ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Εγνατία Οδός: Δύο χρόνια «φαγούρα» για την παραχώρηση σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- EGIS

Το φως στα ....τούνελ, η αύξηση των διοδίων και η κύρωση της σύμβασης από την επόμενη Βουλή

 19/04/2023 07:00

Εγνατία Οδός: Δύο χρόνια «φαγούρα» για την παραχώρηση σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- EGIS

Άννη Καρολίδου

Σε εαρινή νάρκη έχουν βυθιστεί τα θέματα που αφορούν στην Εγνατία Οδό, νάρκη που θα κρατήσει ως το  Σεπτέμβριο ίσως και μέχρι το τέλος του έτους, με τη μόνη άμεση θετική επίπτωση να είναι, η διατήρηση της χρέωσης των διοδίων στο χαμηλό 0,03 ευρώ/ χλμ., κάτι που αναμφίβολα εκτιμούν όσοι χρησιμοποιούν τον μεγάλο οδικό άξονα στις μετακινήσεις τους. Αλλά υπογραφή σύμβασης παραχώρησης, όπως και αλλαγές στο διοικητικό σχήμα της τεχνικής α.ε. του δημοσίου, δεν θα δούμε πριν ξεκαθαρίσει πολιτικά το μετεκλογικό σκηνικό.

Στο μεταξύ, όσο πάει πίσω η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, εκκρεμούν και άλλα σοβαρά θέματα που αφορούν στη λειτουργία του μεγάλου οδικού άξονα, ο οποίος έχει κλείσει μία 20ετία ζωής και χρειάζεται , πέραν της τακτικής συντήρησης και βαριές συντηρήσεις και αναβαθμίσεις, π.χ. σε γέφυρες, σήραγγες, ασφαλτικά. Αυτά υποτίθεται ότι θα τα αναλάβει ο παραχωρησιούχος, αλλά πότε;

Οι αισιόδοξοι λένε ότι η σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί προς το Σεπτέμβριο, οι πιο συγκρατημένοι μιλάνε για ως το τέλος του χρόνου κι' αυτό γιατί υπάρχουν δύο μεγάλα ζητήματα που πρέπει να τακτοποιηθούν. Συγκεκριμένα να πιστοποιηθούν οι σήραγγες τουλάχιστον κατά κατηγορία Ε , σήραγγες που είχαν κατασκευαστεί με παλαιότερες απαιτήσεις σε θέματα ασφαλείας  και, να νομοθετηθεί η αύξηση του τιμήματος για τα διόδια. 

Δύο χρόνια ....δρόμος

Αναμφίβολα η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης  της Εγνατίας Οδού, θα περάσει από την επόμενη Βουλή, όπως επίσης αναμφίβολα η όλη διαδικασία, από την ανάδειξη του επενδυτή μέχρι την υπογραφή της σύμβασης, θα έχει καθυστερήσει πολύ , αφού θα κοντεύουν δύο- δυόμισι ολόκληρα χρόνια για την ολοκλήρωση μίας διαδικασίας που θα έπρεπε να έχει συντελεστεί το πολύ σε ένα χρόνο ( σ.σ. η ανακήρυξη του προσωρινού επενδυτής έγινε τον Αύγουστο του 2021).

Υπενθυμίζουμε ότι η λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού, θα περάσει για 35 χρόνια στην κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της γαλλικής EGIS PROJECTS, που είχε καταθέσει προσφορά με εφάπαξ τίμημα 1,5 δις. ευρώ, αλλά και έσοδα για το ελληνικό δημόσιο από τις εισπράξεις των σταθμών διοδίων, ΣΕΑ κτλ.

Βεβαίως, όταν κατατέθηκε η προσφορά, το χρήμα ήταν φθηνό, το Euribor ήταν κοντά στο 0,5 και όχι στο 3,2% που είναι σήμερα και, οι συνθήκες χρηματοδότησης ενός τόσο μεγάλου project, το οποίο περιλαμβάνει έργα αναβάθμισης τμημάτων του οδικού άξονα και των καθέτων του της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, ήταν πολύ διαφορετικές.

Ανυπέρβλητος όρος η πιστοποίηση των σηράγγων

Γιατί καθυστερεί η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης; Είναι ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ; Είναι ευθύνη του προσωρινού αναδόχου; Ευσταθούσαν δημοσιεύματα που συνέδεαν την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με την υπογραφή της σύμβασης για την Εγνατία Οδό ή μήπως σκάλωσε το θέμα στις σήραγγες και στα διόδια, τα οποία με νόμο θα πρέπει από 0,03 ευρώ/χλμ να αυξηθούν στη τιμή χρέωσης στους υπόλοιπους, σε παραχώρηση, αυτοκινητόδρομους (0,05 ευρώ/χλμ);

Πληροφορίες του makthes.gr θέλουν τη σύμβαση να είναι έτοιμη, στο ΤΑΙΠΕΔ, για να κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ήδη και στο πλαίσιο ετοιμασίας της σύμβασης, ολοκληρώθηκε το χρηματοδοτικό μοντέλο από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ αλλά και από πλευράς του προσωρινού επενδυτή, βάσει των νέων συνθηκών που διαμορφώθηκαν στις διεθνείς αγορές.

Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη, ήταν μνημονιακή απαίτηση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθετε ως προαπαιτούμενο, την αύξηση των διοδίων στον οδικό άξονα, με νόμο. Βεβαίως υπήρχαν και άλλες απαιτήσεις που αφορούσαν την πύκνωση των σταθμών διοδίων ΚΑΙ την αδειοδότηση σηράγγων σύμφωνα με τις νέες συνθήκες ασφαλούς χρήσης κ.λ.π. 

Ειδικά για τις 16 σήραγγες της Εγνατίας, αυτές βρίσκονται ακόμη στη διαδικασία αδειοδότησης από τη Δ.Α.Σ . Ανυπέρβλητος όρος για να προχωρήσει η παραχώρηση είναι η πιστοποίηση των σηράγγων κατά Κατηγορία Ε , πρόκειται για σήραγγες παλιές που κατασκευάστηκαν πριν εκδοθούν οι ισχύοντες κανονισμοί ασφάλειας. Για το σκοπό αυτό το ΤΑΙΠΕΔ προσέλαβε ειδικό τεχνικό σύμβουλο που εκπόνησε τις απαιτούμενες μελέτες, οι οποίες και ορίζουν τις επεμβάσεις που πρέπει να γίνουν, ώστε να ακολουθήσει η έγκριση και, στη συνέχεια, η αδειοδότηση από τη ΔΑΣ.  

Με νόμο η αύξηση των διοδίων

Άς αφήσουμε κατά μέρος το μέγα θέμα των σηράγγων, για να πάμε στο άλλο προαπαιτούμενο της παραχώρησης. Για να υπογραφεί η  σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει προηγουμένως, δια  νόμου , να έχει αυξηθεί το τίμημα των διοδίων.

Όπως όλοι αντιλαμβάνονται, η αύξηση των διοδίων δεν επρόκειτο να πάει προς ψήφιση στη Βουλή, σε προεκλογική περίοδο, ακόμη και αν δεν είχε μεσολαβήσει το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Αλλά για να φτάσει η κυβέρνηση, μετά από Υ.Α., στη νομοθέτηση της αύξησης, θα πρέπει να έχει περάσει το σχέδιο σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. 

Έτσι λοιπόν, η αδειοδότηση των σηράγγων, η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η  νομοθέτηση της αύξησης των διοδίων,  δείχνουν ότι η υπογραφή της σύμβασης πάει για καλό Σεπτέμβριο ή...ακόμη πιο πίσω. 

Εγνατία Οδός ΑΕ: Μετεκλογικά νέα διοίκηση;

Μπορεί το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, να μη συνδέεται με την μη αναπροσαρμογή, ως σήμερα, των διοδίων στην Εγνατία Οδό, αλλά συνδέεται με την αποδοχή της παραίτησης του κ. Κωνσταντίνου Κουτσούκου από τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου της Ε.Ο.Α.Ε. και, την μη συζήτηση και έγκριση, τελικά, από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, της αντικατάστασής του από τον πολιτικό μηχανικό κ. Ιωάννη Χατζόπουλο, αντιπροέδρου της εταιρείας και ειδικού συμβούλου του τέως υπουργού Υποδομών και Μεταφορών , Κώστα Καραμανλή.

Τώρα πλέον, τα διοικητικά ζητήματα της Εγνατίας Οδού Α.Ε., μετατίθενται για μετά τις εκλογές και τότε, θα δούμε, αν η Εταιρεία που ελέγχεται από το ΤΑΙΠΕΔ, θα αλλάξει μόνο CEO ή αν θα αποκτήσει νέο διοικητικό συμβούλιο.

Εν τω μεταξύ, το διοικητικό συμβούλιο της Ε.Ο.Α.Ε. συνεδριάζει και προχωράει στις προκηρύξεις νέων μελετών και έργων, καθώς η κυρίαρχη άποψη είναι, ότι και την επομένη της παραχώρησης, η τεχνική εταιρεία του δημοσίου έχει σημαντικό έργο να επιτελέσει.

Σε εαρινή νάρκη έχουν βυθιστεί τα θέματα που αφορούν στην Εγνατία Οδό, νάρκη που θα κρατήσει ως το  Σεπτέμβριο ίσως και μέχρι το τέλος του έτους, με τη μόνη άμεση θετική επίπτωση να είναι, η διατήρηση της χρέωσης των διοδίων στο χαμηλό 0,03 ευρώ/ χλμ., κάτι που αναμφίβολα εκτιμούν όσοι χρησιμοποιούν τον μεγάλο οδικό άξονα στις μετακινήσεις τους. Αλλά υπογραφή σύμβασης παραχώρησης, όπως και αλλαγές στο διοικητικό σχήμα της τεχνικής α.ε. του δημοσίου, δεν θα δούμε πριν ξεκαθαρίσει πολιτικά το μετεκλογικό σκηνικό.

Στο μεταξύ, όσο πάει πίσω η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, εκκρεμούν και άλλα σοβαρά θέματα που αφορούν στη λειτουργία του μεγάλου οδικού άξονα, ο οποίος έχει κλείσει μία 20ετία ζωής και χρειάζεται , πέραν της τακτικής συντήρησης και βαριές συντηρήσεις και αναβαθμίσεις, π.χ. σε γέφυρες, σήραγγες, ασφαλτικά. Αυτά υποτίθεται ότι θα τα αναλάβει ο παραχωρησιούχος, αλλά πότε;

Οι αισιόδοξοι λένε ότι η σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί προς το Σεπτέμβριο, οι πιο συγκρατημένοι μιλάνε για ως το τέλος του χρόνου κι' αυτό γιατί υπάρχουν δύο μεγάλα ζητήματα που πρέπει να τακτοποιηθούν. Συγκεκριμένα να πιστοποιηθούν οι σήραγγες τουλάχιστον κατά κατηγορία Ε , σήραγγες που είχαν κατασκευαστεί με παλαιότερες απαιτήσεις σε θέματα ασφαλείας  και, να νομοθετηθεί η αύξηση του τιμήματος για τα διόδια. 

Δύο χρόνια ....δρόμος

Αναμφίβολα η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης  της Εγνατίας Οδού, θα περάσει από την επόμενη Βουλή, όπως επίσης αναμφίβολα η όλη διαδικασία, από την ανάδειξη του επενδυτή μέχρι την υπογραφή της σύμβασης, θα έχει καθυστερήσει πολύ , αφού θα κοντεύουν δύο- δυόμισι ολόκληρα χρόνια για την ολοκλήρωση μίας διαδικασίας που θα έπρεπε να έχει συντελεστεί το πολύ σε ένα χρόνο ( σ.σ. η ανακήρυξη του προσωρινού επενδυτής έγινε τον Αύγουστο του 2021).

Υπενθυμίζουμε ότι η λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού, θα περάσει για 35 χρόνια στην κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της γαλλικής EGIS PROJECTS, που είχε καταθέσει προσφορά με εφάπαξ τίμημα 1,5 δις. ευρώ, αλλά και έσοδα για το ελληνικό δημόσιο από τις εισπράξεις των σταθμών διοδίων, ΣΕΑ κτλ.

Βεβαίως, όταν κατατέθηκε η προσφορά, το χρήμα ήταν φθηνό, το Euribor ήταν κοντά στο 0,5 και όχι στο 3,2% που είναι σήμερα και, οι συνθήκες χρηματοδότησης ενός τόσο μεγάλου project, το οποίο περιλαμβάνει έργα αναβάθμισης τμημάτων του οδικού άξονα και των καθέτων του της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, ήταν πολύ διαφορετικές.

Ανυπέρβλητος όρος η πιστοποίηση των σηράγγων

Γιατί καθυστερεί η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης; Είναι ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ; Είναι ευθύνη του προσωρινού αναδόχου; Ευσταθούσαν δημοσιεύματα που συνέδεαν την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με την υπογραφή της σύμβασης για την Εγνατία Οδό ή μήπως σκάλωσε το θέμα στις σήραγγες και στα διόδια, τα οποία με νόμο θα πρέπει από 0,03 ευρώ/χλμ να αυξηθούν στη τιμή χρέωσης στους υπόλοιπους, σε παραχώρηση, αυτοκινητόδρομους (0,05 ευρώ/χλμ);

Πληροφορίες του makthes.gr θέλουν τη σύμβαση να είναι έτοιμη, στο ΤΑΙΠΕΔ, για να κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ήδη και στο πλαίσιο ετοιμασίας της σύμβασης, ολοκληρώθηκε το χρηματοδοτικό μοντέλο από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ αλλά και από πλευράς του προσωρινού επενδυτή, βάσει των νέων συνθηκών που διαμορφώθηκαν στις διεθνείς αγορές.

Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη, ήταν μνημονιακή απαίτηση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθετε ως προαπαιτούμενο, την αύξηση των διοδίων στον οδικό άξονα, με νόμο. Βεβαίως υπήρχαν και άλλες απαιτήσεις που αφορούσαν την πύκνωση των σταθμών διοδίων ΚΑΙ την αδειοδότηση σηράγγων σύμφωνα με τις νέες συνθήκες ασφαλούς χρήσης κ.λ.π. 

Ειδικά για τις 16 σήραγγες της Εγνατίας, αυτές βρίσκονται ακόμη στη διαδικασία αδειοδότησης από τη Δ.Α.Σ . Ανυπέρβλητος όρος για να προχωρήσει η παραχώρηση είναι η πιστοποίηση των σηράγγων κατά Κατηγορία Ε , πρόκειται για σήραγγες παλιές που κατασκευάστηκαν πριν εκδοθούν οι ισχύοντες κανονισμοί ασφάλειας. Για το σκοπό αυτό το ΤΑΙΠΕΔ προσέλαβε ειδικό τεχνικό σύμβουλο που εκπόνησε τις απαιτούμενες μελέτες, οι οποίες και ορίζουν τις επεμβάσεις που πρέπει να γίνουν, ώστε να ακολουθήσει η έγκριση και, στη συνέχεια, η αδειοδότηση από τη ΔΑΣ.  

Με νόμο η αύξηση των διοδίων

Άς αφήσουμε κατά μέρος το μέγα θέμα των σηράγγων, για να πάμε στο άλλο προαπαιτούμενο της παραχώρησης. Για να υπογραφεί η  σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει προηγουμένως, δια  νόμου , να έχει αυξηθεί το τίμημα των διοδίων.

Όπως όλοι αντιλαμβάνονται, η αύξηση των διοδίων δεν επρόκειτο να πάει προς ψήφιση στη Βουλή, σε προεκλογική περίοδο, ακόμη και αν δεν είχε μεσολαβήσει το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Αλλά για να φτάσει η κυβέρνηση, μετά από Υ.Α., στη νομοθέτηση της αύξησης, θα πρέπει να έχει περάσει το σχέδιο σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. 

Έτσι λοιπόν, η αδειοδότηση των σηράγγων, η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η  νομοθέτηση της αύξησης των διοδίων,  δείχνουν ότι η υπογραφή της σύμβασης πάει για καλό Σεπτέμβριο ή...ακόμη πιο πίσω. 

Εγνατία Οδός ΑΕ: Μετεκλογικά νέα διοίκηση;

Μπορεί το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, να μη συνδέεται με την μη αναπροσαρμογή, ως σήμερα, των διοδίων στην Εγνατία Οδό, αλλά συνδέεται με την αποδοχή της παραίτησης του κ. Κωνσταντίνου Κουτσούκου από τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου της Ε.Ο.Α.Ε. και, την μη συζήτηση και έγκριση, τελικά, από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, της αντικατάστασής του από τον πολιτικό μηχανικό κ. Ιωάννη Χατζόπουλο, αντιπροέδρου της εταιρείας και ειδικού συμβούλου του τέως υπουργού Υποδομών και Μεταφορών , Κώστα Καραμανλή.

Τώρα πλέον, τα διοικητικά ζητήματα της Εγνατίας Οδού Α.Ε., μετατίθενται για μετά τις εκλογές και τότε, θα δούμε, αν η Εταιρεία που ελέγχεται από το ΤΑΙΠΕΔ, θα αλλάξει μόνο CEO ή αν θα αποκτήσει νέο διοικητικό συμβούλιο.

Εν τω μεταξύ, το διοικητικό συμβούλιο της Ε.Ο.Α.Ε. συνεδριάζει και προχωράει στις προκηρύξεις νέων μελετών και έργων, καθώς η κυρίαρχη άποψη είναι, ότι και την επομένη της παραχώρησης, η τεχνική εταιρεία του δημοσίου έχει σημαντικό έργο να επιτελέσει.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία