ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Δήμος Θεσσαλονίκης: Ξεκινά «πόλεμο» με τα ογκώδη αντικείμενα και τα εγκαταλελειμμένα οχήματα

Το σχέδιο της διοίκησης Αγγελούδη για τα πρόστιμα και τα κίνητρα

 02/09/2024 07:00

Δήμος Θεσσαλονίκης: Ξεκινά «πόλεμο» με τα ογκώδη αντικείμενα και τα εγκαταλελειμμένα οχήματα

Δημήτρης Λαζόπουλος

Την προσοχή του σε δύο προβλήματα που αφορούν την καθαριότητα εστιάζει ο δήμος Θεσσαλονίκης, προκειμένου να βελτιώσει περαιτέρω την εικόνα της πόλης.

Το πρώτο ζήτημα αφορά την εναπόθεση ογκωδών αντικειμένων στον δρόμο, από πολίτες που δεν ενημερώνουν καν τον δήμο ότι θα προχωρήσουν π.χ. σε ανακαίνιση και το δεύτερο σχετίζεται με τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και δίκυκλα.

Σε ό,τι αφορά τα ογκώδη, το πρόβλημα παραμένει έντονο στις περιπτώσεις σπιτιών που ανακαινίζονται, παρότι το διάστημα Ιανουαρίου -Ιουλίου ο δήμος συγκέντρωσε 4.799 τόνους ογκωδών από 24.274 σημεία. Τις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιηθεί συνάντηση του δήμου με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τις εταιρείες ειδικής διαχείρισης των ογκωδών αντικειμένων και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με στόχο να βελτιωθεί το πλαίσιο επιτήρησης των ανακαινίσεων, ενημερώνει μέσω της «ΜτΚ» ο Γιώργος Δημαρέλος, αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης. Αυτό θα απαιτήσει την αλλαγή της νομοθεσίας επί τα βελτίω, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.

Από την άλλη, ο δήμος έχει αποφασίσει να δώσει στους ιδιοκτήτες ακινήτων κίνητρο να νοικιάζουν κάδους συλλογής μπαζών. Σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης χρεώνει την ενοικίαση δημόσιου χώρου για τοποθέτηση της ειδικής σκάφης 170 ευρώ, την ώρα που γειτονικοί δήμοι χρεώνουν 30 ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Δημαρέλο, το τέλος θα μειωθεί στα 30 ευρώ, ενώ η διάρκεια της ενοικίασης του δημόσιου χώρου ορίζεται στις επτά ημέρες.

Με αυτόν τον τρόπο ο δήμος φιλοδοξεί να περιορίσει τα δρομολόγια αποκομιδής ογκωδών, ώστε να αξιοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό σε άλλες εργασίες.

Παράλληλα, ο κ. Δημαρέλος υπενθυμίζει ότι ο κανονισμός καθαριότητας προβλέπει πρόστιμα για όσους ιδιοκτήτες δεν έχουν νοικιάσει κάδο. Το πρόστιμο διαφοροποιείται ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα που καταλαμβάνουν τα μπάζα στον δημόσιο χώρο και κυμαίνεται από 60 έως 600 ευρώ. Ωστόσο, ο δήμος θα προβεί άμεσα σε τριπλασιασμό των προστίμων, με την ανώτερη κλίμακα να υπολογίζεται ότι θα φτάσει περίπου τις 3.000 ευρώ, κάτι το οποίο θα οριστικοποιηθεί με σχετική εισήγηση στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο.

grafima-ogkodi-antikeimena-aporrimmata-dimos-thessalonikis.jpg

Πρόβλημα η νομοθεσία για τα παρατημένα αυτοκίνητα - «Σηκώθηκαν» εκατοντάδες μηχανάκια

Στο δεύτερο ζήτημα, τα εγκαταλελειμμένα οχήματα, το πρόβλημα είναι ότι ισχύουν διαφορετικές διατάξεις, άλλες για τα αυτοκίνητα και άλλες για τα υπόλοιπα οχήματα όπου εντάσσονται τα δίκυκλα. Ο νόμος θέτει γραφειοκρατικά εμπόδια στη γρήγορη απομάκρυνση των αυτοκινήτων, αφού απαιτούνται 30 ημέρες προτού τα απομακρύνει ο δήμος. Εάν μάλιστα ο ιδιοκτήτης μετακινήσει το αυτοκίνητο, τότε η διαδικασία αρχίζει από την αρχή, εξηγεί ο κ. Δημαρέλος.

Αντιθέτως, εάν μία μηχανή δεν μετακινηθεί για 10 μέρες, τότε λογίζεται ως ρύπος και ο δήμος την απομακρύνει κατευθείαν. Αυτό το διάστημα ο κ. Δημαρέλος έχει ζητήσει από την υπηρεσία να συντάξει τροπολογία για την αλλαγή του νόμου που αφορά τα αυτοκίνητα, ώστε να συντμηθούν οι χρόνοι μέχρι την απομάκρυνση. Μόλις ετοιμαστεί θα αποσταλεί στο αρμόδιο υπουργείο με την ελπίδα να γίνει αποδεκτή.

Η απομάκρυνση των δίκυκλων γίνεται από τον δήμο, ενώ των αυτοκινήτων από εργολάβο. Μετά την απομάκρυνση το όχημα οδηγείται σε χώρο του δήμου και σε μερικές ημέρες παραδίδεται για εκποίηση -αλλά μέχρι τότε ο ιδιοκτήτης έχει τη δυνατότητα να το πάρει πίσω, υπενθυμίζει ο αντιδήμαρχος.

Παράλληλα, το γραφείο συλλογής των εγκαταλειμμένων οχημάτων τελεί υπό αναδιοργάνωση, ώστε τα κλιμάκια του δήμου να ελέγχουν εντός 24 ωρών την καταγγελία που καταθέτουν οι δημότες για τέτοια οχήματα, είτε τηλεφωνικά, είτε από την εφαρμογή «Βελτιώνω των Πόλη μου», αναφέρει ο αντιδήμαρχος. Σήμερα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης υπάρχουν τουλάχιστον 700 εγκαταλειμμένα οχήματα, με τον κ. Δημαρέλο να εξηγεί ότι αυτά είναι μόνο όσα γνωρίζει ο δήμος από αυτοψίες και καταγγελίες.

Με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, τον τελευταίο ενάμιση μήνα καταγράφηκαν 225 εγκαταλελειμμένα μηχανάκια, τα οποία προστέθηκαν σε άλλα 95 που είχε ήδη απομακρύνει ο δήμος, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 320, αναφέρει ο Πέτρος Παπαφίλης, διευθυντής υπηρεσίας Καθαριότητας. Ταυτόχρονα, τα παρατημένα αυτοκίνητα που έχει συλλέξει ο δήμος από την αρχή του χρόνου ανέρχονται σε 80, συμπληρώνει ο διευθυντής της υπηρεσίας ανακύκλωσης, Νίκος Χατζηιωάννου.

Ακόμα, την Τετάρτη ξεκινάει ο νέος σχεδιασμός της διεύθυνσης καθαριότητας, σύμφωνα με τον οποίο κάθε εβδομάδα κλιμάκια του δήμου θα μεταβαίνουν με σειρά προτεραιότητας σε περιοχές που υπάρχουν αρκετά παρατημένα δίκυκλα. Όλα τα δίκυκλα που καταγγέλλονται ως εγκαταλελειμμένα, καταγράφονται ψηφιακά σε χάρτη, ώστε ο δήμος να εξοικονομεί καύσιμα οργανώνοντας στοχευμένα δρομολόγια, προσθέτει ο κ. Παπαφίλης.

Νυχτερινή αποκομιδή στις γειτονιές

Σχετικά με τη νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων, ο δήμος ενισχύει τα δρομολόγια, δίνοντας «ανάσα» και στα πρώτα πρωινά κλιμάκια, καθώς τα οχήματα έχουν ήδη αδειάσει τα απορρίμματα που συνέλεξαν το βράδυ, δηλώνει ο κ. Δημαρέλος. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, τα νυχτερινά δρομολόγια θα αφορούν κυρίως τις γειτονιές του δήμου, δεδομένου ότι το ιστορικό κέντρο απαιτεί δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Ο κ. Δημαρέλος δηλώνει βέβαιος ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στην αποκομιδή, κάτι το οποίο θα αποδειχθεί με την αναδιοργάνωση των περιφερειών, τη νέα χωροθέτηση των κάδων απορριμμάτων. Έτσι, κάθε απορριμματοφόρο θα γεμίζει πλήρως προτού φθάσει στον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων για να ξεφορτώσει, θεωρεί ο αντιδήμαρχος. Παράλληλα, ο δήμος ενισχύθηκε με 100 συμβασιούχους εργαζόμενους, για το σάρωμα-σκούπισμα των δρόμων.

Το μεγάλο στοίχημα όμως, λέει ο κ. Δημαρέλος, είναι να βελτιωθεί η διαχείριση των ανακυκλώσιμων ογκωδών υλικών που συγκεντρώνει ο δήμος. «Να μπορούμε να τα χωρίζουμε ανά είδος, να αποτρέπουμε να πηγαίνουν για ταφή» και τελικά να ανακυκλώνονται, εξηγεί ο αντιδήμαρχος. Ήδη πάντως ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει βελτιώσει τις επιδόσεις του σε αυτόν τον τομέα, καθώς έχει διευρύνει το ποσοστό έκπτωσης που λαμβάνει από τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας στα Τέλη Ταφής. Ειδικότερα, το ποσοστό έκπτωσης του δήμου έφτασε από το 5% στο 10%, παρατηρεί ο αντιδήμαρχος.

Εξάλλου, ο δήμος ετοιμάζει εργολαβία τετραετούς διάρκειας που θα αφορά το πλύσιμο των δρόμων με οχήματα σάρωθρα, μαζί με το απαραίτητο προσωπικό, την αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων και το πλύσιμο των κάδων απορριμμάτων σε περιόδους αυξημένης κίνησης, όταν τα καδοπλυντήρια του δήμου δεν επαρκούν. Σε ό,τι αφορά τα σάρωθρα που διαθέτει ο δήμος, ο κ. Δημαρέλος επισημαίνει ότι είναι παλιά, εμφανίζουν συχνά βλάβες και υπό αυτό το πρίσμα προκρίθηκε η εργολαβία έναντι της αγοράς νέων οχημάτων, η οποία θα απαιτούσε πολλούς μήνες αναμονής μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, υπογραμμίζει ο ίδιος.

Τέλος, ο δήμος καλείται να λύσει και το ζήτημα της συντήρησης των οχημάτων καθαριότητας, καθώς η ισχύουσα εργολαβία ολοκληρώνεται σύντομα. Πρόθεση του δήμου είναι να συνάψει νέα για δύο χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για έξι μήνες, καταλήγει ο κ. Δημαρέλος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 01.09.2024

Την προσοχή του σε δύο προβλήματα που αφορούν την καθαριότητα εστιάζει ο δήμος Θεσσαλονίκης, προκειμένου να βελτιώσει περαιτέρω την εικόνα της πόλης.

Το πρώτο ζήτημα αφορά την εναπόθεση ογκωδών αντικειμένων στον δρόμο, από πολίτες που δεν ενημερώνουν καν τον δήμο ότι θα προχωρήσουν π.χ. σε ανακαίνιση και το δεύτερο σχετίζεται με τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και δίκυκλα.

Σε ό,τι αφορά τα ογκώδη, το πρόβλημα παραμένει έντονο στις περιπτώσεις σπιτιών που ανακαινίζονται, παρότι το διάστημα Ιανουαρίου -Ιουλίου ο δήμος συγκέντρωσε 4.799 τόνους ογκωδών από 24.274 σημεία. Τις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιηθεί συνάντηση του δήμου με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τις εταιρείες ειδικής διαχείρισης των ογκωδών αντικειμένων και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με στόχο να βελτιωθεί το πλαίσιο επιτήρησης των ανακαινίσεων, ενημερώνει μέσω της «ΜτΚ» ο Γιώργος Δημαρέλος, αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης. Αυτό θα απαιτήσει την αλλαγή της νομοθεσίας επί τα βελτίω, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.

Από την άλλη, ο δήμος έχει αποφασίσει να δώσει στους ιδιοκτήτες ακινήτων κίνητρο να νοικιάζουν κάδους συλλογής μπαζών. Σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης χρεώνει την ενοικίαση δημόσιου χώρου για τοποθέτηση της ειδικής σκάφης 170 ευρώ, την ώρα που γειτονικοί δήμοι χρεώνουν 30 ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Δημαρέλο, το τέλος θα μειωθεί στα 30 ευρώ, ενώ η διάρκεια της ενοικίασης του δημόσιου χώρου ορίζεται στις επτά ημέρες.

Με αυτόν τον τρόπο ο δήμος φιλοδοξεί να περιορίσει τα δρομολόγια αποκομιδής ογκωδών, ώστε να αξιοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό σε άλλες εργασίες.

Παράλληλα, ο κ. Δημαρέλος υπενθυμίζει ότι ο κανονισμός καθαριότητας προβλέπει πρόστιμα για όσους ιδιοκτήτες δεν έχουν νοικιάσει κάδο. Το πρόστιμο διαφοροποιείται ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα που καταλαμβάνουν τα μπάζα στον δημόσιο χώρο και κυμαίνεται από 60 έως 600 ευρώ. Ωστόσο, ο δήμος θα προβεί άμεσα σε τριπλασιασμό των προστίμων, με την ανώτερη κλίμακα να υπολογίζεται ότι θα φτάσει περίπου τις 3.000 ευρώ, κάτι το οποίο θα οριστικοποιηθεί με σχετική εισήγηση στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο.

grafima-ogkodi-antikeimena-aporrimmata-dimos-thessalonikis.jpg

Πρόβλημα η νομοθεσία για τα παρατημένα αυτοκίνητα - «Σηκώθηκαν» εκατοντάδες μηχανάκια

Στο δεύτερο ζήτημα, τα εγκαταλελειμμένα οχήματα, το πρόβλημα είναι ότι ισχύουν διαφορετικές διατάξεις, άλλες για τα αυτοκίνητα και άλλες για τα υπόλοιπα οχήματα όπου εντάσσονται τα δίκυκλα. Ο νόμος θέτει γραφειοκρατικά εμπόδια στη γρήγορη απομάκρυνση των αυτοκινήτων, αφού απαιτούνται 30 ημέρες προτού τα απομακρύνει ο δήμος. Εάν μάλιστα ο ιδιοκτήτης μετακινήσει το αυτοκίνητο, τότε η διαδικασία αρχίζει από την αρχή, εξηγεί ο κ. Δημαρέλος.

Αντιθέτως, εάν μία μηχανή δεν μετακινηθεί για 10 μέρες, τότε λογίζεται ως ρύπος και ο δήμος την απομακρύνει κατευθείαν. Αυτό το διάστημα ο κ. Δημαρέλος έχει ζητήσει από την υπηρεσία να συντάξει τροπολογία για την αλλαγή του νόμου που αφορά τα αυτοκίνητα, ώστε να συντμηθούν οι χρόνοι μέχρι την απομάκρυνση. Μόλις ετοιμαστεί θα αποσταλεί στο αρμόδιο υπουργείο με την ελπίδα να γίνει αποδεκτή.

Η απομάκρυνση των δίκυκλων γίνεται από τον δήμο, ενώ των αυτοκινήτων από εργολάβο. Μετά την απομάκρυνση το όχημα οδηγείται σε χώρο του δήμου και σε μερικές ημέρες παραδίδεται για εκποίηση -αλλά μέχρι τότε ο ιδιοκτήτης έχει τη δυνατότητα να το πάρει πίσω, υπενθυμίζει ο αντιδήμαρχος.

Παράλληλα, το γραφείο συλλογής των εγκαταλειμμένων οχημάτων τελεί υπό αναδιοργάνωση, ώστε τα κλιμάκια του δήμου να ελέγχουν εντός 24 ωρών την καταγγελία που καταθέτουν οι δημότες για τέτοια οχήματα, είτε τηλεφωνικά, είτε από την εφαρμογή «Βελτιώνω των Πόλη μου», αναφέρει ο αντιδήμαρχος. Σήμερα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης υπάρχουν τουλάχιστον 700 εγκαταλειμμένα οχήματα, με τον κ. Δημαρέλο να εξηγεί ότι αυτά είναι μόνο όσα γνωρίζει ο δήμος από αυτοψίες και καταγγελίες.

Με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, τον τελευταίο ενάμιση μήνα καταγράφηκαν 225 εγκαταλελειμμένα μηχανάκια, τα οποία προστέθηκαν σε άλλα 95 που είχε ήδη απομακρύνει ο δήμος, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 320, αναφέρει ο Πέτρος Παπαφίλης, διευθυντής υπηρεσίας Καθαριότητας. Ταυτόχρονα, τα παρατημένα αυτοκίνητα που έχει συλλέξει ο δήμος από την αρχή του χρόνου ανέρχονται σε 80, συμπληρώνει ο διευθυντής της υπηρεσίας ανακύκλωσης, Νίκος Χατζηιωάννου.

Ακόμα, την Τετάρτη ξεκινάει ο νέος σχεδιασμός της διεύθυνσης καθαριότητας, σύμφωνα με τον οποίο κάθε εβδομάδα κλιμάκια του δήμου θα μεταβαίνουν με σειρά προτεραιότητας σε περιοχές που υπάρχουν αρκετά παρατημένα δίκυκλα. Όλα τα δίκυκλα που καταγγέλλονται ως εγκαταλελειμμένα, καταγράφονται ψηφιακά σε χάρτη, ώστε ο δήμος να εξοικονομεί καύσιμα οργανώνοντας στοχευμένα δρομολόγια, προσθέτει ο κ. Παπαφίλης.

Νυχτερινή αποκομιδή στις γειτονιές

Σχετικά με τη νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων, ο δήμος ενισχύει τα δρομολόγια, δίνοντας «ανάσα» και στα πρώτα πρωινά κλιμάκια, καθώς τα οχήματα έχουν ήδη αδειάσει τα απορρίμματα που συνέλεξαν το βράδυ, δηλώνει ο κ. Δημαρέλος. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, τα νυχτερινά δρομολόγια θα αφορούν κυρίως τις γειτονιές του δήμου, δεδομένου ότι το ιστορικό κέντρο απαιτεί δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Ο κ. Δημαρέλος δηλώνει βέβαιος ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στην αποκομιδή, κάτι το οποίο θα αποδειχθεί με την αναδιοργάνωση των περιφερειών, τη νέα χωροθέτηση των κάδων απορριμμάτων. Έτσι, κάθε απορριμματοφόρο θα γεμίζει πλήρως προτού φθάσει στον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων για να ξεφορτώσει, θεωρεί ο αντιδήμαρχος. Παράλληλα, ο δήμος ενισχύθηκε με 100 συμβασιούχους εργαζόμενους, για το σάρωμα-σκούπισμα των δρόμων.

Το μεγάλο στοίχημα όμως, λέει ο κ. Δημαρέλος, είναι να βελτιωθεί η διαχείριση των ανακυκλώσιμων ογκωδών υλικών που συγκεντρώνει ο δήμος. «Να μπορούμε να τα χωρίζουμε ανά είδος, να αποτρέπουμε να πηγαίνουν για ταφή» και τελικά να ανακυκλώνονται, εξηγεί ο αντιδήμαρχος. Ήδη πάντως ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει βελτιώσει τις επιδόσεις του σε αυτόν τον τομέα, καθώς έχει διευρύνει το ποσοστό έκπτωσης που λαμβάνει από τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας στα Τέλη Ταφής. Ειδικότερα, το ποσοστό έκπτωσης του δήμου έφτασε από το 5% στο 10%, παρατηρεί ο αντιδήμαρχος.

Εξάλλου, ο δήμος ετοιμάζει εργολαβία τετραετούς διάρκειας που θα αφορά το πλύσιμο των δρόμων με οχήματα σάρωθρα, μαζί με το απαραίτητο προσωπικό, την αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων και το πλύσιμο των κάδων απορριμμάτων σε περιόδους αυξημένης κίνησης, όταν τα καδοπλυντήρια του δήμου δεν επαρκούν. Σε ό,τι αφορά τα σάρωθρα που διαθέτει ο δήμος, ο κ. Δημαρέλος επισημαίνει ότι είναι παλιά, εμφανίζουν συχνά βλάβες και υπό αυτό το πρίσμα προκρίθηκε η εργολαβία έναντι της αγοράς νέων οχημάτων, η οποία θα απαιτούσε πολλούς μήνες αναμονής μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, υπογραμμίζει ο ίδιος.

Τέλος, ο δήμος καλείται να λύσει και το ζήτημα της συντήρησης των οχημάτων καθαριότητας, καθώς η ισχύουσα εργολαβία ολοκληρώνεται σύντομα. Πρόθεση του δήμου είναι να συνάψει νέα για δύο χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για έξι μήνες, καταλήγει ο κ. Δημαρέλος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 01.09.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία