ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εφορία: Πότε και για ποιους διαγράφει λάθη και ακυρώνει φόρους και πρόστιμα

Η διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων αφορά υποθέσεις που εκκρεμούν από την 1η Ιανουαρίου 2014 - Τι προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών

 13/09/2024 07:18

Εφορία: Πότε και για ποιους διαγράφει λάθη και ακυρώνει φόρους και πρόστιμα

Σε αναδρομική ακύρωση λανθασμένων αποφάσεων για φόρους και πρόστιμα αποφάσεων μπορεί να προχωράει η ΑΑΔΕ ακόμα και σε περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών.

Η διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων αφορά υποθέσεις που εκκρεμούν από την 1η Ιανουαρίου 2014 ενώ φόροι και πρόστιμα που έχουν επιβάλει οι φορολογικές αρχές διαγράφονται και αν έχουν πληρωθεί από τους φορολογούμενους επιστρέφονται. Πρόκειται για αριθμητικά η υπολογιστικά σφάλματα όπως για παράδειγμα η βεβαίωση φόρου ύψους 100.000 ευρώ αντί 10.000 ευρώ.

Η διάταξη ορίζει ότι ΑΑΔΕ θα μπορεί να προβεί σε τροποποίηση ή ακύρωση άμεσου προσδιορισμού φόρου ή πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή πράξης επιβολής προστίμου, είτε κατόπιν αίτησης του φορολογούμενου είτε αυτόματα, χωρίς αίτηση του φορολογούμενου για πρόδηλη μερική η ολική έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης η για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος. Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από το φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.

Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της Φορολογικής Διοίκησης. Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.

Ειδικότερα με τη νέα διάταξη τροποποιείται το άρθρο 74 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που ρυθμίζει τη δυνατότητα να ανακαλούνται πράξεις της Φορολογικής Διοίκησης, σε περίπτωση πρόδηλων σφαλμάτων ως εξής:

  • Η προθεσμία για την ακύρωση πράξης που έχει προσβληθεί στα δικαστήρια και βρίσκεται σε εκκρεμοδικία λήγει ένα έτος μετά από τη λήξη της εκκρεμοδικίας, δηλαδή μετά από την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, ενώ δεν εξετάζεται αν η πρόδηλη πλημμέλεια που αποτελεί τον λόγο ακύρωσης έχει προβληθεί στο πλαίσιο ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής.
  • Ποσά που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί βάσει των πράξεων που ακυρώνονται, διαγράφονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής.

Σημειώνεται ότι με βάση το ισχύον καθεστώς η Φορολογική Διοίκηση δεν επιτρέπεται να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα αν οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια οπότε θα πρέπει να αναμένουν τη λήξη της διαδικασίας για τις προσφυγές.

Σε αναδρομική ακύρωση λανθασμένων αποφάσεων για φόρους και πρόστιμα αποφάσεων μπορεί να προχωράει η ΑΑΔΕ ακόμα και σε περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών.

Η διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων αφορά υποθέσεις που εκκρεμούν από την 1η Ιανουαρίου 2014 ενώ φόροι και πρόστιμα που έχουν επιβάλει οι φορολογικές αρχές διαγράφονται και αν έχουν πληρωθεί από τους φορολογούμενους επιστρέφονται. Πρόκειται για αριθμητικά η υπολογιστικά σφάλματα όπως για παράδειγμα η βεβαίωση φόρου ύψους 100.000 ευρώ αντί 10.000 ευρώ.

Η διάταξη ορίζει ότι ΑΑΔΕ θα μπορεί να προβεί σε τροποποίηση ή ακύρωση άμεσου προσδιορισμού φόρου ή πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή πράξης επιβολής προστίμου, είτε κατόπιν αίτησης του φορολογούμενου είτε αυτόματα, χωρίς αίτηση του φορολογούμενου για πρόδηλη μερική η ολική έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης η για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος. Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από το φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.

Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της Φορολογικής Διοίκησης. Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.

Ειδικότερα με τη νέα διάταξη τροποποιείται το άρθρο 74 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που ρυθμίζει τη δυνατότητα να ανακαλούνται πράξεις της Φορολογικής Διοίκησης, σε περίπτωση πρόδηλων σφαλμάτων ως εξής:

  • Η προθεσμία για την ακύρωση πράξης που έχει προσβληθεί στα δικαστήρια και βρίσκεται σε εκκρεμοδικία λήγει ένα έτος μετά από τη λήξη της εκκρεμοδικίας, δηλαδή μετά από την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, ενώ δεν εξετάζεται αν η πρόδηλη πλημμέλεια που αποτελεί τον λόγο ακύρωσης έχει προβληθεί στο πλαίσιο ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής.
  • Ποσά που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί βάσει των πράξεων που ακυρώνονται, διαγράφονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής.

Σημειώνεται ότι με βάση το ισχύον καθεστώς η Φορολογική Διοίκηση δεν επιτρέπεται να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα αν οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια οπότε θα πρέπει να αναμένουν τη λήξη της διαδικασίας για τις προσφυγές.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία