ΕΚΜΕ: Έργο ορόσημο για το διϋλιστήριο της Exxon Mobil στo Fawley της Βρετανίας
25/08/2023 07:00
25/08/2023 07:00
Με απόλυτη επιτυχία η ΕΚΜΕ Α.Ε. ολοκλήρωσε ένα μεγάλο, σύνθετο έργο, που προορίζονταν για το μεγαλύτερο διϋλιστήριο της Βρετανίας, το διϋλιστήριο της Exxon Mobil στο Fawley του Southampton.
To έργο, τμήμα ενός συγκροτήματος παραγωγής υδρογόνου από την αναμόρφωση υδρογονανθράκων (Hydrogen Reformer Penthouse Structure Package), αναμένεται να αποτελέσει ορόσημο για την εταιρεία της Θεσσαλονίκης, λόγω της πολυπλοκότητας και του μεγέθους του. Η μονάδα σχεδιάστηκε από την Technip Energies, παγκόσμιο ηγέτη στις μονάδες υδρογόνου και έναν από τους κύριους πελάτες εξωτερικού της ΕΚΜΕ εδώ και δεκαετίες, στο πλαίσιο του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος των 800 εκατ. λιρών, που υλοποιεί στο συγκρότημα του Fawley, ο όμιλος της Exxon Mobil.
Το προφίλ της ΕΚΜΕ
Η ΕΚΜΕ Ανώνυμη Μεταλλουργική, Τεχνική, Βιομηχανική & Εμπορική Εταιρεία, με έδρα και εγκαταστάσεις στα Διαβατά Θεσσαλονίκης, είναι μία εξωστρεφής επιχείρηση, η οποία υλοποιεί άνω του 40% του κύκλου εργασιών της σε έργα για μεγάλους πελάτες του εξωτερικού, εταιρείες κολοσσούς της χημικής και πετροχημικής βιομηχανίας.
Η ΕΚΜΕ, δημιουργήθηκε το 1973 και σήμερα ελέγχεται από την οικογένεια Καρυώτη, με συμμέτοχο τον κατασκευαστικό όμιλο της ΑΡΧΙΡΟΔΟΝ.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2022 διαμορφώθηκε στα 38 εκατ. ευρώ, ενώ βάσει εκτιμήσεων θα ξεπεράσει τα 50 εκατ. ευρώ το 2023, καθώς το ανεκτέλεστο έργων της ΕΚΜΕ ανέρχεται στα 75 εκατ. ευρώ.
Με την υλοποίηση επενδύσεων που κατά τα τελευταία χρόνια ανήλθαν σε 5 εκατ. ευρώ και πλέον, οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της ΕΚΜΕ αυξήθηκαν κατά 40% και οι στεγασμένοι χώροι καλύπτουν έκταση 11.000 τ.μ., σε έκταση 70 στρεμμάτων. Η εταιρεία διαθέτει εδώ και 35 χρόνια παράρτημα και παραγωγικές εγκαταστάσεις και στην Νέα Καρβάλη, Καβάλας.
Όπως δήλωσε στο makthes.gr ο κ. Γιάννης Καρυώτης, Διευθύνων Σύμβουλος, η ολοκλήρωση του έργου για το συγκρότημα του Hydrogen Reformer, αποτέλεσε μεγάλη πρόκληση για την εταιρεία, καθώς η εκδήλωση της πανδημίας ανάγκασε σε διακοπή των κατασκευαστικών εργασιών κατ΄εντολή του πελάτη και σε πολλές αναπροσαρμογές και πρόσθετες ενέργειες, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί, σε δύο φάσεις.
Να σημειωθεί ότι η Τechnip Energies ανέθεσε το έργο, στην ΕΚΜΕ, το 2019 και η παράδοσή του, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, από όπου και φορτώθηκε σε πλοίο, για την Αγγλία, έγινε στις 2 Ιουλίου του 2023.
Έμφαση στα modular plants
Το μέγεθος και η συνθετότητα του έργου, δεν ήταν οι μοναδικοί λόγοι που είχε ξεχωριστό ενδιαφέρον για την ΕΚΜΕ. Ένας πρόσθετος και πολύ σημαντικός λόγος ήταν, ότι η Εταιρεία έχει δώσει ξεχωριστή έμφαση στην κατασκευή modular plants , δηλαδή στην «αρθρωτή» κατασκευή μιας ενιαίας μονάδας παραγωγής, κάτι που πλέον ζητούν όλο και περισσότεροι βιομηχανικοί πελάτες. Στην περίπτωση των αρθρωτών βιομηχανικών μονάδων, τα τμήματα προκατασκευάζονται εκτός του χώρου του εργοστασίου τοποθέτησης και, αφού περάσουν τα στάδια της προκατασκευής – ελέγχου – αποσυναρμολόγησης – μεταφοράς, επανασυναρμολογούνται, στον τελικό προορισμό.
Το έργο του Hydrogen Reformer
To έργο που ανέλαβε η ΕΚΜΕ είχε ως αντικείμενο την κατασκευή, με modules, του τμήματος penthouse της μονάδας παραγωγής υδρογόνου, ενός αναμορφωτή υδρογόνου.
Για την κατασκευή της, στη διάρκεια αυτών των ετών και με όλα τα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία στην προμήθεια υλικών, στις μεταφορές και, εν ολίγοις, στη λειτουργία των επιχειρήσεων, η ΕΚΜΕ διαχειρίστηκε περισσότερους από 800 τόνους υλικών, περίπου 90 φορτηγά με υλικά 30 και πλέον διαφορετικών προμηθευτών, τα οποία αποθηκεύτηκαν, καταχωρήθηκαν, επιμετρήθηκαν και διατηρήθηκαν έως την όποια διαχείριση τους στις φάσεις κατασκευής του έργου.
Οι μεγαλύτερες κατασκευές του έργου ήταν το Penthouse ( άνω τμήμα αναμορφωτή), βάρους 400 τόνων και το Valve Structure ( βανοστάσιο) των 85 τόνων, σε ένα σύνολο 82 διακριτών βαριών μεταλλικών κατασκευών.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι επειδή το κατασκευαστικό έργο, λόγω κορωνοϊού, ανεστάλη κατ’εντολή του πελάτη για δύο χρόνια, η ΕΚΜΕ εκπόνησε ειδική μελέτη και διαδικασία συντήρησης της μονάδας σε συνεργασία με την Technip Energies. Η μελέτη αυτή περιελάβανε την συντήρηση του ειδικού εξοπλισμού με χρήση αντιοξειδωτικών αναστολέων αλλά και αφυγραντών , ενώ ενεργοποιήθηκε και ένα πρόγραμμα τακτικής συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού.
Ο άθλος της μεταφοράς
Η ΕΚΜΕ είχε υποχρέωση να παραδώσει το «πακέτο» του συγκροτήματος, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο και έκανε, αφού χρειάστηκε όμως - λόγω των μεγεθών, βάρους αλλά και του μεγάλου αριθμού των αντικειμένων - να αποτυπώσει εναλλακτικές οδούς διέλευσης των φορτίων. Μετά από διαβουλεύσεις με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς, όπως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η Τροχαία, ο ΔΕΔΔΗΕ και με τους συνεργάτες της για την μεταφορά (μεταφορική KROUSTALELIS και HERMESGroup), εκπονήθηκε το τελικό πλάνο της μεταφοράς.
Τα υπερμεγέθη και βαριά φορτία, αναγκαστικά πέρασαν πρώτα από το τοπικό οδικό δίκτυο , επειδή δεν έχει ολοκληρωθεί η οδός πρόσβασης στην υπό κατασκευή γέφυρα της οδού Πόντου, ενώ στη συνέχεια και αφού υπήρξε συνεννόηση με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, πέρασαν μέσα από προσωρινό δρόμο που κατασκευάσθηκε με ίδια έξοδα στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Η μεταφορά των μεγάλων αυτών μεταλλικών κατασκευών, από το εργοστάσιο της ΕΚΜΕ στον ΟΛΘ, ολοκληρώθηκε σε δύο ημέρες. Στο λιμάνι, τα παρέλαβε η εταιρεία Cosmatos, που είχε οργανώσει τη φόρτωσή τους στο πλοίο.
Στόχοι και προοπτικές ανάπτυξης
Όπως είπε ο κ. Καρυώτης, η ΕΚΜΕ, που προσαρμόζεται στις ανάγκες της βιομηχανίας , έχει στραφεί περισσότερο σε έργα που στοχεύουν στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και στην ενεργειακή μετάβαση ( π.χ. ηλεκτρόλυση για παραγωγή υδρογόνου, αποθήκευση CO2 , βιοκαύσιμα, sustainable aviation fuel), όπως και στα modular units.
Η εξειδίκευση της ΕΚΜΕ και η 50χρονη εμπειρία της, συντέλεσαν στο να είναι ένας από τους κύριους συνεργάτες τεχνολογικών κολοσσών όπως η Technip Energies, Axens, Τotal Energies, Tecnimont, UOP (Honeywell), Hitachi Zossen Inova, Ineos, Neste κ.αλ. Σημειώνεται πως ήδη η ΕΚΜΕ έχει αναλάβει και εκτελεί νέο έργο modular plant, με προορισμό το Καζακστάν, ενώ είναι σε προχωρημένες συζητήσεις για νέα έργα με προορισμό χώρες της Μεσογείου αλλά και της Βόρειας Ευρώπης.
Με απόλυτη επιτυχία η ΕΚΜΕ Α.Ε. ολοκλήρωσε ένα μεγάλο, σύνθετο έργο, που προορίζονταν για το μεγαλύτερο διϋλιστήριο της Βρετανίας, το διϋλιστήριο της Exxon Mobil στο Fawley του Southampton.
To έργο, τμήμα ενός συγκροτήματος παραγωγής υδρογόνου από την αναμόρφωση υδρογονανθράκων (Hydrogen Reformer Penthouse Structure Package), αναμένεται να αποτελέσει ορόσημο για την εταιρεία της Θεσσαλονίκης, λόγω της πολυπλοκότητας και του μεγέθους του. Η μονάδα σχεδιάστηκε από την Technip Energies, παγκόσμιο ηγέτη στις μονάδες υδρογόνου και έναν από τους κύριους πελάτες εξωτερικού της ΕΚΜΕ εδώ και δεκαετίες, στο πλαίσιο του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος των 800 εκατ. λιρών, που υλοποιεί στο συγκρότημα του Fawley, ο όμιλος της Exxon Mobil.
Το προφίλ της ΕΚΜΕ
Η ΕΚΜΕ Ανώνυμη Μεταλλουργική, Τεχνική, Βιομηχανική & Εμπορική Εταιρεία, με έδρα και εγκαταστάσεις στα Διαβατά Θεσσαλονίκης, είναι μία εξωστρεφής επιχείρηση, η οποία υλοποιεί άνω του 40% του κύκλου εργασιών της σε έργα για μεγάλους πελάτες του εξωτερικού, εταιρείες κολοσσούς της χημικής και πετροχημικής βιομηχανίας.
Η ΕΚΜΕ, δημιουργήθηκε το 1973 και σήμερα ελέγχεται από την οικογένεια Καρυώτη, με συμμέτοχο τον κατασκευαστικό όμιλο της ΑΡΧΙΡΟΔΟΝ.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2022 διαμορφώθηκε στα 38 εκατ. ευρώ, ενώ βάσει εκτιμήσεων θα ξεπεράσει τα 50 εκατ. ευρώ το 2023, καθώς το ανεκτέλεστο έργων της ΕΚΜΕ ανέρχεται στα 75 εκατ. ευρώ.
Με την υλοποίηση επενδύσεων που κατά τα τελευταία χρόνια ανήλθαν σε 5 εκατ. ευρώ και πλέον, οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της ΕΚΜΕ αυξήθηκαν κατά 40% και οι στεγασμένοι χώροι καλύπτουν έκταση 11.000 τ.μ., σε έκταση 70 στρεμμάτων. Η εταιρεία διαθέτει εδώ και 35 χρόνια παράρτημα και παραγωγικές εγκαταστάσεις και στην Νέα Καρβάλη, Καβάλας.
Όπως δήλωσε στο makthes.gr ο κ. Γιάννης Καρυώτης, Διευθύνων Σύμβουλος, η ολοκλήρωση του έργου για το συγκρότημα του Hydrogen Reformer, αποτέλεσε μεγάλη πρόκληση για την εταιρεία, καθώς η εκδήλωση της πανδημίας ανάγκασε σε διακοπή των κατασκευαστικών εργασιών κατ΄εντολή του πελάτη και σε πολλές αναπροσαρμογές και πρόσθετες ενέργειες, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί, σε δύο φάσεις.
Να σημειωθεί ότι η Τechnip Energies ανέθεσε το έργο, στην ΕΚΜΕ, το 2019 και η παράδοσή του, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, από όπου και φορτώθηκε σε πλοίο, για την Αγγλία, έγινε στις 2 Ιουλίου του 2023.
Έμφαση στα modular plants
Το μέγεθος και η συνθετότητα του έργου, δεν ήταν οι μοναδικοί λόγοι που είχε ξεχωριστό ενδιαφέρον για την ΕΚΜΕ. Ένας πρόσθετος και πολύ σημαντικός λόγος ήταν, ότι η Εταιρεία έχει δώσει ξεχωριστή έμφαση στην κατασκευή modular plants , δηλαδή στην «αρθρωτή» κατασκευή μιας ενιαίας μονάδας παραγωγής, κάτι που πλέον ζητούν όλο και περισσότεροι βιομηχανικοί πελάτες. Στην περίπτωση των αρθρωτών βιομηχανικών μονάδων, τα τμήματα προκατασκευάζονται εκτός του χώρου του εργοστασίου τοποθέτησης και, αφού περάσουν τα στάδια της προκατασκευής – ελέγχου – αποσυναρμολόγησης – μεταφοράς, επανασυναρμολογούνται, στον τελικό προορισμό.
Το έργο του Hydrogen Reformer
To έργο που ανέλαβε η ΕΚΜΕ είχε ως αντικείμενο την κατασκευή, με modules, του τμήματος penthouse της μονάδας παραγωγής υδρογόνου, ενός αναμορφωτή υδρογόνου.
Για την κατασκευή της, στη διάρκεια αυτών των ετών και με όλα τα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία στην προμήθεια υλικών, στις μεταφορές και, εν ολίγοις, στη λειτουργία των επιχειρήσεων, η ΕΚΜΕ διαχειρίστηκε περισσότερους από 800 τόνους υλικών, περίπου 90 φορτηγά με υλικά 30 και πλέον διαφορετικών προμηθευτών, τα οποία αποθηκεύτηκαν, καταχωρήθηκαν, επιμετρήθηκαν και διατηρήθηκαν έως την όποια διαχείριση τους στις φάσεις κατασκευής του έργου.
Οι μεγαλύτερες κατασκευές του έργου ήταν το Penthouse ( άνω τμήμα αναμορφωτή), βάρους 400 τόνων και το Valve Structure ( βανοστάσιο) των 85 τόνων, σε ένα σύνολο 82 διακριτών βαριών μεταλλικών κατασκευών.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι επειδή το κατασκευαστικό έργο, λόγω κορωνοϊού, ανεστάλη κατ’εντολή του πελάτη για δύο χρόνια, η ΕΚΜΕ εκπόνησε ειδική μελέτη και διαδικασία συντήρησης της μονάδας σε συνεργασία με την Technip Energies. Η μελέτη αυτή περιελάβανε την συντήρηση του ειδικού εξοπλισμού με χρήση αντιοξειδωτικών αναστολέων αλλά και αφυγραντών , ενώ ενεργοποιήθηκε και ένα πρόγραμμα τακτικής συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού.
Ο άθλος της μεταφοράς
Η ΕΚΜΕ είχε υποχρέωση να παραδώσει το «πακέτο» του συγκροτήματος, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο και έκανε, αφού χρειάστηκε όμως - λόγω των μεγεθών, βάρους αλλά και του μεγάλου αριθμού των αντικειμένων - να αποτυπώσει εναλλακτικές οδούς διέλευσης των φορτίων. Μετά από διαβουλεύσεις με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς, όπως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η Τροχαία, ο ΔΕΔΔΗΕ και με τους συνεργάτες της για την μεταφορά (μεταφορική KROUSTALELIS και HERMESGroup), εκπονήθηκε το τελικό πλάνο της μεταφοράς.
Τα υπερμεγέθη και βαριά φορτία, αναγκαστικά πέρασαν πρώτα από το τοπικό οδικό δίκτυο , επειδή δεν έχει ολοκληρωθεί η οδός πρόσβασης στην υπό κατασκευή γέφυρα της οδού Πόντου, ενώ στη συνέχεια και αφού υπήρξε συνεννόηση με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, πέρασαν μέσα από προσωρινό δρόμο που κατασκευάσθηκε με ίδια έξοδα στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Η μεταφορά των μεγάλων αυτών μεταλλικών κατασκευών, από το εργοστάσιο της ΕΚΜΕ στον ΟΛΘ, ολοκληρώθηκε σε δύο ημέρες. Στο λιμάνι, τα παρέλαβε η εταιρεία Cosmatos, που είχε οργανώσει τη φόρτωσή τους στο πλοίο.
Στόχοι και προοπτικές ανάπτυξης
Όπως είπε ο κ. Καρυώτης, η ΕΚΜΕ, που προσαρμόζεται στις ανάγκες της βιομηχανίας , έχει στραφεί περισσότερο σε έργα που στοχεύουν στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και στην ενεργειακή μετάβαση ( π.χ. ηλεκτρόλυση για παραγωγή υδρογόνου, αποθήκευση CO2 , βιοκαύσιμα, sustainable aviation fuel), όπως και στα modular units.
Η εξειδίκευση της ΕΚΜΕ και η 50χρονη εμπειρία της, συντέλεσαν στο να είναι ένας από τους κύριους συνεργάτες τεχνολογικών κολοσσών όπως η Technip Energies, Axens, Τotal Energies, Tecnimont, UOP (Honeywell), Hitachi Zossen Inova, Ineos, Neste κ.αλ. Σημειώνεται πως ήδη η ΕΚΜΕ έχει αναλάβει και εκτελεί νέο έργο modular plant, με προορισμό το Καζακστάν, ενώ είναι σε προχωρημένες συζητήσεις για νέα έργα με προορισμό χώρες της Μεσογείου αλλά και της Βόρειας Ευρώπης.
ΣΧΟΛΙΑ