Δωρεάν βοήθεια στο σπίτι τους δέχονται καθημερινά 2.000 ανήμποροι ηλικιωμένοι στη Θεσσαλονίκη
18/02/2022 07:00
18/02/2022 07:00
Ένα πρωί 90χρονη κ. Σοφία βγήκε από το σπίτι για να κατεβάσει τα σκουπίδια στον κάδο της γειτονιάς, ωστόσο μια απρόσεκτη κίνηση είχε ως αποτέλεσμα να πέσει και να χτυπήσει. Σε χρόνο μηδέν ωστόσο είχε καταφτάσει το ασθενοφόρο που τη μετέφερε στο νοσοκομείο, ενώ είχαν ειδοποιηθεί οι δικοί της άνθρωποι για να τρέξουν δίπλα της.
Η γυναίκα αυτή σε άλλη περίπτωση μπορεί να μην τα είχε καταφέρει, όμως είχε την τύχη να φορά το βραχιολάκι πτώσης και με αυτόν τον τρόπο γλίτωσε τα χειρότερα, όπως συμβαίνει καθημερινά σε 1.944 ανθρώπους τρίτης ηλικίας στη Θεσσαλονίκη. Τον «φύλακα άγγελο» τους, τον… βρήκαν χάρη της περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία πριν από ένα χρόνο έθεσε σε λειτουργία το πρωτοποριακό πρόγραμμα «Παροχής υπηρεσιών Αυτόνομης Διαβίωσης και Ασφαλούς Γήρανσης των Ηλικιωμένων» το οποίο σήμερα καλύπτει 3.000 άτομα στις επτά περιφερειακές ενότητες της Κεντρικής Μακεδονίας.
«Τα αποτελέσματα του είναι εξαιρετικά και το εισπράττουμε καθημερινά από τους ωφελούμενους τους προγράμματος, οι οποίοι μας λένε διαρκώς πως δεν είναι μόνοι τους και πως αν τους συμβεί οτιδήποτε θα λάβουν τη βοήθεια που χρειάζονται" τόνισε στο makthes.gr η προϊσταμένη του τμήματος Κοινωνικής Μέριμνας της ΠΚΜ Ελένη Πατίδου.
Η βασική υπηρεσία που προσφέρει το πρόγραμμα, που έχει τριετή διάρκεια, είναι η δυνατότητα κλήσης στο τηλεφωνικό κέντρο με το πάτημα του κουμπιού πανικού, που μπορεί να βρίσκεται στο σπίτι του ηλικιωμένου ή να το φοράει πάνω του σε βραχιολάκι ή περιδέραιο. Βεβαίως η διαχείριση του περιστατικού ακολουθεί ένα πρωτόκολλο, καθώς ειδοποιείται πρώτα ένα συγγενικό πρόσωπο του ηλικιωμένου και όποτε κριθεί απαραίτητο η αστυνομία, το ΕΚΑΒ ή η Πυροσβεστική.
Με τις ειδικές συσκευές που έχουν στη διάθεση τους οι ηλικιωμένοι, ανιχνεύονται άμεσα τυχόν πτώσεις του ή ανεπιθύμητη απομάκρυνση από την εστία του (σε περιπτώσεις απώλειας μνήμης), ενώ υπάρχει η δυνατότητα να ειδοποιήσει ο ηλικιωμένους με το πάτημα μόνο ενός κουμπιού το Κέντρο για την αποστολή βοήθειας.
Το προσωπικό του κέντρου 24ωρης τηλεφωνικής υποστήριξης αποτελείται από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, οι οποίοι είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι και ανταποκρίνονται άμεσα σε οποιαδήποτε ανάγκη του.
Μεγάλη ασφάλεια και στήριξη
Ικανοποιημένη γα την πορεία του προγράμματος, το οποίο όπως λέει έχει πρακτικά αποτελέσματα, δηλώνει η αντιπεριφερειάρχης Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης: Μελίνα Δερμεντζοπούλου, τονίζοντας ότι βρίσκεται μόλις στο πρώτο χρόνου λειτουργίας και η ανταπόκριση των πολιτών είναι πολλή μεγάλη.
«Οι αριθμοί είναι σημαντικοί, ωστόσο πιο σημαντικό είναι ότι αυτή τη στιγμή 3.000 ηλικιωμένοι, ανήμποροι και σε πολλές περιπτώσεις μόνοι άνθρωποι, χωρίς οικογένεια, νιώθουν μεγάλη ασφάλεια, καθώς ότι και να συμβεί θα τους παρασχεθεί άμεσα βοήθεια, ακόμη και ψυχολογική στήριξη» υπογράμμισε η ίδια.
Η αντιπεριφερειάρχης σημείωσε μάλιστα ότι η ανάγκη για τέτοια προγράμματα, όπως το συγκριμένο που ανέλαβε με πρωτοβουλία της η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποδείχθηκε απολύτως αναγκαίο, αυτό δείχνει και η ευρωπαϊκή εμπειρία, ότι όλη αυτή τη δύσκολη περίοδο του covid πολλές δομές έκλεισαν ή υπολειτούργησαν, καθιστώντας αναγκαία, περισσότερο από ποτέ, την παροχή βοήθειας σε ηλικιωμένους ανήμπορους πολίτες.
Τι προσφέρει το έργο στους ηλικιωμένους
Η υπηρεσία Διαβίωσης και Ασφαλούς Γήρανσης των Ηλικιωμένων περιλαμβάνει:
Σήμερα, όπως εξήγησε η κ. Πατίδου, εξυπηρετούνται 3.000 ωφελούμενοι ηλικιωμένοι σε όλους τους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ τον περασμένο μήνα κάλεσαν την υπηρεσία 2.600 άτομα τα οποία έλαβαν υποστήριξη σε ψυχολογικό επίπεδο, σε πτώση, σε έκτακτα προβλήματα υγείας κλπ. «Έχουν τη δυνατότητα να είναι στο σπίτι τους για να μη χαλά η καθημερινότητα και η ρουτίνα τους» σχολίασε η ίδα, ενώ δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ζήτηση κι από άλλους ηλικιωμένους αλλά δυστυχώς το πρόγραμμα υλοποιείται μόνο για 3.000 άτομα, παρόλα όλα αυτά μπορούν να εγγραφούν σε λίστα αναμονής.
Πληροφορίες για την ένταξη στη λίστα αναμονής στα τηλέφωνα 2310804150 των εταιρειών "ΓΝΩΜΩΝ Α.Ε. και ΙΑΤΑΠ και από το τμήμα Κοινωνικής Μέριμνας στο τηλέφωνο 2313330856.
Ένα πρωί 90χρονη κ. Σοφία βγήκε από το σπίτι για να κατεβάσει τα σκουπίδια στον κάδο της γειτονιάς, ωστόσο μια απρόσεκτη κίνηση είχε ως αποτέλεσμα να πέσει και να χτυπήσει. Σε χρόνο μηδέν ωστόσο είχε καταφτάσει το ασθενοφόρο που τη μετέφερε στο νοσοκομείο, ενώ είχαν ειδοποιηθεί οι δικοί της άνθρωποι για να τρέξουν δίπλα της.
Η γυναίκα αυτή σε άλλη περίπτωση μπορεί να μην τα είχε καταφέρει, όμως είχε την τύχη να φορά το βραχιολάκι πτώσης και με αυτόν τον τρόπο γλίτωσε τα χειρότερα, όπως συμβαίνει καθημερινά σε 1.944 ανθρώπους τρίτης ηλικίας στη Θεσσαλονίκη. Τον «φύλακα άγγελο» τους, τον… βρήκαν χάρη της περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία πριν από ένα χρόνο έθεσε σε λειτουργία το πρωτοποριακό πρόγραμμα «Παροχής υπηρεσιών Αυτόνομης Διαβίωσης και Ασφαλούς Γήρανσης των Ηλικιωμένων» το οποίο σήμερα καλύπτει 3.000 άτομα στις επτά περιφερειακές ενότητες της Κεντρικής Μακεδονίας.
«Τα αποτελέσματα του είναι εξαιρετικά και το εισπράττουμε καθημερινά από τους ωφελούμενους τους προγράμματος, οι οποίοι μας λένε διαρκώς πως δεν είναι μόνοι τους και πως αν τους συμβεί οτιδήποτε θα λάβουν τη βοήθεια που χρειάζονται" τόνισε στο makthes.gr η προϊσταμένη του τμήματος Κοινωνικής Μέριμνας της ΠΚΜ Ελένη Πατίδου.
Η βασική υπηρεσία που προσφέρει το πρόγραμμα, που έχει τριετή διάρκεια, είναι η δυνατότητα κλήσης στο τηλεφωνικό κέντρο με το πάτημα του κουμπιού πανικού, που μπορεί να βρίσκεται στο σπίτι του ηλικιωμένου ή να το φοράει πάνω του σε βραχιολάκι ή περιδέραιο. Βεβαίως η διαχείριση του περιστατικού ακολουθεί ένα πρωτόκολλο, καθώς ειδοποιείται πρώτα ένα συγγενικό πρόσωπο του ηλικιωμένου και όποτε κριθεί απαραίτητο η αστυνομία, το ΕΚΑΒ ή η Πυροσβεστική.
Με τις ειδικές συσκευές που έχουν στη διάθεση τους οι ηλικιωμένοι, ανιχνεύονται άμεσα τυχόν πτώσεις του ή ανεπιθύμητη απομάκρυνση από την εστία του (σε περιπτώσεις απώλειας μνήμης), ενώ υπάρχει η δυνατότητα να ειδοποιήσει ο ηλικιωμένους με το πάτημα μόνο ενός κουμπιού το Κέντρο για την αποστολή βοήθειας.
Το προσωπικό του κέντρου 24ωρης τηλεφωνικής υποστήριξης αποτελείται από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, οι οποίοι είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι και ανταποκρίνονται άμεσα σε οποιαδήποτε ανάγκη του.
Μεγάλη ασφάλεια και στήριξη
Ικανοποιημένη γα την πορεία του προγράμματος, το οποίο όπως λέει έχει πρακτικά αποτελέσματα, δηλώνει η αντιπεριφερειάρχης Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης: Μελίνα Δερμεντζοπούλου, τονίζοντας ότι βρίσκεται μόλις στο πρώτο χρόνου λειτουργίας και η ανταπόκριση των πολιτών είναι πολλή μεγάλη.
«Οι αριθμοί είναι σημαντικοί, ωστόσο πιο σημαντικό είναι ότι αυτή τη στιγμή 3.000 ηλικιωμένοι, ανήμποροι και σε πολλές περιπτώσεις μόνοι άνθρωποι, χωρίς οικογένεια, νιώθουν μεγάλη ασφάλεια, καθώς ότι και να συμβεί θα τους παρασχεθεί άμεσα βοήθεια, ακόμη και ψυχολογική στήριξη» υπογράμμισε η ίδια.
Η αντιπεριφερειάρχης σημείωσε μάλιστα ότι η ανάγκη για τέτοια προγράμματα, όπως το συγκριμένο που ανέλαβε με πρωτοβουλία της η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποδείχθηκε απολύτως αναγκαίο, αυτό δείχνει και η ευρωπαϊκή εμπειρία, ότι όλη αυτή τη δύσκολη περίοδο του covid πολλές δομές έκλεισαν ή υπολειτούργησαν, καθιστώντας αναγκαία, περισσότερο από ποτέ, την παροχή βοήθειας σε ηλικιωμένους ανήμπορους πολίτες.
Τι προσφέρει το έργο στους ηλικιωμένους
Η υπηρεσία Διαβίωσης και Ασφαλούς Γήρανσης των Ηλικιωμένων περιλαμβάνει:
Σήμερα, όπως εξήγησε η κ. Πατίδου, εξυπηρετούνται 3.000 ωφελούμενοι ηλικιωμένοι σε όλους τους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ τον περασμένο μήνα κάλεσαν την υπηρεσία 2.600 άτομα τα οποία έλαβαν υποστήριξη σε ψυχολογικό επίπεδο, σε πτώση, σε έκτακτα προβλήματα υγείας κλπ. «Έχουν τη δυνατότητα να είναι στο σπίτι τους για να μη χαλά η καθημερινότητα και η ρουτίνα τους» σχολίασε η ίδα, ενώ δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ζήτηση κι από άλλους ηλικιωμένους αλλά δυστυχώς το πρόγραμμα υλοποιείται μόνο για 3.000 άτομα, παρόλα όλα αυτά μπορούν να εγγραφούν σε λίστα αναμονής.
Πληροφορίες για την ένταξη στη λίστα αναμονής στα τηλέφωνα 2310804150 των εταιρειών "ΓΝΩΜΩΝ Α.Ε. και ΙΑΤΑΠ και από το τμήμα Κοινωνικής Μέριμνας στο τηλέφωνο 2313330856.
ΣΧΟΛΙΑ