ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εκδήλωση του Ιn Social για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο: «Έχουμε επενδύσει 24 δις. ευρώ για να πηγαίνουμε πιο αργά στη Θεσσαλονίκη»

Με μελανά χρώματα περιέγραψαν την κατάσταση οι ομιλητές

 10/12/2024 19:56

Εκδήλωση του Ιn Social για τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο: «Έχουμε επενδύσει 24 δις. ευρώ για να πηγαίνουμε πιο αργά στη Θεσσαλονίκη»

Με μελανά χρώματα περιέγραψαν την κατάσταση που επικρατεί στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο, οι ομιλητές που συμμετείχαν στην εκδήλωση με θέμα «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι: Εκσυγχρονισμός, Υποδομές & Ασφάλεια» την οποία διοργάνωσε χθες το Ινστιτούτο για τη Σοσιαλδημοκρατία - InSocial. Στην εκδήλωση παρέστη ο αρμόδιος Τομεάρχης Υποδομών του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ , Α. Νικολαΐδης και συντόνισε η δημοσιογράφος Όλγα Κλώντζα.

Όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά, τα συσσωρευμένα προβλήματα δημιουργούν ένα τόσο ασφυκτικό σκηνικό, που οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι μπορούν να σωθούν μόνο από θαύμα.

Ό Ιωάννης Κ. Μουρμούρης, Καθηγητής "Management & Οικονομικής των Μεταφορών" ΔΠΘ, ανέφερε οτι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δοθεί συνολικά 24 δις ευρώ και «πηγαίνουμε πιο αργά στη Θεσσαλονίκη».

Ο κ. Μουρμούρης αναφέρθηκε και στο δυστύχημα των Τεμπών, λέγοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε να συμβεί. «Ήταν δυο τρένα όλα και όλα σε διπλή γραμμή».

Ανέφερε δε ότι μετά το δυστύχημα υπήρξε « εξαέρωση των διοικήσεων. Ο επικεφαλής είναι αυτός που μπορεί να διαχειριστεί τόσο σοβαρά ζητήματα και όχι ο πολιτικός προϊστάμενος. Υπήρχε περίπτωση να μην έχουμε πόρισμα σε άλλες εποχές;» αναρωτήθηκε.

Όσον αφορά το μέλλον του σιδηροδρόμου ο κ. Μουρμούρης τόνισε ότι είναι πολύ πιθανόν να χρειάζεται η σύσταση Υπουργείου Σιδηροδρόμων, καθώς είναι μια κατάσταση που απαιτεί εξαιρετική σοβαρότητα. Ο διατελέσας Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, τάχθηκε υπέρ της επιστροφής του έμπειρου προσωπικού, καθώς υπάρχει μια υποδομή την οποία σήμερα δεν υπάρχει γνώση για να χρησιμοποιηθεί . Χαρακτήρισε την γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη ως ανταγωνιστική και ζήτησε να ανοίξει ξανά η γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη που είναι κλειστή 3 χρόνια τώρα.

« Χρειάζεται restart στους σιδηρόδρομους, ας συνεργαστούμε με ξένα δίκτυα αν δεν μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας», σημείωσε ο κ. Ευμολπίδης, πολιτικός μηχανικός σε σιδηροδρομικά έργα πρότεινε άνοιγμα του ελληνικού σιδηροδρόμου προς τα Βαλκάνια όπου χρειάζονται συνδέσεις του δικτύου με τα ελληνικά λιμάνια και συνεργασία με τις γειτονικές χώρες. Στο πλαίσιο αυτό και για να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να είναι ανταγωνιστικός, χρειάζεται επιπλέον να γίνεται έλεγχος των διαβατήριων των επιβατών μέσα στο τρένο και να αυξηθεί η ταχύτητα.

« Η Ελλάδα σκοπίμως υποχρηματοδοτεί ή αγνοεί το σιδηροδρομικό δίκτυο» τόνισε ο Νίκος Χριστοδουλάκης, Επικεφαλής του InSocial, ομ. Καθηγητής Ο.Π.Α., πρ. Υπουργός. «Το τρένο είναι η πιο προφανής λύση στην Πράσινη Μετάβαση που αποτελεί βασικό στόχο του Ταμείου Ανάκαμψης ».

«Φαίνεται ότι τα περίπου 170 εκ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης (μόνο το 0,4% των συνολικών πόρων του Ελλάδα 2.0) ακόμα με και τα 330 εκ. ευρώ του ΕΣΠΑ αλλά και τα 700 εκ. ευρώ εγκεκριμένων πόρων του Connecting Europe Facility 2021-2027 είναι ελάχιστοι πόροι για ένα από τα μικρότερα (20o σε χιλιομετρική κάλυψη σε σχέση με τις ΕΕ27) και πιο πεπαλαιωμένα δίκτυα της Ευρώπης, τη στιγμή που άλλες χώρες έχουν κατανείμει ακόμα και το 17% των πόρων του ΤΑΑ για τον σιδηρόδρομο τους», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χριστοδουαλάκης .

Τέλος σημείωσε ότι σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία προέβλεψαν στα αρχικά σχέδια τους στο ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για υποδομές σιδηροδρόμων:

• H Ρουμανία 5 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 17% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• H Ιταλία 28 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 15% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Γαλλία 4,7 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 11,7% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Ισπανία 6,3 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 9% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Πολωνία 4 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 7% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Πολωνία 4 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 7% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Πορτογαλία με σχεδόν 870εκ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 5% των συνολικών πόρων του προγράμματος της .

Με μελανά χρώματα περιέγραψαν την κατάσταση που επικρατεί στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο, οι ομιλητές που συμμετείχαν στην εκδήλωση με θέμα «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι: Εκσυγχρονισμός, Υποδομές & Ασφάλεια» την οποία διοργάνωσε χθες το Ινστιτούτο για τη Σοσιαλδημοκρατία - InSocial. Στην εκδήλωση παρέστη ο αρμόδιος Τομεάρχης Υποδομών του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ , Α. Νικολαΐδης και συντόνισε η δημοσιογράφος Όλγα Κλώντζα.

Όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά, τα συσσωρευμένα προβλήματα δημιουργούν ένα τόσο ασφυκτικό σκηνικό, που οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι μπορούν να σωθούν μόνο από θαύμα.

Ό Ιωάννης Κ. Μουρμούρης, Καθηγητής "Management & Οικονομικής των Μεταφορών" ΔΠΘ, ανέφερε οτι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δοθεί συνολικά 24 δις ευρώ και «πηγαίνουμε πιο αργά στη Θεσσαλονίκη».

Ο κ. Μουρμούρης αναφέρθηκε και στο δυστύχημα των Τεμπών, λέγοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε να συμβεί. «Ήταν δυο τρένα όλα και όλα σε διπλή γραμμή».

Ανέφερε δε ότι μετά το δυστύχημα υπήρξε « εξαέρωση των διοικήσεων. Ο επικεφαλής είναι αυτός που μπορεί να διαχειριστεί τόσο σοβαρά ζητήματα και όχι ο πολιτικός προϊστάμενος. Υπήρχε περίπτωση να μην έχουμε πόρισμα σε άλλες εποχές;» αναρωτήθηκε.

Όσον αφορά το μέλλον του σιδηροδρόμου ο κ. Μουρμούρης τόνισε ότι είναι πολύ πιθανόν να χρειάζεται η σύσταση Υπουργείου Σιδηροδρόμων, καθώς είναι μια κατάσταση που απαιτεί εξαιρετική σοβαρότητα. Ο διατελέσας Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, τάχθηκε υπέρ της επιστροφής του έμπειρου προσωπικού, καθώς υπάρχει μια υποδομή την οποία σήμερα δεν υπάρχει γνώση για να χρησιμοποιηθεί . Χαρακτήρισε την γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη ως ανταγωνιστική και ζήτησε να ανοίξει ξανά η γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη που είναι κλειστή 3 χρόνια τώρα.

« Χρειάζεται restart στους σιδηρόδρομους, ας συνεργαστούμε με ξένα δίκτυα αν δεν μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας», σημείωσε ο κ. Ευμολπίδης, πολιτικός μηχανικός σε σιδηροδρομικά έργα πρότεινε άνοιγμα του ελληνικού σιδηροδρόμου προς τα Βαλκάνια όπου χρειάζονται συνδέσεις του δικτύου με τα ελληνικά λιμάνια και συνεργασία με τις γειτονικές χώρες. Στο πλαίσιο αυτό και για να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να είναι ανταγωνιστικός, χρειάζεται επιπλέον να γίνεται έλεγχος των διαβατήριων των επιβατών μέσα στο τρένο και να αυξηθεί η ταχύτητα.

« Η Ελλάδα σκοπίμως υποχρηματοδοτεί ή αγνοεί το σιδηροδρομικό δίκτυο» τόνισε ο Νίκος Χριστοδουλάκης, Επικεφαλής του InSocial, ομ. Καθηγητής Ο.Π.Α., πρ. Υπουργός. «Το τρένο είναι η πιο προφανής λύση στην Πράσινη Μετάβαση που αποτελεί βασικό στόχο του Ταμείου Ανάκαμψης ».

«Φαίνεται ότι τα περίπου 170 εκ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης (μόνο το 0,4% των συνολικών πόρων του Ελλάδα 2.0) ακόμα με και τα 330 εκ. ευρώ του ΕΣΠΑ αλλά και τα 700 εκ. ευρώ εγκεκριμένων πόρων του Connecting Europe Facility 2021-2027 είναι ελάχιστοι πόροι για ένα από τα μικρότερα (20o σε χιλιομετρική κάλυψη σε σχέση με τις ΕΕ27) και πιο πεπαλαιωμένα δίκτυα της Ευρώπης, τη στιγμή που άλλες χώρες έχουν κατανείμει ακόμα και το 17% των πόρων του ΤΑΑ για τον σιδηρόδρομο τους», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χριστοδουαλάκης .

Τέλος σημείωσε ότι σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία προέβλεψαν στα αρχικά σχέδια τους στο ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για υποδομές σιδηροδρόμων:

• H Ρουμανία 5 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 17% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• H Ιταλία 28 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 15% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Γαλλία 4,7 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 11,7% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Ισπανία 6,3 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 9% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Πολωνία 4 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 7% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Πολωνία 4 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 7% των συνολικών πόρων του προγράμματος της.

• Η Πορτογαλία με σχεδόν 870εκ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 5% των συνολικών πόρων του προγράμματος της .

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία