ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δεν υπάρχει φθηνό αυτοκίνητο για την ελληνική οικογένεια - Ταξινομήσεις και fake ζήτηση

Αυξήσεις άνω του 30% στις τιμές των καινούργιων ΙΧ- Χρόνος και χρήμα, υπέρ της αγοράς των μεταχειρισμένων

 15/04/2023 14:00

Δεν υπάρχει φθηνό αυτοκίνητο για την ελληνική οικογένεια - Ταξινομήσεις και fake ζήτηση

Άννη Καρολίδου

Παρά τις άνοδο στις τιμές των αυτοκινήτων αλλά και στις τιμές των καυσίμων, δείχνει να έχει ξεθαρέψει η αγορά των επιβατικών ΙΧ, όπως φαίνεται από τα στοιχεία Μαρτίου 2023, με τις ταξινομήσεις των καινούργιων επιβατικών να ξεπερνούν κατά 58% εκείνες του περυσινού αντίστοιχου μήνα και κατά περίπου 40% εκείνες του Μαρτίου 2019.

Ωστόσο όπως επισημαίνεται από γνώστες της αγοράς, τα φαινόμενα απατούν κι΄ αυτό γιατί η υποτιθέμενη αύξηση της ζήτησης, είναι...fake. Η ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα, τονίζουν, είναι περιορισμένη και αυτό επειδή σήμερα «δεν υπάρχει φθηνό αυτοκίνητο για την ελληνική οικογένεια, αφού πρέπει να διαθέσει από 18.000 ως 22.000 ευρώ για καινούργιο ΙΧ».

Τα παραπάνω στοιχεία για τις ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ΙΧ προέρχονται από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων ( ΣΕΕΑ) και οπωσδήποτε έχουν μεγάλο ενδιαφέρον καθώς η δεύτερη μεγάλη αγάπη του Έλληνα, μετά το ακίνητο, είναι το αυτοκίνητο, όπως πολύ χαρακτηριστικά είπε στο makthes.gr o κ. Μιχάλης Ραχμάνης, έμπορος αυτοκινήτων και μέλος δ.σ. του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.

Αναμονή πολλών μηνών για καινούργιο ΙΧ

Όμως η πραγματική εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου είναι πιο σύνθετη και όπως επισήμανε γενικός διευθυντής μεγάλης εισαγωγικής εταιρείας, αυτό που τον Μάρτιο του 2023 καταγράφηκε σαν εντυπωσιακή αύξηση στις ταξινομήσεις, αφορά παραγγελίες που έγιναν ως και ένα χρόνο πριν, γιατί ακόμη υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις, τουλάχιστον 6-8 μηνών στα καινούργια επιβατικά.

Την ίδια επισήμανση έκανε και ο κ. Ραχμάνης, λέγοντας ότι η αγορά των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων δεν έχει ακόμη ομαλοποιηθεί μετά τα μεγάλα προβλήματα που προκλήθηκαν στις γραμμές παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών λόγω του πανδημίας, αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Σήμερα ο χρόνος αναμονής για την παραλαβή ενός «αυτοκινήτου του κουτιού», κυμαίνεται από 6 έως 12 μήνες, χρόνος μεγάλος για κάποιον που έχει τα χρήματα στην τσέπη.

Αλλά δεν διαθέτουν όλοι τα ποσά που απαιτούνται για να αγοράσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο, ούτε όλοι είναι διατεθειμένοι να περιμένουν ως και ένα χρόνο για να πάρουν το αμάξι που χρειάζονται για τις μετακινήσεις τους. Έτσι, όπως τόνισε ο επιχειρηματίας, πάρα πολλοί ενδιαφερόμενοι στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων.

Μισά- μισά, καινούργια και μεταχειρισμένα

Πράγματι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων τον Ιανουάριο του 2023, επιβεβαιώνουν την εκτίμηση του κ. Ραχμάνη, αφού από τις 21.129 οχήματα που ταξινομήθηκαν μόνο τα 11.638 ήταν καινούργια και τα υπόλοιπα ήταν μεταχειρισμένα εξωτερικού, δηλαδή ηλικίας έως και πέντε ετών.

Από τη μία πλευρά οι μεγάλες αναμονές και από άλλη πλευρά, η σημαντική αύξηση στις τιμές, ωθούν τους Έλληνες στην αγορά μεταχειρισμένων ΙΧ. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η τιμή ενός μέσου οικογενειακού αυτοκινήτου των 1.300- 1.400 cc, είναι κοντά στις 20.000 ευρώ, από τις 15.000 ευρώ που πωλείτο προ πανδημικής και ενεργειακής κρίσης, δηλαδή έχει πάρει μία αύξηση που ξεπερνάει το 30% ( μαζί με τους φόρους).

Η πιο δυσοίωνη πρόβλεψη είναι, ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά λόγω πληθωριστικών πιέσεων και ζήτησης στην παγκόσμια αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους Έλληνες που θέλουν να πάρουν καινούργιο αμάξι.

Έχοντας την εμπειρία της αγοράς ο κ. Ραχμάνης επισήμανε πως οι περισσότερες ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αφορούν εταιρείες , κυρίως επιχειρήσεις τύπου rent a car, ξενοδοχεία κ.λ.π., ενώ μόνο το 30%-40% αφορά ιδιώτες.

Το καινούργιο αυτοκίνητο, ακόμη και το μικρού κυβισμού, είναι ακριβό για το μέσο οικογενειακό εισόδημα. Έτσι, παρότι υπάρχει η δυνατότητα εύκολης εξασφάλισης δανείου, είτε απευθείας από Τράπεζα, είτε μέσω εταιρειών εμπορίας αυτοκινήτου, είτε ακόμη με ένα απευθείας αίτημα μέσω web- banking, τα υψηλό επιτόκια κάνουν ασύμφορο το δανεισμό. Πιο συγκεκριμένα, τα επιτόκια δανεισμού ξεκινούν από την περιοχή του 8% και ανεβαίνουν ως και το 13%, ενώ τίποτε δεν προοιωνίζεται  μείωση του κόστους χρήματος.

Οι πιο δημοφιλείς τύποι ΙΧ

Όταν βλέπουμε τα στοιχεία των ταξινομήσεων καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων, διαπιστώνουμε αυτό που ήδη γνωρίζουμε, δηλαδή ότι η ζήτηση στρέφεται στα μικρο- μεσαία πολυμορφικά αυτοκίνητα και στα μικρο-μεσαία ΙΧ που εξυπηρετούνται στις μετακινήσεις εντός αστικών κέντρων, αλλά και για τις εκδρομές του Σαββατοκύριακου.

Επίσης, οι αγοραστές  δείχνουν να ακολουθούν τις πράσινες επιλογές της αυτοκινητοβιομηχανίας, επηρεασμένοι και από τα κίνητρα που είχαν δοθεί από την Πολιτεία. Έτσι αυξημένες είναι οι ταξινομήσεις υβριδικών και επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων, τάση που προβλέπεται να αυξηθεί με την εγκατάσταση πολλών περισσοτέρων ΣΦΗΟ ( σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων) αλλά και τις τεχνολογικές βελτιώσεις στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που θα εξασφαλίζουν ταχύτερες φορτίσεις και μεγαλύτερους χρόνους αυτονομίας στην κίνηση.

Παρά τις άνοδο στις τιμές των αυτοκινήτων αλλά και στις τιμές των καυσίμων, δείχνει να έχει ξεθαρέψει η αγορά των επιβατικών ΙΧ, όπως φαίνεται από τα στοιχεία Μαρτίου 2023, με τις ταξινομήσεις των καινούργιων επιβατικών να ξεπερνούν κατά 58% εκείνες του περυσινού αντίστοιχου μήνα και κατά περίπου 40% εκείνες του Μαρτίου 2019.

Ωστόσο όπως επισημαίνεται από γνώστες της αγοράς, τα φαινόμενα απατούν κι΄ αυτό γιατί η υποτιθέμενη αύξηση της ζήτησης, είναι...fake. Η ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα, τονίζουν, είναι περιορισμένη και αυτό επειδή σήμερα «δεν υπάρχει φθηνό αυτοκίνητο για την ελληνική οικογένεια, αφού πρέπει να διαθέσει από 18.000 ως 22.000 ευρώ για καινούργιο ΙΧ».

Τα παραπάνω στοιχεία για τις ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ΙΧ προέρχονται από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων ( ΣΕΕΑ) και οπωσδήποτε έχουν μεγάλο ενδιαφέρον καθώς η δεύτερη μεγάλη αγάπη του Έλληνα, μετά το ακίνητο, είναι το αυτοκίνητο, όπως πολύ χαρακτηριστικά είπε στο makthes.gr o κ. Μιχάλης Ραχμάνης, έμπορος αυτοκινήτων και μέλος δ.σ. του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.

Αναμονή πολλών μηνών για καινούργιο ΙΧ

Όμως η πραγματική εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου είναι πιο σύνθετη και όπως επισήμανε γενικός διευθυντής μεγάλης εισαγωγικής εταιρείας, αυτό που τον Μάρτιο του 2023 καταγράφηκε σαν εντυπωσιακή αύξηση στις ταξινομήσεις, αφορά παραγγελίες που έγιναν ως και ένα χρόνο πριν, γιατί ακόμη υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις, τουλάχιστον 6-8 μηνών στα καινούργια επιβατικά.

Την ίδια επισήμανση έκανε και ο κ. Ραχμάνης, λέγοντας ότι η αγορά των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων δεν έχει ακόμη ομαλοποιηθεί μετά τα μεγάλα προβλήματα που προκλήθηκαν στις γραμμές παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών λόγω του πανδημίας, αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Σήμερα ο χρόνος αναμονής για την παραλαβή ενός «αυτοκινήτου του κουτιού», κυμαίνεται από 6 έως 12 μήνες, χρόνος μεγάλος για κάποιον που έχει τα χρήματα στην τσέπη.

Αλλά δεν διαθέτουν όλοι τα ποσά που απαιτούνται για να αγοράσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο, ούτε όλοι είναι διατεθειμένοι να περιμένουν ως και ένα χρόνο για να πάρουν το αμάξι που χρειάζονται για τις μετακινήσεις τους. Έτσι, όπως τόνισε ο επιχειρηματίας, πάρα πολλοί ενδιαφερόμενοι στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων.

Μισά- μισά, καινούργια και μεταχειρισμένα

Πράγματι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων τον Ιανουάριο του 2023, επιβεβαιώνουν την εκτίμηση του κ. Ραχμάνη, αφού από τις 21.129 οχήματα που ταξινομήθηκαν μόνο τα 11.638 ήταν καινούργια και τα υπόλοιπα ήταν μεταχειρισμένα εξωτερικού, δηλαδή ηλικίας έως και πέντε ετών.

Από τη μία πλευρά οι μεγάλες αναμονές και από άλλη πλευρά, η σημαντική αύξηση στις τιμές, ωθούν τους Έλληνες στην αγορά μεταχειρισμένων ΙΧ. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η τιμή ενός μέσου οικογενειακού αυτοκινήτου των 1.300- 1.400 cc, είναι κοντά στις 20.000 ευρώ, από τις 15.000 ευρώ που πωλείτο προ πανδημικής και ενεργειακής κρίσης, δηλαδή έχει πάρει μία αύξηση που ξεπερνάει το 30% ( μαζί με τους φόρους).

Η πιο δυσοίωνη πρόβλεψη είναι, ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά λόγω πληθωριστικών πιέσεων και ζήτησης στην παγκόσμια αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους Έλληνες που θέλουν να πάρουν καινούργιο αμάξι.

Έχοντας την εμπειρία της αγοράς ο κ. Ραχμάνης επισήμανε πως οι περισσότερες ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αφορούν εταιρείες , κυρίως επιχειρήσεις τύπου rent a car, ξενοδοχεία κ.λ.π., ενώ μόνο το 30%-40% αφορά ιδιώτες.

Το καινούργιο αυτοκίνητο, ακόμη και το μικρού κυβισμού, είναι ακριβό για το μέσο οικογενειακό εισόδημα. Έτσι, παρότι υπάρχει η δυνατότητα εύκολης εξασφάλισης δανείου, είτε απευθείας από Τράπεζα, είτε μέσω εταιρειών εμπορίας αυτοκινήτου, είτε ακόμη με ένα απευθείας αίτημα μέσω web- banking, τα υψηλό επιτόκια κάνουν ασύμφορο το δανεισμό. Πιο συγκεκριμένα, τα επιτόκια δανεισμού ξεκινούν από την περιοχή του 8% και ανεβαίνουν ως και το 13%, ενώ τίποτε δεν προοιωνίζεται  μείωση του κόστους χρήματος.

Οι πιο δημοφιλείς τύποι ΙΧ

Όταν βλέπουμε τα στοιχεία των ταξινομήσεων καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων, διαπιστώνουμε αυτό που ήδη γνωρίζουμε, δηλαδή ότι η ζήτηση στρέφεται στα μικρο- μεσαία πολυμορφικά αυτοκίνητα και στα μικρο-μεσαία ΙΧ που εξυπηρετούνται στις μετακινήσεις εντός αστικών κέντρων, αλλά και για τις εκδρομές του Σαββατοκύριακου.

Επίσης, οι αγοραστές  δείχνουν να ακολουθούν τις πράσινες επιλογές της αυτοκινητοβιομηχανίας, επηρεασμένοι και από τα κίνητρα που είχαν δοθεί από την Πολιτεία. Έτσι αυξημένες είναι οι ταξινομήσεις υβριδικών και επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων, τάση που προβλέπεται να αυξηθεί με την εγκατάσταση πολλών περισσοτέρων ΣΦΗΟ ( σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων) αλλά και τις τεχνολογικές βελτιώσεις στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που θα εξασφαλίζουν ταχύτερες φορτίσεις και μεγαλύτερους χρόνους αυτονομίας στην κίνηση.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία