Χρήστος Σταϊκούρας στη «ΜτΚ»: Μετατρέπουμε τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα
03/11/2024 18:00
03/11/2024 18:00
«Με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, μετατρέπουμε τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα» τονίζει ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνει ότι από την πρώτη του επίσκεψη στην πόλη επεδίωξε «τη συνεργασία όλων των φορέων ως αναγκαία προϋπόθεση για την εκπλήρωση των στόχων που είχε θέσει ως προτεραιότητες η κυβέρνηση για τη Θεσσαλονίκη» και ότι «δε βάλαμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Τα αναδείξαμε, τα αναλύσαμε και τα αντιμετωπίζουμε. Προσπαθούμε για το καλύτερο».
Τέσσερις εβδομάδες πριν την εκκίνηση του Μετρό σημειώνει ότι η κυβέρνηση εργάζεται συστηματικά «ώστε στις 30 Νοεμβρίου η καθημερινότητα της πόλης να βελτιωθεί σημαντικά με το νέο αυτό μέσο σταθερής τροχιάς».
Για την ασφάλεια του έργου απαντά ότι «τα επίπεδα ασφάλειας στην εποχή μας επιτυγχάνονται μέσω της εξέλιξης της τεχνολογίας και των αυτοματισμών» και ότι «όλες οι δοκιμές των συστημάτων και τρένων, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία πραγματοποιούνται σύμφωνα με το πρόγραμμα και με συνέπεια, στο πλάνο που υπαγορεύουν οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις».
Για τη μη ύπαρξη ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου σημειώνει ότι η κυβέρνηση σχεδίασε στη Θεσσαλονίκη «μία νέα πολιτική κομίστρου η οποία να ανταποκρίνεται στην εφαρμογή σε δύο βασικά μέσα μαζικής μετακίνησης, λεωφορείο και Μετρό. Αυτή η πολιτική, όπως επίσης ο πλήρης σχεδιασμός και τα προϊόντα κομίστρου θα ανακοινωθούν το αμέσως προσεχές διάστημα και το αποτέλεσμα θα είναι πολύ ικανοποιητικό για τους πολίτες».
Όσο για τον ΟΑΣΘ συνοψίζει τις 6 ενέργειες της κυβέρνησης. Ότι κυκλοφορούν τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, ότι δρομολογείται διαγωνισμός του ΟΣΕΘ για τη μίσθωση επιπλέον λεωφορείων για 10+5 έτη και ότι προχωρούν οι διαδικασίες για τη συνολική ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ, με leasing, με τη σχετική διαδικασία να περνά από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η υπογραφή της σύμβασης να γίνεται τις επόμενες ημέρες. Επίσης ότι έγιναν προσλήψεις με συμβάσεις ορισμένου χρόνου 190 οδηγών, ότι ο Οργανισμός ενισχύεται με ιδιώτες ελεγκτές στον έλεγχο κομίστρου και ότι αντικαθίστανται 18 μισθωμένα λεωφορεία του 2009, με ισάριθμα νεότερα, τα οποία δρομολογούνται αυτές τις ημέρες, τα οποία και προστίθενται στα 36 που ήδη κυκλοφορούν.
Κύριε Σταϊκούρα, ημέρα σταθμός η 30η Νοεμβρίου για τη Θεσσαλονίκη. Σε τέσσερις εβδομάδες από σήμερα και μετά 18 χρόνια ταλαιπωρίας και μεγάλων καθυστερήσεων το Μετρό θα δοθεί σε κυκλοφορία. Θα είναι όλα έτοιμα;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης εφαρμόζει την πλέον σύγχρονη τεχνολογία, σε συνδυασμό με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας. Οι δοκιμές των συστημάτων ξεκίνησαν σε «manual mode» το καλοκαίρι του 2021, σε αυτόματη λειτουργία των συρμών τον Οκτώβριο του 2022 και ολοκληρώνονται στο σύνολό τους στα τέλη του μήνα. Παράλληλα, ο Ανάδοχος της Λειτουργίας και Συντήρησης έχει ξεκινήσει τη δοκιμαστική λειτουργία στις αρχές Σεπτεμβρίου και όλο τον Νοέμβριο θα υλοποιεί την τελευταία φάση της προσομοίωσης της εμπορικής λειτουργίας καθ’ όλη την ημέρα.
Επιπλέον, τόσο η ασφάλεια του συστήματος και των τρένων όσο και η επάρκεια της Εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης και των διαδικασιών της, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος εκπαίδευσης του προσωπικού της, είναι σε διαδικασία αξιολόγησης από διεθνή ανεξάρτητο αξιολογητή ασφαλείας (TUV), ο οποίος και θα προβεί στην πιστοποίησή τους.
Επομένως, εργαζόμαστε συστηματικά ώστε, στις 30 Νοεμβρίου, η καθημερινότητα της πόλης να βελτιωθεί σημαντικά με το νέο αυτό μέσο σταθερής τροχιάς.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει ότι η 30η Νοεμβρίου θα είναι μία γιορτή για την πόλη. Θα μας αποκαλύψετε μερικές πτυχές αυτής της γιορτής; Τι να περιμένουν οι Θεσσαλονικείς;
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης περιμένουν πολλά χρόνια τη λειτουργία του Μετρό, συνεπώς, από μόνη της η λειτουργία αυτού του νέου μέσου σηματοδοτεί ένα νέο ορόσημο για την πόλη. Τα υπόλοιπα, σύντομα, θα τα δείτε.
Έχει ανοίξει μία συζήτηση σχετικά με την ασφαλή λειτουργία του Μετρό. Τι απαντάτε σε όσους θέτουν τέτοια ζητήματα;
Τα επίπεδα ασφάλειας στην εποχή μας επιτυγχάνονται μέσω της εξέλιξης της τεχνολογίας και των αυτοματισμών. Έχουν ακουστεί διάφορα για δήθεν προβλήματα στις δοκιμές. Το μόνο περιστατικό που καταγράφηκε ήταν ένας λάθος χειρισμός κατά τη μετακίνηση ενός συρμού εντός του Αμαξοστασίου στον χώρο συντήρησης και όχι στο δίκτυο του Μετρό, με πολύ μικρή ταχύτητα κίνησης, στο πλαίσιο προκαθορισμένων εργασιών τακτικής συντήρησης. Όλες οι δοκιμές των συστημάτων και τρένων, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία πραγματοποιούνται σύμφωνα με το πρόγραμμα και με συνέπεια, στο πλάνο που υπαγορεύουν οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις.
Παρά τα 18 χρόνια κατασκευής και προετοιμασίας, στις 30 Νοεμβρίου δεν θα υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πού οφείλεται αυτό και πότε θα είναι έτοιμο;
Η σωστή πολιτική κομίστρου σε μία μητροπολιτική περιοχή ενισχύει τις δυνατότητες των μέσων μαζικής μετακίνησης, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μετακινούμενων.
Αυτή η πολιτική πρέπει:
Για τους λόγους αυτούς, σχεδιάσαμε στη Θεσσαλονίκη μία νέα πολιτική κομίστρου η οποία να ανταποκρίνεται στην εφαρμογή σε δύο βασικά μέσα μαζικής μετακίνησης, λεωφορείο και Μετρό.
Αυτή η πολιτική, όπως επίσης ο πλήρης σχεδιασμός και τα προϊόντα κομίστρου θα ανακοινωθούν το αμέσως προσεχές διάστημα και το αποτέλεσμα θα είναι πολύ ικανοποιητικό για τους πολίτες.
Πολιτικά τι σημαίνει για την κυβέρνηση η εκκίνηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης; Χρειάζονται και μερικές συγγνώμες από κάποιους που μέχρι τέλους πολέμησαν το έργο;
Η ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης και η παράδοσή του στην υπηρεσία των πολιτών μετουσιώνει όλες τις επιδιώξεις που βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής μας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:
* Την ολοκλήρωση των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη.
* Την ενίσχυση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος, ως προς την έγκαιρη υλοποίηση και την αναγκαία χρηματοδότηση των έργων.
Όλα αυτά βρίσκουν πλήρη αποτύπωση στη Θεσσαλονίκη, όπου επί πολλά χρόνια, παρέμεναν σε εκκρεμότητα εμβληματικά έργα υποδομών, υπολειτουργούσαν οι δημόσιες συγκοινωνίες και υφίστατο εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας. Μετά από 18 έτη, το έργο ολοκληρώνεται χάρη την προσπάθεια πολλών ανθρώπων που εργάστηκαν σκληρά τα προηγούμενα χρόνια.
Τι φέρνει για την πόλη το Μετρό; Τι σημαίνει για τη Θεσσαλονίκη;
Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται, αποκτά ένα νέο μέσο μεταφοράς, ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης, το οποίο περιλαμβάνει 13 σύγχρονους Σταθμούς και 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό και χωρητικότητα 450 ατόμων.
Η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς του μέσου ανέρχεται στους 18.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση, με την εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση να προσεγγίζει τους 254.000 επιβάτες.
Με τη λειτουργία του Μετρό θα αλλάξει ο συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης και θα διαμορφωθεί μια νέα πραγματικότητα στις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών.
Ανακοινώθηκε τις τελευταίες ημέρες ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης, όπου δίνεται πολύ μεγάλη σημασία στο να προχωρήσει μέσα στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα και η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά. Εδώ με τι ταχύτητες βαδίζουμε;
Στόχος του νέου συγκοινωνιακού χάρτη αποτελεί ο ορθολογικός συνδυασμός της λειτουργίας του Μετρό με τις λεωφορειακές γραμμές, ώστε να λειτουργούν συμπληρωματικά, συνεργατικά και αλληλο-τροφοδοτούμενα, για την καλύτερη δυνατή, συνδυαστική ή μη, χρήση τους. Με την παράδοση της κύριας γραμμής του Μετρό και την ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων, δημιουργείται ένα σύγχρονο και συνδυαστικό δίκτυο μεταφορών, στοχεύοντας στην αναβάθμιση των αστικών μεταφορών και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Ο χάρτης θα αποκτήσει την τελική μορφή του με την επέκταση προς την Καλαμαριά, η οποία, με 5 πρόσθετους σταθμούς αναμένεται να ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο της πόλης έως το τέλος του 2025.
Πάμε στα του ΟΑΣΘ, όπου έχει υπάρξει πρόοδος στους δρόμους με τα νέα λεωφορεία. Σε τι στάδιο βρισκόμαστε και τι έρχεται στο άμεσο μέλλον;
Η ανανέωση του στόλου των οχημάτων του ΟΑΣΘ είναι σε πλήρη εξέλιξη στο πλαίσιο ενός συνεκτικού σχεδίου που προβλέπει τη ριζική ανανέωση των οχημάτων στα επόμενα χρόνια, με συγκεκριμένες ενέργειες και χρονοδιαγράμματα. Συνοψίζοντας το σύνολο αυτών των ενεργειών, σήμερα:
1ον. Κυκλοφορούν τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τα οποία ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου του ΟΑΣΘ.
6ον. Αντικαθίστανται, από τον ΟΑΣΘ, 18 μισθωμένα λεωφορεία του 2009, με ισάριθμα νεότερα, τα οποία δρομολογούνται αυτές τις ημέρες, τα οποία και προστίθενται στα 36 που ήδη κυκλοφορούν.
Επισκεφτήκατε πρόσφατα το FlyOver. Ποια είναι η εικόνα που αποκομίσατε; Πώς προχωρά το έργο; Είστε αισιόδοξος για την τήρηση του σχετικού χρονοδιαγράμματος;
Κατά την τελευταία μου επίσκεψη στο κύριο εργοτάξιο ενημερώθηκα από τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας ότι οι εργασίες εκτελούνται με κανονικούς ρυθμούς, σε πολλά μέτωπα. Ειδικότερα, σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται χωματουργικές εργασίες, καθώς και εργασίες κατασκευής τεχνικών και υδραυλικών έργων, ενώ συνολικά, στο έργο απασχολούνται περίπου 300 άτομα και 70 βαριά μηχανήματα. Βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με τους αρμόδιους φορείς και την εταιρεία, προκειμένου να διασφαλίσει την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων μπορεί να προκύψουν.
Δηλώσατε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι η δημιουργία του νέου ΟΣΕ, που θα έχει «από κάτω» την ΕΡΓΟΣΕ και ότι μέχρι το τέλος του 2024 θα έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο. Ποια είναι η γενική κατεύθυνση για τον καινούργιο ΟΣΕ;
Ουσιαστικά, δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, που ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο -επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο- τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού. Η νέα εταιρεία αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο Ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου και τη διαχείριση του τροχαίου υλικού.
Πρόσφατα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπέγραψε σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία θα παράσχει, άνευ ανταλλάγματος, στο υπουργείο και κατ’ επέκταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ένα συνεκτικό στρατηγικό και επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο θα αποτελέσει έναν πολύτιμο οδηγό στην οργανωτική προσπάθεια του νέου φορέα. Η συνολική αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού τομέα χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και προβλέπεται να υλοποιηθεί έως το τέλος του 2025.
Στο κομμάτι του σιδηροδρόμου έχετε εκφράσει την πρόθεση από τη μεριά της κυβέρνησης να προχωρήσει ο προαστιακός στη δυτική Θεσσαλονίκη, καθώς εκεί έχει αυξηθεί σημαντικά ο πληθυσμός. Ποια θα είναι τα πρώτα βήματα;
Οι μελέτες για το έργο του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης και τη Σιδηροδρομική Σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε στάδιο ωρίμανσης. Η διερεύνηση εναλλακτικών τεχνικών λύσεων προχωρά παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, με τους συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς και τη διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς. Στο προσεχές διάστημα αναμένεται η υποβολή προτάσεων και τεχνικών λύσεων.
Δηλώσατε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι και η νέα γέφυρα Ελλάδας-Τουρκίας και ότι μέσα στο 2025 θα είμαστε έτοιμοι για να προχωρήσουμε με την υλοποίησή της. Τι περιλαμβάνει;
Διατηρούμε ανοικτό τον δίαυλο επικοινωνίας με τη γείτονα χώρα, σε πεδία της λεγόμενης θετικής ατζέντας. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί συμφωνία με την Τουρκία για την κατασκευή δεύτερης συνοριακής οδικής γέφυρας, στο πέρασμα Κήποι-Ύψαλα, με στόχο την εξυπηρέτηση της αυξανόμενης ζήτησης εμπορικής κυκλοφορίας και της ανάγκης ενίσχυσης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων στη διασυνοριακή περιοχή. Η «Εγνατία Οδός ΑΕ» έχει αναλάβει τη μελέτη της οδικής γέφυρας, συνολικού μήκους περίπου 840 μέτρων. Η κατασκευή της κύριας κεντρικής καλωδιωτής γέφυρας θα γίνει με δύο διαφορετικές δημοπρατήσεις, μία από την ελληνική και μία από την τουρκική πλευρά, για το τμήμα της γέφυρας που αφορά στην εκάστοτε επικράτεια, και αντίστοιχα η κατασκευή από δύο αναδόχους, έναν για κάθε πλευρά. Η χρηματοδότηση των μελετών έχει εξασφαλισθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Κλείνουμε με μία προσωπική ερώτηση: αν και από τη Λαμία εδώ και σχεδόν 1,5 χρόνο έχετε γίνει μόνιμος κάτοικος Θεσσαλονίκης. Τι αποτέλεσε για εσάς το στοίχημα του Μετρό και πώς κύλησε η συνεργασία σας με τους φορείς της πόλης;
Από την πρώτη μου επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη επεδίωξα τη συνεργασία όλων των φορέων ως αναγκαία προϋπόθεση για την εκπλήρωση των στόχων που είχε θέσει ως προτεραιότητες η κυβέρνηση για τη Θεσσαλονίκη: την ολοκλήρωση του Μετρό, την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, την έναρξη των εργασιών του FlyOver σε συνδυασμό με την άμβλυνση των επιπτώσεων που θα προκαλούσε η λειτουργία των εργοταξίων στην καθημερινή κυκλοφορία. Συνεπώς, δεν βάλαμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Τα αναδείξαμε, τα αναλύσαμε και τα αντιμετωπίζουμε. Προσπαθούμε για το καλύτερο. Ταυτόχρονα, υλοποιούμε πολλά ακόμη έργα με υψηλή κοινωνική ανταποδοτικότητα όπως η κατασκευή 17 νέων, βιοκλιματικών σχολικών μονάδων σε 9 Δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας, όπου προχθές υπογράψαμε τη σύμβαση. Με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, μετατρέπουμε τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.11.2024
«Με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, μετατρέπουμε τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα» τονίζει ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνει ότι από την πρώτη του επίσκεψη στην πόλη επεδίωξε «τη συνεργασία όλων των φορέων ως αναγκαία προϋπόθεση για την εκπλήρωση των στόχων που είχε θέσει ως προτεραιότητες η κυβέρνηση για τη Θεσσαλονίκη» και ότι «δε βάλαμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Τα αναδείξαμε, τα αναλύσαμε και τα αντιμετωπίζουμε. Προσπαθούμε για το καλύτερο».
Τέσσερις εβδομάδες πριν την εκκίνηση του Μετρό σημειώνει ότι η κυβέρνηση εργάζεται συστηματικά «ώστε στις 30 Νοεμβρίου η καθημερινότητα της πόλης να βελτιωθεί σημαντικά με το νέο αυτό μέσο σταθερής τροχιάς».
Για την ασφάλεια του έργου απαντά ότι «τα επίπεδα ασφάλειας στην εποχή μας επιτυγχάνονται μέσω της εξέλιξης της τεχνολογίας και των αυτοματισμών» και ότι «όλες οι δοκιμές των συστημάτων και τρένων, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία πραγματοποιούνται σύμφωνα με το πρόγραμμα και με συνέπεια, στο πλάνο που υπαγορεύουν οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις».
Για τη μη ύπαρξη ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου σημειώνει ότι η κυβέρνηση σχεδίασε στη Θεσσαλονίκη «μία νέα πολιτική κομίστρου η οποία να ανταποκρίνεται στην εφαρμογή σε δύο βασικά μέσα μαζικής μετακίνησης, λεωφορείο και Μετρό. Αυτή η πολιτική, όπως επίσης ο πλήρης σχεδιασμός και τα προϊόντα κομίστρου θα ανακοινωθούν το αμέσως προσεχές διάστημα και το αποτέλεσμα θα είναι πολύ ικανοποιητικό για τους πολίτες».
Όσο για τον ΟΑΣΘ συνοψίζει τις 6 ενέργειες της κυβέρνησης. Ότι κυκλοφορούν τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, ότι δρομολογείται διαγωνισμός του ΟΣΕΘ για τη μίσθωση επιπλέον λεωφορείων για 10+5 έτη και ότι προχωρούν οι διαδικασίες για τη συνολική ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ, με leasing, με τη σχετική διαδικασία να περνά από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η υπογραφή της σύμβασης να γίνεται τις επόμενες ημέρες. Επίσης ότι έγιναν προσλήψεις με συμβάσεις ορισμένου χρόνου 190 οδηγών, ότι ο Οργανισμός ενισχύεται με ιδιώτες ελεγκτές στον έλεγχο κομίστρου και ότι αντικαθίστανται 18 μισθωμένα λεωφορεία του 2009, με ισάριθμα νεότερα, τα οποία δρομολογούνται αυτές τις ημέρες, τα οποία και προστίθενται στα 36 που ήδη κυκλοφορούν.
Κύριε Σταϊκούρα, ημέρα σταθμός η 30η Νοεμβρίου για τη Θεσσαλονίκη. Σε τέσσερις εβδομάδες από σήμερα και μετά 18 χρόνια ταλαιπωρίας και μεγάλων καθυστερήσεων το Μετρό θα δοθεί σε κυκλοφορία. Θα είναι όλα έτοιμα;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης εφαρμόζει την πλέον σύγχρονη τεχνολογία, σε συνδυασμό με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας. Οι δοκιμές των συστημάτων ξεκίνησαν σε «manual mode» το καλοκαίρι του 2021, σε αυτόματη λειτουργία των συρμών τον Οκτώβριο του 2022 και ολοκληρώνονται στο σύνολό τους στα τέλη του μήνα. Παράλληλα, ο Ανάδοχος της Λειτουργίας και Συντήρησης έχει ξεκινήσει τη δοκιμαστική λειτουργία στις αρχές Σεπτεμβρίου και όλο τον Νοέμβριο θα υλοποιεί την τελευταία φάση της προσομοίωσης της εμπορικής λειτουργίας καθ’ όλη την ημέρα.
Επιπλέον, τόσο η ασφάλεια του συστήματος και των τρένων όσο και η επάρκεια της Εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης και των διαδικασιών της, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος εκπαίδευσης του προσωπικού της, είναι σε διαδικασία αξιολόγησης από διεθνή ανεξάρτητο αξιολογητή ασφαλείας (TUV), ο οποίος και θα προβεί στην πιστοποίησή τους.
Επομένως, εργαζόμαστε συστηματικά ώστε, στις 30 Νοεμβρίου, η καθημερινότητα της πόλης να βελτιωθεί σημαντικά με το νέο αυτό μέσο σταθερής τροχιάς.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει ότι η 30η Νοεμβρίου θα είναι μία γιορτή για την πόλη. Θα μας αποκαλύψετε μερικές πτυχές αυτής της γιορτής; Τι να περιμένουν οι Θεσσαλονικείς;
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης περιμένουν πολλά χρόνια τη λειτουργία του Μετρό, συνεπώς, από μόνη της η λειτουργία αυτού του νέου μέσου σηματοδοτεί ένα νέο ορόσημο για την πόλη. Τα υπόλοιπα, σύντομα, θα τα δείτε.
Έχει ανοίξει μία συζήτηση σχετικά με την ασφαλή λειτουργία του Μετρό. Τι απαντάτε σε όσους θέτουν τέτοια ζητήματα;
Τα επίπεδα ασφάλειας στην εποχή μας επιτυγχάνονται μέσω της εξέλιξης της τεχνολογίας και των αυτοματισμών. Έχουν ακουστεί διάφορα για δήθεν προβλήματα στις δοκιμές. Το μόνο περιστατικό που καταγράφηκε ήταν ένας λάθος χειρισμός κατά τη μετακίνηση ενός συρμού εντός του Αμαξοστασίου στον χώρο συντήρησης και όχι στο δίκτυο του Μετρό, με πολύ μικρή ταχύτητα κίνησης, στο πλαίσιο προκαθορισμένων εργασιών τακτικής συντήρησης. Όλες οι δοκιμές των συστημάτων και τρένων, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία πραγματοποιούνται σύμφωνα με το πρόγραμμα και με συνέπεια, στο πλάνο που υπαγορεύουν οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις.
Παρά τα 18 χρόνια κατασκευής και προετοιμασίας, στις 30 Νοεμβρίου δεν θα υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πού οφείλεται αυτό και πότε θα είναι έτοιμο;
Η σωστή πολιτική κομίστρου σε μία μητροπολιτική περιοχή ενισχύει τις δυνατότητες των μέσων μαζικής μετακίνησης, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μετακινούμενων.
Αυτή η πολιτική πρέπει:
Για τους λόγους αυτούς, σχεδιάσαμε στη Θεσσαλονίκη μία νέα πολιτική κομίστρου η οποία να ανταποκρίνεται στην εφαρμογή σε δύο βασικά μέσα μαζικής μετακίνησης, λεωφορείο και Μετρό.
Αυτή η πολιτική, όπως επίσης ο πλήρης σχεδιασμός και τα προϊόντα κομίστρου θα ανακοινωθούν το αμέσως προσεχές διάστημα και το αποτέλεσμα θα είναι πολύ ικανοποιητικό για τους πολίτες.
Πολιτικά τι σημαίνει για την κυβέρνηση η εκκίνηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης; Χρειάζονται και μερικές συγγνώμες από κάποιους που μέχρι τέλους πολέμησαν το έργο;
Η ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης και η παράδοσή του στην υπηρεσία των πολιτών μετουσιώνει όλες τις επιδιώξεις που βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής μας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:
* Την ολοκλήρωση των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη.
* Την ενίσχυση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος, ως προς την έγκαιρη υλοποίηση και την αναγκαία χρηματοδότηση των έργων.
Όλα αυτά βρίσκουν πλήρη αποτύπωση στη Θεσσαλονίκη, όπου επί πολλά χρόνια, παρέμεναν σε εκκρεμότητα εμβληματικά έργα υποδομών, υπολειτουργούσαν οι δημόσιες συγκοινωνίες και υφίστατο εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας. Μετά από 18 έτη, το έργο ολοκληρώνεται χάρη την προσπάθεια πολλών ανθρώπων που εργάστηκαν σκληρά τα προηγούμενα χρόνια.
Τι φέρνει για την πόλη το Μετρό; Τι σημαίνει για τη Θεσσαλονίκη;
Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται, αποκτά ένα νέο μέσο μεταφοράς, ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης, το οποίο περιλαμβάνει 13 σύγχρονους Σταθμούς και 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό και χωρητικότητα 450 ατόμων.
Η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς του μέσου ανέρχεται στους 18.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση, με την εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση να προσεγγίζει τους 254.000 επιβάτες.
Με τη λειτουργία του Μετρό θα αλλάξει ο συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης και θα διαμορφωθεί μια νέα πραγματικότητα στις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών.
Ανακοινώθηκε τις τελευταίες ημέρες ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης, όπου δίνεται πολύ μεγάλη σημασία στο να προχωρήσει μέσα στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα και η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά. Εδώ με τι ταχύτητες βαδίζουμε;
Στόχος του νέου συγκοινωνιακού χάρτη αποτελεί ο ορθολογικός συνδυασμός της λειτουργίας του Μετρό με τις λεωφορειακές γραμμές, ώστε να λειτουργούν συμπληρωματικά, συνεργατικά και αλληλο-τροφοδοτούμενα, για την καλύτερη δυνατή, συνδυαστική ή μη, χρήση τους. Με την παράδοση της κύριας γραμμής του Μετρό και την ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων, δημιουργείται ένα σύγχρονο και συνδυαστικό δίκτυο μεταφορών, στοχεύοντας στην αναβάθμιση των αστικών μεταφορών και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Ο χάρτης θα αποκτήσει την τελική μορφή του με την επέκταση προς την Καλαμαριά, η οποία, με 5 πρόσθετους σταθμούς αναμένεται να ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο της πόλης έως το τέλος του 2025.
Πάμε στα του ΟΑΣΘ, όπου έχει υπάρξει πρόοδος στους δρόμους με τα νέα λεωφορεία. Σε τι στάδιο βρισκόμαστε και τι έρχεται στο άμεσο μέλλον;
Η ανανέωση του στόλου των οχημάτων του ΟΑΣΘ είναι σε πλήρη εξέλιξη στο πλαίσιο ενός συνεκτικού σχεδίου που προβλέπει τη ριζική ανανέωση των οχημάτων στα επόμενα χρόνια, με συγκεκριμένες ενέργειες και χρονοδιαγράμματα. Συνοψίζοντας το σύνολο αυτών των ενεργειών, σήμερα:
1ον. Κυκλοφορούν τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τα οποία ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου του ΟΑΣΘ.
6ον. Αντικαθίστανται, από τον ΟΑΣΘ, 18 μισθωμένα λεωφορεία του 2009, με ισάριθμα νεότερα, τα οποία δρομολογούνται αυτές τις ημέρες, τα οποία και προστίθενται στα 36 που ήδη κυκλοφορούν.
Επισκεφτήκατε πρόσφατα το FlyOver. Ποια είναι η εικόνα που αποκομίσατε; Πώς προχωρά το έργο; Είστε αισιόδοξος για την τήρηση του σχετικού χρονοδιαγράμματος;
Κατά την τελευταία μου επίσκεψη στο κύριο εργοτάξιο ενημερώθηκα από τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας ότι οι εργασίες εκτελούνται με κανονικούς ρυθμούς, σε πολλά μέτωπα. Ειδικότερα, σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται χωματουργικές εργασίες, καθώς και εργασίες κατασκευής τεχνικών και υδραυλικών έργων, ενώ συνολικά, στο έργο απασχολούνται περίπου 300 άτομα και 70 βαριά μηχανήματα. Βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με τους αρμόδιους φορείς και την εταιρεία, προκειμένου να διασφαλίσει την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων μπορεί να προκύψουν.
Δηλώσατε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι η δημιουργία του νέου ΟΣΕ, που θα έχει «από κάτω» την ΕΡΓΟΣΕ και ότι μέχρι το τέλος του 2024 θα έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο. Ποια είναι η γενική κατεύθυνση για τον καινούργιο ΟΣΕ;
Ουσιαστικά, δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, που ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο -επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο- τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού. Η νέα εταιρεία αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο Ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου και τη διαχείριση του τροχαίου υλικού.
Πρόσφατα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπέγραψε σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία θα παράσχει, άνευ ανταλλάγματος, στο υπουργείο και κατ’ επέκταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ένα συνεκτικό στρατηγικό και επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο θα αποτελέσει έναν πολύτιμο οδηγό στην οργανωτική προσπάθεια του νέου φορέα. Η συνολική αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού τομέα χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και προβλέπεται να υλοποιηθεί έως το τέλος του 2025.
Στο κομμάτι του σιδηροδρόμου έχετε εκφράσει την πρόθεση από τη μεριά της κυβέρνησης να προχωρήσει ο προαστιακός στη δυτική Θεσσαλονίκη, καθώς εκεί έχει αυξηθεί σημαντικά ο πληθυσμός. Ποια θα είναι τα πρώτα βήματα;
Οι μελέτες για το έργο του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης και τη Σιδηροδρομική Σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε στάδιο ωρίμανσης. Η διερεύνηση εναλλακτικών τεχνικών λύσεων προχωρά παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, με τους συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς και τη διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς. Στο προσεχές διάστημα αναμένεται η υποβολή προτάσεων και τεχνικών λύσεων.
Δηλώσατε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι και η νέα γέφυρα Ελλάδας-Τουρκίας και ότι μέσα στο 2025 θα είμαστε έτοιμοι για να προχωρήσουμε με την υλοποίησή της. Τι περιλαμβάνει;
Διατηρούμε ανοικτό τον δίαυλο επικοινωνίας με τη γείτονα χώρα, σε πεδία της λεγόμενης θετικής ατζέντας. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί συμφωνία με την Τουρκία για την κατασκευή δεύτερης συνοριακής οδικής γέφυρας, στο πέρασμα Κήποι-Ύψαλα, με στόχο την εξυπηρέτηση της αυξανόμενης ζήτησης εμπορικής κυκλοφορίας και της ανάγκης ενίσχυσης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων στη διασυνοριακή περιοχή. Η «Εγνατία Οδός ΑΕ» έχει αναλάβει τη μελέτη της οδικής γέφυρας, συνολικού μήκους περίπου 840 μέτρων. Η κατασκευή της κύριας κεντρικής καλωδιωτής γέφυρας θα γίνει με δύο διαφορετικές δημοπρατήσεις, μία από την ελληνική και μία από την τουρκική πλευρά, για το τμήμα της γέφυρας που αφορά στην εκάστοτε επικράτεια, και αντίστοιχα η κατασκευή από δύο αναδόχους, έναν για κάθε πλευρά. Η χρηματοδότηση των μελετών έχει εξασφαλισθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Κλείνουμε με μία προσωπική ερώτηση: αν και από τη Λαμία εδώ και σχεδόν 1,5 χρόνο έχετε γίνει μόνιμος κάτοικος Θεσσαλονίκης. Τι αποτέλεσε για εσάς το στοίχημα του Μετρό και πώς κύλησε η συνεργασία σας με τους φορείς της πόλης;
Από την πρώτη μου επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη επεδίωξα τη συνεργασία όλων των φορέων ως αναγκαία προϋπόθεση για την εκπλήρωση των στόχων που είχε θέσει ως προτεραιότητες η κυβέρνηση για τη Θεσσαλονίκη: την ολοκλήρωση του Μετρό, την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, την έναρξη των εργασιών του FlyOver σε συνδυασμό με την άμβλυνση των επιπτώσεων που θα προκαλούσε η λειτουργία των εργοταξίων στην καθημερινή κυκλοφορία. Συνεπώς, δεν βάλαμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί. Τα αναδείξαμε, τα αναλύσαμε και τα αντιμετωπίζουμε. Προσπαθούμε για το καλύτερο. Ταυτόχρονα, υλοποιούμε πολλά ακόμη έργα με υψηλή κοινωνική ανταποδοτικότητα όπως η κατασκευή 17 νέων, βιοκλιματικών σχολικών μονάδων σε 9 Δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας, όπου προχθές υπογράψαμε τη σύμβαση. Με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, μετατρέπουμε τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.11.2024
ΣΧΟΛΙΑ