ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Δημοτικές εκλογές: Ο «κουμπαράς» των υποψηφίων για την κάλπη

Σε αυστηρούς κανόνες υπόκεινται οι εκλογικές δαπάνες για τους υποψηφίους σε δήμους και περιφέρειες

 07/09/2023 06:53

Δημοτικές εκλογές: Ο «κουμπαράς» των υποψηφίων για την κάλπη

Φανή Σοβιτσλή

Κάθε άλλο παρά φαίνεται ότι ανέκοψε το ρεύμα των υποψηφιοτήτων το νέο εκλογικό σύστημα, με το οποίο θα πραγματοποιηθούν οι αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου, καθώς τόσο σε μεγάλους όσο και σε μικρότερους δήμους, ο αριθμός των υποψηφίων παραμένει μεγάλος, όπως και το 2019. 

Η κάθοδός τους όμως στις εκλογές, στην εποχή μάλιστα που η εικόνα παίζει κυρίαρχο ρόλο, απαιτεί προβολή, (διαφημιστικές καμπάνιες, έντυπες και ηλεκτρονικές, αίθουσες εκδηλώσεων κ.ά.), για την οποία ωστόσο και στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση τίθενται αυστηροί περιορισμοί στο όριο των δαπανών υποψηφίων δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων.

Υπάρχει δηλαδή ένα σαφές και αυστηρό πλαίσιο ελέγχου των εσόδων αλλά και των δαπανών συνδυασμών και υποψηφίων συμβούλων, στο οποίο αν σημειωθούν παραβάσεις, προβλέπονται κυρώσεις, που μεταφράζονται σε τσουχτερά πρόστιμα.

Τα ποσά που μπορούν να δαπανήσουν οι υποψήφιοι είναι διαφορετικά μεταξύ των δήμων και των Δημοτικών Ενοτήτων. Ανάλογα δηλαδή με την εκλογική περιφέρεια που κατέρχεται κάθε υποψήφιος, ισχύει κι άλλο πλαφόν εξόδων, αφού άλλα ποσά απαιτείται να ξοδέψει ένας υποψήφιος που είναι υποψήφιος π.χ. στο δήμο Αλεξάνδρειας Ημαθίας και άλλα στο δήμο Θεσσαλονίκης.

Για τις απαιτούμενες διευκρινίσεις, αναφορικά με τις εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων, τον έλεγχο αυτών, ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης Οκτωβρίου 2023 και των επαναληπτικών της 15ης Οκτωβρίου 2023, φρόντισε το υπουργείο Εσωτερικών, μέσω εγκυκλίου του.

Ειδικότερα, στην εγκύκλιο παρέχονται μεταξύ των άλλων, διευκρινίσεις αναφορικά με τα έσοδα και τις δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων τις υποχρεώσεις τους ως προς τη διακίνηση και τη διαχείριση των οικονομικών τους και άλλα, συναφή με τα οικονομικά τους, θέματα. 

Επίσης επεξηγούνται οι απαγορεύσεις στη χρηματοδότηση των συνδυασμών και των υποψηφίων καθώς και ο προσδιορισμός του ανώτατου ορίου εκλογικών δαπανών.

Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η Περιφερειακή Ένωση των Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ), η οποία απέστειλε έγγραφο σε όλους τους συνδυασμούς των 38 δήμων, στους οποίους εφιστά την προσοχή για την τήρηση των αυστηρών κανόνων για τη διεξαγωγή των επικείμενων εκλογών, που ενισχύουν τη διαφάνεια, τηρούν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της παροχής ίσων ευκαιριών και που ρυθμίζουν όλα τα ζητήματα οικονομικής λειτουργίας και προβολής (έντυπης και ηλεκτρονικής) τόσο των συνδυασμών, όσο και ατομικά των υποψηφίων που συμμετέχουν στους συνδυασμούς.

Πόσα θα ξοδέψουν οι υποψήφιοι ανά εκλογική Περιφέρεια

Τα ανώτατα όρια εκλογικών δαπανών, προκύπτουν με βάση τους συντελεστές της παρ. 2β του άρθρου 7 του νόμου 3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές» και καθορίζονται ανά υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο και ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας (Δημοτική Ενότητα).

Πιο συγκεκριμένα:

1. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό μέχρι 30.000 κατοίκους σε 1.500 ευρώ.

2. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 30.001 έως 60.000 κατοίκους σε 2.000 ευρώ.

3. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 60.001 έως 100.000 κατοίκους σε 2.500 ευρώ.

4. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 100.001 έως 150.000 κατοίκους σε 3.000 ευρώ.

5. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 150.001 έως 200.000 κατοίκους σε 3.500 ευρώ.

6. Σε εκλογικές ενότητες με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους και για κάθε 100.000 κατοίκους πάνω από τις 200.000, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο των εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ.

Στους 14 δήμους της Θεσσαλονίκης

Στο δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι δεν μπορούν να ξοδέψουν τα ίδια ποσά, λόγω της διαφοράς στον πληθυσμό. Έτσι ο υποψήφιος στη ΔΕ Αμπελοκήπων μπορεί να δαπανήσει 2.000 ευρώ και στη Μενεμένη 1.500.

Στο δήμο Βόλβης οι υποψήφιοι από τις έξι Δημοτικές Ενότητες μπορούν να ξοδέψουν το ίδιο ποσό, δηλαδή 1.500 ευρώ.

Και στο δήμο Δέλτα το ποσό για τους υποψηφίους από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες είναι 1.500 ευρώ.

Το ίδιο ισχύει και στο δήμο Θερμαϊκό, όπου οι υποψήφιοι στις τρεις Δημοτικές Ενότητες μπορούν να δαπανήσουν έως 1.500 ευρώ.

Το ποσό που μπορούν να ξοδέψουν οι υποψήφιοι από τις τρεις πρώην Δημοτικές Ενότητες στο δήμο Θέρμης είναι επίσης 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Θεσσαλονίκης, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εκλογικές περιφέρειες της χώρας, οι υποψήφιοι μπορούν να δαπανήσουν έως 5.500 ευρώ, ενώ μόλις 1.500 ευρώ οι υποψήφιοι από τη Δημοτική Ενότητα της Τριανδρίας.

Στο δήμο Καλαμαριάς το πλαφόν της εκλογικής δαπάνης καθορίζεται στα 2.500 ευρώ για τους υποψηφίους των συνδυασμών.

Στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη οι υποψήφιοι της Δημοτικής Ενότητας Πυλαίας μπορούν να ξοδέψουν έως 2.000 ευρώ, ενώ των ΔΕ Πανοράματος και Χορτιάτη μέχρι 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Κορδελιού-Ευόσμου είναι διαφορετικό το πλαφόν που μπαίνει μεταξύ των δύο Δημοτικών Ενοτήτων. Έτσι, στον Εύοσμο ο υποψήφιος μπορεί να ξοδέψει ως 2.500 ευρώ και στο Κορδελιό 1.500 ευρώ.

Το ποσό των 1.500 ευρώ μπορούν να δαπανήσουν οι υποψήφιοι από τις 7 Δημοτικές Ενότητες του δήμου Λαγκαδά.

Στο δήμο Νεάπολης-Συκεών, από τις τέσσερις Δημοτικές Ενότητες (Νεάπολη, Συκιές, Άγιος Παύλος, Πεύκα) μόνο οι υποψήφιοι από τις Συκιές μπορούν να ξοδέψουν έως 2.000 ευρώ. Οι υπόλοιποι στις τρεις άλλες μέχρι 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Παύλου Μελά το πλαφόν για τους υποψηφίους των Δημοτικών Ενοτήτων Σταυρούπολης και Πολίχνης είναι 2.000 ευρώ, ενώ για τη ΔΕ της Ευκαρπίας στα 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Χαλκηδόνος, οι υποψήφιοι από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες μπορούν να δαπανήσουν έως 1.500 ευρώ.

Το πλαφόν για τους υποψηφίους από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες του δήμου Ωραιοκάστρου ορίζεται επίσης στα 1.500 ευρώ.

Επίσης, το συνολικό ύψος των δαπανών του κάθε συνδυασμού, όπως ορίζεται από τον ίδιο Νόμο διαμορφώνεται με βάση τον αριθμό των εκλογικών περιφερειών κάθε δήμου ως εξής:

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από 1 έως 3 ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων.

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από 4 έως 6, καθώς και για τους δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων, ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, προσαυξημένο κατά 20%.

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από 7 έως 10 ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων προσαυξημένο κατά 50%.

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες άνω των 10 ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων προσαυξημένο κατά 75%.

Σύμφωνα με την εν λόγω εγκύκλιο η διακίνηση των εσόδων και δαπανών γίνεται μέσω τραπεζικών λογαριασμών (σε τράπεζες εγκατεστημένες στην Ελλάδα), που τηρούνται στο όνομα του επικεφαλής του συνδυασμού υποψήφιου περιφερειάρχη ή δημάρχου ή του οριζόμενου διαχειριστή.

Η υποχρέωση τήρησης τραπεζικών λογαριασμών ισχύει και για τους υποψήφιους συμβούλους σε νόμιμα λειτουργούσες στη χώρα τράπεζες και υποκαταστήματα αυτών, μέσω των οποίων θα διακινούνται τα έσοδα και οι δαπάνες του συνδυασμού και των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.09.2023

Κάθε άλλο παρά φαίνεται ότι ανέκοψε το ρεύμα των υποψηφιοτήτων το νέο εκλογικό σύστημα, με το οποίο θα πραγματοποιηθούν οι αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου, καθώς τόσο σε μεγάλους όσο και σε μικρότερους δήμους, ο αριθμός των υποψηφίων παραμένει μεγάλος, όπως και το 2019. 

Η κάθοδός τους όμως στις εκλογές, στην εποχή μάλιστα που η εικόνα παίζει κυρίαρχο ρόλο, απαιτεί προβολή, (διαφημιστικές καμπάνιες, έντυπες και ηλεκτρονικές, αίθουσες εκδηλώσεων κ.ά.), για την οποία ωστόσο και στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση τίθενται αυστηροί περιορισμοί στο όριο των δαπανών υποψηφίων δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων.

Υπάρχει δηλαδή ένα σαφές και αυστηρό πλαίσιο ελέγχου των εσόδων αλλά και των δαπανών συνδυασμών και υποψηφίων συμβούλων, στο οποίο αν σημειωθούν παραβάσεις, προβλέπονται κυρώσεις, που μεταφράζονται σε τσουχτερά πρόστιμα.

Τα ποσά που μπορούν να δαπανήσουν οι υποψήφιοι είναι διαφορετικά μεταξύ των δήμων και των Δημοτικών Ενοτήτων. Ανάλογα δηλαδή με την εκλογική περιφέρεια που κατέρχεται κάθε υποψήφιος, ισχύει κι άλλο πλαφόν εξόδων, αφού άλλα ποσά απαιτείται να ξοδέψει ένας υποψήφιος που είναι υποψήφιος π.χ. στο δήμο Αλεξάνδρειας Ημαθίας και άλλα στο δήμο Θεσσαλονίκης.

Για τις απαιτούμενες διευκρινίσεις, αναφορικά με τις εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων, τον έλεγχο αυτών, ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης Οκτωβρίου 2023 και των επαναληπτικών της 15ης Οκτωβρίου 2023, φρόντισε το υπουργείο Εσωτερικών, μέσω εγκυκλίου του.

Ειδικότερα, στην εγκύκλιο παρέχονται μεταξύ των άλλων, διευκρινίσεις αναφορικά με τα έσοδα και τις δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων τις υποχρεώσεις τους ως προς τη διακίνηση και τη διαχείριση των οικονομικών τους και άλλα, συναφή με τα οικονομικά τους, θέματα. 

Επίσης επεξηγούνται οι απαγορεύσεις στη χρηματοδότηση των συνδυασμών και των υποψηφίων καθώς και ο προσδιορισμός του ανώτατου ορίου εκλογικών δαπανών.

Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η Περιφερειακή Ένωση των Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ), η οποία απέστειλε έγγραφο σε όλους τους συνδυασμούς των 38 δήμων, στους οποίους εφιστά την προσοχή για την τήρηση των αυστηρών κανόνων για τη διεξαγωγή των επικείμενων εκλογών, που ενισχύουν τη διαφάνεια, τηρούν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της παροχής ίσων ευκαιριών και που ρυθμίζουν όλα τα ζητήματα οικονομικής λειτουργίας και προβολής (έντυπης και ηλεκτρονικής) τόσο των συνδυασμών, όσο και ατομικά των υποψηφίων που συμμετέχουν στους συνδυασμούς.

Πόσα θα ξοδέψουν οι υποψήφιοι ανά εκλογική Περιφέρεια

Τα ανώτατα όρια εκλογικών δαπανών, προκύπτουν με βάση τους συντελεστές της παρ. 2β του άρθρου 7 του νόμου 3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών, κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές» και καθορίζονται ανά υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο και ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας (Δημοτική Ενότητα).

Πιο συγκεκριμένα:

1. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό μέχρι 30.000 κατοίκους σε 1.500 ευρώ.

2. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 30.001 έως 60.000 κατοίκους σε 2.000 ευρώ.

3. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 60.001 έως 100.000 κατοίκους σε 2.500 ευρώ.

4. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 100.001 έως 150.000 κατοίκους σε 3.000 ευρώ.

5. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό 150.001 έως 200.000 κατοίκους σε 3.500 ευρώ.

6. Σε εκλογικές ενότητες με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους και για κάθε 100.000 κατοίκους πάνω από τις 200.000, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο των εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ.

Στους 14 δήμους της Θεσσαλονίκης

Στο δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι δεν μπορούν να ξοδέψουν τα ίδια ποσά, λόγω της διαφοράς στον πληθυσμό. Έτσι ο υποψήφιος στη ΔΕ Αμπελοκήπων μπορεί να δαπανήσει 2.000 ευρώ και στη Μενεμένη 1.500.

Στο δήμο Βόλβης οι υποψήφιοι από τις έξι Δημοτικές Ενότητες μπορούν να ξοδέψουν το ίδιο ποσό, δηλαδή 1.500 ευρώ.

Και στο δήμο Δέλτα το ποσό για τους υποψηφίους από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες είναι 1.500 ευρώ.

Το ίδιο ισχύει και στο δήμο Θερμαϊκό, όπου οι υποψήφιοι στις τρεις Δημοτικές Ενότητες μπορούν να δαπανήσουν έως 1.500 ευρώ.

Το ποσό που μπορούν να ξοδέψουν οι υποψήφιοι από τις τρεις πρώην Δημοτικές Ενότητες στο δήμο Θέρμης είναι επίσης 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Θεσσαλονίκης, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εκλογικές περιφέρειες της χώρας, οι υποψήφιοι μπορούν να δαπανήσουν έως 5.500 ευρώ, ενώ μόλις 1.500 ευρώ οι υποψήφιοι από τη Δημοτική Ενότητα της Τριανδρίας.

Στο δήμο Καλαμαριάς το πλαφόν της εκλογικής δαπάνης καθορίζεται στα 2.500 ευρώ για τους υποψηφίους των συνδυασμών.

Στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη οι υποψήφιοι της Δημοτικής Ενότητας Πυλαίας μπορούν να ξοδέψουν έως 2.000 ευρώ, ενώ των ΔΕ Πανοράματος και Χορτιάτη μέχρι 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Κορδελιού-Ευόσμου είναι διαφορετικό το πλαφόν που μπαίνει μεταξύ των δύο Δημοτικών Ενοτήτων. Έτσι, στον Εύοσμο ο υποψήφιος μπορεί να ξοδέψει ως 2.500 ευρώ και στο Κορδελιό 1.500 ευρώ.

Το ποσό των 1.500 ευρώ μπορούν να δαπανήσουν οι υποψήφιοι από τις 7 Δημοτικές Ενότητες του δήμου Λαγκαδά.

Στο δήμο Νεάπολης-Συκεών, από τις τέσσερις Δημοτικές Ενότητες (Νεάπολη, Συκιές, Άγιος Παύλος, Πεύκα) μόνο οι υποψήφιοι από τις Συκιές μπορούν να ξοδέψουν έως 2.000 ευρώ. Οι υπόλοιποι στις τρεις άλλες μέχρι 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Παύλου Μελά το πλαφόν για τους υποψηφίους των Δημοτικών Ενοτήτων Σταυρούπολης και Πολίχνης είναι 2.000 ευρώ, ενώ για τη ΔΕ της Ευκαρπίας στα 1.500 ευρώ.

Στο δήμο Χαλκηδόνος, οι υποψήφιοι από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες μπορούν να δαπανήσουν έως 1.500 ευρώ.

Το πλαφόν για τους υποψηφίους από τις τρεις Δημοτικές Ενότητες του δήμου Ωραιοκάστρου ορίζεται επίσης στα 1.500 ευρώ.

Επίσης, το συνολικό ύψος των δαπανών του κάθε συνδυασμού, όπως ορίζεται από τον ίδιο Νόμο διαμορφώνεται με βάση τον αριθμό των εκλογικών περιφερειών κάθε δήμου ως εξής:

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από 1 έως 3 ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων.

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από 4 έως 6, καθώς και για τους δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων, ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, προσαυξημένο κατά 20%.

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από 7 έως 10 ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων προσαυξημένο κατά 50%.

*Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες άνω των 10 ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων προσαυξημένο κατά 75%.

Σύμφωνα με την εν λόγω εγκύκλιο η διακίνηση των εσόδων και δαπανών γίνεται μέσω τραπεζικών λογαριασμών (σε τράπεζες εγκατεστημένες στην Ελλάδα), που τηρούνται στο όνομα του επικεφαλής του συνδυασμού υποψήφιου περιφερειάρχη ή δημάρχου ή του οριζόμενου διαχειριστή.

Η υποχρέωση τήρησης τραπεζικών λογαριασμών ισχύει και για τους υποψήφιους συμβούλους σε νόμιμα λειτουργούσες στη χώρα τράπεζες και υποκαταστήματα αυτών, μέσω των οποίων θα διακινούνται τα έσοδα και οι δαπάνες του συνδυασμού και των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.09.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία