E- υπηρεσίες, e- ραντεβού και ψηφιακά πιστοποιητικά έφερε ο κορονοϊός
02/03/2021 19:00
02/03/2021 19:00
Ψηφιακά... άλματα αναγκαστικά έκανε η Ελλάδα το 2020, τη χρονιά της πανδημίας, καθώς εκτιμάται πως σε λιγότερο από ένα χρόνο στην προσπάθεια μετεξέλιξης της χώρας σε ψηφιακό κράτος, έγιναν όσα δεν κατορθώθηκαν να γίνουν τις τελευταίες δεκαετίες. Είναι χαρακτηριστικό πως τη χρονιά που πέρασε, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης πραγματοποιήθηκαν 90.000.000 ηλεκτρονικές συναλλαγές, αριθμός δέκα φορές υψηλότερος από όσες έγιναν το 2018 και τριπλάσιος από εκείνον του 2019. Με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών την ώρα που ο αριθμός των κρουσμάτων αυξάνεται και τα περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία παραμένουν, δήμοι του νομού Θεσσαλονίκης ανέπτυξαν εφαρμογές, καταφέρνοντας το τερπνόν μετά του ωφελίμου: να περιορίσουν την γραφειοκρατία και να εξυπηρετήσουν αμεσότερα τους πολίτες και ταυτόχρονα να... εξαφανίσουν τις ουρές μπροστά από τα γκισέ δημοτολογίων και ληξιαρχείων.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το 2020 υπήρξε έτος «σταθμός» για τη διασύνδεση μεταξύ μητρώων και υπηρεσιών του δημοσίου και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ξεπέρασαν τις 90.000.000, ενώ σε αυτές πρέπει να προστεθούν τα 2.500.000 έγγραφα όπως υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις που εξασφαλίστηκαν μέσω της πλατφόρμας gov.gr, η οποία συγκεντρώνει σήμερα 1.120 ηλεκτρονικές υπηρεσίες σε ένα ενιαίο και φιλικό προς τον χρήστη ψηφιακό περιβάλλον.
Εξυπηρέτηση από... απόσταση
Σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης η πανδημία του κορονοϊού επιτάχυνε την ανάπτυξη εφαρμογών και πλατφόρμων που σχεδίαζαν να υλοποιήσουν οι διοικήσεις των δήμων στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Στον κεντρικό δήμο Θεσσαλονίκης, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν με μερικά κλικς και χωρίς να σηκωθούν από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή, είτε βρίσκονται στο σπίτι είτε στο γραφείο, πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις, σύμφωνα συμβίωσης, βεβαιώσεις από συνολικά 29 υπηρεσίες. Μέσω του ηλεκτρονικού ιστοτόπου του δήμου, και επιλέγοντας την σχετική κατηγορία «Ψηφιακά Πιστοποιητικά και Βεβαιώσεις από το Σπίτι-Ηλεκτρονικές Πληρωμές Τελών» οι πολίτες μπορούν να εισάγουν τους προσωπικούς κωδικούς TAXIS, να υποβάλλουν το αίτημά τους και αφού το αίτημα «χρεωθεί» σε κάποιον υπάλληλο και γίνει η απαραίτητη επεξεργασία, να παραλάβουν ηλεκτρονικά το πιστοποιητικό που χρειάζονται. Εάν δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν ηλεκτρονικά και η επίσκεψή τους στο δημαρχείο είναι απαραίτητη, έχουν τη δυνατότητα να κλείσουν το ραντεβού τους τηλεφωνικά ή διαδικτυακά, προκειμένου να μην περιμένουν στην ουρά και να μη δημιουργήσουν συνθήκες συγχρωτισμού. Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα του δήμου Θεσσαλονίκης, e-ραντεβού, δίνει τη δυνατότητα τους χρήστες να επιλέξουν την ημέρα και την ώρα της επίσκεψής τους, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα. Είναι ενδεικτικό πως τον πρώτο μήνα λειτουργίας της υπηρεσίας e-ραντεβού, τον περασμένο Νοέμβριο που τέθηκε σε λειτουργία, εξυπηρετήθηκαν περισσότεροι από 1.400 πολίτες, ενώ μέχρι σήμερα πάνω από 5.000 άτομα είχαν... ραντεβού με κάποιον υπάλληλο. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του δήμου Θεσσαλονίκης, Γιώργο Αβαρλή μέχρι σήμερα τα ψηφιακά πιστοποιητικά και εν γένει υπηρεσίες που παρασχέθηκαν στους δημότες Θεσσαλονίκης διαδικτυακά, ξεπερνούν τα 6.000. Ο ίδιος αναφέρει στη «ΜτΚ» πως «όλες οι υπηρεσίες που μπορούν να παρασχεθούν ηλεκτρονικά, ικανοποιούνται. Ο κόσμος δεν γνωρίζει τις διαδικασίες και πρέπει να ενημερωθεί. Ήταν μία προεκλογική μας δέσμευση που την κάνουμε πράξη και την επιταχύναμε λόγω του κορονοϊού» υποστηρίζει ο κ. Αβαρλής και προαναγγέλλει πως σύντομα θα υπάρξει πενταψήφιος τηλεφωνικός αριθμός τον οποίο θα μπορούν να καλούν οι πολίτες για να εξυπηρετηθούν. Οι δημότες και οι επιχειρηματίες έχουν επίσης τη δυνατότητα να υποβάλλουν ψηφιακά αιτήσεις για την επιπλέον ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε κοινόχρηστους χώρους, να υποβάλλουν αίτηση για απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη κ.ά.
Αντίστοιχες υπηρεσίες με εκείνες του δήμου Θεσσαλονίκης προσφέρει στους δημότες του και ο δήμος Καλαμαριάς, μέσα από την κατηγορία «Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες». Οι παρεχόμενες ψηφιακά υπηρεσίες είναι 25, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι οι πολίτες μπορούν να λάβουν στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο οποιοδήποτε πιστοποιητικό ζητήσουν. Εκτιμάται πως από το Σεπτέμβριο υποβλήθηκαν και διεκπεραιώθηκαν 1.200 αιτήσεις, εκ των οποίων οι περίπου 200 αφορούσαν επαγγελματίες. Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά φέτος οι γονείς που επιθυμούσαν να εγγράψουν τα παιδιά τους σε κάποιον δημοτικό παιδικό σταθμό δεν χρειάστηκε να περιμένουν στην ουρά, αφού η διαδικασία κατάθεσης των δικαιολογητικών και η επιλογή έγινε διαδικτυακά.
Στο ΚΕΠ με την... κάμερα
Παράλληλα, με την υλοποίηση εφαρμογών όπως είναι οι παραπάνω πολλοί δήμοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα MyKEPlive του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δίνοντας με αυτό τον τρόπο στους πολίτες της περιοχής τους να λαμβάνουν ένα σύνολο 50 υπηρεσιών από απόσταση, μέσω… βιντεοκλήσης. Ο συνολικός αριθμός των δήμων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανέρχεται στους 151 και το σύνολο των ΚΕΠ στα 193, ενώ εκτιμάται πως μέχρι το Πάσχα ο αριθμός των δήμων θα ξεπεράσει τους 200. Παράλληλα, 959 υπάλληλοι των ΚΕΠ έχουν εκπαιδευτεί στο χειρισμό της πλατφόρμας, την οποία σχεδίασε και υλοποίησε η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Υπενθυμίζεται ότι τα ψηφιακά ραντεβού στα ΚΕΠ διεξάγονται κατόπιν ραντεβού μέσω του myKEPlive.gov.gr. Η υπηρεσία διεκπεραιώνει μέσω βιντεοκλήσης διαδικασίες υψηλής ζήτησης για τέσσερις κατηγορίες υπηρεσιών:
1) Πληροφόρηση - Αίτηση.
2) Εξυπηρέτηση από το δήμο σας.
3) Εξυπηρέτηση πολιτών με Αναπηρία.
4) Υπηρεσίες προς επιχειρήσεις.
Οι ώρες εξυπηρέτησης που μπορούν να επιλέξουν οι πολίτες είναι από τις 8 π.μ. έως τις 2.30 μ.μ. Μέχρι στιγμής η υπηρεσία myKEPlive έχει διεκπεραιώσει περίπου 19.000 ψηφιακά ραντεβού.
Δημοσιέυθηκε στην εφημερίδα "Μακεδονία της Κυριακής" την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021
Ψηφιακά... άλματα αναγκαστικά έκανε η Ελλάδα το 2020, τη χρονιά της πανδημίας, καθώς εκτιμάται πως σε λιγότερο από ένα χρόνο στην προσπάθεια μετεξέλιξης της χώρας σε ψηφιακό κράτος, έγιναν όσα δεν κατορθώθηκαν να γίνουν τις τελευταίες δεκαετίες. Είναι χαρακτηριστικό πως τη χρονιά που πέρασε, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης πραγματοποιήθηκαν 90.000.000 ηλεκτρονικές συναλλαγές, αριθμός δέκα φορές υψηλότερος από όσες έγιναν το 2018 και τριπλάσιος από εκείνον του 2019. Με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών την ώρα που ο αριθμός των κρουσμάτων αυξάνεται και τα περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία παραμένουν, δήμοι του νομού Θεσσαλονίκης ανέπτυξαν εφαρμογές, καταφέρνοντας το τερπνόν μετά του ωφελίμου: να περιορίσουν την γραφειοκρατία και να εξυπηρετήσουν αμεσότερα τους πολίτες και ταυτόχρονα να... εξαφανίσουν τις ουρές μπροστά από τα γκισέ δημοτολογίων και ληξιαρχείων.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το 2020 υπήρξε έτος «σταθμός» για τη διασύνδεση μεταξύ μητρώων και υπηρεσιών του δημοσίου και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ξεπέρασαν τις 90.000.000, ενώ σε αυτές πρέπει να προστεθούν τα 2.500.000 έγγραφα όπως υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις που εξασφαλίστηκαν μέσω της πλατφόρμας gov.gr, η οποία συγκεντρώνει σήμερα 1.120 ηλεκτρονικές υπηρεσίες σε ένα ενιαίο και φιλικό προς τον χρήστη ψηφιακό περιβάλλον.
Εξυπηρέτηση από... απόσταση
Σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης η πανδημία του κορονοϊού επιτάχυνε την ανάπτυξη εφαρμογών και πλατφόρμων που σχεδίαζαν να υλοποιήσουν οι διοικήσεις των δήμων στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Στον κεντρικό δήμο Θεσσαλονίκης, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν με μερικά κλικς και χωρίς να σηκωθούν από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή, είτε βρίσκονται στο σπίτι είτε στο γραφείο, πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις, σύμφωνα συμβίωσης, βεβαιώσεις από συνολικά 29 υπηρεσίες. Μέσω του ηλεκτρονικού ιστοτόπου του δήμου, και επιλέγοντας την σχετική κατηγορία «Ψηφιακά Πιστοποιητικά και Βεβαιώσεις από το Σπίτι-Ηλεκτρονικές Πληρωμές Τελών» οι πολίτες μπορούν να εισάγουν τους προσωπικούς κωδικούς TAXIS, να υποβάλλουν το αίτημά τους και αφού το αίτημα «χρεωθεί» σε κάποιον υπάλληλο και γίνει η απαραίτητη επεξεργασία, να παραλάβουν ηλεκτρονικά το πιστοποιητικό που χρειάζονται. Εάν δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν ηλεκτρονικά και η επίσκεψή τους στο δημαρχείο είναι απαραίτητη, έχουν τη δυνατότητα να κλείσουν το ραντεβού τους τηλεφωνικά ή διαδικτυακά, προκειμένου να μην περιμένουν στην ουρά και να μη δημιουργήσουν συνθήκες συγχρωτισμού. Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα του δήμου Θεσσαλονίκης, e-ραντεβού, δίνει τη δυνατότητα τους χρήστες να επιλέξουν την ημέρα και την ώρα της επίσκεψής τους, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα. Είναι ενδεικτικό πως τον πρώτο μήνα λειτουργίας της υπηρεσίας e-ραντεβού, τον περασμένο Νοέμβριο που τέθηκε σε λειτουργία, εξυπηρετήθηκαν περισσότεροι από 1.400 πολίτες, ενώ μέχρι σήμερα πάνω από 5.000 άτομα είχαν... ραντεβού με κάποιον υπάλληλο. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του δήμου Θεσσαλονίκης, Γιώργο Αβαρλή μέχρι σήμερα τα ψηφιακά πιστοποιητικά και εν γένει υπηρεσίες που παρασχέθηκαν στους δημότες Θεσσαλονίκης διαδικτυακά, ξεπερνούν τα 6.000. Ο ίδιος αναφέρει στη «ΜτΚ» πως «όλες οι υπηρεσίες που μπορούν να παρασχεθούν ηλεκτρονικά, ικανοποιούνται. Ο κόσμος δεν γνωρίζει τις διαδικασίες και πρέπει να ενημερωθεί. Ήταν μία προεκλογική μας δέσμευση που την κάνουμε πράξη και την επιταχύναμε λόγω του κορονοϊού» υποστηρίζει ο κ. Αβαρλής και προαναγγέλλει πως σύντομα θα υπάρξει πενταψήφιος τηλεφωνικός αριθμός τον οποίο θα μπορούν να καλούν οι πολίτες για να εξυπηρετηθούν. Οι δημότες και οι επιχειρηματίες έχουν επίσης τη δυνατότητα να υποβάλλουν ψηφιακά αιτήσεις για την επιπλέον ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε κοινόχρηστους χώρους, να υποβάλλουν αίτηση για απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη κ.ά.
Αντίστοιχες υπηρεσίες με εκείνες του δήμου Θεσσαλονίκης προσφέρει στους δημότες του και ο δήμος Καλαμαριάς, μέσα από την κατηγορία «Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες». Οι παρεχόμενες ψηφιακά υπηρεσίες είναι 25, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι οι πολίτες μπορούν να λάβουν στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο οποιοδήποτε πιστοποιητικό ζητήσουν. Εκτιμάται πως από το Σεπτέμβριο υποβλήθηκαν και διεκπεραιώθηκαν 1.200 αιτήσεις, εκ των οποίων οι περίπου 200 αφορούσαν επαγγελματίες. Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά φέτος οι γονείς που επιθυμούσαν να εγγράψουν τα παιδιά τους σε κάποιον δημοτικό παιδικό σταθμό δεν χρειάστηκε να περιμένουν στην ουρά, αφού η διαδικασία κατάθεσης των δικαιολογητικών και η επιλογή έγινε διαδικτυακά.
Στο ΚΕΠ με την... κάμερα
Παράλληλα, με την υλοποίηση εφαρμογών όπως είναι οι παραπάνω πολλοί δήμοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα MyKEPlive του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δίνοντας με αυτό τον τρόπο στους πολίτες της περιοχής τους να λαμβάνουν ένα σύνολο 50 υπηρεσιών από απόσταση, μέσω… βιντεοκλήσης. Ο συνολικός αριθμός των δήμων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανέρχεται στους 151 και το σύνολο των ΚΕΠ στα 193, ενώ εκτιμάται πως μέχρι το Πάσχα ο αριθμός των δήμων θα ξεπεράσει τους 200. Παράλληλα, 959 υπάλληλοι των ΚΕΠ έχουν εκπαιδευτεί στο χειρισμό της πλατφόρμας, την οποία σχεδίασε και υλοποίησε η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Υπενθυμίζεται ότι τα ψηφιακά ραντεβού στα ΚΕΠ διεξάγονται κατόπιν ραντεβού μέσω του myKEPlive.gov.gr. Η υπηρεσία διεκπεραιώνει μέσω βιντεοκλήσης διαδικασίες υψηλής ζήτησης για τέσσερις κατηγορίες υπηρεσιών:
1) Πληροφόρηση - Αίτηση.
2) Εξυπηρέτηση από το δήμο σας.
3) Εξυπηρέτηση πολιτών με Αναπηρία.
4) Υπηρεσίες προς επιχειρήσεις.
Οι ώρες εξυπηρέτησης που μπορούν να επιλέξουν οι πολίτες είναι από τις 8 π.μ. έως τις 2.30 μ.μ. Μέχρι στιγμής η υπηρεσία myKEPlive έχει διεκπεραιώσει περίπου 19.000 ψηφιακά ραντεβού.
Δημοσιέυθηκε στην εφημερίδα "Μακεδονία της Κυριακής" την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021
ΣΧΟΛΙΑ