«Δονήσεις» στην ΚΕΔΗΘ φέρνει η εγκατάσταση του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας στη Θεσσαλονίκη
12/07/2020 16:08
12/07/2020 16:08
«Αναταράξεις» στο εσωτερικό του Διοικητικού Συμβουλίου της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Θεσσαλονίκης επέφερε η κίνηση της προέδρου της δημοτικής επιχείρησης, Ιωάννας Κοσμοπούλου, να συνδράμει τη διοίκηση του δήμου στην εξασφάλιση της έδρας του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας η οποία θα είναι και τυπικά στο διατηρητέο κτήριο της βίλας Πετρίδη στη δυτική είσοδο της πόλης.
Μετά την ανακοίνωση της εν λόγω απόφασης του δήμου, να «κλειδώσει» δηλαδή η έδρα του ιδρύματος στη Θεσσαλονίκη και όχι σε κάποια άλλη πόλη της Ελλάδος, το μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΘ και επικεφαλής της αντιπολιτευόμενης δημοτικής παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη», Γιώργος Ρακκάς, υπέβαλε την παραίτησή του στηλιτεύοντας το γεγονός πως το θέμα δεν συζητήθηκε ποτέ στις συνεδριάσεις της ΚΕΔΗΘ, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση πως το εν λόγω ίδρυμα επιχειρεί να προωθήσει τα συμφέροντα του γερμανικού πολιτικού status quo.
Γ. Ρακκάς: Καμία θεσμική ενημέρωση
«Στο Δ.Σ. της ΚΕΔΗΘ δεν υπήρξε ποτέ κάποια εισήγηση της προέδρου» για το πλάνο της νέας διοίκησης της ΚΕΔΗΘ, παρά μόνο «κατά περίπτωση καλούμασταν να εγκρίνουμε, ή να απορρίψουμε το κάθε ζήτημα», αναφέρει αρχικά στο makthes.gr ο Γιώργος Ρακκάς, αναγνωρίζοντας ότι οι συνεδριάσεις του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΘ διεξάγονταν κανονικά, είτε δια ζώσης, είτε δια περιφοράς μέσω e-mail, λόγω της πανδημίας.
Ειδικά σε ό,τι αφορά το θέμα της έδρας του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας «έπρεπε να παραιτηθώ για να ενημερώσει η πρόεδρος τι έκανε με αυτό το ζήτημα. Δεν γίνεται να ζητάμε από τον δήμαρχο ενημέρωση την Πέμπτη (σ.σ. στο δημοτικό συμβούλιο), να μας λέει δεν μπορώ να σας πω και να πηγαίνει την Παρασκευή να τα λέει στον Τύπο», καταγγέλλει ο κ. Ρακκάς.
«Προπαγανδιστικός ο χαρακτήρας του ιδρύματος»
Ο ίδιος εκτιμά πως το ίδρυμα έχει προπαγανδιστικό χαρακτήρα και υπενθυμίζει την ύπαρξη του ινστιτούτου Γκέτε στην πόλη. Επιπλέον, καθώς η βίλα Πετρίδη έχει το αποτύπωμά της «μπαίνοντας στην πόλη δηλαδή το πρώτο κτήριο που θα βλέπεις θα είναι το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα; Ως τοπόσημο;», διερωτάται ακολούθως ο κ. Ρακκάς.
Αντιθέτως, η βίλα Πετρίδη «θα μπορούσε να γίνει το εμβληματικό κτήριο και σημείο αφετηρίας όλων των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση γιατί είναι εμβληματικό», προτείνει ο ίδιος.
Επιπλέον, ο κ. Ρακκάς επεκτείνει την κριτική του συνολικά στη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα, λέγοντας πως «στο στυλ διακυβέρνησης είναι μάλλον να βγάζουν λαγούς από τα καπέλα. Το πρώτο ταξίδι του Ζέρβα ήταν στη Λειψία». Αναφορικά με τα δύο θέματα που ο Κ. Ζέρβας δεν ανακοίνωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο, δηλαδή τα 50 λεωφορεία για τον ΟΑΣΘ και η παραχώρηση της βίλας Πετρίδη στο Ελληνογερμανικό, «συνδέονται με τον δήμο Λειψίας. Και ο πιο καλόπιστος μπορεί να υποθέσει ότι κουβέντιασε κάποια πράγματα με τους ομόλογούς του και τα βγάζει σιγά-σιγά, όταν δρομολογούνται. Δεν ενημερώνει. Ο Μπουτάρης παρότι εγώ «σκοτωνόμουν» μαζί του, ερχόταν και σου έλεγε "πήγα στο Βερολίνο και έκανα αυτά και αυτά"», υποστηρίζει ο επικεφαλής της «Μένουμε Θεσσαλονίκη».
Υπό το πρίσμα του Γ. Ρακκά, μία μερίδα ψηφοφόρων του Κ. Ζέρβα τον επέλεξε αντί του Νίκου Ταχιάου «γιατί υποτίθεται ενσάρκωνε μια πιο ανεξάρτητη και πατριωτική γραμμή και για αυτό αποφεύγει να τα συζητάει αυτά μαζί μας».
Η αντιπρόταση της «Μένουμε Θεσσαλονίκη» για τη σύγκλιση των δύο λαών
Συνολικά είναι «άλλο να αναφέρεται κάποιος στις κοινές θετικές εμπειρίες, στις πολιτιστικές ανταλλαγές. Αν δει κανείς το καταστατικό του ιδρύματος, προπαγανδίζει την κινητικότητα των εργαζομένων, τη μεταναστευτική κοινωνία, τον πολυπολιτισμό και την αναθεώρηση της ιστορίας. Θα κάνουμε, λέει, κοινές δράσεις για τη γερμανική κατοχή με περιηγήσεις στον Χορτιάτη κτλ. Δηλαδή από τη μία το γερμανικό κράτος αρνείται να κουβεντιάσουμε σε κρατικό επίπεδο, θα κάνουμε περιηγήσεις στον Χορτιάτη για να σας λέμε τι κρίμα που έγινε το Ολοκαύτωμα», θεωρεί ο κ. Ρακκάς και χαρακτηρίζει «αποικιακού τύπου» τη δράση του ελληνογερμανικού, καθώς στο καταστατικό του αναφέρει ότι αποτελεί στόχευσή του «να αλλάξει την εικόνα των νέων για τη Γερμανία. Το λέει ρητά».
Στον αντίποδα, παρατηρεί ο κ. Ρακκάς, υπάρχουν εταιρείες υψηλής τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη οι οποίες συνεργάζονται με γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με αποτέλεσμα έτσι να γίνεται πράγματι «μία προσέγγιση και καταλαβαίνουμε ότι οι Γερμανοί δεν είναι μόνο αυταρχισμός, αλλά είναι ένα κράτος σοβαρό και αυτοί καταλαβαίνουν ότι κάνουμε και εμείς δουλειά. Έτσι παράγεται η σύγκλιση».
Ι. Κοσμοπούλου: Ιδεολογικοπολιτική και σεβαστή η διαφωνία του Γ. Ρακκά
Για ιδεολογικοπολιτική διαφωνία του Γ. Ρακκά, η οποία είναι σεβαστή κάνει λόγο μέσω του makthes.gr η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ. Η Ιωάννα Κοσμοπούλου υποστηρίζει ότι «η ΚΕΔΗΘ έχει παίξει σε αυτό το κομμάτι κυρίως έναν ρόλο απλά τεχνικής υποστήριξης. Ενεπλάκην ως άτομο μετά από μία εκπροσώπηση που έκανα για τον δήμαρχο σε αυτή την ιστορία σε μία συνάντηση που κάναμε με μία αποστολή από τη Λειψία».
Σε εκείνη τη συνάντηση, υποστηρίζει η ίδια, «τέθηκε για πρώτη φορά παρουσία μου το θέμα του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος. Το μετέφερα στον δήμαρχο, μου είπε ότι η Θεσσαλονίκη είναι θετική και εδώ και χρόνια γίνεται μία προσπάθεια διεκδίκησης της έδρας και του είπα αν θα ήθελε να τον βοηθήσω να συντάξουμε έναν φάκελο για να διεκδικήσουμε την υποψηφιότητα. Ούτε θεσμική, ούτε οικονομική εμπλοκή είχε η ΚΕΔΗΘ, ούτε θα έχει», διαβεβαιώνει.
Η κ. Κοσμοπούλου ισχυρίζεται ότι πάντα λειτουργεί «δημοκρατικά και συναινετικά. Στην ΚΕΔΗΘ σχεδόν όλες οι αποφάσεις μας είναι ομόφωνες. Εδώ δεν τίθεται θέμα απόφασης», ωστόσο παραδέχεται ότι «θα μπορούσαμε» να παράσχουμε μία ενημέρωση για την κίνηση αυτή κατά τη διάρκεια των δια περιφοράς συνεδριάσεων της ΚΕΔΗΘ, αν και τέτοια ζητήματα συνήθως… «γίνονται λίγο τακ-τακ», όπως λέει.
«Το ίδρυμα σκοπεύει να διαμορφώσει μία συναντίληψη»
Παράλληλα, η κ. Κοσμοπούλου επιμένει ότι το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας «είναι ένας ευρωπαϊκός οργανισμός που σκοπεύει να διαμορφώσει μία συναντίληψη, όχι μονομερή» και διερωτάται: «γιατί τα βλέπουμε όλα μέσα από ένα ιδεοληπτικό πρίσμα; Είναι κακό να υπάρχουν τέτοιες δράσεις;».
Σε κάθε περίπτωση, «επειδή υπήρξε ένα ναζιστικό παρελθόν, το οποίο πρώτη η Γερμανία το καθομολόγησε, θα είμαστε κλειστοί σε ό,τι αφορά τη Γερμανία;», συμπληρώνει η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ.
Ειδικότερα, η ίδια θεωρεί ότι το ζήτημα των αποζημιώσεων και του κατοχικού δανείου δεν αφορά το ίδρυμα και ενημερώνει ότι στο πλαίσιο των δράσεών του, «θα γίνουν σεμινάρια, επισκέψεις και παρουσιάσεις σε μαρτυρικά χωριά και πόλεις. Το να έρθει ο νεολαίος Γερμανός και να πάει στα Καλάβρυτα, ή στο Δίστομο και να συνειδητοποιήσει τι έγινε, είναι για εμάς κακό; Θα ενισχύσει την πλευρά της Ελλάδος» ως προς τη διεκδίκηση των αποζημιώσεων, εκτιμά η κ. Κοσμοπούλου.
«Θα έπρεπε να χαιρόμαστε όταν κάποια πράγματα έρχονται στην πόλη μας, όχι να τα διώχνουμε» τονίζει η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ, παραπέμποντας στις ελληνικές πόλεις που διεκδίκησαν την έδρα του ιδρύματος.
Στα δύο υπουργεία ο σχεδιασμό των δράσεων
Αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας του ιδρύματος, η κ. Κοσμοπούλου ξεκαθαρίζει ότι οι δράσεις του θα καθορίζονται από τα δύο συναρμόδια υπουργεία Ελλάδος και Γερμανίας, ήτοι το ελληνικό υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και το γερμανικό υπουργείο Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας.
Ερωτηθείσα πώς επιλέχθηκε η βίλα Πετρίδη για έδρα, η κ. Κοσμοπούλου απαντά παραπέμποντας στην άριστη κατάσταση στην οποία βρίσκεται δομικά, ενώ «μπορεί να διατεθεί άμεσα» και βρίσκεται «σε ένα σημείο της πόλης που ο δήμος ενδιαφέρεται να αναβαθμίσει». Επιπροσθέτως, «η λειτουργία του ιδρύματος δεν αποκλείει να γίνονται εκεί εκδηλώσεις του δήμου», όπως γίνονται μέχρι σήμερα, διαμηνύει η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ.
Οι πρώτες επαφές για την ίδρυση το 2014
Εξάλλου, το makthes.gr απευθύνθηκε και στη δημοτική σύμβουλο, Μαρία Πασχαλίδου, από την παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί», καθώς είχε διατελέσει πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ επί διοίκησης Γιάννη Μπουτάρη. «Αυτή η ιστορία έγινε ΦΕΚ το 2018» ενώ η προσπάθεια ξεκίνησε το 2014 και «εμείς από την αρχή μιλήσαμε για Θεσσαλονίκη», αναφορικά με την έδρα του ιδρύματος, αποκαλύπτει η κ. Πασχαλίδου.
Υπενθυμίζει δε πως η έδρα του ιδρύματος είναι διπλή. «Το γερμανικό κομμάτι είναι στη Λειψία και το ελληνικό στη Θεσσαλονίκη», εξηγεί η ίδια.
Σύμφωνα με την ίδια «οι γερμανικές αποζημιώσεις είναι κάτι άλλο. Το ίδρυμα ασχολείται με τις ανταλλαγές νέων, με τις επισκέψεις στους μαρτυρικούς τόπους και αυτό μπήκε γιατί υπήρχε από τότε μία αντίδραση για τις αποζημιώσεις από τον ίδιο τον ΣΥΡΙΖΑ. Για αυτό ο τότε γ.γ. Νέας Γενιάς έβαλε κάποιες δικλίδες ότι δεν θα ξεχάσουμε τι έχουμε πάθει από τους ναζί και φυσικά δεν σταματήσουμε να διεκδικούμε τις αποζημιώσεις», σημειώνει η κ. Πασχαλίδου, απαντώντας στις εκτιμήσεις του κ. Ρακκά. «Πρέπει να πούμε αλήθεια τι έγινε τότε. Τι άλλο να πούμε τώρα; Ότι τους μισούμε και θέλουμε να πεθάνουν;», διερωτάται η ίδια.
Μάλιστα η πρώην πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ υπογραμμίζει πως παρότι το ίδρυμα δεν έχει φυσική έδρα, λειτουργεί κανονικά καθώς «κάναμε ανταλλαγές στο πλαίσιο της ίδρυσης του ιδρύματος και είναι με ανάλογες θεματικές. Σε μία περίπτωση ήταν η ισότητα των φύλων, σε άλλη ήταν η μετανάστευση, σε άλλη η ανεργία. Μια ομάδα παιδιών πηγαίνει από εδώ εκεί και μετά η ομάδα αυτή έρχεται εδώ». Σήμερα όμως, συνεχίζει η κ. Πασχαλίδου, «γίνονται σοβαρά τα πράγματα. Οι Γερμανοί έχουν βάλει τρία εκατομμύρια και τώρα πρέπει να βάλει τόσα η ελληνική πλευρά».
Μ. Πασχαλίδου: Έχουμε... συνηθίσει τις πρακτικές του κ. Ζέρβα
Πάντως η κ. Πασχαλίδου ταυτίζεται με τον κ. Ρακκά σε ό,τι αφορά την έλλειψη θεσμικής ενημέρωσης από την πλευρά του δήμου. «Έπρεπε πριν παραχωρηθεί η βίλα να έχει ενημέρωση το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά έχουμε συνηθίσει από αυτές τις πρακτικές του κ. Ζέρβα. Τα πάντα τα μαθαίνουμε μέσα από τον Τύπο και τα social media», σημειώνει δηκτικά η κ. Πασχαλίδου.
Αν και «υπάρχει γενικώς μία καχυποψία με τους Γερμανούς και καλά κάνουμε γιατί οι Γερμανοί δεν ήτανε, ούτε είναι φίλοι μας», προσθέτει η πρώην πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ, εντούτοις «πρέπει να βλέπουμε με ψυχραιμία τα πράγματα και να μη γενικεύουμε. Οι συνεργασίες που έχουν να κάνουν με τη γερμανική πλευρά, δεν σημαίνει ότι είναι όλες άθλιες».
Τέλος, η κ. Πασχαλίδου επιμένει ότι το ίδρυμα δεν θα επιχειρήσει να εφαρμόσει κάποια πολιτική ατζέντα στην Ελλάδα, διότι «έχουν συμφωνηθεί οι αρχές του ιδρύματος».
Ακολουθεί ολόκληρο το ΦΕΚ, το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε ΕΔΩ, με το οποίο συμφωνήθηκε η συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων για τη λειτουργία του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας:
«ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4561/2018 ΦΕΚ 167/Α/13-9-2018 Κύρωση της Σύμβασης μεταξύ του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη συνεργασία στον τομέα της νεολαίας και την προετοιμασία για την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας.
Άρθρο πρώτο
Κυρώνεται και έχει την ισχύ, που ορίζει το άρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματος, η Σύμβαση μεταξύ του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη συνεργασία στον τομέα της νεολαίας και την προετοιμασία για την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας, που υπογράφηκε στο Βερολίνο, στις 26 Ιουλίου 2017, το πρωτότυπο κείμενο της οποίας στην ελληνική και γερμανική γλώσσα έχει ως εξής:
Σύμβαση μεταξύ του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη συνεργασία στον τομέα της νεολαίας και την προετοιμασία για την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και τo Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας εφεξής αποκαλούμενα «τα συμβαλλόμενα μέρη» βάσει της πολιτιστικής σύμβασης μεταξύ της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Βασιλείου της Ελλάδας της 17ης Μαΐου 1956, λαμβάνοντας υπόψη την Δήλωση Προθέσεως του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας σχετικά με τη σύσταση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας της 12ης Σεπτεμβρίου 2014 και το κείμενο κοινής δήλωσης της 4ης Δεκεμβρίου 2016 των Υπουργών Εξωτερικών των δύο κρατών έχοντας επίγνωση ότι η ανάπτυξη μιας ευρωπαϊκής κοινωνίας των πολιτών αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για μια ζωντανή δημοκρατία, που αφορά κυρίως τη νέα γενιά της Ευρώπης, με την πεποίθηση ότι οι ελληνογερμανικές σχέσεις συνεισφέρουν ως προς αυτό το σκοπό, προσφέροντας σε νέους ανθρώπους στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και στην Ελληνική Δημοκρατία την ευκαιρία, να εμβαθύνουν τις σχέσεις τους, να διαμορφώσουν από κοινού το παρόν και το μέλλον, καθώς και με την πεποίθηση ότι η νεολαία μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην προώθηση της αμοιβαίας κατανόησης, φιλίας και συνεργασίας μεταξύ αμφότερων των κρατών, με την προσδοκία ότι θα ενισχυθεί η φιλία μεταξύ των νέων αμφότερων των κρατών και θα προωθηθεί η συνεργασία στον τομέα υποστήριξης των νέων, και με στόχο την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας, που θα αναλάβει την εμβάθυνση των σχέσεων ανάμεσα στους νέους και στους υπευθύνους για θέματα νεολαίας σε αμφότερα τα κράτη και επιπλέον, θα προωθήσει με κάθε τρόπο την αμοιβαία γνωριμία και κατανόηση, καθώς και τη στενή αλληλεπίδραση της νεολαίας της Ελλάδος και της Γερμανίας στο πλαίσιο της Ευρώπης, και θα λειτουργήσει ως σύμβουλος και διαμεσολαβητής μεταξύ των διαφόρων κρατικών βαθμίδων, καθώς και των εταίρων της κοινωνίας των πολιτών στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και στην Ελληνική Δημοκρατία, συμφώνησαν τα ακόλουθα:
Άρθρο 1
Τα συμβαλλόμενα μέρη συγκροτούν μια επιτροπή με σκοπό την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας. Η επιτροπή θα αποτελείται από ισάριθμους εκπροσώπους των συμβαλλομένων υπουργείων και πρόσωπα με ακριβή γνώση του αντικειμένου, και θα πραγματοποιεί μια συνάντηση τουλάχιστον δύο φορές ετησίως, σε καθένα από τα δύο κράτη εναλλάξ, για την περίοδο μέχρι την ίδρυση του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας. Η επιτροπή οφείλει να προετοιμάσει τα ακόλουθα απαραίτητα βήματα για την ίδρυση και την έναρξη εργασιών του Ιδρύματος Νεολαίας έως το 2019, βάσει της Δήλωσης Προθέσεως των συμβαλλόμενων μερών της 12ης Σεπτεμβρίου 2014 σχετικά με την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας:
- Διαβούλευση για την Ιδρυτική Συμφωνία, τον κανονισμό προσωπικού και τον δημοσιονομικό κανονισμό καθώς και προσδιορισμό της έδρας σε αμφότερα τα κράτη - Εισήγηση για τον προσδιορισμό της πρώτης Διοικούσας Επιτροπής ή του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος.
Άρθρο 2
Τα συμβαλλόμενα μέρη θα λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για την προώθηση της συνεργασίας στον τομέα της νεολαίας και για την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ αμφότεροι των κρατών, βάσει της αμοιβαιότητας έως και την ίδρυση του Ιδρύματος Νεολαίας ειδικότερα θα προωθήσουν:
- την εξωσχολική ανταλλαγή νέων σε όλους τους τομείς,
- τη σχολική ανταλλαγή, σύμφωνα με τους εκάστοτε εθνικούς κανονισμούς,
- σεμινάρια για παιδαγωγούς, που συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής, που θα αναφέρονται στην περίοδο και τα γεγονότα της γερμανικής- κατοχής στην Ελλάδα (1941-1945),
- την ανταλλαγή εθελοντών, και ειδικότερα στους τομείς δράσεις για τους νέους και τους νέους πρόσφυγες,
- την ανταλλαγή επαγγελματιών στον τομέα της υποστήριξης της νεολαίας,
- δράσεις για την εκμάθηση και την ενίσχυση της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και της Γερμανικής Γλώσσας στην Ελληνική Δημοκρατία,
- την διεξαγωγή του Ελληνογερμανικού Φόρουμ Νεολαίας σε ετήσια βάση που θα πραγματοποιείται εκ περιτροπής στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και στην Ελληνική Δημοκρατία,
- τις ξεναγήσεις σε τόπους κοινής ιστορικής μνήμης της περιόδου 1941 -1945,
- τις ξεναγήσεις σε τόπους και θεσμούς της εκατέρωθεν πολιτιστικής κληρονομιάς των δυο χωρών, όπως σε χώρους του κλασικού αρχαιοελληνικού πολιτισμού, που θεμελιώνει την ευρωπαϊκή ταυτότητα.
Για το σκοπό αυτό, το έτερο συμβαλλόμενο μέρος, η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, θα συνεχίσει να υλοποιεί το Ειδικό Πρόγραμμα Στήριξης των Ελληνογερμανικών Ανταλλαγών Νέων.
Άρθρο 3
Τα συμβαλλόμενα μέρη θα αποστέλλουν μια φορά ετησίως, εναλλάξ, έως την έναρξη εργασιών του Ιδρύματος Νεολαίας, μια αντιπροσωπεία πέντε έως οκτώ ατόμων με στόχο την ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση της πολιτικής για τη νεολαία, τα προγράμματα υποστήριξης της νεολαίας και το έργο των οργανώσεων νεολαίας του έτερου συμβαλλόμενου μέρους και με στόχο τον συντονισμό διμερών προγραμμάτων και δράσεων. Οι αντιπροσωπείες θα αποτελούνται από κυβερνητικούς εκπροσώπους του κλάδου της πολιτικής για τη νεολαία, από εξειδικευμένο προσωπικό στον τομέα υποστήριξης των νέων, καθώς και από εκπροσώπους οργανώσεων νεολαίας. Η διάρκεια της εκάστοτε παραμονής τους θα ανέρχεται σε δύο ημέρες. Τα αποτελέσματα της συνάντησης θα καταγράφονται υπό τη μορφή πρωτοκόλλου.
Άρθρο 4
Για τη διασφάλιση της ομαλής υλοποίησης των συμφωνηθέντων στα άρθρα 1 και 3, το συμβαλλόμενο μέρος, που παρέχει τη φιλοξενία, θα αναλάβει όλα τα έξοδα, που ενδέχεται να προκύψουν στο κράτος του, συμπεριλαμβανομένης της διαμονής, της σίτισης, της μετακίνησης, καθώς και όλων των απαραίτητων εξόδων για την υλοποίηση του προγράμματος. Το έτερο συμβαλλόμενο μέρος, αναλαμβάνει τις δαπάνες διεθνούς μετακίνησης της αντιπροσωπείας και φροντίζει να διευθετήσει θέματα ασφάλισης κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και της παραμονής της αποστολής.
Άρθρο 5
Το συμβαλλόμενο μέρος, που παρέχει τη φιλοξενία, αναλαμβάνει τα έξοδα της απαραίτητης βάσει των άρθρων 1 και 3, διερμηνείας κατά τη διάρκεια των επισκέψεων, καθώς και της μετάφρασης των σχετικών εγγράφων στη γερμανική και στην ελληνική γλώσσα.
Άρθρο 6
Η παρούσα σύμβαση μπορεί να τροποποιηθεί ή να συμπληρωθεί κατόπιν συμφωνίας βάσει διαπραγματεύσεων και έπειτα από αμοιβαία αποδοχή. Οι τυχόν τροποποιήσεις και προσθήκες αποτελούν τμήμα της παρούσας σύμβασης.
Άρθρο 7
Διαφορές σχετικά με την ερμηνεία ή την εφαρμογή της παρούσας σύμβασης θα διευθετούνται με αμοιβαία συμφωνία μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών.
Άρθρο 8
Η παρούσα σύμβαση τίθεται σε ισχύ την ημερομηνία, κατά την οποία τo συμβαλλόμενο μέρος Ελληνική Δημοκρατία ενημερώνει το συμβαλλόμενο μέρος Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας μέσω της διπλωματικής οδού, ότι οι αναγκαίες εσωτερικές νομικές διαδικασίες για τη θέση σε ισχύ, έχουν ολοκληρωθεί.
Καθοριστική είναι η ημερομηνία παραλαβής της δήλωσης από την Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα.
Συντάχθηκε στο Βερολίνο την 26η Ιουλίου 2017 σε δύο αντίγραφα, ένα στη γερμανική και ένα στην ελληνική γλώσσα, καθένα από τα οποία είναι εξίσου δεσμευτικά.
Για το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικογένειας,Τρίτης Ηλικίας, Για το
Γυναικών και ΝεολαίαςΥπουργείο Παιδείας,
της ΟμοσπονδιακήςΈρευνας και Θρησκευμάτων
Δημοκρατίας της Γερμανίαςτης Ελληνικής Δημοκρατίας
(υπογραφή)(υπογραφή)
Άρθρο δεύτερο
Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και της Σύμβασης που κυρώνεται από την πλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 8 αυτής.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 12 Σεπτεμβρίου 2018», αναφέρεται στο ΦΕΚ.
28/03/2021 08:00
«Αναταράξεις» στο εσωτερικό του Διοικητικού Συμβουλίου της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Θεσσαλονίκης επέφερε η κίνηση της προέδρου της δημοτικής επιχείρησης, Ιωάννας Κοσμοπούλου, να συνδράμει τη διοίκηση του δήμου στην εξασφάλιση της έδρας του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας η οποία θα είναι και τυπικά στο διατηρητέο κτήριο της βίλας Πετρίδη στη δυτική είσοδο της πόλης.
Μετά την ανακοίνωση της εν λόγω απόφασης του δήμου, να «κλειδώσει» δηλαδή η έδρα του ιδρύματος στη Θεσσαλονίκη και όχι σε κάποια άλλη πόλη της Ελλάδος, το μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΘ και επικεφαλής της αντιπολιτευόμενης δημοτικής παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη», Γιώργος Ρακκάς, υπέβαλε την παραίτησή του στηλιτεύοντας το γεγονός πως το θέμα δεν συζητήθηκε ποτέ στις συνεδριάσεις της ΚΕΔΗΘ, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση πως το εν λόγω ίδρυμα επιχειρεί να προωθήσει τα συμφέροντα του γερμανικού πολιτικού status quo.
Γ. Ρακκάς: Καμία θεσμική ενημέρωση
«Στο Δ.Σ. της ΚΕΔΗΘ δεν υπήρξε ποτέ κάποια εισήγηση της προέδρου» για το πλάνο της νέας διοίκησης της ΚΕΔΗΘ, παρά μόνο «κατά περίπτωση καλούμασταν να εγκρίνουμε, ή να απορρίψουμε το κάθε ζήτημα», αναφέρει αρχικά στο makthes.gr ο Γιώργος Ρακκάς, αναγνωρίζοντας ότι οι συνεδριάσεις του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΘ διεξάγονταν κανονικά, είτε δια ζώσης, είτε δια περιφοράς μέσω e-mail, λόγω της πανδημίας.
Ειδικά σε ό,τι αφορά το θέμα της έδρας του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας «έπρεπε να παραιτηθώ για να ενημερώσει η πρόεδρος τι έκανε με αυτό το ζήτημα. Δεν γίνεται να ζητάμε από τον δήμαρχο ενημέρωση την Πέμπτη (σ.σ. στο δημοτικό συμβούλιο), να μας λέει δεν μπορώ να σας πω και να πηγαίνει την Παρασκευή να τα λέει στον Τύπο», καταγγέλλει ο κ. Ρακκάς.
«Προπαγανδιστικός ο χαρακτήρας του ιδρύματος»
Ο ίδιος εκτιμά πως το ίδρυμα έχει προπαγανδιστικό χαρακτήρα και υπενθυμίζει την ύπαρξη του ινστιτούτου Γκέτε στην πόλη. Επιπλέον, καθώς η βίλα Πετρίδη έχει το αποτύπωμά της «μπαίνοντας στην πόλη δηλαδή το πρώτο κτήριο που θα βλέπεις θα είναι το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα; Ως τοπόσημο;», διερωτάται ακολούθως ο κ. Ρακκάς.
Αντιθέτως, η βίλα Πετρίδη «θα μπορούσε να γίνει το εμβληματικό κτήριο και σημείο αφετηρίας όλων των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση γιατί είναι εμβληματικό», προτείνει ο ίδιος.
Επιπλέον, ο κ. Ρακκάς επεκτείνει την κριτική του συνολικά στη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα, λέγοντας πως «στο στυλ διακυβέρνησης είναι μάλλον να βγάζουν λαγούς από τα καπέλα. Το πρώτο ταξίδι του Ζέρβα ήταν στη Λειψία». Αναφορικά με τα δύο θέματα που ο Κ. Ζέρβας δεν ανακοίνωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο, δηλαδή τα 50 λεωφορεία για τον ΟΑΣΘ και η παραχώρηση της βίλας Πετρίδη στο Ελληνογερμανικό, «συνδέονται με τον δήμο Λειψίας. Και ο πιο καλόπιστος μπορεί να υποθέσει ότι κουβέντιασε κάποια πράγματα με τους ομόλογούς του και τα βγάζει σιγά-σιγά, όταν δρομολογούνται. Δεν ενημερώνει. Ο Μπουτάρης παρότι εγώ «σκοτωνόμουν» μαζί του, ερχόταν και σου έλεγε "πήγα στο Βερολίνο και έκανα αυτά και αυτά"», υποστηρίζει ο επικεφαλής της «Μένουμε Θεσσαλονίκη».
Υπό το πρίσμα του Γ. Ρακκά, μία μερίδα ψηφοφόρων του Κ. Ζέρβα τον επέλεξε αντί του Νίκου Ταχιάου «γιατί υποτίθεται ενσάρκωνε μια πιο ανεξάρτητη και πατριωτική γραμμή και για αυτό αποφεύγει να τα συζητάει αυτά μαζί μας».
Η αντιπρόταση της «Μένουμε Θεσσαλονίκη» για τη σύγκλιση των δύο λαών
Συνολικά είναι «άλλο να αναφέρεται κάποιος στις κοινές θετικές εμπειρίες, στις πολιτιστικές ανταλλαγές. Αν δει κανείς το καταστατικό του ιδρύματος, προπαγανδίζει την κινητικότητα των εργαζομένων, τη μεταναστευτική κοινωνία, τον πολυπολιτισμό και την αναθεώρηση της ιστορίας. Θα κάνουμε, λέει, κοινές δράσεις για τη γερμανική κατοχή με περιηγήσεις στον Χορτιάτη κτλ. Δηλαδή από τη μία το γερμανικό κράτος αρνείται να κουβεντιάσουμε σε κρατικό επίπεδο, θα κάνουμε περιηγήσεις στον Χορτιάτη για να σας λέμε τι κρίμα που έγινε το Ολοκαύτωμα», θεωρεί ο κ. Ρακκάς και χαρακτηρίζει «αποικιακού τύπου» τη δράση του ελληνογερμανικού, καθώς στο καταστατικό του αναφέρει ότι αποτελεί στόχευσή του «να αλλάξει την εικόνα των νέων για τη Γερμανία. Το λέει ρητά».
Στον αντίποδα, παρατηρεί ο κ. Ρακκάς, υπάρχουν εταιρείες υψηλής τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη οι οποίες συνεργάζονται με γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με αποτέλεσμα έτσι να γίνεται πράγματι «μία προσέγγιση και καταλαβαίνουμε ότι οι Γερμανοί δεν είναι μόνο αυταρχισμός, αλλά είναι ένα κράτος σοβαρό και αυτοί καταλαβαίνουν ότι κάνουμε και εμείς δουλειά. Έτσι παράγεται η σύγκλιση».
Ι. Κοσμοπούλου: Ιδεολογικοπολιτική και σεβαστή η διαφωνία του Γ. Ρακκά
Για ιδεολογικοπολιτική διαφωνία του Γ. Ρακκά, η οποία είναι σεβαστή κάνει λόγο μέσω του makthes.gr η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ. Η Ιωάννα Κοσμοπούλου υποστηρίζει ότι «η ΚΕΔΗΘ έχει παίξει σε αυτό το κομμάτι κυρίως έναν ρόλο απλά τεχνικής υποστήριξης. Ενεπλάκην ως άτομο μετά από μία εκπροσώπηση που έκανα για τον δήμαρχο σε αυτή την ιστορία σε μία συνάντηση που κάναμε με μία αποστολή από τη Λειψία».
Σε εκείνη τη συνάντηση, υποστηρίζει η ίδια, «τέθηκε για πρώτη φορά παρουσία μου το θέμα του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος. Το μετέφερα στον δήμαρχο, μου είπε ότι η Θεσσαλονίκη είναι θετική και εδώ και χρόνια γίνεται μία προσπάθεια διεκδίκησης της έδρας και του είπα αν θα ήθελε να τον βοηθήσω να συντάξουμε έναν φάκελο για να διεκδικήσουμε την υποψηφιότητα. Ούτε θεσμική, ούτε οικονομική εμπλοκή είχε η ΚΕΔΗΘ, ούτε θα έχει», διαβεβαιώνει.
Η κ. Κοσμοπούλου ισχυρίζεται ότι πάντα λειτουργεί «δημοκρατικά και συναινετικά. Στην ΚΕΔΗΘ σχεδόν όλες οι αποφάσεις μας είναι ομόφωνες. Εδώ δεν τίθεται θέμα απόφασης», ωστόσο παραδέχεται ότι «θα μπορούσαμε» να παράσχουμε μία ενημέρωση για την κίνηση αυτή κατά τη διάρκεια των δια περιφοράς συνεδριάσεων της ΚΕΔΗΘ, αν και τέτοια ζητήματα συνήθως… «γίνονται λίγο τακ-τακ», όπως λέει.
«Το ίδρυμα σκοπεύει να διαμορφώσει μία συναντίληψη»
Παράλληλα, η κ. Κοσμοπούλου επιμένει ότι το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας «είναι ένας ευρωπαϊκός οργανισμός που σκοπεύει να διαμορφώσει μία συναντίληψη, όχι μονομερή» και διερωτάται: «γιατί τα βλέπουμε όλα μέσα από ένα ιδεοληπτικό πρίσμα; Είναι κακό να υπάρχουν τέτοιες δράσεις;».
Σε κάθε περίπτωση, «επειδή υπήρξε ένα ναζιστικό παρελθόν, το οποίο πρώτη η Γερμανία το καθομολόγησε, θα είμαστε κλειστοί σε ό,τι αφορά τη Γερμανία;», συμπληρώνει η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ.
Ειδικότερα, η ίδια θεωρεί ότι το ζήτημα των αποζημιώσεων και του κατοχικού δανείου δεν αφορά το ίδρυμα και ενημερώνει ότι στο πλαίσιο των δράσεών του, «θα γίνουν σεμινάρια, επισκέψεις και παρουσιάσεις σε μαρτυρικά χωριά και πόλεις. Το να έρθει ο νεολαίος Γερμανός και να πάει στα Καλάβρυτα, ή στο Δίστομο και να συνειδητοποιήσει τι έγινε, είναι για εμάς κακό; Θα ενισχύσει την πλευρά της Ελλάδος» ως προς τη διεκδίκηση των αποζημιώσεων, εκτιμά η κ. Κοσμοπούλου.
«Θα έπρεπε να χαιρόμαστε όταν κάποια πράγματα έρχονται στην πόλη μας, όχι να τα διώχνουμε» τονίζει η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ, παραπέμποντας στις ελληνικές πόλεις που διεκδίκησαν την έδρα του ιδρύματος.
Στα δύο υπουργεία ο σχεδιασμό των δράσεων
Αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας του ιδρύματος, η κ. Κοσμοπούλου ξεκαθαρίζει ότι οι δράσεις του θα καθορίζονται από τα δύο συναρμόδια υπουργεία Ελλάδος και Γερμανίας, ήτοι το ελληνικό υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και το γερμανικό υπουργείο Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας.
Ερωτηθείσα πώς επιλέχθηκε η βίλα Πετρίδη για έδρα, η κ. Κοσμοπούλου απαντά παραπέμποντας στην άριστη κατάσταση στην οποία βρίσκεται δομικά, ενώ «μπορεί να διατεθεί άμεσα» και βρίσκεται «σε ένα σημείο της πόλης που ο δήμος ενδιαφέρεται να αναβαθμίσει». Επιπροσθέτως, «η λειτουργία του ιδρύματος δεν αποκλείει να γίνονται εκεί εκδηλώσεις του δήμου», όπως γίνονται μέχρι σήμερα, διαμηνύει η πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ.
Οι πρώτες επαφές για την ίδρυση το 2014
Εξάλλου, το makthes.gr απευθύνθηκε και στη δημοτική σύμβουλο, Μαρία Πασχαλίδου, από την παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί», καθώς είχε διατελέσει πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ επί διοίκησης Γιάννη Μπουτάρη. «Αυτή η ιστορία έγινε ΦΕΚ το 2018» ενώ η προσπάθεια ξεκίνησε το 2014 και «εμείς από την αρχή μιλήσαμε για Θεσσαλονίκη», αναφορικά με την έδρα του ιδρύματος, αποκαλύπτει η κ. Πασχαλίδου.
Υπενθυμίζει δε πως η έδρα του ιδρύματος είναι διπλή. «Το γερμανικό κομμάτι είναι στη Λειψία και το ελληνικό στη Θεσσαλονίκη», εξηγεί η ίδια.
Σύμφωνα με την ίδια «οι γερμανικές αποζημιώσεις είναι κάτι άλλο. Το ίδρυμα ασχολείται με τις ανταλλαγές νέων, με τις επισκέψεις στους μαρτυρικούς τόπους και αυτό μπήκε γιατί υπήρχε από τότε μία αντίδραση για τις αποζημιώσεις από τον ίδιο τον ΣΥΡΙΖΑ. Για αυτό ο τότε γ.γ. Νέας Γενιάς έβαλε κάποιες δικλίδες ότι δεν θα ξεχάσουμε τι έχουμε πάθει από τους ναζί και φυσικά δεν σταματήσουμε να διεκδικούμε τις αποζημιώσεις», σημειώνει η κ. Πασχαλίδου, απαντώντας στις εκτιμήσεις του κ. Ρακκά. «Πρέπει να πούμε αλήθεια τι έγινε τότε. Τι άλλο να πούμε τώρα; Ότι τους μισούμε και θέλουμε να πεθάνουν;», διερωτάται η ίδια.
Μάλιστα η πρώην πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ υπογραμμίζει πως παρότι το ίδρυμα δεν έχει φυσική έδρα, λειτουργεί κανονικά καθώς «κάναμε ανταλλαγές στο πλαίσιο της ίδρυσης του ιδρύματος και είναι με ανάλογες θεματικές. Σε μία περίπτωση ήταν η ισότητα των φύλων, σε άλλη ήταν η μετανάστευση, σε άλλη η ανεργία. Μια ομάδα παιδιών πηγαίνει από εδώ εκεί και μετά η ομάδα αυτή έρχεται εδώ». Σήμερα όμως, συνεχίζει η κ. Πασχαλίδου, «γίνονται σοβαρά τα πράγματα. Οι Γερμανοί έχουν βάλει τρία εκατομμύρια και τώρα πρέπει να βάλει τόσα η ελληνική πλευρά».
Μ. Πασχαλίδου: Έχουμε... συνηθίσει τις πρακτικές του κ. Ζέρβα
Πάντως η κ. Πασχαλίδου ταυτίζεται με τον κ. Ρακκά σε ό,τι αφορά την έλλειψη θεσμικής ενημέρωσης από την πλευρά του δήμου. «Έπρεπε πριν παραχωρηθεί η βίλα να έχει ενημέρωση το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά έχουμε συνηθίσει από αυτές τις πρακτικές του κ. Ζέρβα. Τα πάντα τα μαθαίνουμε μέσα από τον Τύπο και τα social media», σημειώνει δηκτικά η κ. Πασχαλίδου.
Αν και «υπάρχει γενικώς μία καχυποψία με τους Γερμανούς και καλά κάνουμε γιατί οι Γερμανοί δεν ήτανε, ούτε είναι φίλοι μας», προσθέτει η πρώην πρόεδρος της ΚΕΔΗΘ, εντούτοις «πρέπει να βλέπουμε με ψυχραιμία τα πράγματα και να μη γενικεύουμε. Οι συνεργασίες που έχουν να κάνουν με τη γερμανική πλευρά, δεν σημαίνει ότι είναι όλες άθλιες».
Τέλος, η κ. Πασχαλίδου επιμένει ότι το ίδρυμα δεν θα επιχειρήσει να εφαρμόσει κάποια πολιτική ατζέντα στην Ελλάδα, διότι «έχουν συμφωνηθεί οι αρχές του ιδρύματος».
Ακολουθεί ολόκληρο το ΦΕΚ, το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε ΕΔΩ, με το οποίο συμφωνήθηκε η συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων για τη λειτουργία του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας:
«ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4561/2018 ΦΕΚ 167/Α/13-9-2018 Κύρωση της Σύμβασης μεταξύ του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη συνεργασία στον τομέα της νεολαίας και την προετοιμασία για την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας.
Άρθρο πρώτο
Κυρώνεται και έχει την ισχύ, που ορίζει το άρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματος, η Σύμβαση μεταξύ του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη συνεργασία στον τομέα της νεολαίας και την προετοιμασία για την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας, που υπογράφηκε στο Βερολίνο, στις 26 Ιουλίου 2017, το πρωτότυπο κείμενο της οποίας στην ελληνική και γερμανική γλώσσα έχει ως εξής:
Σύμβαση μεταξύ του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη συνεργασία στον τομέα της νεολαίας και την προετοιμασία για την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και τo Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας εφεξής αποκαλούμενα «τα συμβαλλόμενα μέρη» βάσει της πολιτιστικής σύμβασης μεταξύ της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Βασιλείου της Ελλάδας της 17ης Μαΐου 1956, λαμβάνοντας υπόψη την Δήλωση Προθέσεως του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικογένειας, Τρίτης Ηλικίας, Γυναικών και Νεολαίας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελληνικής Δημοκρατίας σχετικά με τη σύσταση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας της 12ης Σεπτεμβρίου 2014 και το κείμενο κοινής δήλωσης της 4ης Δεκεμβρίου 2016 των Υπουργών Εξωτερικών των δύο κρατών έχοντας επίγνωση ότι η ανάπτυξη μιας ευρωπαϊκής κοινωνίας των πολιτών αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για μια ζωντανή δημοκρατία, που αφορά κυρίως τη νέα γενιά της Ευρώπης, με την πεποίθηση ότι οι ελληνογερμανικές σχέσεις συνεισφέρουν ως προς αυτό το σκοπό, προσφέροντας σε νέους ανθρώπους στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και στην Ελληνική Δημοκρατία την ευκαιρία, να εμβαθύνουν τις σχέσεις τους, να διαμορφώσουν από κοινού το παρόν και το μέλλον, καθώς και με την πεποίθηση ότι η νεολαία μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην προώθηση της αμοιβαίας κατανόησης, φιλίας και συνεργασίας μεταξύ αμφότερων των κρατών, με την προσδοκία ότι θα ενισχυθεί η φιλία μεταξύ των νέων αμφότερων των κρατών και θα προωθηθεί η συνεργασία στον τομέα υποστήριξης των νέων, και με στόχο την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας, που θα αναλάβει την εμβάθυνση των σχέσεων ανάμεσα στους νέους και στους υπευθύνους για θέματα νεολαίας σε αμφότερα τα κράτη και επιπλέον, θα προωθήσει με κάθε τρόπο την αμοιβαία γνωριμία και κατανόηση, καθώς και τη στενή αλληλεπίδραση της νεολαίας της Ελλάδος και της Γερμανίας στο πλαίσιο της Ευρώπης, και θα λειτουργήσει ως σύμβουλος και διαμεσολαβητής μεταξύ των διαφόρων κρατικών βαθμίδων, καθώς και των εταίρων της κοινωνίας των πολιτών στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και στην Ελληνική Δημοκρατία, συμφώνησαν τα ακόλουθα:
Άρθρο 1
Τα συμβαλλόμενα μέρη συγκροτούν μια επιτροπή με σκοπό την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας. Η επιτροπή θα αποτελείται από ισάριθμους εκπροσώπους των συμβαλλομένων υπουργείων και πρόσωπα με ακριβή γνώση του αντικειμένου, και θα πραγματοποιεί μια συνάντηση τουλάχιστον δύο φορές ετησίως, σε καθένα από τα δύο κράτη εναλλάξ, για την περίοδο μέχρι την ίδρυση του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας. Η επιτροπή οφείλει να προετοιμάσει τα ακόλουθα απαραίτητα βήματα για την ίδρυση και την έναρξη εργασιών του Ιδρύματος Νεολαίας έως το 2019, βάσει της Δήλωσης Προθέσεως των συμβαλλόμενων μερών της 12ης Σεπτεμβρίου 2014 σχετικά με την ίδρυση ενός Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας:
- Διαβούλευση για την Ιδρυτική Συμφωνία, τον κανονισμό προσωπικού και τον δημοσιονομικό κανονισμό καθώς και προσδιορισμό της έδρας σε αμφότερα τα κράτη - Εισήγηση για τον προσδιορισμό της πρώτης Διοικούσας Επιτροπής ή του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος.
Άρθρο 2
Τα συμβαλλόμενα μέρη θα λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για την προώθηση της συνεργασίας στον τομέα της νεολαίας και για την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ αμφότεροι των κρατών, βάσει της αμοιβαιότητας έως και την ίδρυση του Ιδρύματος Νεολαίας ειδικότερα θα προωθήσουν:
- την εξωσχολική ανταλλαγή νέων σε όλους τους τομείς,
- τη σχολική ανταλλαγή, σύμφωνα με τους εκάστοτε εθνικούς κανονισμούς,
- σεμινάρια για παιδαγωγούς, που συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής, που θα αναφέρονται στην περίοδο και τα γεγονότα της γερμανικής- κατοχής στην Ελλάδα (1941-1945),
- την ανταλλαγή εθελοντών, και ειδικότερα στους τομείς δράσεις για τους νέους και τους νέους πρόσφυγες,
- την ανταλλαγή επαγγελματιών στον τομέα της υποστήριξης της νεολαίας,
- δράσεις για την εκμάθηση και την ενίσχυση της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και της Γερμανικής Γλώσσας στην Ελληνική Δημοκρατία,
- την διεξαγωγή του Ελληνογερμανικού Φόρουμ Νεολαίας σε ετήσια βάση που θα πραγματοποιείται εκ περιτροπής στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και στην Ελληνική Δημοκρατία,
- τις ξεναγήσεις σε τόπους κοινής ιστορικής μνήμης της περιόδου 1941 -1945,
- τις ξεναγήσεις σε τόπους και θεσμούς της εκατέρωθεν πολιτιστικής κληρονομιάς των δυο χωρών, όπως σε χώρους του κλασικού αρχαιοελληνικού πολιτισμού, που θεμελιώνει την ευρωπαϊκή ταυτότητα.
Για το σκοπό αυτό, το έτερο συμβαλλόμενο μέρος, η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, θα συνεχίσει να υλοποιεί το Ειδικό Πρόγραμμα Στήριξης των Ελληνογερμανικών Ανταλλαγών Νέων.
Άρθρο 3
Τα συμβαλλόμενα μέρη θα αποστέλλουν μια φορά ετησίως, εναλλάξ, έως την έναρξη εργασιών του Ιδρύματος Νεολαίας, μια αντιπροσωπεία πέντε έως οκτώ ατόμων με στόχο την ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση της πολιτικής για τη νεολαία, τα προγράμματα υποστήριξης της νεολαίας και το έργο των οργανώσεων νεολαίας του έτερου συμβαλλόμενου μέρους και με στόχο τον συντονισμό διμερών προγραμμάτων και δράσεων. Οι αντιπροσωπείες θα αποτελούνται από κυβερνητικούς εκπροσώπους του κλάδου της πολιτικής για τη νεολαία, από εξειδικευμένο προσωπικό στον τομέα υποστήριξης των νέων, καθώς και από εκπροσώπους οργανώσεων νεολαίας. Η διάρκεια της εκάστοτε παραμονής τους θα ανέρχεται σε δύο ημέρες. Τα αποτελέσματα της συνάντησης θα καταγράφονται υπό τη μορφή πρωτοκόλλου.
Άρθρο 4
Για τη διασφάλιση της ομαλής υλοποίησης των συμφωνηθέντων στα άρθρα 1 και 3, το συμβαλλόμενο μέρος, που παρέχει τη φιλοξενία, θα αναλάβει όλα τα έξοδα, που ενδέχεται να προκύψουν στο κράτος του, συμπεριλαμβανομένης της διαμονής, της σίτισης, της μετακίνησης, καθώς και όλων των απαραίτητων εξόδων για την υλοποίηση του προγράμματος. Το έτερο συμβαλλόμενο μέρος, αναλαμβάνει τις δαπάνες διεθνούς μετακίνησης της αντιπροσωπείας και φροντίζει να διευθετήσει θέματα ασφάλισης κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και της παραμονής της αποστολής.
Άρθρο 5
Το συμβαλλόμενο μέρος, που παρέχει τη φιλοξενία, αναλαμβάνει τα έξοδα της απαραίτητης βάσει των άρθρων 1 και 3, διερμηνείας κατά τη διάρκεια των επισκέψεων, καθώς και της μετάφρασης των σχετικών εγγράφων στη γερμανική και στην ελληνική γλώσσα.
Άρθρο 6
Η παρούσα σύμβαση μπορεί να τροποποιηθεί ή να συμπληρωθεί κατόπιν συμφωνίας βάσει διαπραγματεύσεων και έπειτα από αμοιβαία αποδοχή. Οι τυχόν τροποποιήσεις και προσθήκες αποτελούν τμήμα της παρούσας σύμβασης.
Άρθρο 7
Διαφορές σχετικά με την ερμηνεία ή την εφαρμογή της παρούσας σύμβασης θα διευθετούνται με αμοιβαία συμφωνία μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών.
Άρθρο 8
Η παρούσα σύμβαση τίθεται σε ισχύ την ημερομηνία, κατά την οποία τo συμβαλλόμενο μέρος Ελληνική Δημοκρατία ενημερώνει το συμβαλλόμενο μέρος Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας μέσω της διπλωματικής οδού, ότι οι αναγκαίες εσωτερικές νομικές διαδικασίες για τη θέση σε ισχύ, έχουν ολοκληρωθεί.
Καθοριστική είναι η ημερομηνία παραλαβής της δήλωσης από την Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα.
Συντάχθηκε στο Βερολίνο την 26η Ιουλίου 2017 σε δύο αντίγραφα, ένα στη γερμανική και ένα στην ελληνική γλώσσα, καθένα από τα οποία είναι εξίσου δεσμευτικά.
Για το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικογένειας,Τρίτης Ηλικίας, Για το
Γυναικών και ΝεολαίαςΥπουργείο Παιδείας,
της ΟμοσπονδιακήςΈρευνας και Θρησκευμάτων
Δημοκρατίας της Γερμανίαςτης Ελληνικής Δημοκρατίας
(υπογραφή)(υπογραφή)
Άρθρο δεύτερο
Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και της Σύμβασης που κυρώνεται από την πλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 8 αυτής.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 12 Σεπτεμβρίου 2018», αναφέρεται στο ΦΕΚ.
ΣΧΟΛΙΑ