Δημήτρης Μαραμής: Η ζωή του με τον… Γκάρη!
23/10/2022 08:17
23/10/2022 08:17
Η Παιδική Σκηνή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος θα παρουσιάσει την παράσταση «Γκάρης, το μιούζικαλ», βασισμένη στο παραμύθι της Τασούλας Επτακοίλη. Την πρωτότυπη μουσική της παραγωγής γράφει ο Δημήτρης Μαραμής σε στίχους Σωτήρη Τριβιζά.
Έχει ενδιαφέρον πως ο δημιουργός, μετά από πέντε χρόνια σχεδόν από το ανέβασμα του σύγχρονου ελληνικού μιούζικαλ Ερωτόκριτος στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης που είχε συνθέσει ως ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, επανέρχεται στην πόλη με ένα μιούζικαλ για παιδιά και μεγάλους υπό τη στέγη του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αυτή τη φορά.
«Η πρόταση ήρθε από το σκηνοθέτη της παράστασης Τάσο Πυργιέρη και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράλληλα με τον ενθουσιασμό της συγγραφέως-δημοσιογράφου Τασούλας Επτακοίλη, για την οποία έχω γράψει τη μουσική για τη δημοφιλή τηλεοπτική εκπομπή ‘Πλάνα με Ουρά’», λέει ο ίδιος στο makthes.gr.
Ωστόσο ήταν καταλυτικός παράγοντας το ΚΘΒΕ, με το οποίο συνεργάζεται από το 2006 έχοντας υπογράψει τη μουσική στα έργα «Το Τρίτο Στεφάνι», «Συρανό ντε Μπερζεράκ», «Ματωμένος Γάμος», «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» κ.α.
Τώρα, οι ήρωές του είναι ένας ευαίσθητος και θαρραλέος γαϊδαράκος ο Γκάρης (Χρήστος Παπαδημητρίου) και μία μαχητική δημοσιογράφος η Τασούλα (Εύη Σαρμή). «Είμαι τυχερός που συνεργάζομαι με ένα επιτελείο εξαιρετικών συντελεστών», τονίζει.
Τα κοστούμια-σκηνικά είναι της Αλεξίας Θεοδωράκη, οι χορογραφίες του Κων/νου Γεράρδου, η μουσική διδασκαλία του Παναγιώτη Μπάρλα. «Οι ηθοποιοί μας είναι ένας κι ένας κι ερμηνεύουν τα τραγούδια μου με πάθος και ταλέντο. Τους ευχαριστώ αληθινά», σημειώνει ο Δημήτρης Μαραμής. .
Είκοσι τραγούδια που γράφτηκαν με μια πνοή
Αυτό το «ζωντανό» και «χαρούμενο» μιούζικαλ για παιδιά και μεγάλους όπως το χαρακτηρίζει ο συνθέτης περιλαμβάνει 20 τραγούδια που γράφτηκαν με μια πνοή τις πρώτες μέρες της καραντίνας του 2020. «Έγινε με πολύ κέφι και έμπνευση, ως μία χαρούμενη αντίδραση αν θέλετε, στο σκοτάδι εκείνων των ημερών. Μόλις ολοκλήρωνα το ένα τραγούδι, ξεκινούσα το επόμενο.
Το γεγονός πως οι ήρωες είναι ζωάκια τα οποία εκφράζονται μέσα από εκπληκτικούς στίχους οι οποίοι με πολύ χιούμορ αυτοσαρκάζουν τους ανθρώπους για τις πράξεις τους, με απελευθέρωσε στο να βγάλω από μέσα μου μία πολύχρωμη παλέτα ρυθμών, μελωδιών κι αρμονιών», τονίζει.
Χαρακτηρίζει το έργο ως ένα τραγούδι για την αγάπη και την ευαισθησία. «Το ανέφικτο γίνεται εφικτό από το θαύμα της αυτοθυσίας να βοηθήσεις τον άλλον. Ένας γάιδαρος ‘πετάει’, βγάζει φτερά όταν νιώσει μέσα στην καρδιά του ένα τσίμπημα εξαιτίας του πόνου του άλλου και καταφέρνει να τον βοηθήσει ή και να τον σώσει στο τέλος με το πέταγμά του.
Είναι αυτό που λέει ο Καζαντζάκης στον ‘Τελευταίο Πειρασμό’: ‘όταν ο άνθρωπος φτάσει στο γκρεμό, βγάζει φτερά". Συνεπώς το μήνυμα είναι πολύ τρυφερό, αισιόδοξο, ουσιαστικό. Αν θέλετε είναι κι ένα έργο κόντρα σε οποιαδήποτε μορφή bulling, βίας, καταπίεσης και κοινωνικής υποκρισίας. Πέραν της καθαρά φιλοζωικής του ταυτότητας. Είναι ένα έργο για το πώς πρέπει να αγαπάμε τη ζωή γενικά».
«Τα αποτελέσματα φαίνονται μέσα στον χρόνο»
Για τον ίδιο ο δημιουργός που απευθύνεται στα παιδιά πρέπει να προσέχει αυτό που προσέχει όπου κι αν απευθύνεται, καθώς ευαίσθητες και παιδικές ψυχές κρύβουμε όλοι μας. «Πρέπει να είναι ειλικρινής και να παράγει εξαιρετικό έργο ως αποτέλεσμα έμπνευσης και σκληρής δουλειάς. Η μουσική μου έχει έρθει σε επαφή και στο παρελθόν με τα παιδιά με ιδιαίτερη επιτυχία, θα τολμούσα να πω.
Από το ιντερνετικό ‘Ενα γράμμα μια ιστορία’ που έχει παρουσιαστεί - διδαχτεί σε δεκάδες νηπιαγωγεία - δημοτικά σχολεία, αλλά και από τα προηγούμενα παιδικά μου έργα ‘Η Πεντάμορφη & το Τέρας’ (ΚΘΒΕ 2007) και ‘Το Παραμύθι χωρίς όνομα’ (Εθνικό Θέατρο 2010), κι επίσης από τις μελοποιήσεις μου στο Φ. Γκ. Λόρκα οι οποίες εκδόθηκαν και σε παιδικό βιβλίο που έλαβε κρατικό βραβείο παιδικής λογοτεχνίας».
Τέλος, μιλά για την ατμόσφαιρα του ΚΘΒΕ που κινείται στους ρυθμούς μιας νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης: «Μου φαίνεται ποιοτική, πρωτοποριακή κι ανανεωτική, καθώς προσκαλούνται πολύ σημαντικά ονόματα σκηνοθετών (Λιβαθινός, Αμπαζής, Κακλέας, κ.α.) οι οποίοι είμαι σίγουρος πως θα φέρουν ένα νέο αέρα και ώθηση στο Κρατικό Θέατρο που τόσο το αγαπάμε και που τόσο το τιμάει ολόκληρο το πανελλήνιο, αλλά και το ίδιο το ρεπερτόριο χαρακτηρίζεται από ευφάνταση ποικιλία.
Όσον αφορά επίσης τη νέα ‘ηγεσία’ του ΚΘΒΕ βλέπω νεότητα, κατάρτιση πολιτιστικής διοίκησης, όραμα και όρεξη. Εάν οι προθέσεις του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή Αστέριου Πελτέκη δεν εμποδιστούν από τις οικονομικές δυνατότητες του θεάτρου και κερδίσει το στοίχημα στο γέμισμα των αιθουσών, τότε θα συζητάμε για μία αληθινή ανανέωση του Κρατικού.
Όμως μία καλλιτεχνική διεύθυνση δεν μπορεί να κριθεί ούτε στις προθέσεις της, αλλά ούτε και στα πρώτα της βήματα, τα οποία επί της ουσίας είναι ένας μαραθώνιος δρόμος λύσεων πρακτικών και τεχνικών προβλημάτων. Τα αποτελέσματα φαίνονται μέσα στο χρόνο, στη διάρκεια του έργου που έχει παραχθεί και στην πράξη. Προσωπικά είμαι αισιόδοξος για το μέλλον του Κρατικού.
Είναι δεδομένη η έγνοια και η αγάπη μου για το Κρατικό, καθώς αποτελεί το μεγάλο θέατρο από το οποίο έκανα κι εγώ τα πρώτα μου βήματα - κι ας μην είμαι από τη Θεσσαλονίκη - και το οποίο μου χάρισε δυνατές στιγμές στην πορεία μου. Εύχομαι μέσα από την καρδιά μου το εξαιρετικό δυναμικό του Κρατικού Θεάτρου να λάμψει υπό τη νέα του καλλιτεχνική διεύθυνση και να γεμίζει όλες τις αίθουσες παράγοντας εξαιρετικό θέατρο για την πόλη και για όλη τη χώρα!».
Βασιλικό Θέατρο
Έναρξη: 6 Νοεμβρίου
03/10/2022 11:14
20/10/2022 10:00
Η Παιδική Σκηνή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος θα παρουσιάσει την παράσταση «Γκάρης, το μιούζικαλ», βασισμένη στο παραμύθι της Τασούλας Επτακοίλη. Την πρωτότυπη μουσική της παραγωγής γράφει ο Δημήτρης Μαραμής σε στίχους Σωτήρη Τριβιζά.
Έχει ενδιαφέρον πως ο δημιουργός, μετά από πέντε χρόνια σχεδόν από το ανέβασμα του σύγχρονου ελληνικού μιούζικαλ Ερωτόκριτος στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης που είχε συνθέσει ως ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, επανέρχεται στην πόλη με ένα μιούζικαλ για παιδιά και μεγάλους υπό τη στέγη του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος αυτή τη φορά.
«Η πρόταση ήρθε από το σκηνοθέτη της παράστασης Τάσο Πυργιέρη και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παράλληλα με τον ενθουσιασμό της συγγραφέως-δημοσιογράφου Τασούλας Επτακοίλη, για την οποία έχω γράψει τη μουσική για τη δημοφιλή τηλεοπτική εκπομπή ‘Πλάνα με Ουρά’», λέει ο ίδιος στο makthes.gr.
Ωστόσο ήταν καταλυτικός παράγοντας το ΚΘΒΕ, με το οποίο συνεργάζεται από το 2006 έχοντας υπογράψει τη μουσική στα έργα «Το Τρίτο Στεφάνι», «Συρανό ντε Μπερζεράκ», «Ματωμένος Γάμος», «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» κ.α.
Τώρα, οι ήρωές του είναι ένας ευαίσθητος και θαρραλέος γαϊδαράκος ο Γκάρης (Χρήστος Παπαδημητρίου) και μία μαχητική δημοσιογράφος η Τασούλα (Εύη Σαρμή). «Είμαι τυχερός που συνεργάζομαι με ένα επιτελείο εξαιρετικών συντελεστών», τονίζει.
Τα κοστούμια-σκηνικά είναι της Αλεξίας Θεοδωράκη, οι χορογραφίες του Κων/νου Γεράρδου, η μουσική διδασκαλία του Παναγιώτη Μπάρλα. «Οι ηθοποιοί μας είναι ένας κι ένας κι ερμηνεύουν τα τραγούδια μου με πάθος και ταλέντο. Τους ευχαριστώ αληθινά», σημειώνει ο Δημήτρης Μαραμής. .
Είκοσι τραγούδια που γράφτηκαν με μια πνοή
Αυτό το «ζωντανό» και «χαρούμενο» μιούζικαλ για παιδιά και μεγάλους όπως το χαρακτηρίζει ο συνθέτης περιλαμβάνει 20 τραγούδια που γράφτηκαν με μια πνοή τις πρώτες μέρες της καραντίνας του 2020. «Έγινε με πολύ κέφι και έμπνευση, ως μία χαρούμενη αντίδραση αν θέλετε, στο σκοτάδι εκείνων των ημερών. Μόλις ολοκλήρωνα το ένα τραγούδι, ξεκινούσα το επόμενο.
Το γεγονός πως οι ήρωες είναι ζωάκια τα οποία εκφράζονται μέσα από εκπληκτικούς στίχους οι οποίοι με πολύ χιούμορ αυτοσαρκάζουν τους ανθρώπους για τις πράξεις τους, με απελευθέρωσε στο να βγάλω από μέσα μου μία πολύχρωμη παλέτα ρυθμών, μελωδιών κι αρμονιών», τονίζει.
Χαρακτηρίζει το έργο ως ένα τραγούδι για την αγάπη και την ευαισθησία. «Το ανέφικτο γίνεται εφικτό από το θαύμα της αυτοθυσίας να βοηθήσεις τον άλλον. Ένας γάιδαρος ‘πετάει’, βγάζει φτερά όταν νιώσει μέσα στην καρδιά του ένα τσίμπημα εξαιτίας του πόνου του άλλου και καταφέρνει να τον βοηθήσει ή και να τον σώσει στο τέλος με το πέταγμά του.
Είναι αυτό που λέει ο Καζαντζάκης στον ‘Τελευταίο Πειρασμό’: ‘όταν ο άνθρωπος φτάσει στο γκρεμό, βγάζει φτερά". Συνεπώς το μήνυμα είναι πολύ τρυφερό, αισιόδοξο, ουσιαστικό. Αν θέλετε είναι κι ένα έργο κόντρα σε οποιαδήποτε μορφή bulling, βίας, καταπίεσης και κοινωνικής υποκρισίας. Πέραν της καθαρά φιλοζωικής του ταυτότητας. Είναι ένα έργο για το πώς πρέπει να αγαπάμε τη ζωή γενικά».
«Τα αποτελέσματα φαίνονται μέσα στον χρόνο»
Για τον ίδιο ο δημιουργός που απευθύνεται στα παιδιά πρέπει να προσέχει αυτό που προσέχει όπου κι αν απευθύνεται, καθώς ευαίσθητες και παιδικές ψυχές κρύβουμε όλοι μας. «Πρέπει να είναι ειλικρινής και να παράγει εξαιρετικό έργο ως αποτέλεσμα έμπνευσης και σκληρής δουλειάς. Η μουσική μου έχει έρθει σε επαφή και στο παρελθόν με τα παιδιά με ιδιαίτερη επιτυχία, θα τολμούσα να πω.
Από το ιντερνετικό ‘Ενα γράμμα μια ιστορία’ που έχει παρουσιαστεί - διδαχτεί σε δεκάδες νηπιαγωγεία - δημοτικά σχολεία, αλλά και από τα προηγούμενα παιδικά μου έργα ‘Η Πεντάμορφη & το Τέρας’ (ΚΘΒΕ 2007) και ‘Το Παραμύθι χωρίς όνομα’ (Εθνικό Θέατρο 2010), κι επίσης από τις μελοποιήσεις μου στο Φ. Γκ. Λόρκα οι οποίες εκδόθηκαν και σε παιδικό βιβλίο που έλαβε κρατικό βραβείο παιδικής λογοτεχνίας».
Τέλος, μιλά για την ατμόσφαιρα του ΚΘΒΕ που κινείται στους ρυθμούς μιας νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης: «Μου φαίνεται ποιοτική, πρωτοποριακή κι ανανεωτική, καθώς προσκαλούνται πολύ σημαντικά ονόματα σκηνοθετών (Λιβαθινός, Αμπαζής, Κακλέας, κ.α.) οι οποίοι είμαι σίγουρος πως θα φέρουν ένα νέο αέρα και ώθηση στο Κρατικό Θέατρο που τόσο το αγαπάμε και που τόσο το τιμάει ολόκληρο το πανελλήνιο, αλλά και το ίδιο το ρεπερτόριο χαρακτηρίζεται από ευφάνταση ποικιλία.
Όσον αφορά επίσης τη νέα ‘ηγεσία’ του ΚΘΒΕ βλέπω νεότητα, κατάρτιση πολιτιστικής διοίκησης, όραμα και όρεξη. Εάν οι προθέσεις του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή Αστέριου Πελτέκη δεν εμποδιστούν από τις οικονομικές δυνατότητες του θεάτρου και κερδίσει το στοίχημα στο γέμισμα των αιθουσών, τότε θα συζητάμε για μία αληθινή ανανέωση του Κρατικού.
Όμως μία καλλιτεχνική διεύθυνση δεν μπορεί να κριθεί ούτε στις προθέσεις της, αλλά ούτε και στα πρώτα της βήματα, τα οποία επί της ουσίας είναι ένας μαραθώνιος δρόμος λύσεων πρακτικών και τεχνικών προβλημάτων. Τα αποτελέσματα φαίνονται μέσα στο χρόνο, στη διάρκεια του έργου που έχει παραχθεί και στην πράξη. Προσωπικά είμαι αισιόδοξος για το μέλλον του Κρατικού.
Είναι δεδομένη η έγνοια και η αγάπη μου για το Κρατικό, καθώς αποτελεί το μεγάλο θέατρο από το οποίο έκανα κι εγώ τα πρώτα μου βήματα - κι ας μην είμαι από τη Θεσσαλονίκη - και το οποίο μου χάρισε δυνατές στιγμές στην πορεία μου. Εύχομαι μέσα από την καρδιά μου το εξαιρετικό δυναμικό του Κρατικού Θεάτρου να λάμψει υπό τη νέα του καλλιτεχνική διεύθυνση και να γεμίζει όλες τις αίθουσες παράγοντας εξαιρετικό θέατρο για την πόλη και για όλη τη χώρα!».
Βασιλικό Θέατρο
Έναρξη: 6 Νοεμβρίου
ΣΧΟΛΙΑ