ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δήμος Θεσσαλονίκης: Με γιλέκα και tablets οι επόπτες γειτονιάς

Η διοίκηση Αγγελούδη διορθώνει αστοχίες που παρατηρήθηκαν τους πρώτους μήνες εφαρμογής του νέου θεσμού και εμπλουτίζει το πλαίσιο δράσης τους

 27/09/2024 07:00

Δήμος Θεσσαλονίκης: Με γιλέκα και tablets οι επόπτες γειτονιάς

Δημήτρης Λαζόπουλος

Αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του νέου θεσμού που έχει εισάγει ο δήμος Θεσσαλονίκης, τον «επόπτη της γειτονιάς», ετοιμάζεται να εφαρμόσει το επόμενο διάστημα η διοίκηση του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη, προκειμένου να βελτιώσει την αποδοτικότητά του.

Ο «επόπτης της γειτονιάς» αποτέλεσε προεκλογική δέσμευση του κ. Αγγελούδη και τέθηκε σε ισχύ φέτος, στις 3 Ιουνίου, σε μια προσπάθεια να γίνει πιο άμεση η επικοινωνία των δημοτών με τον δήμο. Αρμοδιότητα των εποπτών είναι να καταγράφουν κάθε αίτημα ή παράπονο των δημοτών, για τους δημόσιους χώρους, και να τους ενημερώνουν για το αν και πότε θα ικανοποιηθεί. Καθαριότητα, πράσινο, αστικός εξοπλισμός, παρατημένα οχήματα, γκράφιτι και φωτισμός, είναι οι κυριότεροι τομείς ενασχόλησης των εποπτών.

Οι δομικές αλλαγές του θεσμού

Ο σχεδιασμός της διοίκησης προέβλεπε την «κατάτμηση» όλης της έκτασης που περικλείεται από τα διοικητικά όρια του δήμου σε 25 περιοχές. Κάθε μία από αυτές θα την αναλάμβανε ένας επόπτης. Αυτό το σχέδιο ξεκίνησε να υλοποιείται από τους 25 επόπτες καθαριότητας, όπως προέβλεπε το αρχικό πλάνο της δημοτικής Αρχής. Η διοίκηση πίστευε ότι ούτως ή άλλως η καθημερινή παρουσία των εποπτών καθαριότητας στις γειτονιές θα ήταν το εχέγγυο ότι θα έφερναν εις πέρας με επιτυχία την αποστολή τους να μετατραπούν και σε επόπτες γειτονιάς. Ωστόσο, αυτή η επιλογή δεν έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα καθώς ο φόρτος εργασίας τους αποδείχθηκε βαρύς, ώστε να επιβλέπουν γρήγορα και αποτελεσματικά ό,τι συμβαίνει στην περιοχή εργασίας τους και να καταγράφουν ταυτόχρονα τα αιτήματα των πολιτών, συνοψίζει ο Γιώργος Δημαρέλος, αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, μιλώντας στη «ΜτΚ». Έτσι, ελήφθη η απόφαση για αλλαγές στα πρόσωπα που ορίζονται στις θέσεις των εποπτών γειτονιάς.

Μέχρι σήμερα, ο δήμος έχει ορίσει 17 άτομα από τα 25 που απαιτούνται για να καλυφθούν οι 25 τομείς. Αν δεν βρεθούν οι οκτώ που υπολείπονται μέχρι τον νέο τρόπο λειτουργίας των εποπτών, τότε κάποιες περιοχές θα εποπτεύονται από τον επόπτη μίας άλλης. Ο δήμος ψάχνει υπαλλήλους που, πέρα από εμπειρία, διαθέτουν και τις απαραίτητες επικοινωνιακές ικανότητες για να διεκπεραιώνουν σωστά την αποστολή της επικοινωνίας των αιτημάτων των δημοτών προς τη διοίκηση, εξηγεί ο αντιδήμαρχος. Βέβαια ο αριθμός 25 εποπτών δεν θα είναι ο τελικός, καθώς θα απαιτούνται περισσότεροι για να καλύπτονται οι γειτονιές σε βάρδιες από το πρωί μέχρι το βράδυ, διαβεβαιώνει ο κ. Δημαρέλος.

Οι αρμοδιότητες

Με τα σημερινά δεδομένα, από τους 17 επόπτες, υπάρχει μία θέση που θα καλύπτει βραδινή βάρδια, δύο που θα καλύπτουν απογευματινές και οι 14 θα εργάζονται στην πρωινή βάρδια. Ακόμη και έτσι όμως, αν υπάρχει ανάγκη σε κάποιες γειτονιές, θα προστεθούν παραπάνω βάρδιες, προσθέτει ο κ. Δημαρέλος. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε επόπτης γειτονιάς δεν θα αλλάζει περιοχή ευθύνης, διότι «σκοπός μας είναι να μάθουν την περιοχή τους», συμπληρώνει ο ίδιος. Σε ό,τι αφορά το καθημερινό καθηκοντολόγιο, οι επόπτες θα είναι συνέχεια στον δρόμο και θα μεταβαίνουν στο γραφείο τους που θα υπάρχει είτε στις κατά τόπους Δημοτικές Κοινότητες είτε στις εποπτείες καθαριότητας, ώστε να συνοψίζουν τα αιτήματα που παρέλαβαν και να τα προωθούν στις αρμόδιες διευθύνσεις, σημειώνει ο αντιδήμαρχος. Στη συνέχεια, ο επόπτης θα ζητάει απαντήσεις από την αρμόδια υπηρεσία στα αιτήματα των δημοτών και θα τις κοινοποιεί στους τελευταίους με e-mail και έγγραφο της υπηρεσίας, περιγράφει ο κ. Δημαρέλος.

Οι γειτονιές

Τις επόμενες ημέρες ο δήμος αναμένεται να παραλάβει τα γιλέκα που θα φορούν οι επόπτες γειτονιάς και σύντομα να γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις για την έναρξη λειτουργίας του θεσμού στην τελική του μορφή. Σε αυτή την ανακοίνωση οι δημότες θα ενημερωθούν ποιες ώρες θα βρίσκουν τον επόπτη να κυκλοφορεί στη γειτονιά τους. Για να τους ξεχωρίζουν, οι επόπτες γειτονιάς θα φορούν μπλε γιλέκο σε αντίθεση με τους υπόλοιπους δημοτικούς υπαλλήλους, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να εφοδιαστούν και με tablets για να σημειώνουν επί τόπου τα αιτήματα-παράπονα των δημοτών, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.

Οι 25 «γειτονιές» των εποπτών είναι οι εξής:

1) Αριστοτέλους,
2) Λευκός Πύργος,
3) Καμάρα – Ροτόντα,
4) Διοικητήριο,
5) Άνω Πόλη – Επταπύργιο,
6) 40 Εκκλησιές,
7) Παναγία Φανερωμένη,
8) Ξηροκρήνη,
9) Γιαννιτσών – Σταθμός,
10) ΦΙΞ – Λαχανόκηποι,
11) Αγία Τριάδα,
12) Ιπποκράτειο – Φάληρο,
13) Ανάληψη – Μπότσαρη,
14) Μαρτίου,
15) Ντεπώ,
16) Βούλγαρη – Κηφισιά,
17) Νέα Ελβετία,
18) Τροχιοδρομικά,
19) Χαριλάου,
20) Κάτω Τούμπα,
21) Παπάφη,
22) Άνω Τούμπα,
23) Μαλακοπή
24) Τριανδρία
25) Παλιά και Νέα Παραλία

Πάντως, ακόμη και σήμερα στην πλειοψηφία των αιτημάτων που λαμβάνουν οι επόπτες καθαριότητας «ανταποκρινόμαστε άμεσα», με εξαίρεση τα ογκώδη αντικείμενα όπου καταγράφεται μια καθυστέρηση στην αποκομιδή τους, με βάση τα «στάνταρ» που έχουν θέσει ο κ. Δημαρέλος και ο Στ. Αγγελούδης, όπως λέει ο πρώτος. Μέχρι σήμερα τα περισσότερα αιτήματα-παράπονα των δημοτών αφορούν την καθαριότητα (π.χ. χωροθέτηση κάδων ή τοποθέτηση νέων) και την αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων, αναφέρει ο ίδιος. Υπενθυμίζει, δε, ότι το πρόβλημα με τα ογκώδη οφείλεται εν μέρει στον μεγάλο αριθμό ανακαινίσεων σπιτιών που πραγματοποιούνται σε σπίτια και καταστήματα της πόλης.

Έρχεται «βαρύς πέλεκυς» για όσους παρατούν ογκώδη

Για το θέμα αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο αναμένεται να εγκρίνει τον Οκτώβριο την αύξηση των προστίμων που προβλέπονται στον δημοτικό κανονισμό καθαριότητας για την εναπόθεση ογκωδών αντικειμένων στον κοινόχρηστο χώρο, εκτός της προβλεπόμενης σκάφης. Το πρόστιμο θα παραμείνει κλιμακωτό, ανάλογα με τα τετραγωνικά κατάληψης δημόσιου χώρου, αλλά θα τριπλασιαστεί ώστε η μέγιστη κλίμακα να φτάσει τις 3.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, ο δήμος θα μειώσει το τέλος που αφορά την ενοικίαση σκάφης μπαζών, από τα 170 ευρώ στα 30 ευρώ, ως κίνητρο για τους πολίτες που προχωρούν σε ανακαινίσεις. Να σημειωθεί ότι οι επόπτες γειτονιάς θα έχουν την αρμοδιότητα για να επιβάλλουν πρόστιμα, αν εντοπίσουν επί τόπου κάποια παράβαση του κανονισμού.

Υπενθυμίζεται ότι προσφάτως το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε και άλλες αλλαγές στα πρόστιμα του κανονισμού καθαριότητας. Σε γενικές γραμμές, τα πρόστιμα που μπορούν να επιβληθούν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα κυμαίνονται από 30 ευρώ έως 8.000 ευρώ. Το μικρότερο πρόστιμο αφορά την απόρριψη σκουπιδιών από πεζούς ή εποχούμενους σε δρόμους, πεζοδρόμια και κοινόχρηστους χώρους. Το μεγαλύτερο πρόστιμο κυμαίνεται από 4.000 έως 8.000 ευρώ και αφορά τη μερική ή ολική καταστροφή (σ.σ. αναγραφή συνθημάτων, «γκράφιτι» χωρίς άδεια) μνημείων, αγαλμάτων, αρχαιολογικών χώρων, δημοσίων κτιρίων, ναών και λοιπών δημοσίων και δημοτικών χώρων (πλατειών, αλσών, πάρκων, χώρων άθλησης, διαχωριστικών νησίδων δρόμων, πεζοδρόμων, πεζοδρομίων, ποδηλατοδρόμων, παιδικών χαρών κ.α.).

Σε ό,τι αφορά τα συνθήματα με γκράφιτι σε αστικό εξοπλισμό, όπως είναι τα παγκάκια, οι πινακίδες, τα παρτέρια κ.ά., το πρόστιμο ορίζεται στα 250 ευρώ.

Κλείνοντας, ο κ. Δημαρέλος δηλώνει αισιόδοξος ότι «οι επόπτες θα βοηθήσουν να βελτιωθεί η επικοινωνία του δήμου με τους δημότες και να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που τους ταλαιπωρούν στην καθημερινότητά τους συνολικά».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024

Αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του νέου θεσμού που έχει εισάγει ο δήμος Θεσσαλονίκης, τον «επόπτη της γειτονιάς», ετοιμάζεται να εφαρμόσει το επόμενο διάστημα η διοίκηση του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη, προκειμένου να βελτιώσει την αποδοτικότητά του.

Ο «επόπτης της γειτονιάς» αποτέλεσε προεκλογική δέσμευση του κ. Αγγελούδη και τέθηκε σε ισχύ φέτος, στις 3 Ιουνίου, σε μια προσπάθεια να γίνει πιο άμεση η επικοινωνία των δημοτών με τον δήμο. Αρμοδιότητα των εποπτών είναι να καταγράφουν κάθε αίτημα ή παράπονο των δημοτών, για τους δημόσιους χώρους, και να τους ενημερώνουν για το αν και πότε θα ικανοποιηθεί. Καθαριότητα, πράσινο, αστικός εξοπλισμός, παρατημένα οχήματα, γκράφιτι και φωτισμός, είναι οι κυριότεροι τομείς ενασχόλησης των εποπτών.

Οι δομικές αλλαγές του θεσμού

Ο σχεδιασμός της διοίκησης προέβλεπε την «κατάτμηση» όλης της έκτασης που περικλείεται από τα διοικητικά όρια του δήμου σε 25 περιοχές. Κάθε μία από αυτές θα την αναλάμβανε ένας επόπτης. Αυτό το σχέδιο ξεκίνησε να υλοποιείται από τους 25 επόπτες καθαριότητας, όπως προέβλεπε το αρχικό πλάνο της δημοτικής Αρχής. Η διοίκηση πίστευε ότι ούτως ή άλλως η καθημερινή παρουσία των εποπτών καθαριότητας στις γειτονιές θα ήταν το εχέγγυο ότι θα έφερναν εις πέρας με επιτυχία την αποστολή τους να μετατραπούν και σε επόπτες γειτονιάς. Ωστόσο, αυτή η επιλογή δεν έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα καθώς ο φόρτος εργασίας τους αποδείχθηκε βαρύς, ώστε να επιβλέπουν γρήγορα και αποτελεσματικά ό,τι συμβαίνει στην περιοχή εργασίας τους και να καταγράφουν ταυτόχρονα τα αιτήματα των πολιτών, συνοψίζει ο Γιώργος Δημαρέλος, αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, μιλώντας στη «ΜτΚ». Έτσι, ελήφθη η απόφαση για αλλαγές στα πρόσωπα που ορίζονται στις θέσεις των εποπτών γειτονιάς.

Μέχρι σήμερα, ο δήμος έχει ορίσει 17 άτομα από τα 25 που απαιτούνται για να καλυφθούν οι 25 τομείς. Αν δεν βρεθούν οι οκτώ που υπολείπονται μέχρι τον νέο τρόπο λειτουργίας των εποπτών, τότε κάποιες περιοχές θα εποπτεύονται από τον επόπτη μίας άλλης. Ο δήμος ψάχνει υπαλλήλους που, πέρα από εμπειρία, διαθέτουν και τις απαραίτητες επικοινωνιακές ικανότητες για να διεκπεραιώνουν σωστά την αποστολή της επικοινωνίας των αιτημάτων των δημοτών προς τη διοίκηση, εξηγεί ο αντιδήμαρχος. Βέβαια ο αριθμός 25 εποπτών δεν θα είναι ο τελικός, καθώς θα απαιτούνται περισσότεροι για να καλύπτονται οι γειτονιές σε βάρδιες από το πρωί μέχρι το βράδυ, διαβεβαιώνει ο κ. Δημαρέλος.

Οι αρμοδιότητες

Με τα σημερινά δεδομένα, από τους 17 επόπτες, υπάρχει μία θέση που θα καλύπτει βραδινή βάρδια, δύο που θα καλύπτουν απογευματινές και οι 14 θα εργάζονται στην πρωινή βάρδια. Ακόμη και έτσι όμως, αν υπάρχει ανάγκη σε κάποιες γειτονιές, θα προστεθούν παραπάνω βάρδιες, προσθέτει ο κ. Δημαρέλος. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε επόπτης γειτονιάς δεν θα αλλάζει περιοχή ευθύνης, διότι «σκοπός μας είναι να μάθουν την περιοχή τους», συμπληρώνει ο ίδιος. Σε ό,τι αφορά το καθημερινό καθηκοντολόγιο, οι επόπτες θα είναι συνέχεια στον δρόμο και θα μεταβαίνουν στο γραφείο τους που θα υπάρχει είτε στις κατά τόπους Δημοτικές Κοινότητες είτε στις εποπτείες καθαριότητας, ώστε να συνοψίζουν τα αιτήματα που παρέλαβαν και να τα προωθούν στις αρμόδιες διευθύνσεις, σημειώνει ο αντιδήμαρχος. Στη συνέχεια, ο επόπτης θα ζητάει απαντήσεις από την αρμόδια υπηρεσία στα αιτήματα των δημοτών και θα τις κοινοποιεί στους τελευταίους με e-mail και έγγραφο της υπηρεσίας, περιγράφει ο κ. Δημαρέλος.

Οι γειτονιές

Τις επόμενες ημέρες ο δήμος αναμένεται να παραλάβει τα γιλέκα που θα φορούν οι επόπτες γειτονιάς και σύντομα να γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις για την έναρξη λειτουργίας του θεσμού στην τελική του μορφή. Σε αυτή την ανακοίνωση οι δημότες θα ενημερωθούν ποιες ώρες θα βρίσκουν τον επόπτη να κυκλοφορεί στη γειτονιά τους. Για να τους ξεχωρίζουν, οι επόπτες γειτονιάς θα φορούν μπλε γιλέκο σε αντίθεση με τους υπόλοιπους δημοτικούς υπαλλήλους, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να εφοδιαστούν και με tablets για να σημειώνουν επί τόπου τα αιτήματα-παράπονα των δημοτών, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.

Οι 25 «γειτονιές» των εποπτών είναι οι εξής:

1) Αριστοτέλους,
2) Λευκός Πύργος,
3) Καμάρα – Ροτόντα,
4) Διοικητήριο,
5) Άνω Πόλη – Επταπύργιο,
6) 40 Εκκλησιές,
7) Παναγία Φανερωμένη,
8) Ξηροκρήνη,
9) Γιαννιτσών – Σταθμός,
10) ΦΙΞ – Λαχανόκηποι,
11) Αγία Τριάδα,
12) Ιπποκράτειο – Φάληρο,
13) Ανάληψη – Μπότσαρη,
14) Μαρτίου,
15) Ντεπώ,
16) Βούλγαρη – Κηφισιά,
17) Νέα Ελβετία,
18) Τροχιοδρομικά,
19) Χαριλάου,
20) Κάτω Τούμπα,
21) Παπάφη,
22) Άνω Τούμπα,
23) Μαλακοπή
24) Τριανδρία
25) Παλιά και Νέα Παραλία

Πάντως, ακόμη και σήμερα στην πλειοψηφία των αιτημάτων που λαμβάνουν οι επόπτες καθαριότητας «ανταποκρινόμαστε άμεσα», με εξαίρεση τα ογκώδη αντικείμενα όπου καταγράφεται μια καθυστέρηση στην αποκομιδή τους, με βάση τα «στάνταρ» που έχουν θέσει ο κ. Δημαρέλος και ο Στ. Αγγελούδης, όπως λέει ο πρώτος. Μέχρι σήμερα τα περισσότερα αιτήματα-παράπονα των δημοτών αφορούν την καθαριότητα (π.χ. χωροθέτηση κάδων ή τοποθέτηση νέων) και την αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων, αναφέρει ο ίδιος. Υπενθυμίζει, δε, ότι το πρόβλημα με τα ογκώδη οφείλεται εν μέρει στον μεγάλο αριθμό ανακαινίσεων σπιτιών που πραγματοποιούνται σε σπίτια και καταστήματα της πόλης.

Έρχεται «βαρύς πέλεκυς» για όσους παρατούν ογκώδη

Για το θέμα αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο αναμένεται να εγκρίνει τον Οκτώβριο την αύξηση των προστίμων που προβλέπονται στον δημοτικό κανονισμό καθαριότητας για την εναπόθεση ογκωδών αντικειμένων στον κοινόχρηστο χώρο, εκτός της προβλεπόμενης σκάφης. Το πρόστιμο θα παραμείνει κλιμακωτό, ανάλογα με τα τετραγωνικά κατάληψης δημόσιου χώρου, αλλά θα τριπλασιαστεί ώστε η μέγιστη κλίμακα να φτάσει τις 3.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, ο δήμος θα μειώσει το τέλος που αφορά την ενοικίαση σκάφης μπαζών, από τα 170 ευρώ στα 30 ευρώ, ως κίνητρο για τους πολίτες που προχωρούν σε ανακαινίσεις. Να σημειωθεί ότι οι επόπτες γειτονιάς θα έχουν την αρμοδιότητα για να επιβάλλουν πρόστιμα, αν εντοπίσουν επί τόπου κάποια παράβαση του κανονισμού.

Υπενθυμίζεται ότι προσφάτως το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε και άλλες αλλαγές στα πρόστιμα του κανονισμού καθαριότητας. Σε γενικές γραμμές, τα πρόστιμα που μπορούν να επιβληθούν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα κυμαίνονται από 30 ευρώ έως 8.000 ευρώ. Το μικρότερο πρόστιμο αφορά την απόρριψη σκουπιδιών από πεζούς ή εποχούμενους σε δρόμους, πεζοδρόμια και κοινόχρηστους χώρους. Το μεγαλύτερο πρόστιμο κυμαίνεται από 4.000 έως 8.000 ευρώ και αφορά τη μερική ή ολική καταστροφή (σ.σ. αναγραφή συνθημάτων, «γκράφιτι» χωρίς άδεια) μνημείων, αγαλμάτων, αρχαιολογικών χώρων, δημοσίων κτιρίων, ναών και λοιπών δημοσίων και δημοτικών χώρων (πλατειών, αλσών, πάρκων, χώρων άθλησης, διαχωριστικών νησίδων δρόμων, πεζοδρόμων, πεζοδρομίων, ποδηλατοδρόμων, παιδικών χαρών κ.α.).

Σε ό,τι αφορά τα συνθήματα με γκράφιτι σε αστικό εξοπλισμό, όπως είναι τα παγκάκια, οι πινακίδες, τα παρτέρια κ.ά., το πρόστιμο ορίζεται στα 250 ευρώ.

Κλείνοντας, ο κ. Δημαρέλος δηλώνει αισιόδοξος ότι «οι επόπτες θα βοηθήσουν να βελτιωθεί η επικοινωνία του δήμου με τους δημότες και να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που τους ταλαιπωρούν στην καθημερινότητά τους συνολικά».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία