ΠΑΙΔΕΙΑ

Εισάγονται στα σχολεία τα πολλαπλά βιβλία - Πώς θα λειτουργούν μαθητές και εκπαιδευτικοί

Ποιος είναι ο στόχος αυτής της αλλαγής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και πότε αναμένεται να υλοποιηθεί

 08/01/2023 09:00

Εισάγονται στα σχολεία τα πολλαπλά βιβλία - Πώς θα λειτουργούν μαθητές και εκπαιδευτικοί
Φωτογραφία αρχείου

Με στόχο την απομάκρυνση από την αποστήθιση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης, το υπουργείο Παιδείας έχει αρχίσει τις διαδικασίες υλοποίησης του πολλαπλού βιβλίου.

Κύκλοι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι το πολλαπλό βιβλίο θα προορίζεται για όλες τις τάξεις του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου και χαρακτήρισαν την εν λόγω μεταρρύθμιση ως μία «εκπαιδευτική τομή μεγάλης κλίμακας», «εξαιρετικά σύνθετη και δύσκολη στην υλοποίησή της». Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, υπολογίζεται όλα τα εγκεκριμένα βιβλία για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες θα είναι διαθέσιμα ψηφιακά το φθινόπωρο του 2024, με ορισμένα από αυτά να είναι έτοιμα και σε έντυπη μορφή.

Με το πολλαπλό βιβλίο, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία που θα περιλαμβάνονται σε ένα Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων. Ταυτόχρονα, όλα τα εγκεκριμένα βιβλία του Μητρώου θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν περαιτέρω την κριτική σκέψη τους.

Στόχος της μεταρρύθμισης, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι η σταδιακή απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσα από περισσότερα του ενός βιβλία ανά γνωστικό αντικείμενο, καθώς και ο εμπλουτισμός των διαθέσιμων διδακτικών εργαλείων των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα μπορούν να καλύπτουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους με το κατάλληλο διδακτικό βιβλίο. Έτσι, όπως σημείωσαν πηγές του ΙΕΠ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «δεν θα περιχαρακώνεται πλέον η γνώση στα όρια ενός βιβλίου».

Προς το παρόν, για την υλοποίηση της εν λόγω μεταρρύθμισης, έχουν υπογραφεί οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις που καθορίζουν από τη μία τη δημιουργία, συγκρότηση, λειτουργία και τεχνική υποστήριξη του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων (ΜΔΒ) και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων (ΨΒΔΒ) και από την άλλη, τη διαδικασία κοστολόγησης του όλου εγχειρήματος. Από πλευράς ΙΕΠ, τα εν λόγω θεσμικά βήματα χαρακτηρίζονται πολύ σημαντικά για την πορεία υλοποίησης της μεταρρύθμισης.

Επόμενα βήματα στη διαδικασία υλοποίησης του πολλαπλού βιβλίου, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι η έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η διαδικασία συγγραφής, στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν φυσικά πρόσωπα, ενώσεις φυσικών προσώπων, νομικά πρόσωπα ή ενώσεις νομικών προσώπων, καθώς επίσης και η αξιολόγηση των βιβλίων προς ένταξη στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων από επιστημονικές επιτροπές ανά γνωστικό αντικείμενο, με κριτήρια ποιότητας και χαρακτηριστικά επιστημονικής και παιδαγωγικής καταλληλότητας.

Με στόχο την απομάκρυνση από την αποστήθιση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης, το υπουργείο Παιδείας έχει αρχίσει τις διαδικασίες υλοποίησης του πολλαπλού βιβλίου.

Κύκλοι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι το πολλαπλό βιβλίο θα προορίζεται για όλες τις τάξεις του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου και χαρακτήρισαν την εν λόγω μεταρρύθμιση ως μία «εκπαιδευτική τομή μεγάλης κλίμακας», «εξαιρετικά σύνθετη και δύσκολη στην υλοποίησή της». Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, υπολογίζεται όλα τα εγκεκριμένα βιβλία για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες θα είναι διαθέσιμα ψηφιακά το φθινόπωρο του 2024, με ορισμένα από αυτά να είναι έτοιμα και σε έντυπη μορφή.

Με το πολλαπλό βιβλίο, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία που θα περιλαμβάνονται σε ένα Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων. Ταυτόχρονα, όλα τα εγκεκριμένα βιβλία του Μητρώου θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν περαιτέρω την κριτική σκέψη τους.

Στόχος της μεταρρύθμισης, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι η σταδιακή απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσα από περισσότερα του ενός βιβλία ανά γνωστικό αντικείμενο, καθώς και ο εμπλουτισμός των διαθέσιμων διδακτικών εργαλείων των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα μπορούν να καλύπτουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους με το κατάλληλο διδακτικό βιβλίο. Έτσι, όπως σημείωσαν πηγές του ΙΕΠ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «δεν θα περιχαρακώνεται πλέον η γνώση στα όρια ενός βιβλίου».

Προς το παρόν, για την υλοποίηση της εν λόγω μεταρρύθμισης, έχουν υπογραφεί οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις που καθορίζουν από τη μία τη δημιουργία, συγκρότηση, λειτουργία και τεχνική υποστήριξη του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων (ΜΔΒ) και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων (ΨΒΔΒ) και από την άλλη, τη διαδικασία κοστολόγησης του όλου εγχειρήματος. Από πλευράς ΙΕΠ, τα εν λόγω θεσμικά βήματα χαρακτηρίζονται πολύ σημαντικά για την πορεία υλοποίησης της μεταρρύθμισης.

Επόμενα βήματα στη διαδικασία υλοποίησης του πολλαπλού βιβλίου, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι η έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η διαδικασία συγγραφής, στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν φυσικά πρόσωπα, ενώσεις φυσικών προσώπων, νομικά πρόσωπα ή ενώσεις νομικών προσώπων, καθώς επίσης και η αξιολόγηση των βιβλίων προς ένταξη στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων από επιστημονικές επιτροπές ανά γνωστικό αντικείμενο, με κριτήρια ποιότητας και χαρακτηριστικά επιστημονικής και παιδαγωγικής καταλληλότητας.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία