπ. Λες και η πόλη άλλαξε κατοίκους, νοοτροπία και λογικές μέσα σε πέντε μήνες. Έτσι, δυσφήμησε την πόλη κατηγορώντας την για ανευθυνότητα και αμετροέπεια (δηλώσεις Γεραπετρίτη), για να κρύψει τις δικές της ανεπάρκειες και καταστροφικές επιλογές. Εκτός και αν ο κ. Γεραπετρίτης απευθύνονταν στον κ. Καράογλου, τον κ. Τζιτζικώστα, τον κ. Ζέρβα και την κ. Αντωνίου.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15 Νοεμβρίου 2020
ΣΧΟΛΙΑ